jajon
door jajon Oct 8, 2010 om 18:15
Auto & vervoer

Tankstations

Ik ben koerier en rijd tussen 60.000 en 80.000 km. per jaar.
Tanken doe ik met mijn multi tank card. Hiermee kan ik bij alle tankstations in Ned. tanken.
Nu heb ik de gewoonte om door te rijden tot mijn tanklampje gaat branden. dan zoek ik een tankstation binnen de volgende 30 km. van mijn rit. Dit lukt meestal prima en tank dan ook meestal bij onbemande tankstations zoals Tinq, Tango, Shell express enz.
Mijn vraag:
Pompen zijn geijkt, maar het valt mij op dat ik toch steeds een ander aantal liters tank, en dan heb ik het niet over een verschil van 1 of 2 liter, maar soms wel 10 liter verschil.
Mijn tank heeft een inhoud van 90 ltr. en afgelopen week heb ik ruim 92 ltr. getankt. terwijl ik ± 25 km heb gereden nadat mijn lampje ging branden. meestal tank ik dan 80 - 85 ltr. Zijn de geijkte pompen wel echt geijkt? Dit tankstation gaf 12 ct. korting, maar als er dan 10 ltr meer in je tank gaat is de korting snel verdampt.
Kan Kassa de geijkte pompen controleren?

10136 32 Rapporteer

jscholtes
door jscholtes - Oct 8, 2010 om 18:24
777 Antwoorden / 31 Vragen

Dit lijkt echt een uitschieter.
Het Nederlands MeetInstituut (NMI v/h IJkwezen) is onderdeel van het Ministerie van Economische zaken. Wellicht daar eens zoeken.

ro
door ron530 - Oct 8, 2010 om 18:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Is niet zo moeilijk om deze vraag te beantwoorden. De installatie is geijkt de tank in de auto niet. ook de boordcomputer geeft een relatief aantal liters aan. De tank heeft een inhoud van meer dan 90 liter omdat het laatste beetje gespaard wordt zodat bezinksel niet in het brandstof systeem kan komen. Dus kan het maar zo zijn dat je op het uiterste van een lege tank rijd. Gewoon voor het reserve lampje gaat branden gaan tanken, kom je ook niet voor dit soort verrassingen en bovenal niet voor onnodige reparaties.

jscholtes
door jscholtes - Oct 8, 2010 om 19:14
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=ron530 schreef op vrijdag 8 okt 2010, 18:56]Is niet zo moeilijk om deze vraag te beantwoorden. De installatie is geijkt de tank in de auto niet. ook de boordcomputer geeft een relatief aantal liters aan. De tank heeft een inhoud van meer dan 90 liter omdat het laatste beetje gespaard wordt zodat bezinksel niet in het brandstof systeem kan komen. Dus kan het maar zo zijn dat je op het uiterste van een lege tank rijd. Gewoon voor het reserve lampje gaat branden gaan tanken, kom je ook niet voor dit soort verrassingen en bovenal niet voor onnodige reparaties.

Lees zijn verhaal nog eens. Zijn tank was nog niet leeg!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 9, 2010 om 01:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag jajon,

Zulke dingen gebeuren soms. Wel is belangrijk of je vult tot de automatische afslag van het vulpistool of dat je fysiek helemaal tot het randje vult. Er kan verschil in tankvulling komen door de stand van de auto/bus bij de pomp omdat de grond daar af- of op kan lopen.
Het oplichten van het lampje is afhankelijk van:
- de helling van een weg, stijgen of dalen,
- belading van de bus, helt naar links-, rechts-, voorover of achterover over,
- lange bocht naar links of rechts,
- brandstof temperatuur.

Op de pomp staat duidelijk de datum van de laatste ijking aangegeven en door wie dat gedaan is. Je kunt bij het ijkwezen thans NMI je klacht kwijt, met n.a.w. gegevens alsmede het nummer van de brandstofpomp en de datum.

In mijn auto heb ik een 50 ltr. LPG tank, waarbij ik de vlotter voor de 80 % vulling onklaar heb gemaakt. Zodoende kan ik volledig vol tanken. Wanneer de tank nagenoeg leeg is hoor ik deze slurpen, omdat het gas altijd vanaf de bodem weggehaald wordt. Dan kan ik nog ongeveer 3 km rustig op gas rijden.

