Teveel olie bijgevuld?
Mijn eerste vraag op dit forum.
Ik heb een Renault 5 uit '87 en ik heb ongeveer 6 weken geleden olie bijgevuld.
Het peil gaf aan dat ie halverwege het min en max zat en ik moest een flinke rit maken, dus heb ik bijgevuld.
Ik weet niet precies hoeveel helaas...anderhalve liter schat ik.
Nu heeft m'n autootje het een beetje begeven. Van de een op de andere dag, als in: gister niks gemerkt, vandaag kapot.
Start slecht, rijdt beroerd, hapert en stottert, maakt geen snelheid en er lag olie onder het blok.
Ik heb 'm ondertussen al naar de gagage gebracht en daar hebben ze geconstateerd dat de bougieverdelekap moest worden vervangen.
Maar ik maak me toch zorgen om dat mogelijk teveel aan olie. ik heb de garage erover gebeld en de monteur zei dat het dat niet was.
Hoe lang duurt het als er teveel olie in het blok zit, dat het misgaat? Ik heb in die 6 weken al weer heel wat ritjes gemaakt en niets geks gemerkt.
Ook flink snelheid (140 km p.u.) op sommige snelwegstukken, maar nooit lange tijd achterelkaar.
Wie kan mij hierover iets zinnigs zeggen?
Excuses, de Renault is van '92 (m'n vorige oude autootje was van '87)
Hallo ,
Te weinig olie is slecht , maar ook teveel olie is slecht . Tussen het minimum en het maximum streepje op de peilstok zit 1 liter olie .
Als de auto in de garage is geweest en zij weten dat u er teveel heeft ingegooid dan halen zij er wat uit en brengen het weer op peil .
Dus effe de olie peilen bij een koude motor als de auto vlak staat , zit er toch nog teveel in laat dit er dan door een garage uithalen .
Hans
De auto staat nu bij de garage en ik heb de monteur al van mijn mogelijk teveel aan olie op de hoogte gesteld.
Hij zei dat het dat niet was. Maar die plas olie onder m'n auto vanmorgen baart me toch zorgen.
Kun je aan het blok zien dat er teveel olie in zit?
Ik heb gelezen over de krukassen die er als het ware slagroom van maken.
Het blok zag er schoon uit. Ik had ook geen last van rookvorming.
Ik heb gepeild een 10 min na stilstand en het peil was te hoog.
Na een uur nog steeds te hoog.
Ik heb evengoed al weken lang zonder problemen na het olie bijvullen gereden.
Ook langere stukken en op snelheid.
Laat de monteur de olie toch maar op peil brengen , is voor een monteur een kleine moeite .
Dat het al die tijd is goed gegaan is mooi meegenomen , ik heb eens een filmpje gezien van een toyota op een circuit zonder een druppeltje olie , Het ding bleef maar rondjes rijden , maar goed is het natuurlijk niet .
Het maximumstreepje op de peilstok staat er niet zomaar op .
Hans
Ik weet zeker dat ie daar naar zal kijken. Gelukkig!
Ik heb m'n auto vanwege het motorprobleem naar de garage gebracht.
Maar hij moet toch over 8 weken gekeurd, dus dat laat ik meteen ook doen.
De monteur constateerde een defecte bougieverdelerkap, geen olie teveel, tot nog toe.
Na wat zoeken op internet stuitte ik op het probleem van het teveel olie in het blok.
In combinatie met de plas olie en mijn bijvullen denk ik meteen het ergste.
Ik zal zeker in vervolg beter op de peilstok kijken i.p.v. maar met de natte vinger wat bijvullen.
Ik hoop maar dat het inderdaad een storm in een glas water is.
