ro
door ronnald May 27, 2010 om 10:44
Auto & vervoer

TOMTOM weigert

"Wacht op bruikbaar GPS-signaal".
Dit is de tekst die mijn Tomtom onafgebroken linksonder in de display toont. Op dit moment niet meer te gebruiken. De website van Tomtom geeft geen oplossing; wie wel?

38175 23 Rapporteer

focus33
door focus33 - May 27, 2010 om 11:10
16 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ronnald schreef op donderdag 27 mei 2010, 10:44]"Wacht op bruikbaar GPS-signaal".
Dit is de tekst die mijn Tomtom onafgebroken linksonder in de display toont. Op dit moment niet meer te gebruiken. De website van Tomtom geeft geen oplossing; wie wel?[/quote

@ronnald

Heb je je tomtom daarvoor al een tijdje niet gebruikt? Als dat zo is kan het een tijdje duren voordat hij GPS signaal oppikt.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 27, 2010 om 18:57
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Ronnald,

Het systeem geeft aan dat er iets ontvangen wordt waar de TomTom geen chocola van kan maken.
Dat kan door storing in de auto. Wanneer het stoorniveau zo hoog is dat het GPS-signaal weggedrukt of verstoord wordt.

Doet de TomTom het wel wanneer de auto stilstaat en van contact af of buiten de auto?

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 27, 2010 om 19:03
3809 Antwoorden / 46 Vragen

===============DUBBELPOST=============

grindweg
door grindweg - May 27, 2010 om 22:25
2308 Antwoorden / 28 Vragen

probeer buiten de auto zoals hrd man zegt want het kan bij div merken dat de voorruit is voorzien van een isolatie laag

jscholtes
door jscholtes - May 27, 2010 om 23:50
777 Antwoorden / 31 Vragen

Ik herken dit probleem als mijn TomTom accu/batterij bijna leeg is. Aansluiten op de lader (auto-lader) lost dit probleem op nadat de accu/batterij weer op een minimum niveau geladen is.
Een andere gedachte is het bijwerken van de software op uw TomTom via TomTomHome software (gpsfix).
Ben benieuwd of u dit verder helpt.

wi
door wim.s - May 28, 2010 om 13:18
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer het een hardnekkig probleem is kan resetten ook nog wel eens helpen. Ik spreek uit ervaring.
De aan/uit knop ca. 10 tellen ingedrukt houden.
Succes ermee.

bu
door butje100 - May 28, 2010 om 13:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Het apparaat resetten wil ook wel eens helpen.

pino123
door pino123 - May 28, 2010 om 13:31
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb dit euvel ook vaak, de eerste 5 tot 10 minuten geen GPS ontvangst. Wel merk ik, indien ik de GPS-fix via tomtom home installeer, het ontvangst sneller voor elkaar is.

Daarnaast heb ik ook een voorruit met zonwerend glas, hierdoor wordt ook de ontvangst ernstig verstoord.

Eventueel kan ook de GPS-ontvanger in de Tomtom compleet stuk zijn, dan kan je lang wachten, maar dan doet 'ie het echt nooit.

Heb je na een tijdje dus wel of helemaal geen ontvangst?

wj
door wjansink - May 28, 2010 om 13:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

heb zelf dit probleem al jaren. Zelfs al eens 4 uur lang geen ontvangst. Toestel naar Tom verzonden, die konden niets vinden. Meerdere keren bij leverancier langs gegaan, echter geen resultaat. Was één van de duurdere uitvoeringen.
Van experts gehoord dat TomTom een zwakke antenne heeft. B.V. snel een bocht nemen in een afrit, toestel is de kluts (weg) kwijt en berekend na enige tijd de route opnieuw. zeer storend indien in de buurt van een grotere stad en je had de volgende afrit moeten nemen. restten: doe ik zeer regelmatig. Quick Fix installeren en weer opnieuw installeren helpt soms enige tijd.

xe
door xenophon - May 28, 2010 om 14:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

1. Als je een oudere TOMTOM hebt, met een paperclip in het gaatje "reset" prikken (onder het apparaat);

2. Download de software TomTom Home 2.7 op de site van www.tomtom.com/services. Sluit je apparaat aan met de kabel en update (o.a. fixgps). Doet hij automatisch als je op update klikt.
Dan is het probleem verholpen. Ik had laatst ook.

gi
door giorgakis - May 28, 2010 om 14:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Enige tijd geleden had ik hetzelfde probleem. Mijn TomTom Go 700 liet het helemaal afweten, helemaal geen GPS verbinding in de auto. Buiten, los op het autodak wel een goede verbinding. Oorzaak? Een aangesloten audiotransmitter, die van een MP3 stick wireless een signaal verzend naar een frequentie van de autoradio. Dit stoorde de GPS ontvangst ernstig. De audiotransmitter uitgezet en binnen twee minuten had ik weer een uitstekende GPS ontvangst binnen in de auto.