Vaak tank ik bij een tankstation welke 6 gaspompen heeft. Bij één van die pompen zagen ze kans 52,6 ltr in mijn nog niet slurpende, dus niet geheel lege, tank te pompen. De keuringsdatum was een half jaar geleden, dus vrij recent. Bij deze pomp tank ik niet weer. Mocht ik er voor komen te staan, dan laat ik mijn beurt voorbij gaan.

H.

jajon
door jajon - Oct 12, 2010 om 14:51
8 Antwoorden / 4 Vragen

Inmiddels heb ik opnieuw getankt bij dit tankstation. Nu bij een andere pomp, want het kan zijn dat een pomp niet goed is afgesteld.
Bij pomp 03 hetzelfde verhaal, ook hier krijg ik zeker 10% minder dan de pomp aangeeft. met een prijs van 1,11 p/ltr. is de korting van 12 ct. dus simpel verdwenen. Je lokt mensen naar de pomp maar laat ze in principe meer betalen dan bij een bemand station met bruto prijzen.

jscholtes
door jscholtes - Oct 12, 2010 om 17:23
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik lees wat je schrijft en denk dat kan gewoon niet waar zijn. Die dingen worden geijkt door het NMI. Zo'n zegel/keuring kunnen ze toch niet verbreken?
Zouden we massaal het NMI moeten oproepen de tankstations te controleren op gesjoemel met de geijkte meters?

jajon
door jajon - Oct 12, 2010 om 17:55
8 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo JScholtes.
De sticker van NMI staat inderdaad op de pomp. Dit tankstation is 1/2 jaar geleden helemaal vernieuwd en onbemand geworden. Maar ik weet zeker dat er iets niet klopt. Ik heb mijn reactie ook al doorgegeven aan NMI en BP.
BP geeft reactie dat de pomp is geijkt maar de tank niet. De tank zou deze keer iets verder leegereden zijn. Verder verwijzen ze naar de ijking en zeggen dat het dus onmogelijk is dat ik minder volume krijg.
NMI heeft nog geen reactie gegeven.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 12, 2010 om 17:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Scholtes:

Wanneer het gewoon een ouderwetse plomb met een dik en een daaromheen gewikkeld dun draadje is, waar de pomp mee verzegeld is, dan is die prima open te maken met een horlogemakers schroevenraaiertje en weer dicht te drukken met een combinatietang met een (zak) doek ertussen.

Diverse keren gedaan om niet op de elektriciteitboer te hoeven wachten. (Niet om illegaal stroom af te tappen...)

H.

jscholtes
door jscholtes - Oct 12, 2010 om 17:59
777 Antwoorden / 31 Vragen

@jajon; super gedaan. Inderdaad resultaat NMI afwachten. Het verhaal rondom het ijken van je tank is uiteraard waar. Belangrijk is vast te stellen of wordt uitgegeven wat je moet betalen. Daar is vooralsnog twijfel aan. Het NMI kan die twijfel wegnemen.
Weersinvloeden e.d. zijn bekende factoren. Maar die verklaren niet tot 10% meer verbruik....

ro
door ron530 - Oct 12, 2010 om 18:13
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@Jajon, 10% minder per liter is een 1 liter op 10 liter. Zo jij als het stelt koop je er 10 en krijg je er 9. Pak dan een benzine can van 10 liter en tank 10 liter. dan moet er dus nog 1 liter bij kunnen. Is dat zo dan heb je bewijs.

jajon
door jajon - Oct 12, 2010 om 19:54
8 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo Ron,
een jerrycan zal ongetwijfeld niet exact 10 ltr zijn en is niet geijkt, dus is geen wettelijk bewijs.
Je moet echt een geijkte inhoudsmaat hebben, en dan nog met een notaris erbij o.i.d.
Ik gok erop dat NMI hierop iets onderneemt, en anders hoop ik dat Kassa hier onderzoek naar doet.

av
door avelswij59 - Oct 28, 2010 om 18:32
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij ook opgevallen dat ik bij "goedkope" pompen vaak relatief (veel) meer liters tank dan bij reguliere pompen en dan wat mijn eigen verbruikindicator aangeeeft. Ik tank altijd vol af. Ik heb het niet meer zo met die "goedkope" pompen. Ook de Makro valt daaronder.