Helaas maken een hoop menssen de fout om de olie te pijlen met een koude motor
motorolie moet je controleren met een motor op bedrijfstemperatuur , vervolgens de motor z`n 10 min uit laten staan en dan pas pijlen
het olie nivo hoort op dat moment net onder het max te staan
vaak wordt dit bij koude motor gedaan en dan op max gezet
maar olie zal net zoal veel vloeistoffen gaan uitzetten en hut nivo wordt daardoor hoger
als er teveel olie in zit kan de motor dit via de cartontluchting olie gaan verbranden ( gebeurd niet altijd ) hierdoor gaat de motor olie verbruiken eenmaal olie verbruik via de carter ontluchting dan is die haast niet meer weg te krijgen
ook niet als het nivo weer goed is
teveel olie kan ook zorgen voor een hogere oliedruk in het systeem deze te hoge olie druk kan de olie er via de keerringen en pakkingen uitblazen waarna alleen nog vervangen van deze pakkingen of kerringen de lekage kan stoppen
dus goed controleren hoe het olie pijl is met warme motor
en de pakkingen en keerringen nalopen om te kijken of hier de olie is uitgekomen
een plas olie onder de wagen moet toch ergens vandaan komen of er heeft eerder een ander auto gestaan waar de olie lag
succes ermee
MvG Ron 1e Autotechnicus
Autootje is weer tiptop! :-)))
Ik had er wel wat teveel olie ingegooit, maar het heeft gelukkig geen dramatische gevolgen gehad.
Kreeg wel een standje van mijn autodokter :-0
Mijn voordeel / geluk : simpel oud motorblokje.
Of die plas olie ook nou echt uit mijn auto kwam is ook niet geheel duidelijk geworden inderdaad.
Maar... weer wat geleerd! Ik wist hier niets van!
Waarom verveelt U mij met dit soort geschrijf.
1e U weet niet eens of de olie uit Uw auto komt.
2e Wat een vertrouwen in Uw monteur, zal hij blij mee zijn.
Het meest essentiële aan alle verhalen motorolie is toch wel, en ik citeer:
"De monteur constateerde een defecte bougieverdelerkap"
en daar zit het probleem van een slcht draaiende motor!
Voor even kan men met een vochtverdrijver dit wat verbeteren maar de puntjes in die bougieverdelerkap zullen ook wel erg ingebrand zijn, evenals de rotor.
Meestenstijds moeten dan ook de contactpuntjes vernieuwd worden.
Rotor en verdelerkap vernieuwen is een fluitje van een cent (wel natuurlijk zorgen dat geen veertje van die verdelerkap wegspringt--en dus niet meer vindbaar is !!)
Om die contactpuntjes te vernieuwen is kennis van zaken nodig + een neonlamp.
Kortom (ik raad mensen aan met zo'n ouder type motor om vóór de winter zo'n verdelerkap + rotor te vervangen + vochtverdrijver over de bougiekabels= 's winters dan geen startproblemen) om dat klusje zelf te doen.
En wat het oliepeil betreft?
Gewone goedkope olie. Regelmatig even kijken en niet te veel bijvullen bij koude motor en niet helemaal tot het maximumstreepje.
De Vrije Vogel
rgv schreef op vrijdag 1 jul 2011, 12:53: Waarom verveelt U mij met dit soort geschrijf.
1e U weet niet eens of de olie uit Uw auto komt.
2e Wat een vertrouwen in Uw monteur, zal hij blij mee zijn.
Waarom léést EN antwoord U dan?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Valante produkt retourneren
Wat kun je doen als je een produkt retour hebt gestuurd aan Valante en ze weigeren je het geld terug te betalen. Ik heb bewijs van retourzending. Ze reageren niet op mail en pakken al helemaal geen telefoon op. Ook een incasso bureau krijgt geen contact met ze. Hoe krijg ik nu mijn geld terug? Gaat toch nog wel om € 129.95.
website is valante.nl en is gevestigd in Almere.
Lees meer
Ervaringen met het NRBI
Wij hebben onlangs een bindend adviestraject en deskundigenonderzoek laten uitvoeren via het NRBI (Nederlands Register Bouwinspecteurs) in het kader van de verduurzaming van onze woning. Helaas zijn we tijdens dit proces tegen een aantal problemen aangelopen, waarover we graag jullie ervaringen willen horen. Het bindend advies dat we ontvingen was naar onze mening onvolledig, vooral bij belangr ... Lees meer
Waarom is groeps ticket ns duurder dan dagretour
Waarom heeft de ns zoiets als groepsticked daluren bedacht, is meer dan 2x zo duur dan gewoon kaartje.
Mijn vraag is, wat is nu de goedkoopste optie om van Wijchen naar Den Bosch te reizen?
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer