Tom Tom Navigatie
Ik wil u als forum leden en redactie de volgende stelling voor leggen.
Al ruim 2 jaar tracht ik TomTom er van te overtuigen dat er een fout in hun navigatie systeem geslopen is die er voor 2010 niet in zat, het gevolg dat dagelijks 10 tallen auto's bij mij het fietspad oprijden (racen) waaraan ik woon. Als de betreffende bestuurder doorkrijgt dat die fout zit tracht die meestal zo snel mogelijk met vaak hoge snelheid weer uit deze situatie te komen. Dit leidt vaak tot gevaarlijke situaties voor mij en mijn medebewoners. Een ander vervolg van deze fout in het TomTom navigatie systeem is dat het wegdek dat bestemt is voor fietsers door het vele auto verkeer beschadigt word. (verzakkingen)
Herstel hiervan wordt nu betaald uit de algemene gemeentelijke heffingen.
[i]Mijn stelling \
Dat als na veelvuldig aangeven is dat er een fout zit in het TomTom navigatie systeem en deze niet wordt opgelost. Dat TomTom aansprakelijk gesteld zou moeten kunnen worden voor de e.v.t. schade aan het wegdek of voor het aanbrengen van snelheid beperkende maatregelingen.
Ik kan mij zo voorstellen dat Tom Tom zich niet veel gelegen last liggen aan opmerkingen van gewone burgers. En nee zij zijn ook niet aansprakelijk voor de schade. Zou wat moois worden. Een bestuurder is zelf aansprakelijk voor zijn rijgedrag.
Als u overtuigd bent van die fout zou u de politie daarvan op de hoogte kunnen brengen, of de wethouder van verkeer in uw gemeente. Wellicht willen zij actie ondernemen.
Jij rijd ook blindelings op je TomTom? Jij rijd dus ook dwars over een rotonde heen die op je kaart nog staat afgebeeld als een kruising?
De fout zit dan overigens niet in het navigatiesysteem maar in het kaartmateriaal (dus de software) die TomTom van een andere partij koopt.
Overigens behoren navigatiesystemen de bestuurder te ondersteunen. De bestuurder blijft te allen tijde verantwoordelijk. Als de navigatie zegt "rechtsaf" en ter plaatse blijkt dat daar alleen een fietspad is dan behoort de bestuurder dus te beslissen niet rechtsaf te gaan.
@ Pino123;
je hebt gelijk dat de bestuurder verantwoordelijk is voor de beslissing die hij neemt om te bepalen of hij de aanwijzing te volgen van zijn die hem voorgesteld wordt door zijn TomTom. Maar het betreft hier vaak buitenlanders toch eerder geneigd zijn op hun TomTom te vertrouwen. Daarnaast gaat de weg min of meer ongemerkt over in een fietspad dat voor auto's door paaltjes dood loopt. Door het veranderen van het wegdek ik is het voor de meeste van ons duidelijk dat dit fietspad wordt maar als geheel niet bekend bent als buitenlander kan ik me voorstellen dat je dit niet in de gaten hebt. Als TomTom zijn navigatie software op orde had gebracht na meer dan 2 jaar klagen van mijn kant zouden ze niet in deze situatie gekomen zijn.
@Tijger1:
Ja de bestuurder is zelf verantwoordelijk (zie boven) Maar ik stel aan de orde of je TomTom niet mede aansprakelijk zou moeten kunnen stellen dat door een fout in het navigatie systeem er gevaarlijke situaties en schade ontstaan die met gemeenschap geld op gelost moeten worden. U bent van mening van niet. Maar stel uw buurman gaat door het lint en dreigt alle stenen uit uw straat te trekken. U waarschuwt hem al 2 jaar dit niet te doen. dan opeens doet hij dit toch zou je hem hiervoor hem niet verantwoordelijk kunnen stellen? en moet het herstel dan maar uit gemeenschapsgeld betaald worden?
@Ferdi31:
Jou bijdrage gaat voorbij aan de discussie en is er een van die je vaak op forums ziet, Ik wil ook even wat zeggen maar ik begrepen niet waar over het gaat. Antwoord op je stelling Nee ik rij niet over rotondes of over kruisingen die niet bestaan.