ro
door ron530 - Oct 28, 2010 om 19:09
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Verbruiksindicators zijn niet geijkte gadjets die auto rijden zo leuk maken, enkel je kan er niets mee. Ze geven een relatief beeld van de aanwezige liters maar exact is het niet. De gegevens bij het tankstation kloppen wel want die zijn geijkt, maar die metertjes in de auto kloppen niet.

av
door avelswij59 - Oct 28, 2010 om 19:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ron, volgens mij lees je niet zo goed of je begrijpt het niet. ik praat nl. over de RELATIEVE afwijking. D.w.z. dat je bij de ene pomp relatief 3% meer tankt dan wat de verbrijksindicator aangeeft, en bij de andere geijkte tank 10%. Tussen die twee geijkte pompen zit dan een afwijking van 7%. Leg me dat dan maar eens technisch uit bij vergelijkbare weersomstandigheden en horizontaal vlak waar de auto op staat. Gemiddels rijd ik in de zomer 1 op16, bij de goedkope tanken minder dan 1 op 15.
Gr. Toon

ro
door ron530 - Oct 28, 2010 om 20:10
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het metertje in de auto meet het aantal liters op vlotter niveau, is niet geijkt. Temperatuur verschillen zijn ook van invloed, bij een zomerdag zal er meer benzine verdampen bij het tanken. Lpg is een goed voorbeeld in een tijd van koude kun je meer liters in de tank kwijt dan in de zomer. Brandstof tanken is daarom relatief want ook al rij je de tank schoon leeg en er zit naar jou mening geen drup meer in kun je nog niet ijken. Er blijft altijd een rest in de tank om de filters en pomp schoon te houden. Dat restje is variabel en kan zomaar een liter of twee uitmaken, die worden namelijk in het super betrouwbare metertje niet mee genomen. De vlotter heeft een drijver zoals in de spoelbak van een toilet en kan nooit tot op de bodem meten. Duidelijk of gaan we het nog over de massa van tien appels hebben, die zijn helemaal relatief.

jajon
door jajon - Nov 2, 2010 om 09:45
8 Antwoorden / 4 Vragen

Ik ben blij dat er een discussie ontstaat door dit voorval.
Ik heb in ieder geval actie ondernomen en het verantwoordelijke ijkbedrijf worden de pompen die ik heb aangegeven opnieuw gecontroleerd.
Ben zéér benieuwd naar de uitslag.

Ik weet niet waarom Ron530 steeds probeert om de verschillen te verdedigen t.o.v. de pomphouders, maar ik weet zeker dat de pomp in Medemblik afwijkt.

Ik hoop dat meerdere mensen hun tankgedrag gaan controleren, want als er gerommeld kan worden met geijkte pompen dan moet dit zeker aan het licht komen. De brandstofprijzen zijn sowieso altijd onderwerp van gesprek.
Als er op deze manier gesjoemeld wordt met kortingen is er toch reden om dit aan de kaak te stellen.

ri
door ricardo1970 - Nov 20, 2010 om 04:24
7 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Jajon,

Ik geloof niet dat er door (goedkope) pomphouders bewust gesjoemeld wordt met de registratie van het aantal door haar klanten getankte liters. Alle liters die een pomp houder ontvangt en verkoopt, als ook de door de tankwagen afgeleverde liters aan de pomphouder, en de liters die door de tankwagen worden getankt bij de oliemaatschappij, worden geregistreerd en gecontroleerd. Ook de tankwagen en de oliemaatschappij staan onder toezicht van het ijkwezen. Een pomphouder kan echt niet zomaar omzet genereren uit brandstoffen die niet geproduceerd zijn. Als dat wel zo is gaat er ergens in het circus een belletje rinkelen en valt de pomphouder door de mand. Alles wordt gecontroleerd en nagerekend. Maar zover had u wellicht nog niet nagedacht!

