RET (OV-bedrijf) ontkent aansprakelijkheid aanrijding
Heb de RET aansprakelijk gesteld voor de schade aan mijn auto door een aanrijding met een RET bus op 15-03-13. Hun bus vertrok van de halte zonder voorrang te verlenen. De bus voegde zich in op mijn rijstrook zonder met de richtingaanwijzer aan te geven weg te willen rijden terwijl mijn auto al naast de bus reed en raakte mijn auto lichtjes om vervolgens daar na weg te rijden. Heb RET via de mail aansprakelijk gesteld voor de materiele schade (zichtbare deuk), maar zij hebben dit 8 weken later ontkent. Welke stappen kan ik nog nemen?
15-03
Ik mail RET en stel ze aansprakelijk.
18-03
RET bevestigt dat mijn mail is ontvangen en doorgestuurd naar schadezaken.
25-03
Ik vraag RET wanneer ik reactie kan verwachten.
RET mailt te streven naar reactie binnen 8 werkdagen.
RET mailt daarna dat divisie Bus om een schadeformulier is gevraagd en dat ze op zaak terug komen zodra dit binnen is.
03-04
Ik vraag RET weer wanneer ik reactie kan verwachten.
10-04
Ik ga langs bij hoofdkantoor RET om reactie. Daar kan ik niet geholpen worden en ik krijg nummer van klantenservice.
11-04
Ik bel klantenservice, telefoniste probeert me door te schakelen naar klantenservice maar niemand neemt op en ze weet niet waarom.
09-05
Ik ontvang een brief van RET met de volgende tekst: "In verband met uw schrijven hebben wij een uitgebreid intern onderzoek gedaan. Hierbij is de buschauffeur aangesproken die op dit tijdstip op genoemde locatie heeft gereden. De buschauffeur geeft aan dat de door uw genoemde situatie niet bekend is en er ook geen schade aan de bus zit. Gezien bovengenoemde kunnen wij geen aansprakelijkheid erkennen. Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd."
Ik vind dit wel erg kort door de bocht.
Je moet altijd direct de chauffeur "aanhouden" ( dus zelf ook niet doorrijden maar zorgen dat je de beste man/vrouw spreekt ) en dan een schadeformulier invullen, als deze doorrijdt aangifte doen van het verlaten van de plaatst van het ongeval ( het is een aanrijding ). Nu zul je een getuigen moeten hebben om verhaal te halen
Ik vind het niet kort door de bocht. Waarom heb je op dat moment niet gesproken met de buschauffeur. Je had op dat moment stappen kunnen ondernemen.
Een email naar de RET is gewoonweg niet voldoende. Je hebt dit, naar mijn mening, zelf over je afgeroepen.
Daarnaast rijdt de chauffeur met een flinke bus en aangezien jij hebt aangegeven dat er sprake is van dat de bus jou lichtjes raakte, heeft de chauffeur het waarschijnlijk niet eens opgemerkt.
Nu is het aan jou om aan te tonen dat dit werkelijk is voorgevallen. Je zal dus moeten komen, zoals worst aangeeft, met getuigen.
[quote=pino123 schreef op donderdag 30 mei 2013, 07:57]Ik vind het niet kort door de bocht. Waarom heb je op dat moment niet gesproken met de buschauffeur. Je had op dat moment stappen kunnen ondernemen.
Een email naar de RET is gewoonweg niet voldoende. Je hebt dit, naar mijn mening, zelf over je afgeroepen.
Daarnaast rijdt de chauffeur met een flinke bus en aangezien jij hebt aangegeven dat er sprake is van dat de bus jou lichtjes raakte, heeft de chauffeur het waarschijnlijk niet eens opgemerkt.
Nu is het aan jou om aan te tonen dat dit werkelijk is voorgevallen. Je zal dus moeten komen, zoals worst aangeeft, met getuigen.
Beste Pino123, 30 jaar ervaring bus, het is onzin om te zeggen misschien heeft hij het niet gemerkt , je merkt het wel degelijk alleen kan je doen of je het niet ziet ,maar hij had de buschauffeur aan moeten spreken zonder getuigen tegen een groot bedrijf ben je nergens en het liefst foto's maken dit maakt het een stuk duidelijker.
