drees
door drees Apr 15, 2008 om 21:32
Auto & vervoer

Ruitenwisser

Van mijn Hyundai H100 is de ruitenwisser van de achterruit vastgelopen. De dealer heeft mij verteld dat de motor van de ruitenwisser niet kapot is, maar dat het in de bedrading zit ergens in de auto zelf. Als zij hier naar moeten zoeken zouden ze wel eens 3 uur bezig kunnen zijn. Ik heb het maar even laten zitten.

Dit moet toch makkelijker en goedkoper kunnen? Wie heeft een oplossing?

383 6 Rapporteer

grindweg
door grindweg - Apr 15, 2008 om 21:41
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wat is er vastgelopen hoe kan hij dan heel zijn? of doet hij niets omdat er iets met de bedrading is. als dat laatste het geval is dan zit het vaak waar de draden de klep ingaan en waar de draden de carroserie in gaat. meten met een proeflampje.maar als u er niet veel verstand van heeft dan toch aan een kenner uitbesateden om erger te voorkomen

sleutelaar
door sleutelaar - Apr 15, 2008 om 23:23
249 Antwoorden / 20 Vragen

Hallo Drees

heb je toevallig al gekeken of de zekering nog heel is

tr
door trappist - Apr 16, 2008 om 04:16
240 Antwoorden / 0 Vragen

houd er ook rekening mee dat bij een evt. ombouw naar dubbele cabine in het verleden bedrading kan zijn verlegd/veranderd, mijn H200 had daar indertijd vanaf dag 1 al problemen door.

bobmalooga
door bobmalooga - Apr 16, 2008 om 09:17
229 Antwoorden / 7 Vragen

Werkplaats uren zijn kostbaar, zelf doen is goedkoper, maar dit kan inderdaad een zeer tijdrovend klusje zijn.
Begin te zoeken bij het scharnierpunt van de klep, dit is vaak het punt waar de bedrading kapot gaat.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 19, 2008 om 20:58
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Willem,

Aannemende dat de garage even 12 volt op de ruitenwissermotor van de achterruit heeft gezet en dat deze toen werkte en ook de zekering van de motor gecheckt heeft, zou je kunne stellen dat er iets kapot, onderbroken is in de bedrading.

Als het geen vrij nieuwe auto betreft, dan moet je eens de ruitenwisserschakelaar inschakelen (met draaiende motor) en de scharnieren van de achterklep met een draad overbruggen.
Vaak wordt alleen de plus naar de motor gevoerd en de min via de massa. Massa loopt soms via de roestige scharnierpennen aan de achterklep. Als het dat is, kun je in  de buurt van de bovenkant van de achterklep een bestaande schroef gebruiken om de draad bij onder te maken en aan de carrosserie daar in de buurt ook. Alleen smeren van het scharnier is goed om scheuren te voorkomen, doch niet genoeg voor een degelijke stroomverbinding!

Heb dit bij een degelijke Duitse auto van mezelf meegemaakt na 12 jaar.

Iets dergelijks moest ik zelfs recentelijk bij een moderne plastic AXA fietsdynamo doen. Beter dan nieuw (kopen) ;-)

Hardware ERror MAN.

drees
door drees - Apr 19, 2008 om 20:59
26 Antwoorden / 5 Vragen

Beste experts, bedankt voor jullie reactie. Duidelijk is dat het niet erg makkelijk is op te lossen. Zal het trucje met de draad tussen de scharnieren eens proberen. Anders toch maar een goedkopere kenner er bij halen.