Daarnaast betwijfel ik of uw beweringen echt ergens op gebaseerd zijn. U geeft aan dat u gewoonlijk de tank leeg rijdt tot dat het lampje brand en dan meestal 80 à 85 liter tankt. Maar u kunt nooit weten hoe leeg uw tank precies was vòòr het tanken en ook niet hoe vol na het tanken. Het metertje in uw auto is slechts indicatief en garandeert niets. Daarbij hebben de belading en de positie van het voertuig tijdens het tanken invloed op hoeveel er bij kan, en dat is nooit het zelfde. Het blijft natte vinger werk maar u weet toch heel zeker dat u soms minder krijgt dan waar u voor betaald hebt.

jscholtes
door jscholtes - Nov 20, 2010 om 10:57
777 Antwoorden / 31 Vragen

Als een tankhouder 1.000.000 liter met 1% afwijking heeft dan verdient deze op 1 jaar tijd door zo'n afwijking 10.000*(stel) 1,50= € 15.000,-. Dat is makkelijk verdient. Op een tank van 80 liter is dat 0,8 liter.... Als de afwijking groter is dan wordt er nog meer verdient.
Die tankhouders financiele cijfers worden beoordeeld, niet gecontroleerd. 1% zal daarbij waarschijnlijk als acceptabel worden gezien!

De schone schijn 'tegen' moet voor eens en voor altijd duidelijk worden opgelost. Het huidige systeem is als een zeef. Welk belang kan men daarmee dienen?
Ik denk niet dat van een klant!

jajon
door jajon - Nov 20, 2010 om 11:43
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste ricardo1970,
Je leest waarschijnlijk mijn eerste inzending niet goed, hierin schrijf ik dat ik bijna 80.000 km per jaar rijd. ik tank 3 x per week. Dus je zult begrijpen dat ik een redelijke kennis heb van hoeveel ik tank. en als ik dan 147 x per jaar de verwachte aantal liters tank en 3X een extreem afwijkend aantal liters tank dan durf ik met zekerheid te zeggen dat van dit tankstation de pompen niet goed zijn geijkt.

invalide
door invalide - Nov 20, 2010 om 12:03
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb een test uitgevoerd door een doorzichtige reserve tank met exact 5 liters te vullen, een streep met watervaste stift te zetten en na legen volgende pomp bij zelfde station te pakken!

Dus Pomp 1 was mijn maatstreep en bleek dat ik bij 3 pompen Exact hetzelfde kreeg maar pomp 5 iets minder!
Pomp 6 ruim meer dus daar tank ik nu en op gewicht is dit aan Diesel 0,4 Kg extra!
Dit is op 5 liters!
Dus bij 50 liters 4 liters Cadeau en dus 8% teveel!

Deze witte onbemande pomp heeft dus nu een vaste Pomp 6 klant en ik sta graag hier in de regen naast het iets te kleine dak!

Dit was dus een test op 1 station en ik heb bij bemande dus ook 5 liter extra getankt waar ik regelmatig kom en door steeds een volgende te nemen en te noteren heb ik nu 4 stations waar ik erg veel kom waar ik de beste pomp gevonden heb!

Wel worden pompen regelmatig geijkt dus als ik een sticker zie, weet ik dat ik verder moet zoeken, want dit kleine groene rondje kan mijn voordeel verzieken!

ri
door ricardo1970 - Nov 20, 2010 om 20:38
7 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jajon schreef op zaterdag 20 nov 2010, 11:43]Beste ricardo1970,
Je leest waarschijnlijk mijn eerste inzending niet goed, hierin schrijf ik dat ik bijna 80.000 km per jaar rijd. ik tank 3 x per week. Dus je zult begrijpen dat ik een redelijke kennis heb van hoeveel ik tank. en als ik dan 147 x per jaar de verwachte aantal liters tank en 3X een extreem afwijkend aantal liters tank dan durf ik met zekerheid te zeggen dat van dit tankstation de pompen niet goed zijn geijkt.