yz
door yzerboud - May 28, 2010 om 15:48
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ronnald, kijk ook eens hier.
http://www.yourttworld.nl
m.vr.gr. Ing

fc
door fcoolsma - May 28, 2010 om 16:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

Heb het zelfde probleem gehad en heb de gebruiksaanwijzing van mijn Tomtom One nog eens geraadpleegd en kwam er achter dat ik de GPS-fix wekelijks even via Tomtom-Home moet bijwerken hij werkt dan perfect. Dus wel wekelijks bijwerken.

jo
door jobomhoff - May 28, 2010 om 19:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

L.S.
Ha d hier ook last van, maar heb hierover met Tom-Tom gebeld en heb toen een mail gekregen en daarin staat precies in hoe je dit moet oplossen. Na het resetten moet je de Tom-Tom de GPS signalen weer opnieuw laten invoeren. Het geeft vanzelf aan als dit is zover is. Tot nu toe geen last meer gehad. Ook wat de vorige
mensen al zeiden: Een gelaagde voorruit is ook een opstakel. Zet hem nu aan als ik de deur uit ga, dus in de buitenlucht. Zet hem daarna geaoon op de plek. Tot nu toe werkt bovenstaande perfect!!
Succes, Jo.

ja
door janneke431 - May 28, 2010 om 19:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Dit probleem heb ik ook al eens gehad. De hele dag kreeg ik deze zin te lezen in het scherm. Uiteindelijk heb ik 's avonds de resetknop aan de onderkant van de tomtom ingedrukt met een spits voorwerp en daarna was het probleem voorbij.

veel succes

jopajo
door jopajo - May 28, 2010 om 19:42
10 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ronnald,

Bij de laatste nieuwe TomTom's moet U de aan/uit knop +/- 15 seconden ingedrukt houden om het apparaat te kunnen resetten.

wimmi20
door wimmi20 - May 28, 2010 om 21:35
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De nieuwe generatie TOMTOM is nog slechter dan de vorige modellen.
Hij valt van het raam door de te kleine zuignap. Als de voorruit warmer wordt door de zon of verwarming zet de lucht onder de zuiger uit, en de TT valt van de ruit. Leuk als je 120 rijdt.
Dit gebeurt constant. De nieuwe software laat je behoorlijk omrijden, ik heb ook een oudere TT, die werkt nog beter dan mijn nieuw model LIVE. TT belooft nieuwste kaart garantie, vergeet het maar. Ik kocht een nieuwe TT, rechtstreeks bij TT, en na aansluiting op hun internet site bleek dat de kaarten meer dan een half jaar oud waren. Voor de nieuwste kaarten moest ik 50 euro betalen.
Je kunt ook een abonnementje nemen op de goedkoopste benzine pompen en verkeersinfo, dat kost slechts 120 euro per jaar ! TOMTOM, ik heb er mijn buik vol van! Hiermee is de vraag niet beantwoord, maar ik moest het ff kwijt.

b
door b valkis - May 30, 2010 om 10:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij is enige tijd geleden de accu vervagen ,hierna deed mijn planner het ook niet meer.Oorzaak geen of onvoldoede gps ontvangst (afhankelijk van bebouwing etc.)Heb naar een parkeerplaats gereden en na enige tijd (ongeveer 30 min.)werkte mijn gps weer.
Succes Bart

gsm
door gsm - May 30, 2010 om 10:42
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik heb slechts weinig ervaring met TomTom (heb zelf een prima Medion), maar heb laatst voor iemand op een nieuwe XL IQ Routes de software en de West Europa kaarten bijgewerkt. Bij de software zat ook GPSfix, een update waardoor de navigator sneller voldoende satellieten vindt. Het bijwerken van de kaart was overigens een regelrechte ramp, doordat de overdracht van de nieuwe kaart telkens vast liep.

Belangrijk bij de XL IQ Routes (en ook bij mijn eigen Medion) is dat het apparaat gereset wordt (AAN-knop meer dan 10 seconden ingedrukt houden bij het aanzetten) en dat meteen daarna de TomTom in alle rust en in de buitenlucht de tijd krijgt om zoveel mogelijk satellieten vast te leggen. Hierna kan het apparaat op de normale manier gebruikt worden.

