empyria
door empyria Jun 27, 2011 om 18:48
Auto & vervoer

Teveel olie bijgevuld?

Mijn eerste vraag op dit forum.

Ik heb een Renault 5 uit '87 en ik heb ongeveer 6 weken geleden olie bijgevuld.

Het peil gaf aan dat ie halverwege het min en max zat en ik moest een flinke rit maken, dus heb ik bijgevuld.
Ik weet niet precies hoeveel helaas...anderhalve liter schat ik.

Nu heeft m'n autootje het een beetje begeven. Van de een op de andere dag, als in: gister niks gemerkt, vandaag kapot.
Start slecht, rijdt beroerd, hapert en stottert, maakt geen snelheid en er lag olie onder het blok.
Ik heb 'm ondertussen al naar de gagage gebracht en daar hebben ze geconstateerd dat de bougieverdelekap moest worden vervangen.
Maar ik maak me toch zorgen om dat mogelijk teveel aan olie. ik heb de garage erover gebeld en de monteur zei dat het dat niet was.

Hoe lang duurt het als er teveel olie in het blok zit, dat het misgaat? Ik heb in die 6 weken al weer heel wat ritjes gemaakt en niets geks gemerkt.
Ook flink snelheid (140 km p.u.) op sommige snelwegstukken, maar nooit lange tijd achterelkaar.

Wie kan mij hierover iets zinnigs zeggen?

111590 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 27, 2011 om 18:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuses, de Renault is van '92 (m'n vorige oude autootje was van '87)

ve
door verwijderd - Jun 27, 2011 om 20:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ,

Te weinig olie is slecht , maar ook teveel olie is slecht . Tussen het minimum en het maximum streepje op de peilstok zit 1 liter olie .
Als de auto in de garage is geweest en zij weten dat u er teveel heeft ingegooid dan halen zij er wat uit en brengen het weer op peil .

Dus effe de olie peilen bij een koude motor als de auto vlak staat , zit er toch nog teveel in laat dit er dan door een garage uithalen .

Hans

ve
door verwijderd - Jun 27, 2011 om 20:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De auto staat nu bij de garage en ik heb de monteur al van mijn mogelijk teveel aan olie op de hoogte gesteld.
Hij zei dat het dat niet was. Maar die plas olie onder m'n auto vanmorgen baart me toch zorgen.

Kun je aan het blok zien dat er teveel olie in zit?
Ik heb gelezen over de krukassen die er als het ware slagroom van maken.
Het blok zag er schoon uit. Ik had ook geen last van rookvorming.
Ik heb gepeild een 10 min na stilstand en het peil was te hoog.
Na een uur nog steeds te hoog.
Ik heb evengoed al weken lang zonder problemen na het olie bijvullen gereden.
Ook langere stukken en op snelheid.

ve
door verwijderd - Jun 27, 2011 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Laat de monteur de olie toch maar op peil brengen , is voor een monteur een kleine moeite .
Dat het al die tijd is goed gegaan is mooi meegenomen , ik heb eens een filmpje gezien van een toyota op een circuit zonder een druppeltje olie , Het ding bleef maar rondjes rijden , maar goed is het natuurlijk niet .
Het maximumstreepje op de peilstok staat er niet zomaar op .

Hans

ve
door verwijderd - Jun 27, 2011 om 21:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet zeker dat ie daar naar zal kijken. Gelukkig!
Ik heb m'n auto vanwege het motorprobleem naar de garage gebracht.
Maar hij moet toch over 8 weken gekeurd, dus dat laat ik meteen ook doen.
De monteur constateerde een defecte bougieverdelerkap, geen olie teveel, tot nog toe.

Na wat zoeken op internet stuitte ik op het probleem van het teveel olie in het blok.
In combinatie met de plas olie en mijn bijvullen denk ik meteen het ergste.

Ik zal zeker in vervolg beter op de peilstok kijken i.p.v. maar met de natte vinger wat bijvullen.
Ik hoop maar dat het inderdaad een storm in een glas water is.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2011 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas maken een hoop menssen de fout om de olie te pijlen met een koude motor
motorolie moet je controleren met een motor op bedrijfstemperatuur , vervolgens de motor z`n 10 min uit laten staan en dan pas pijlen
het olie nivo hoort op dat moment net onder het max te staan
vaak wordt dit bij koude motor gedaan en dan op max gezet
maar olie zal net zoal veel vloeistoffen gaan uitzetten en hut nivo wordt daardoor hoger

als er teveel olie in zit kan de motor dit via de cartontluchting olie gaan verbranden ( gebeurd niet altijd ) hierdoor gaat de motor olie verbruiken eenmaal olie verbruik via de carter ontluchting dan is die haast niet meer weg te krijgen
ook niet als het nivo weer goed is

teveel olie kan ook zorgen voor een hogere oliedruk in het systeem deze te hoge olie druk kan de olie er via de keerringen en pakkingen uitblazen waarna alleen nog vervangen van deze pakkingen of kerringen de lekage kan stoppen

dus goed controleren hoe het olie pijl is met warme motor
en de pakkingen en keerringen nalopen om te kijken of hier de olie is uitgekomen
een plas olie onder de wagen moet toch ergens vandaan komen of er heeft eerder een ander auto gestaan waar de olie lag

succes ermee
MvG Ron 1e Autotechnicus

ve
door verwijderd - Jul 1, 2011 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Autootje is weer tiptop! :-)))

Ik had er wel wat teveel olie ingegooit, maar het heeft gelukkig geen dramatische gevolgen gehad.

Kreeg wel een standje van mijn autodokter :-0

Mijn voordeel / geluk : simpel oud motorblokje.

Of die plas olie ook nou echt uit mijn auto kwam is ook niet geheel duidelijk geworden inderdaad.

Maar... weer wat geleerd! Ik wist hier niets van!

ve
door verwijderd - Jul 1, 2011 om 12:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom verveelt U mij met dit soort geschrijf.

1e U weet niet eens of de olie uit Uw auto komt.
2e Wat een vertrouwen in Uw monteur, zal hij blij mee zijn.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2011 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het meest essentiële aan alle verhalen motorolie is toch wel, en ik citeer:

"De monteur constateerde een defecte bougieverdelerkap"

en daar zit het probleem van een slcht draaiende motor!
Voor even kan men met een vochtverdrijver dit wat verbeteren maar de puntjes in die bougieverdelerkap zullen ook wel erg ingebrand zijn, evenals de rotor.
Meestenstijds moeten dan ook de contactpuntjes vernieuwd worden.
Rotor en verdelerkap vernieuwen is een fluitje van een cent (wel natuurlijk zorgen dat geen veertje van die verdelerkap wegspringt--en dus niet meer vindbaar is !!)
Om die contactpuntjes te vernieuwen is kennis van zaken nodig + een neonlamp.

Kortom (ik raad mensen aan met zo'n ouder type motor om vóór de winter zo'n verdelerkap + rotor te vervangen + vochtverdrijver over de bougiekabels= 's winters dan geen startproblemen) om dat klusje zelf te doen.

En wat het oliepeil betreft?
Gewone goedkope olie. Regelmatig even kijken en niet te veel bijvullen bij koude motor en niet helemaal tot het maximumstreepje.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jul 1, 2011 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

rgv schreef op vrijdag 1 jul 2011, 12:53: Waarom verveelt U mij met dit soort geschrijf.

1e U weet niet eens of de olie uit Uw auto komt.
2e Wat een vertrouwen in Uw monteur, zal hij blij mee zijn.

Waarom léést EN antwoord U dan?

ve
door verwijderd - Jul 1, 2011 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon eerst kijken of de olie boven het maximum staat, dan olie op peil brengen door het teveel eruit te laten lopen als je handig genoeg bent; anders door de garage laten doen. Keerringen kunnen lekken door teveel olie waardoor hogere oliedruk, maar zijn niet gelijk kapot. Ook kunnen ze hoge druk weerstaan als je weet hoe vast die in het motorblok zitten.Het moltto is hier: Begin simpel en kijk pas verder, waaronder het oliefilter op lekkage controleren, als er lekkages blijven optreden na eerder genoemde stappen.
Olie kan ook langs de zuigers geperst worden als er teveel in zit, komt dan in verbranding terecht waardoor de motor minder goed loopt en zelfs rookt.
Let op garages die een kwart liter meer olie in de motor doen om meer te kunnen verkopen, wat bij veel aanbod aardig kan oplopen; ten koste van de klant.......maximum peil is nu eenmaal echt maximum !

Overigens dien je zowel verdelerkap als rotor te vervangen als de contacten in de kap ernstig ingebrand zijn, wat meestal om de 100.000km is.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2011 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle goede en wijze informatie!

Ik heb het maximium streepje gewoon verkeerd geinterpreteerd.
Gelukkig geen vreselijke gevolgen. ;-)

Autootje heeft een grote beurt gehad en loopt weer prima.
Ook weer glansrijk dor de keuring.

Tevens heb ik een goede verstandhouding met de monteur die altijd aan mijn auto sleutelt, dus die kan ik vertrouwen.

Een mens is nooit te oud om te leren!

ve
door verwijderd - Jul 1, 2011 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste empyria,
eigenlijk heb je best mazzel gehad. Bij een oude auto loop je namelijk met teveel olie de kans om je keerringen op de krukas door overdruk in de carter weg te blazen.
Inderdaad, een defecte of gescheurde verdelerkap zorgt voor een slecht lopende motor. grootvader heeft je het goede advies gegeven om in ieder geval een goed advies gegeven, voor de winter deze vernieuwen. Je hebt er niet een neonlamp voor nodig maar een stroboscoop en eigenlijk alleen maar als je de verdeler losmaakt want dan moet je die opnieuw op tijd stellen.
Veel geluk verder.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 00:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ blackshadow: peilen schrijf je toch ècht met een korte ei.
"Pijlen" schrijven wekt niet echt de indruk van deskundigheid, 1ste autotechnicus of niet.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 07:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

dragstar schreef op vrijdag 1 jul 2011, 15:27: Beste empyria,
eigenlijk heb je best mazzel gehad. Bij een oude auto loop je namelijk met teveel olie de kans om je keerringen op de krukas door overdruk in de carter weg te blazen.
Inderdaad, een defecte of gescheurde verdelerkap zorgt voor een slecht lopende motor. grootvader heeft je het goede advies gegeven om in ieder geval een goed advies gegeven, voor de winter deze vernieuwen. Je hebt er niet een neonlamp voor nodig maar een stroboscoop en eigenlijk alleen maar als je de verdeler losmaakt want dan moet je die opnieuw op tijd stellen.
Veel geluk verder.

Ik had er wel teveel olie ingegooit maar niet dramatisch en inderdaad ook veel geluk gehad dat het met een sisser is afgelopen.
Ik rijd altijd oude autootjes en ik heb een vaste automonteur waar ik altijd trouw heen ga voor mijn keuringen.
Deze heeft me vermanend ;-) aangesproken en het is me nu echt duidelijk wat teveel olie kan doen met een motorblok.

(Autootje rijdt weer als een zonnetje met al z'n nieuwe onderdeeltjes, bandjes, verse olie en vers keuringsrapport).

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mooi,

Ik heb zo'n zelfde grap gehad met de wegenwacht, auto stond schuin, hierdoor dacht hij dat er te weinig olie in zat, dit was niet het geval, benzine stond ook schuin in tank (peilmetertje gaf voldoende aan!). Hierdoor ook twee weken met teveel olie gereden. Auto ging hakkelen.... Ook naar garage gebracht, dezelfde vermanende woorden gehoord ;) Gelukkig alles weer op zijn pootjes terecht gekomen met een rekening van €75,00, die was wat minder, maar ja..... Soms geluk, soms pech met de wegenwacht....

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 11:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fred.

Kijk ook de luchtfilter na of daar geen olie in zit, en zowel, dan vernieuwen.
daarna zal de auto weer goed lopen.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem is al opgelost, de olie is het probleem nooit geweest de verdelerkap was slecht toch!. In eerste instantie had er helemaal geen olie bij gehoeven want die was goed op peil tussen min/max. Over het peilen bestaat wat onduidelijkheid, peilen doe je bij een koude motor want dan is alle olie terug gelopen in het carter. Peilen bij een motor op bedrijfstemperatuur ook al heeft die 10 minuten stil gestaan is pure onzin en nog gevaarlijk ook. Er is kans op brandwonden en ook is niet alle olie terug gelopen in het carter je vult dan al gauw te veel bij.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 15:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Help, ik was net zo blij dat ik iets nieuws had geleerd dat ik kennelijk altijd fout heb gedaan en nu spreken de deskundigen elkaar tegen. Ik wist niet beter dan dat je met een koude motor de olie moet peilen en eventueel bijvullen. Maar Blackshadow, eerste monteur, dus niet de eerste de beste, schrijft dat dat een wijdverbreid misverstand is en dat het juist moet bij een 10 minuten lang afgekoelde warme motor. Goed onthouden, dacht ik. En nu durft Ron530 dit pure onzin en zelfs gevaarlijk te noemen.

Wat is wijsheid?

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

En Ron530 heeft helemaal gelijk. Je moet natuurlijk niet meten als het buiten heel erg vriest, maar met een koude motor is beter de oliestand op te nemen dan met (maar 10 minuten geadviseerde) warme motor. Echt waar!

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is ook onzin om bij een motor die op bedrijfs temperatuur is na 10 minuten te peilen De olie zwerft nog steeds in het motorblok rond. De olie op de peilstok dient gemiddeld op de helft tussen min/max te staan niet hoger en niet lager. Vul je olie bij tot maximum geeft het geen motorschade want de olie wordt via de carterontluchting verbrand, slecht voor het milieu maar dat is dan het enigste. Gewoon peilen zoals je gewend bent en als de olie op de peilstok boven minimum staat niet bijvullen.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blackshadow, ik vraag me dan in gemoede af waar u uw opleiding hebt gehad om 1ste auto technicus te worden, mij is nooit anders geleerd zoals ron538 het stelt. Misschien enorm leeftijdsverschil, zoals opleiding scholen vroeger en scholen heden ten dage? Ik zou het anders ook niet weten. Maar het probleem van TS is inmiddels opgelost, dus hoeven we ons daar geen "zorgen" meer over te maken.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, moet natuurlijk ron530 zijn, excuus.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2011 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blackshadow haalt misschien iets door elkaar, bij olie en olie filter wissel is het handig de motor even te laten lopen om daarna het olieniveau op het juiste peil te brengen. In het filter gaat afhankelijk van het motor type zo een halve liter olie in.