Beste Jajon,

Ik heb al uw inzendingen nagelezen en kan niet anders concluderen dat ik ze wel degelijk goed gelezen en begrepen heb. U beschouwt uw vage waarnemingen als voltrokken feiten en baseert daarop uw beschuldigingen dat u door sommige pomphouders met opzet belazert wordt.

sjoerd reverda
door sjoerd reverda - Nov 21, 2010 om 23:40
1 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn tijd bij de Autokampioen (stage) tankten we ook de auto's tot het randje toe af, om een zuiverder verbruiksmeting te krijgen. Dit kon nog al eens een uitdaging zijn door de tankontluchting die in de vulslang zit. Met behulp van pennen, eetstokjes van de chinees en allerlei andere hulpmiddelen hielden we deze open. Het verschil in verhouding met de eerste afslag van de pomp was soms wel tegen de tien liter. Nadeel was dat het soms per auto een kwartier of langer duurde om te tanken. Misschien is het eens nuttig om dit ook te proberen mr jajon. Het zal u verbazen denk ik :)

jscholtes
door jscholtes - Nov 22, 2010 om 12:37
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik denk dat we een ingangsmeting nodig hebben bij de auto naast de uitgangsmeting bij de pomphouder. Waarom hebben we dat nog niet?
(Moet toch op basis van huidige technieken denk ik heel goed mogelijk zijn.)

erik008
door erik008 - Nov 22, 2010 om 13:26
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ook ik heb de ervaring bij 1 pomp.
ik kwam tot de conclusie dat ik meer liters op de teller had staan als er in een absoluut lege tank zou kunnen, maar mijn tank was niet geheel leeg.
Nu tank ik nooit meer bij dat station.

ha
door haantje007 - Dec 14, 2010 om 21:31
16 Antwoorden / 16 Vragen

Sjoemelen door de pompeigenaar lijkt me onwaarschijnlijk. Pomphouders zijn verplicht om jaarlijks hun pompen te laten ijken. Dat wordt uitgevoerd door een onafhankelijk bedrijf met geijke vaten waar de brandstof in wordt getankt. Hier wordt ook streng op gecontroleerd op de tankstations door de Milieudienst van de gemeente. Deze komt jaarlijks op het station en dan moet je de papieren kunnen laten zien. Hier staan hoge boetes op dus men zorgt er heus wel voor dat het in orde is. Maar een kleine afwijking is altijd mogelijk. Maar 10 liter lijkt me onwaarschijnlijk. Ik zal eerder gaan denken aan een defect aan de auto waardoor deze later aangeeft dat de tank leeg is. Hierdoor moet je dus meer tanken!

toolboy
door toolboy - Dec 14, 2010 om 21:39
965 Antwoorden / 40 Vragen

haha,Mooi topic.
Vergeet echter niet dat er volume verschil zit in het geleverde product.
Koude en warmte hebben daar invloed op.
ik kan niet opmaken uit uw posting wat het temperatuursverschil tijdens de tank beurten zijn.

T

grindweg
door grindweg - Dec 14, 2010 om 21:55
2308 Antwoorden / 28 Vragen

zoals geschreven hebben temp een grote invloed.
maar vergeet niet dat diesel ook enorm kan schuimen en dat ook doet..
de pompen kloppen echt wel.
de pomp slaat ook op schuim af.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 15, 2010 om 01:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ grindweg:

Nergens in de vraag en reacties van jajon heb ik gelezen dat zijn auto diesel als brandstof gebruikt. Doch het is waarschijnlijk met zijn jaar-kilometrage.

Je schrijft "de pompen kloppen echt wel."

Lees mijn tweede reactie nog eens binnen dit topic. Meer dan 5 % afwijking is mogelijk!

H.

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 15, 2010 om 02:05
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op zaterdag 9 okt 2010, 01:57]In mijn auto heb ik een 50 ltr. LPG tank, waarbij ik de vlotter voor de 80 % vulling onklaar heb gemaakt. Zodoende kan ik volledig vol tanken.Ja, er is Leven na de dood! Weet je wat er gebeurt als zo'n volle tank een paar graden warmer wordt? Dan zet het vloeibare gas uit, geeft het een doffe knal en is je gehele auto diepgevroren. Die 80% beveiliging zit er niet voor niets op!!!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 15, 2010 om 10:11
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ gratis:

" Ja, er is Leven na de dood! "

Amen. Een kat heeft drie en een vos twee levens.

"Weet je wat er gebeurt als zo'n volle tank een paar graden warmer wordt? Dan zet het vloeibare gas uit, geeft het een doffe knal en is je gehele auto diepgevroren."

Jij denken ik zijn gek, he?