Ik vind Tom wel gemakkelijk te bedienen, maar de "XL IQ Routes" is een regelrechte ramp om aan de computer bij te werken. Maak in elk geval altijd eerst een back-up van het te krappe interne geheugen (2 GB)! Kopieer de gehele inhoud naar de harde schijf.
Lezen van het interne geheugen is geen probleem, maar schrijven en zelfs formatteren, vooral met Windows Vista, is zeer problematisch. Onder Vista is mij het formatteren van het interne geheugen alleen gelukt vanuit de commando prompt!

jscholtes
door jscholtes - May 30, 2010 om 11:16
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=gsm schreef op zondag 30 mei 2010, 10:42]
.....

Ik vind Tom wel gemakkelijk te bedienen, maar de "XL IQ Routes" is een regelrechte ramp om aan de computer bij te werken. Maak in elk geval altijd eerst een back-up van het te krappe interne geheugen (2 GB)! Kopieer de gehele inhoud naar de harde schijf.
Lezen van het interne geheugen is geen probleem, maar schrijven en zelfs formatteren, vooral met Windows Vista, is zeer problematisch. Onder Vista is mij het formatteren van het interne geheugen alleen gelukt vanuit de commando prompt!

Je noemt daar 2 belangrijke problemen. Windows Vista en je eigen beperkte kennis van TomTom.
Bij intern geheugen denk ik dat je de 2 Gb SDRam bedoeld? Ik zou dit als een opslagmedium typeren en zeker niet als Intern Geheugen.....
Waarom zou je zo'n SDRam willen formatteren als je daarop alleen maar TomTom software wilt gebruiken? De 2Gb is voldoende voor West- en Midden-Europa te samen. Dat lijkt me dan niet te krap......
Overigens het door de gebruiker gemelde probleem en de daarbij behorende gpsfix zijn al eerder in deze discussie benoemd.

gsm
door gsm - May 30, 2010 om 20:47
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=jscholtes schreef op zondag 30 mei 2010, 11:16][quote=gsm schreef op zondag 30 mei 2010, 10:42]
.....

Ik vind Tom wel gemakkelijk te bedienen, maar ...

Je noemt daar 2 belangrijke problemen. Windows Vista en je eigen beperkte kennis van TomTom.
Bij intern geheugen denk ik dat je de 2 Gb SDRam bedoeld? Ik zou dit als een opslagmedium typeren en zeker niet als Intern Geheugen.....
Waarom zou je zo'n SDRam willen formatteren als je daarop alleen maar TomTom software wilt gebruiken? De 2Gb is voldoende voor West- en Midden-Europa te samen. Dat lijkt me dan niet te krap......
Overigens het door de gebruiker gemelde probleem en de daarbij behorende gpsfix zijn al eerder in deze discussie benoemd.
@JScholtes
Hoewel discussies hier niet de bedoeling zijn, toch even het volgende..
De term intern geheugen is niets mis mee, al had ik het misschien beter ingebouwd geheugen kunnen noemen. Het zal niet het werkgeheugen zijn, maar voornamelijk dienen voor de opslag van data.
De gpsfix was inderdaad al genoemd, maar belangrijk is ook om, na het resetten, een navigatieapparaat de tijd te geven om zoveel mogelijk satellieten te registreren, zonder het apparaat te verplaatsen.
Formatteren (FAT32) was geheel volgens instructies en volgens de probleemoplossing van TomTom, maar haalt inderdaad weinig uit en lukt met Vista niet met gebruik van de GUI..
Van de 2GB ingebouwd geheugen is met de nieuwste West Europa relatief weinig MB's vrije ruimte over (1.965.035.883 bytes gebruikt)! Het geheugen is zeer moeilijk te vullen, al helemaal niet met de HOME toepassing en ook problematisch met de Windows verkenner (met verschillende up-to-date PC's onder XP en Vista geprobeerd, zonder firewall, virusscanner enz..).

wimbremer
door wimbremer - May 31, 2010 om 16:38
122 Antwoorden / 19 Vragen

Ook ik heb de fix geinstalleerd. Eerst gaf dat idd een verbetering. Ik gebruik 'm niet echt vaak, maar het viel me op, dat de laatste tijd de GPS ontvangst als ik 'm aanzet, wel erg lang op zich laat wachten. Ook als ik naar buiten loop/ben, duurt het soms vele minuten eer hij "beet" heeft. En dát had ie eerder niet...
TomTom, reageert u hier zelf eens op??

we
door wegracer - Jun 12, 2010 om 01:00
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hey,

Ik zou inderdaad eventjes doen wat yzerboud adviseert!!

Ga eventjes naar www.yourttworld.nl

Daar zijn mensen die er echt verstand van hebben en je meteen en snel helpen met je probleem!!

Ben er zelf ook via via bij uitgekomen en ben er ook enorm goed geholpen, had mijn tommie al voor dood opgeschreven en via hun heb ik er weer nieuw leven in gekregen..

Dus ik zou eventjes naar dat forum gaan.

Succes!