bo
door bobthefonz Sep 5, 2010 om 09:08
Auto & vervoer

Toyota Aygo niet zuinig?

Naar aanleiding van de uitzending van 4 september 2010 voel ik mij geroepen om te reageren. Ik onderschrijf het totaaloordeel dat de norm die gebruikt wordt door fabrikanten om het brandstofverbruik op te geven totaal niet strookt met de werkelijkheid. Wat er echter in de test van Kassa beweerd wordt over de Aygo raakt kant noch wal. Men zou 1:15,7 gemiddeld rijden en daarbij het nieuwe rijden hebben toegepast. Sorry maar als dat zo is dan kan deze hele test voor mij de prullenbak in. Ik heb zelf inmiddels 12000 km gereden en kom gemiddeld uit op 1:19,5. Dan kun je denken dat ik er ook een oma-rijstijl op na zal houden maar dan moet ik je teleurstellen. Het tegenovergestelde is waar. Vlot optrekken, 120-130 km/h cruisen op de snelweg, ver vooruit kijken en niet onnodig afremmen en regelmatig met 4 volwassenen in de auto, dat is mijn rijstijl. Sorry Kassa, ik kan mij totaal niet vinden in dit resultaat. Zijn jullie, net als de autofabrikanten verwijten, bezig met 40% overdrijving om lekker te scoren bij de consument?

Vriendelijke groet, Bob ten Have

14610 37 Rapporteer

invalide
door invalide - Sep 5, 2010 om 10:22
787 Antwoorden / 5 Vragen

Het nieuwe rijden?
Zo test Kassa dus, en ik weet dat dit zonder Cruise Control gebeurde, en ook iets langzamer dus 90 Km tussen vrachtwagens of als rustig maar 100 Km aanhouden zou Uw Aygo nog gieriger maken.

Mijn Seat Ibiza 1.2 Tdi Ecomotive SC (3 drs.) is opgave 1:29.
Bij plank gas en hoge toeren en airco aan haalde ik ook 1:14.
Maar normaal rij ik anders en dan is tussen de 1:25 en 1:34 normaal.

Na slechts 2 maanden en 4000 Km nog te kort om te zeggen dat ik 1:32,4 blijf gebruiken, uitgezonderd de plank gas test.

Wel weet ik dat op Cruise Control het zuiniger is dan eigen voetje.

Ook de Airco niet langer dan nodig omdat deze ruim 10% hoger verbruik op de boordcomputer aangaf.

Ik krijg binnenkort de 5 deurs ST dus Station versie die langer en zwaarder is, maar ook die moet gelijk kunnen presteren zeggen ze.
Dus moet ik Felix nu een cursus zuinig rijden geven en niet volgens die reclame van gewone auto's?
Het Nieuwe Rijden, is normale auto en voor deze moet je jezelf aanpassen.

ma
door maria.s - Sep 5, 2010 om 10:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb sinds december 2009 een citroën C1, dit is behalve de buitenkant precies dezelfde auto als een Toyota Aygo. Ook ik was gisteren verbijsterd toen ik de kassa uitzending zag. Ik weet niet wat ze in hun test met die auto hebben gedaan, maar ik kom zelf op andere (lees: veel zuinigere) gebruikscijfers uit. Zeker nu de auto een beetje ingereden is, haal ik met gemak 1 op 21/22. Sinds ik de auto heb, heb ik gemiddeld 1 op 20,4 gereden. Ik rijd niet als een bejaarde, maar ik heb geen airco en overdag geen lichten aan.
Dus Kassa, ik sluit mij aan bij Bob: zijn jullie teveel bezig met scoren?

Vriendelijke groet, Maria

to
door towersky - Sep 5, 2010 om 10:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de uitzending van 4 september 2010 ook gezien over de zuinigheidstest van kleine auto's. Ik rij sinds december in een nieuwe Toyota Aygo, heb er inmiddels 16.000 km meegereden. Tank altijd bij hetzelfde benzinestation en hou vanaf het begin het verbruik bij. Tussen twee tankbeurten in zit ik altijd op een verbruik van ongeveer 1 op 21,5 km.

Mijn rijstijl kan ik als normaal omschrijven, auto laten uitrollen bij een rood verkeerslicht of een rotonde en rustig optrekken. Rij zowel op de snelweg als op overige wegen en altijd met dimlicht, vaak met raam open zoals de afgelopen periode met het mooie weer. Dat er bij Kasse een verbruik van 1:15,7 wordt vermeld is je reinste lariekoek.

Hiermee wordt het verbruik van deze en andere kleine auto's in een verkeerd daglicht gesteld. Het zou Kassa sieren als ze in een volgende uitzending erop terugkomen met reactie's n.a.v. de bewuste uitzending van 4 september jl.

je
door jet_t - Sep 5, 2010 om 10:47
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het helemaal eens met Bob. Ik rij ook in een Aygo en snap niet hoe je het voor elkaar krijgt om 1:15,7 gemiddeld te rijden. Sinds ik de Aygo kocht houd ik mijn gebruik bij in excel. In 13547 km reed ik gemiddeld 1:20,2. Hierin viel ook de vorstperiode van dit jaar waarin ik met veel voorverwarmen en krabben het minst zuinige verbruik haalde, 1:17,9. Het beste resultaat van 1:22,5 behaalde ik deze zomer op de wegen in Zweden. Ook ik ben geen zuinigheidsfreak en rij regelmatig 130 km/h. Een collega die een C1 heeft (zelfde motor als een Aygo) en wel een zuinigheidsfreak is, rijdt vaak 1:23.

Ik snap niet hoe Kassa zo'n waardeloze test kan uitvoeren. Dit is slecht voor het betrouwbare objectieve imago van Kassa. Ik hoop dat Kassa dit zich aantrekt en in het vervolg uitgebreidere testen doet want ik vertrouw de testen van Kassa niet meer!

Groeten, Jet T.

ka
door kawacatoose - Sep 5, 2010 om 11:32
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het met Bob eens. Ik haal ook gewoon 1 op 20 met mijn Aygo. Het is echt onbegrijpelijk hoe Kassa 1 op 15 heeft gehaald want dat red ik alleen met een zeer sportieve rijstijl. Met normaal rijden haal je al makkelijk 1 op 18.

Alleen de gegevens van lease rijders gebruiken is niet representatief voor het het verbruik van deze auto's want die houden er een andere rijstijl op na.

Dit was wel een slechte test om aan te geven dat de europese test methodes niet kloppen.

gu
door guidokarin - Sep 5, 2010 om 11:49
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij schrokken ook van de resultaten die Kassa uitgevoerd heeft.
4 jaar terug kocht ik mijn eerste Aygo waarmee we +/- 22.000 km per jaar mee reden. Met deze haalde ik gemiddeld 1:20 mee. Het zuinigste was 1:20,7
1 jaar terug hebben we deze omgeruild en nu rijd deze toch 1:19 en het zuinigst 1:19,8. En om deze resultaten hebben we zelfs besloten om de grote Carina (1:10 en 40 euro belasting per maand) ook in te ruilen voor een aygo. Sinds vorige week staan er 2 Aygo's op onze oprit. Helaas is het nog te vroeg om van deze nieuwe auto het verbruik van te geven.
Mijn gevoel is ook dat er verschillende factoren mee spelen. Buiten temperatuur, rij gedrag, alleen korte of lange stukken rijden.
1 faktor heb ik nooit begrepen. Dat ik bij bepaalde tankstations merken meer benzine verbruik dan bij andere. En dan is het ook niet toevallig maar bij sommige zit ik standaard met een lagere verbruik. Soms wel 2 km per liter.

Groetjes van een zeer tevreden Aygo rijder

lu
door lucuithaarlem - Sep 5, 2010 om 12:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

"We worden voor de gek gehouden" zegt Felix Meurders aan het begin van de uitzending.

Inderdaad, we worden voor de gek gehouden door politici die de schuld voor de verouderde EU testcyclus bij de autoindustrie neerleggen, terwijl deze door de politiek zelf geformuleerd is. Het echte schandaal is dat politici in het europarlement en de Europese commissie het sinds begin jaren tachtig nagelaten hebben de officiele EU testcyclus te herzien.

Overigens moet niet worden verwacht dat een herziene EU testcyclus voor een individuele automobilist precies aangeeft wat het verbruik voor hem of haar zal zijn. Dit omdat namelijk de invloed van het rijgedrag op het brandstofverbruik wel degelijk erg groot is. Dit wordt door de de redactie van Kassa ten onrechte onderschat. Afgezien van persoonlijke voorkeuren (bijvoorbeeld hard accelereren) is het rijgedrag van iemand die in de Flevopolder woont (lange afstanden, hogere snelheden, constante snelheid) totaal anders dan iemand die in de binnenstad van Amsterdam woont (korte afstanden, lage snelheden, veel starten en stoppen) met alle gevolgen van dien voor het brandstofverbruik. Dit moet de redactie toch verteld zijn door de onderzoekers van TNO.

Beseft de redactie van Kassa overigens wel dat voor veel auto's de fiscale voordelen ophouden als het officiele CO2 verbruik door een andere testmethode hoger uitvalt? Dat betekent dus een hogere aanschafprijs door hogere BPM, opnieuw weer wegenbelasting betalen en een hogere bijtelling.

Deze uitzending is heel duidelijk een poging om een negatief sentiment te creeren naar de autofabrikanten toe. Vervolgens krijgt een ondeskundig SP kamerlid als Paulus Jansen de gelegenheid om held van het volk te spelen. Ik vraag mij af wat HIJ de afgelopen jaren in Europese Unie verband heeft gedaan om die testcyclus herzien te krijgen. Dat had Meurders hem moeten vragen.

ka
door kawacatoose - Sep 5, 2010 om 12:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

Dat waarden niet met werkelijkheid kloppen was al lang bekend. Dezelfde test geldt wel voor alle auto's, dus aan de hand van de test kan je wel bepalen welke auto de zuinigste is. Dat de Aygo volgens kassa maar 1 op 15 zou halen is totaal absurd. Ik rij prima binnen de door Toyota opgeven waarden.