1. Ik heb zelf gas ingebouwd. Weet ook wel iets van natuurkunde en specifiek eigenschappen van propaan en butaan.
2. Wij wonen niet naast een tankstation doch ik tank meestal op 12 km afstand.
3. Waarom denk je dat op de tank een 35 bar overdrukventiel en een ontgassingsslang naar buiten onder de auto zit?
4. De tank is extra door mij geïsoleerd.
5. 's Zomers bij hitte tank ik nooit tjokvol wanneer ik niet meteen na het tanken > 100 km rijd.
6. Heb > 31 jaar LPG tanks met uitgeschakelde 80 % vlotter in de 5 auto's in die tijd.
7. Tankte vele jaren iedere dag (soms zelfs twee keer) wegens 23 jaar een 37 ltr. tank welke van auto naar auto overging.

Ter jouw geruststelling: De groene gasfles van de caravan vul ik 27 jaar vanuit de auto.... De fles staande op een weegschaal.

Ik tankte in die tijd buiten Nederland in België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Portugal, Slowakije, Spanje, en Tsjechië.

Historische feiten van tegenstellingen:

In Oostenrijk: Werd ik bijna bij het tankstation weggeschopt toen ik zelf de vulslang op de auto aan wilde sluiten. Vrouw en kinderen uit de auto en met mezelf op 20 mtr veiligheidsafstand staan, een grote 25 liter brandblusser op een steekwagen naast de auto gezet en HIJ sloot de vulslang aan en drukte op de vulknop. In die volgorde. Het kan ook normaal in Oostenrijk.

In Portugal bij een gas inbouwstation: Vullen gebeurde, IN de werkplaats met 1 deur open, vanuit 2 grote, via een T-stuk met elkaar verbonden omgekeerde gascilinders welke op een bascule staan. Het gewicht werd vóór het tanken opgeschreven. Via een slang ter dikte van een lagedruk zuurstof-/acytileenslang en een klein, los op een plankje gemonteerd, 220 Volt compressortje en een bajonet vulpistool met vele verloopstukken vanwege het dunne slangetje (er komt immers slechts maximaal 17 bar op), werd de tank in drie kwartier volgepompt.
Afgerekend werd door de kilo's met twee te vermenigvuldigen en de zo verkregen liters met de in Portugal geldende literprijs te vermenigvuldigen. Het klopte ook nog, want ik had de 37 ltr. tank leeg en moest 37 ltr. betalen. Het kan ook normaal in Portugal.

H.

pino123
door pino123 - Dec 15, 2010 om 10:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op woensdag 15 dec 2010, 10:11]

Jij denken ik zijn gek, he?

Ik niet denk, wij weet ;) haha grapje

gratisrijden
door gratisrijden - Dec 15, 2010 om 18:12
226 Antwoorden / 8 Vragen

@hrdwerrorman:

't Is te hopen dat je verzekering niet meeleest, maar het kan natuurlijk wel. Als je maar weet waar je mee bezig bent.

Over gastanks in auto's ken ik ook nog leuke verhalen, je moest eens weten wat de Polen ermee doen. Die vullen ze in Rusland met R12, om het dan als LPG het land in te smokkelen. Het ging ook wel eens mis en toen stond er een dikke blok ijs aan de grens. Die vent had mazzel dat ie op dat moment niet in de auto zat :-) Af en toe proberen ze het dan ook in NL te verslijten, om het dan weer mee naar huis te nemen, omdat R12 in Belgie gewoon te koop is.

Campingflessen vullen in de Auto heb ik ook een tijdje gedaan, maar pure Propaan kost hetzelfde en geeft minder vocht, of het ook zuiniger is, zoals vaak wordt gesteld, weet ik niet. Vullen met een weegschaal doen de professionele bedrijven ook. Het gewicht van de lege fles staat erop als het goed is.

Maar, om eens op het Topic te komen. Uit voorgaande reakties blijkt al dat er diverse redenen kunnen zijn, waarom bij dat station daadwerkelijk meer de tank in gaat dan bij andere stations. Als plotseling 92 liter in een 90 liter tank passen zou ik echter ook vermoeden dat er wat niet pluis is. Die reserve zit altijd in de aangegeven tankinhoud inbegrepen. Geen enkele fabrikant geeft te weinig aan.

Dat slikverhaal lijkt me onzin, daarvoor is de benzinefilter.