Voor dat je verder reageert lees eerst de stelling en reageer dan inhoudelijk!!
@Swart1500:
Je hebt gelijk dat de fout in de toegeleverde kaarten zit. Maar gezien TomTom de systemen levert aan de consument zijn zij wettelijk aansprakelijk voor het product dat ze leveren. Waar zij hun informatie vandaan halen is voor mij als consument niet van belang.
Verder heb je gelijk dat de bestuurde verantwoordelijk is voor de beslissing die die neemt.
Ik weet niet of dit voor jullie allen geld maar ik rij zelf veelvuldig in het buitenland en vertrouw dan ook op mijn TomTom. En wordt soms ook door fouten in de kaarten/ software van TomTom in situaties gebracht die ik als ik beter opgelet had zou hebben kunnen voorkomen. Maar als je ergens onbekend bent heb je toch snel de neiging om op je TomTom af te gaan.
Mijn Stelling voor deze discussie is, moet er gemeenschapsgeld gebruikt worden om situaties op te lossen door bijv. betere bebording of snelheid begrenzingen die ontstaan zijn om gevaarlijke situaties die ontstaan zijn door fouten in het navigatie product dat TomTom levert.
quote "Daarnaast gaat de weg min of meer ongemerkt over in een fietspad dat voor auto's door paaltjes dood loopt."
dus eigenlijk zeg je dat de gemeente het straatbeeld gewoon niet duidelijk genoeg heeft gemaakt en het niet verwonderlijk is dat er mensen het fietspad op rijden. komt er dus op neer dat de gemeente de straat duidelijker aan moet geven als fietspad en niet tomtom, ondanks dat er een fout in hun data zit.
En dat niet alleen.... Wij wonen al drie jaar in Zeeuws-Vlaanderen en in die drie jaar heeft men nog steeds niet in de gaten (hebben het al 5x doorgegeven!!) dat je de afslag naar rechts moet nemen om bij ons huis te komen, rijden we door dan is er daarna echt geen linksaf, zoals Tom Tom wil. Ook willen ze je - in Frankrijk - over een zg. Sauf Riverains (alleen voor aanwonenden) weg hebben. Daar mag je officieel helemaal NIET rijden tenzij je aan die weg woont of er echt iets te zoeken hebt (afleveren, op bezoek bij een aanwonende).
toch nog een paar vragen:
a) zijn het echt alleen gebruikers van Tomtom producten of ook van andere navigatie producenten (Nokia maps, Google maps, Navigon Garmin, etc)
b) is het fietspad vroeger een gewone weg geweest? In Zoetermeer is ook een achterweggetje veranderd in een fietspad. Misschien heeft de gemeente de kaartwijzigingen niet doorgegeven?
c) als het Tomtom producten zijn, kun je als gebruiker een wijziging doorgeven via mapshare. Als maar genoeg gebruikers dit doen, zal Tomtom de kaart toch wel moeten aanpassen.
d) welke weg betreft het? Kan je er met google streetview naartoe? Is daar dan te zien dat het een fietspad is geworden? In dat geval kun je tomtom misschien overtuigen dat er toch echt een fout in hun kaart materiaal zit.
Bovendien, als het echt zo vaak mis gaat, kun je toch de gemeente op de hoogte stellen. Uiteindelijk zijn zij verantwoordelijk voor de veiligheid. Soms zie je bordjes staan met : "Navigatie uit" vooral in nieuwbouw wijken of als er grote verkeerstechnische veranderingen plaatsvinden.
Jozo, hoe zeker bent u ervan dat hier sprake is van een TomTom als deze mensen met hoge snelheid verdwijnen?
Er zijn tig navigatiesystemen op de markt, dus de fout kan best weleens helemaal ergens anders liggen!
Het echte probleem zit bij de mensen die gewoon weg geen auto kunnen rijden. Een navigatie systeem is enkel en alleen bedoeld als navigatie hulpmiddel zodat je niet met een kaart gaat zitten spelen. De bestuurder is ten alle tijde verantwoordelijk voor wat deze met zijn auto doet.
Maar ja, de mensen lezen niet, kijken niet en doen maar wat. Dat zie je dagelijks op de weg!
Vraag anders de gemeente even of ze er wat aan willen doen, extra borden ofzo.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer