jozo
door jozo May 21, 2013 om 02:26
Auto & vervoer

Tom Tom Navigatie

Ik wil u als forum leden en redactie de volgende stelling voor leggen.

Al ruim 2 jaar tracht ik TomTom er van te overtuigen dat er een fout in hun navigatie systeem geslopen is die er voor 2010 niet in zat, het gevolg dat dagelijks 10 tallen auto's bij mij het fietspad oprijden (racen) waaraan ik woon. Als de betreffende bestuurder doorkrijgt dat die fout zit tracht die meestal zo snel mogelijk met vaak hoge snelheid weer uit deze situatie te komen. Dit leidt vaak tot gevaarlijke situaties voor mij en mijn medebewoners. Een ander vervolg van deze fout in het TomTom navigatie systeem is dat het wegdek dat bestemt is voor fietsers door het vele auto verkeer beschadigt word. (verzakkingen)
Herstel hiervan wordt nu betaald uit de algemene gemeentelijke heffingen.

[i]Mijn stelling \
Dat als na veelvuldig aangeven is dat er een fout zit in het TomTom navigatie systeem en deze niet wordt opgelost. Dat TomTom aansprakelijk gesteld zou moeten kunnen worden voor de e.v.t. schade aan het wegdek of voor het aanbrengen van snelheid beperkende maatregelingen.

7999 20 Rapporteer

pino123
door pino123 - May 21, 2013 om 08:26
2763 Antwoorden / 14 Vragen

U kunt alleen de bestuurder aansprakelijk stellen. Zij maken de '' fout' een fietspad op te rijden.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2013 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik kan mij zo voorstellen dat Tom Tom zich niet veel gelegen last liggen aan opmerkingen van gewone burgers. En nee zij zijn ook niet aansprakelijk voor de schade. Zou wat moois worden. Een bestuurder is zelf aansprakelijk voor zijn rijgedrag.

Als u overtuigd bent van die fout zou u de politie daarvan op de hoogte kunnen brengen, of de wethouder van verkeer in uw gemeente. Wellicht willen zij actie ondernemen.

fe
door ferdi31 - May 21, 2013 om 22:37
3 Antwoorden / 1 Vragen

Jij rijd ook blindelings op je TomTom? Jij rijd dus ook dwars over een rotonde heen die op je kaart nog staat afgebeeld als een kruising?

sw
door swat1500 - May 21, 2013 om 23:28
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De fout zit dan overigens niet in het navigatiesysteem maar in het kaartmateriaal (dus de software) die TomTom van een andere partij koopt.

Overigens behoren navigatiesystemen de bestuurder te ondersteunen. De bestuurder blijft te allen tijde verantwoordelijk. Als de navigatie zegt "rechtsaf" en ter plaatse blijkt dat daar alleen een fietspad is dan behoort de bestuurder dus te beslissen niet rechtsaf te gaan.

jozo
door jozo - May 22, 2013 om 02:47
4 Antwoorden / 2 Vragen

@ Pino123;

je hebt gelijk dat de bestuurder verantwoordelijk is voor de beslissing die hij neemt om te bepalen of hij de aanwijzing te volgen van zijn die hem voorgesteld wordt door zijn TomTom. Maar het betreft hier vaak buitenlanders toch eerder geneigd zijn op hun TomTom te vertrouwen. Daarnaast gaat de weg min of meer ongemerkt over in een fietspad dat voor auto's door paaltjes dood loopt. Door het veranderen van het wegdek ik is het voor de meeste van ons duidelijk dat dit fietspad wordt maar als geheel niet bekend bent als buitenlander kan ik me voorstellen dat je dit niet in de gaten hebt. Als TomTom zijn navigatie software op orde had gebracht na meer dan 2 jaar klagen van mijn kant zouden ze niet in deze situatie gekomen zijn.

@Tijger1:

Ja de bestuurder is zelf verantwoordelijk (zie boven) Maar ik stel aan de orde of je TomTom niet mede aansprakelijk zou moeten kunnen stellen dat door een fout in het navigatie systeem er gevaarlijke situaties en schade ontstaan die met gemeenschap geld op gelost moeten worden. U bent van mening van niet. Maar stel uw buurman gaat door het lint en dreigt alle stenen uit uw straat te trekken. U waarschuwt hem al 2 jaar dit niet te doen. dan opeens doet hij dit toch zou je hem hiervoor hem niet verantwoordelijk kunnen stellen? en moet het herstel dan maar uit gemeenschapsgeld betaald worden?

@Ferdi31:

Jou bijdrage gaat voorbij aan de discussie en is er een van die je vaak op forums ziet, Ik wil ook even wat zeggen maar ik begrepen niet waar over het gaat. Antwoord op je stelling Nee ik rij niet over rotondes of over kruisingen die niet bestaan.
Voor dat je verder reageert lees eerst de stelling en reageer dan inhoudelijk!!