Dat is dus het vervelende. Ik zat alleen in de auto en het moment dat de bus me raakte was het zo'n lichte tik dat ik twijfelde of hij me wel geraakt had. Heb toen meteen de auto aan de zijkant gestopt om te kijken en toen zag ik dus een deuk zitten. Had mijn auto toen pas gekocht en een week later zat er gelijk een nieuwe deuk in. Op dat moment kon ik diezelfde bus niet meer terug vinden en een getuige was toen nergens te bekennen op die regenachtige dag
Ben hierna gelijk naar de politiebureau gegaan met de plaats van het ongeval, het tijdstip en het kenteken van de bus. Hier werd me verteld dat de buschauffeur waarschijnlijk niet door heeft gehad dat hij mijn auto aantikte en dat het door rijden dan geen misdrijf is. Zij adviseerden me om contact op te nemen met de RET en het zo op te lossen. Mocht ik er dan niet uit komen kon ik weer terug gaan naar de politie.
Snap dat ik weinig poten heb om op te staan. Heb niet de beste stappen ondernomen tijdens het voorval, het gebeurde in een paar seconden en op dat moment schrok ik gewoon. De buschauffeur moet in ieder geval wel gezien hebben dat hij mij in een hoekje drukte op mijn rijstrook als hij nog enigszins op lette. Links van me had je een trambaan wat met een hek afgezet is, dus kon ik ook nergens heen. Heb wel een foto van de bus gemaakt meteen toen ik aan de zijkant stopte voordat hij de hoek om ging, alleen zegt die foto vrij weinig. Kon daarmee nog wel het kenteken door geven. Op het moment dat je aangereden wordt heb je natuurlijk niet zo snel je telefoon bij de hand om daar een foto van te maken terwijl je aan het rijden bent.
Vind het alleen apart dat de RET zegt dat ze 'uitgebreid intern onderzoek' hebben verricht, beweert dat de bus nergens schade heeft en dat ze er dan klaar mee zijn. Hoe weet ik als particulier of dat uberhaupt wel gebeurd is?
Bedankt voor alle reacties.
Misschien hebben passagiers in de bus iets opgemerkt over de lichte aanrijding. Die zou u op de een of andere manier moeten zien te bereiken. Misschien via sociale media o.i.d.
Dit zeg ik, omdat ik jaren geleden ook zoiets heb meegemaakt als passagier van een reisbus uit Spanje. Weet niet of het altijd zo is, maar in dit geval voelde je het en bovendien zagen we het vanuit het raam gebeuren.
Op alle punten welke u aangeeft staat u, hoe vervelend ook, op verlies.
Het enige wat u zou kunnen redden is aantoonbare verf van de bus op de schadeplek.
Zit de schade er nogmet verfresten, dat zou het mooiste zijn, en heeft u daar toevallig kort na de aanrijding een foto van gemaakt als bewijs, dan heeft u iets om mee verder te gaan.
Anders lijkt mij dit een verloren zaak.
Er zou een verkeers maatregel bestaan dat u een van uit de halte komende bus voorrang behoort te geven.
Beste Pino123, 30 jaar ervaring bus, het is onzin om te zeggen misschien heeft hij het niet gemerkt , je merkt het wel degelijk alleen kan je doen of je het niet ziet
Kennelijk toch geen onzin.
het moment dat de bus me raakte was het zo'n lichte tik dat ik twijfelde of hij me wel geraakt had
Als TS al twijfelde, wat had de buschauffeur moeten denken? Verder is er geen contact met de chauffeur gemaakt, het is gissen, maar misschien dacht deze wel dat er niets aan de hand was.
Verder, mag ik aannemen dat het binnen de bebouwde kom gebeurde, zoals Valerius al aangaf, volgens mij had u voorrang moeten verlenen aan de bus.
[quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 mei 2013, 10:53]Er zou een verkeers maatregel bestaan dat u een van uit de halte komende bus voorrang behoort te geven.
Dit klopt volledig, maar de buschauffeur mag,
*nadat hij de deuren heeft gesloten,
*de linker richtingaanwijzer heeft aangezet,
*goed in zijn spiel(s) heeft gekeken,
*voertuig(en) welke zich op dat moment naast zijn voertuig bevinden voorrang te hebben verleend,
pas gaan rijden.
Voorrang moet je altijd verkrijgen en mag je niet nemen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kwantum vloer
Hallo,
Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer