Ju
door Justonwheels Jan 15, 2017 om 01:57
Auto & vervoer

Rolstoeler moet vertrekken bij drukte in cafe en bus... hoe klein kan je je voelen?

Pas ondervonden... in de weinige rolstoeltoegankelijke café's/kroegen in Arnhem, mag je binnen totdat het wat drukker wordt. Dan wordt je verzocht te gaan. Ivm veiligheid, blokkeren, teveel plaats innemen.Al ben je betalende, tot dan toe tevreden, klant .

Het gevoel (al wegzinkend in de grond):
Het was dus niet door mn jeugdige, vrolijke gezicht en gevulde portomonnee waardoor er in eerste instantie een welkom was.

Het ging kennelijk om verkapte raamvulling, om de wèl gewenste klanten binnen te halen(?)
En nu schijnt t in de bussen ook al zo te gaan... je zal maar aangereden worden he en in n rolstoel komen. T kan maar zó. Maar zo denkt men niet.

2574 18 Rapporteer

door 3210 - Jan 15, 2017 om 05:35
6 Antwoorden / 0 Vragen

Nu ik ben zelf rolstoel gebruiker, kom zelden in cafe en of bus, maar als ze mij zouden verzoeken om te vertrekken omdat het druk wordt en ik een gevaar op zou leveren als rolstoeler dan konden ze de ,,,,,ik zeg het netjes..... de pot op !!!
Mijn advies is ook aan andere om NIET te vertrekken  !!!, kijken wat ze dan doen.... de politie bellen om me te verwijderen ???, lijkt me spannend, want dat zou discriminatie zijn !!.
Kom op mede rolstoelers....laat u NIET buiten zetten en ga desnoods met meerdere naar deze bewuste cafe's toe..... en kijk hoe andere op je "verwijdering" zullen reageren.
Het is toch belachelijk ..... bij de beesten af !!....ik ben een klant !!, ik betaal !!!, ik gedraag me en ik zou verwijderd worden ?!?, ik wil het meemaken !!

ja
door jackyh - Jan 15, 2017 om 08:38
953 Antwoorden / 4 Vragen

Is dit werkelijk gebeurd? Wat zeiden de andere klanten. Waarom haalt u de PERS er niet bij. Ik kan mij dit niet voorstellen want zo'n kroeg is ten dode opgeschreven. Onvoorstelbaar. Geef dit door aan de Gemeente op een openbaar forum.

costnix
door costnix - Jan 15, 2017 om 08:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zo'n café moet u aan de schandpaal stellen, dus bij naam en toenaam op elk internetforum zetten! Dat al ze leren!

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2017 om 09:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stuitend wat u hebt ondervonden in dat café. Lijkt me zeker iets voor de pers.

Maar u schrijft ook: "nu schijnt het in bussen enz...." maar schijn is geen werkelijkheid, dus overbodig dit erbij te halen, als u dat niet werkelijk ondervonden hebt.

hutch
door hutch - Jan 15, 2017 om 09:44
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik geloof niet dat dit met veiligheid te maken heeft. Als dit met veiligheid te maken zou hebben, dient die kroeg onmiddellijk gesloten te worden, want dan heeft die kroegbaas de zaken niet goed voor elkaar.

Wel dat 'te veel plaats innemen', dat geloof ik direct. Want dat is weer 1 of 2 klanten minder. Dus het draait hier alléén maar om geld.

Schandalig! Ook ik was absoluut NIET weg gegaan, dan maar een hoop herrie maken en de politie laten komen. Ik zou zelfs aangifte doen van discriminatie:

"Het ongelijk behandelen, achterstellen of uitsluiten van mensen op basis van (persoonlijke) kenmerken"

Doe * hier * ook eens een melding.

Cookies
door Cookies - Jan 15, 2017 om 09:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoezo heeft de kroegbaas de zaken niet goed voor elkaar? Een propvol café en mensen in een rolstoel en dan breekt er brand uit. Ik kan dan wel bedenken wat er gebeurt.

En wordt het verhaal wel correct weergegeven? Arnhem heeft nl. vanwege 'het dorp' heel veel rolstoelers, dus winkeliers en kroegen zijn rolstoelers gewend.

Dat van die bus is een 'hear say' verhaaltje, dus niet terecht dat er bij te halen.

DOOR HUTCH - 15 JAN. 2017 OM 09:44
3567 ANTWOORDEN / 29 VRAGEN

Ik geloof niet dat dit met veiligheid te maken heeft. Als dit met veiligheid te maken zou hebben, dient die kroeg onmiddellijk gesloten te worden, want dan heeft die kroegbaas de zaken niet goed voor elkaar.

tenormin
door tenormin Jan 15, 2017 om 10:20
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Met je eens, verhaal is van één kant (uiteraard) belicht.

diumenge
door diumenge - Jan 15, 2017 om 09:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb begrepen dat een bus(chauffeur) een rolstoel (en ook een kinderwagen) mag weigeren indien de speciale plaatsen daarvoor al bezet zijn, inderdaad i.v.m. veiligheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je uit de bus wordt gezet wanneer deze drukker wordt.

De situatie bij dat café is natuurlijk ronduit belachelijk. Zoek inderdaad de aandacht van de (lokale) pers hierover, daar schiet je meer mee op dan op dit forum. De vraag is natuurlijk wel of je überhaupt je geld daar ooit nog wil uitgeven.

hutch
door hutch - Jan 15, 2017 om 10:20
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Een propvol café en mensen in een rolstoel en dan breekt er brand uit. Ik kan dan wel bedenken wat er gebeurt."

Dat bedoel ik dus o.a. met de zaken niet goed voor elkaar hebben. Dan laat hij te veel personen binnen en dat, uiteraard, alléén maar voor zijn inkomsten.

Cookies
door Cookies - Jan 15, 2017 om 10:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind dat je nogal voorbarig je conclusies trekt. En ik weet niet wanneer jij voor het laatst in een kroeg geweest bent, maar een goedlopende kroeg is ALTIJD propvol. We weten tenslotte helemaal niet over welke kroeg het gaat en kennen dus ook de situatie niet. We kunnen nu allemaal wel vinden dat een rolstoeler overal toegang moet (kunnen) hebben, maar lang niet alle gebouwen/ruimtes/kroegen lenen zich daar voor. De ene kroeg zal meer geschikt zijn dan de andere kroeg. En probeer bijv. als rolstoeler maar eens in Het Loo te komen.

DOOR HUTCH - 15 JAN. 2017 OM 10:20
3567 ANTWOORDEN / 29 VRAGEN

"Een propvol café en mensen in een rolstoel en dan breekt er brand uit. Ik kan dan wel bedenken wat er gebeurt."

Dat bedoel ik dus o.a. met de zaken niet goed voor elkaar hebben. Dan laat hij te veel personen binnen en dat, uiteraard, alléén maar voor zijn inkomsten.

hutch
door hutch Jan 15, 2017 om 10:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dus een gebruiker van een rolstoel mag er wel in, maar als het te druk wordt moet die 'rolstoeler' er maar uit? Misschien kan die kroegbaas ook wat minder mensen binnen laten, zodat er wat meer ruimte is voor die 'rolstoeler'. Maar ja, dan zijn er iets minder inkomsten en daar draait alles om.

jo
door jorisw - Jan 15, 2017 om 10:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is typisch een verhaal wat 2 kanten heeft. Het is de vraag wat er precies is gezegd. Het kan ook een advies zijn geweest van de cafemedewerkers dat bij TS anders is overgekomen.

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2017 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is natuurlijk een verschil tussen ergens niet binnen kunnen komen met een rostoel omdat het al vol is, en weggestuurd worden als men allang binnen is en het wordt voller.

Kan mij haast niet voorstellen dat dat gebeurt.

hansje klein
door hansje klein - Jan 15, 2017 om 11:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Kom voor jezelf op......

Overdreven bewering door gelijk alle arnhemse kroegen 'mee te nemen'. Iedere kroegbaas is blij met vaste klanten, ook in een rolstoel. Mogelijk heeft de bediening een opmerking gemaakt omdat uw rolstoel in de weg stond. Indien meerdere  rolstoelrijders menen hier met een trend te maken te hebben; er zal toch wel tenminste één vereniging van rolstoelrijders bestaan om de belangen publiekelijk en politiek naar voren te kunnen schuiven? Ik zie verder helemaal geen echte vraag.

VRAAG: Heb ik dit ooit ergens gezien? Of werd een behinderde geweigerd omdat hij/zij een hond bij zich had? Heb ik ooit gezien, dat de luide kinderen uit een restaurent werden gezet?

ANTWOORD: Nee, nooit meegemaakt. Hoogstens dat er decent een toestand werd voor alle partijen positief werd gecorrigeerd door de eigenaar/gastgever.

ha
door halex - Jan 15, 2017 om 11:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Bussen beschikken tegenwoordig over een aparte rolstoelplaats. Dat betekent dat er één rolstoeler mee kan. Als u de tweede bent die mee wil, kunt (zult) u geweigerd worden. Dat is ontzettend vervelend voor u als dat gebeurt, maar de reden is wel begrijpelijk: de chauffeur kan u niet veilig vervoeren als u niet op de rolstoelplaats kunt staan. Overigens geldt dat ook voor reizigers zonder rolstoel: als de bus vol is, rijdt de chauffeur ook haltes voorbij zonder nieuwe passagiers op te pikken.
In een café vind ik dit een regelrechte aanfluiting. Welk café was het?

aurora1
door aurora1 - Jan 15, 2017 om 15:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het zo gebeurt is als u hier vermeldt. Was er misschien iets aan de hand?
Als dit wel het correcte verhaal is neem dan eens contact op met omroep Gelderland en doe uw verhaal daar.

Jo
door JoKw - Jan 22, 2017 om 12:00
11 Antwoorden / 1 Vragen

Schandalige situatie en discriminatie van anders validen! Moet niet gekker worden.!!

kom weinig in kroegen etc maar dit kan echt niet.! De Gelderlander ( regionale krant) informeren lijkt me

Jo
door JoKw - Jan 22, 2017 om 12:09
11 Antwoorden / 1 Vragen

Schandalige situatie en discriminatie van anders validen! Moet niet gekker worden.!!

kom weinig in kroegen etc maar dit kan echt niet.! De Gelderlander ( regionale krant) informeren lijkt me

jo
door jorisw Jan 22, 2017 om 15:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Die dan vervolgens ook het verhaal van de andere kant gaat uitzoeken en erachter komt dat er niks aan de hand is....

Ik gok zelf dat er iets is gezegd als "Het wordt hier straks erg druk, misschien is het handiger als je voor die tijd weg gaat" of iets van die strekking. Ik kan me ook niet voorstellen dat het in een rolstoel leuk is tussen allemaal mensen die staan maar dat is verder aan TS.

diumenge
door diumenge - Jan 22, 2017 om 13:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Denk dat justonweheels na een kroegbezoekje vorige week midden in de nacht even zijn of haar ei kwijt moest. Laat verder hier niets meer van zich horen hier. Dus het zal allemaal wel meevallen.

Sc
door ScouterErica - Apr 10, 2017 om 13:45
4 Antwoorden / Vragen

Beste JustonWheels,

Wat een vervelende situatie zeg.. Ik hoor verschillende verhalen over toegankelijk, onder meer van bloggers die hierover schrijven. En die daar ook hun weg in vinden, zoals Bart. Hij vond 2 apps die hem helpen bij het kiezen van een toegankelijke locatie.

En hier lees je trouwens wat je aan toegankelijkheid in het openbaar vervoer mag verwachten.
Veel succes gewenst!