@Swart1500:

Je hebt gelijk dat de fout in de toegeleverde kaarten zit. Maar gezien TomTom de systemen levert aan de consument zijn zij wettelijk aansprakelijk voor het product dat ze leveren. Waar zij hun informatie vandaan halen is voor mij als consument niet van belang.
Verder heb je gelijk dat de bestuurde verantwoordelijk is voor de beslissing die die neemt.

Ik weet niet of dit voor jullie allen geld maar ik rij zelf veelvuldig in het buitenland en vertrouw dan ook op mijn TomTom. En wordt soms ook door fouten in de kaarten/ software van TomTom in situaties gebracht die ik als ik beter opgelet had zou hebben kunnen voorkomen. Maar als je ergens onbekend bent heb je toch snel de neiging om op je TomTom af te gaan.

Mijn Stelling voor deze discussie is, moet er gemeenschapsgeld gebruikt worden om situaties op te lossen door bijv. betere bebording of snelheid begrenzingen die ontstaan zijn om gevaarlijke situaties die ontstaan zijn door fouten in het navigatie product dat TomTom levert.

diadino
door diadino - May 22, 2013 om 12:14
49 Antwoorden / 2 Vragen

quote "Daarnaast gaat de weg min of meer ongemerkt over in een fietspad dat voor auto's door paaltjes dood loopt."
dus eigenlijk zeg je dat de gemeente het straatbeeld gewoon niet duidelijk genoeg heeft gemaakt en het niet verwonderlijk is dat er mensen het fietspad op rijden. komt er dus op neer dat de gemeente de straat duidelijker aan moet geven als fietspad en niet tomtom, ondanks dat er een fout in hun data zit.

ma
door marleenvanh - May 22, 2013 om 12:21
452 Antwoorden / 1 Vragen

En dat niet alleen.... Wij wonen al drie jaar in Zeeuws-Vlaanderen en in die drie jaar heeft men nog steeds niet in de gaten (hebben het al 5x doorgegeven!!) dat je de afslag naar rechts moet nemen om bij ons huis te komen, rijden we door dan is er daarna echt geen linksaf, zoals Tom Tom wil. Ook willen ze je - in Frankrijk - over een zg. Sauf Riverains (alleen voor aanwonenden) weg hebben. Daar mag je officieel helemaal NIET rijden tenzij je aan die weg woont of er echt iets te zoeken hebt (afleveren, op bezoek bij een aanwonende).

snrwo1
door snrwo1 - May 22, 2013 om 12:36
33 Antwoorden / 2 Vragen

toch nog een paar vragen:

a) zijn het echt alleen gebruikers van Tomtom producten of ook van andere navigatie producenten (Nokia maps, Google maps, Navigon Garmin, etc)

b) is het fietspad vroeger een gewone weg geweest? In Zoetermeer is ook een achterweggetje veranderd in een fietspad. Misschien heeft de gemeente de kaartwijzigingen niet doorgegeven?

c) als het Tomtom producten zijn, kun je als gebruiker een wijziging doorgeven via mapshare. Als maar genoeg gebruikers dit doen, zal Tomtom de kaart toch wel moeten aanpassen.

d) welke weg betreft het? Kan je er met google streetview naartoe? Is daar dan te zien dat het een fietspad is geworden? In dat geval kun je tomtom misschien overtuigen dat er toch echt een fout in hun kaart materiaal zit.

Bovendien, als het echt zo vaak mis gaat, kun je toch de gemeente op de hoogte stellen. Uiteindelijk zijn zij verantwoordelijk voor de veiligheid. Soms zie je bordjes staan met : "Navigatie uit" vooral in nieuwbouw wijken of als er grote verkeerstechnische veranderingen plaatsvinden.

mi
door miramar - May 22, 2013 om 12:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Jozo, hoe zeker bent u ervan dat hier sprake is van een TomTom als deze mensen met hoge snelheid verdwijnen?
Er zijn tig navigatiesystemen op de markt, dus de fout kan best weleens helemaal ergens anders liggen!

kaasbroodje
door kaasbroodje - May 22, 2013 om 12:45
937 Antwoorden / 2 Vragen

Het echte probleem zit bij de mensen die gewoon weg geen auto kunnen rijden. Een navigatie systeem is enkel en alleen bedoeld als navigatie hulpmiddel zodat je niet met een kaart gaat zitten spelen. De bestuurder is ten alle tijde verantwoordelijk voor wat deze met zijn auto doet.

Maar ja, de mensen lezen niet, kijken niet en doen maar wat. Dat zie je dagelijks op de weg!

Vraag anders de gemeente even of ze er wat aan willen doen, extra borden ofzo.

vr1944
door vr1944 - May 22, 2013 om 12:50
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dit forum is bedoeld voor het stellen van vragen ,voor discussies is er een ander forum . Maar goed dat het een fietspad is en geen kanaal.Hoe weet jij dat die zich niet aan de verkeersborden houdende bestuurders een TomTom in de auto hebben .Ook voor bestuurders met TomTom navigatie is het verboden op fietspaden te rijden.

eclipse
door eclipse - May 22, 2013 om 12:53
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@@@ Jozo,
Ik weet niet of dit voor jullie allen geld maar ik rij zelf veelvuldig in het buitenland en vertrouw dan ook op mijn TomTom. En wordt soms ook door fouten in de kaarten/ software van TomTom in situaties gebracht die ik als ik beter opgelet had zou hebben kunnen voorkomen. Maar als je ergens onbekend bent heb je toch snel de neiging om op je TomTom af te gaan.
Beter opletten dus. De visuele bewijzering is in Frankrijk hetzelfde als de Nederlandse.
ook zegt mijn TTr niet dat ik MOET racen , en navigatie is een hulpmiddel, je ken er geen krantje bij gaan lezen.

wi
door willemsachs - May 22, 2013 om 12:57
32 Antwoorden / 1 Vragen

De foute software is niet alleen bij Tom Tom maar ook bij Garmin e.d.
Bij mij in de straat was altijd een rotonde en een doorgaande weg, maar sind 2008 is het een kruispunt
geworden (zonder rotonde) en op doorgaande weg is een vijverpartij aangelegd en de weg omgeleid.
Maar volgens mijn navigatie (net vorige week geuptdate met de nieuwste kaarten) ligt de rotonde er
nog altijd evenals de doorgaande weg.
Maar Garmin zegt doodleuk dat is onze verantwoording niet.
Tenslotte ik heb nog niet vernomen dat er een auto in de vijver is gereden.

eclipse
door eclipse - May 22, 2013 om 12:59
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@@ Jozo,
heeft U aan alle bestuurders gevraagt welke navigatie zij hebben ? er zijn er velen. Of hebt U een persoonlijk probleempje met Tom tom ?

ro
door rozentuin_1 - May 22, 2013 om 13:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

als je volgens tomtom rijd dan rijd je ook meestal om,toen ik pas tomtom had en hem uitprobeerde,
waar ik de weg van kent,reed ik een heel eind om,weer 'n keer gedaan en weer omgereden. dus doe ik het op mijn eigen manier,scheelt 6 min. is handig als je de weg niet weet,maar je rijd voordeliger als je de weg kent.

ho
door hopla - May 22, 2013 om 14:27
2 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste mensen zitten als een kip zonder kop achter het stuur!

mathijs_b
door mathijs_b - May 22, 2013 om 14:38
641 Antwoorden / 77 Vragen

De bestuurder blijft verantwoordelijk, de Tomtom is maar een hulpmiddel.
Maar ik denk dat de gemeente wel een waarschuwingsbord kan plaatsen. Dat is de simpelste en goedkoopste oplossing.

ro
door roberthend - May 22, 2013 om 17:14
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind dat TOM TOM aansprakelijk is en ik vind dat er teveel fouten in het systeem zitten of je moet steeds nieuwe kaarten kopen. Dat is me VEEL te duur !!!

fe
door ferdi31 - May 22, 2013 om 18:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jozo schreef op woensdag 22 mei 2013, 02:47]

@Ferdi31:

Jou bijdrage gaat voorbij aan de discussie en is er een van die je vaak op forums ziet, Ik wil ook even wat zeggen maar ik begrepen niet waar over het gaat. Antwoord op je stelling Nee ik rij niet over rotondes of over kruisingen die niet bestaan.
.

Mijn bijdrage voegt wel degelijk iets toe aan je onderwerp, je kan niet blindelings vertrouwen op je TomTom, anders zou je weer eens een keer een rijles moeten nemen, word het je haarfijn uitgelegd, vind je een beetje kinderachtig reageren, de wegen veranderen continue, dus je moet het zelf in de gaten houden, hoe je rijdt, en hoe je anticipeert in situaties, eenrichtingswegen, rotondes ed kunnen nooit helemaal up to date zijn op je navigatie, daarom zeg ik dat je nog altijd zelf verantwoordelijk bent voor je rijgedrag, in jouw kwestie zal ik naar de gemeente gaan, en hier je probleem aan"kaarten".. Maar aangezien jij zo kinderachtig kunt reageren zou je daar ook geen kans maken op een beetje menselijkheid.. Succes!

luky1951
door luky1951 - May 22, 2013 om 19:41
48 Antwoorden / 5 Vragen

Problemen aan wegen kun je doorgeven aan o.a. : www.verbeterdebuurt.nl of via de site www.fietsersbond.nl onder : meldpunt. ook vaak via de gemeente : www.gemeente.nl/digitaalloket
je kan ook beslist een melding doen via e-mail aan www.tomtom.nl. Er is trouwens voor elke weg straat op fiets/voet/ruiter-pad een wegbeheerder, dat is binnen de gemeente meestal de gemeente, maar kan ook b.v. Staatsbosbeheer, of natuurbeheer c.q. natuurmonumenten of Rijkswaterstaat zijn, maar er is altijd iemand verantwoordelijk. Niet altijd neemt men zijn verantwoording, maar alle wegbeheerder hebben ook een onderhoudsplicht. En in het uiterste geval kan je naar de Politie gaan! Toch!