Felix houd ons net zo voor de gek met dit item.

sj
door sjakkiek - Sep 5, 2010 om 14:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf rijd ik in een Citroen C1 Ambiance.
Via www.autoverbruik.nl kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 18.87 (km/liter) met uitschieters naar 20.
Ik ben het dan ook niet eens met de uitslag van het onderzoek van kassa die is gedaan.

ai
door aijelt - Sep 5, 2010 om 15:26
4 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, zinloze test. Er wordt niet aangegeven hoe Kassa de cyclus heeft gereden en ook niet welke cyclus Kassa heeft gereden. Daarbij lijkt Kassa gebruik te maken van rekenkundige verbruiksgemiddelden (dus verbruik in de stad opgeteld met verbruik bij 90 en het verbruik bij 120 en dat gedeeld door 3), iets wat totaal zinloos is wanneer men niet 33% van de tijd in de stad rijdt, 33% van de tijd op 90 km wegen en 34% van de tijd op de snelweg. Wil je op basis van de fabrieksopgaven iets kunnen zeggen dan moet je die getallen in elk geval vast uit elkaar trekken. Heb je een test cyclus van 50% stad, 30% buitenweg en 20% snelweg dan moet je de opgegeven verbruiken ook zo verdelen en pas dan kun je de uitspraak doen dat je voorgelogen wordt of niet.

Wat me ook stoort in dit verhaal is dat er alleen met de vinger gewezen wordt naar de 'zuinige' auto's, wanneer de grote bakken getest zouden worden dan zullen er vergelijkbare afwijkingen komen. Dus laat Kassa zich lekker houden bij waar ze goed in zijn en dat is in afgebroken stekkers van frituurpannen, in de fik gevlogen haardrogers en mensen die verzekeringspolissen niet goed lezen.

sc
door schansman - Sep 5, 2010 om 16:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een test hebben jullie laten uitvoeren ik rij nu 17000 km in min aygo en mijn hoogste verbruik is 1 op 21,5 maar gemiddeld zit ik op 1 op 22,5 net getankt met een verbruik van 1 op 23,2 wat staat voor 670,4 km en ik rij regelmatig 1 op 23 dus beter testen en niet door iemand met lood in zijn of haar schoenen

an
door anicu - Sep 5, 2010 om 21:09
110 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij heeft niemand goed gekeken naar wat er in kassa is gezegd.

Die cijfers zijn van een tank-pas-firma en die hebben meestal lease-auto's. Het interesseert de meeste lease-rijders geen ruk wat die auto verbruikt: ze moeten van de baas op tijd rijden en op tijd op het werk zijn. Die zuinige autootjes worden gekocht of geleased door grote bedrijven omdat ze graag een groen imago willen hebben.
De volgende keer dat er geroepen wordt dat "de mijne zuiniger rijdt" denk dan eerst eens na hoe het komt dat er verschillen zijn in gebruik.

ai
door aijelt - Sep 5, 2010 om 21:18
4 Antwoorden / 0 Vragen

@anicu:

Dat was ook een punt waarbij mij de wenkbrauwen van positie veranderden. Maar er werd ook gezegd dat ze bij beide auto's ook twee keer een volle tank hadden leeg gereden. Daarbij werd niet vermeld hoe gereden is en wat voor cyclus. Het dagelijks gebruik in de randstad is bijvoorbeeld een stuk minder zuinig dan, bijvoorbeeld, het dagelijksgebruik in Groningen of Drenthe.

Wat enorm stoort in het verhaal in Kassa is dat de cijfers niet netjes onderbouwd worden waardoor het maar lastig is om te vergelijken. Er werd wel gezegd dat ze 'lekker zuinig' gereden hebben maar het zuinig rijden van vroeger komt niet meer overeen met het zuinig rijden van nu.

pv
door pvandijk28 - Sep 5, 2010 om 22:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry maar ik rij een Mazda 6 en haal gemiddeld al 1:14,5 op benzine (1.8 liter, hand geschakeld).
Schandalig als die kleine autootjes het maar zo'n klein beetje beter doen. Volgens mij moet dat veel beter kunnen. Ik rij echter wel prive en heb geen tankpas van de zaak, denk dat dat toch wel wat uitmaakt.

ka
door kawacatoose - Sep 5, 2010 om 22:34
4 Antwoorden / 0 Vragen

@anicu Kassa heeft ook zelf met 3 kleine auto's gereden als vergelijking, waarbij kassa zelf 1 op 15 gereden hebben met de Aygo. Zonder dit te onderbouwen hoe ze aan dit gemiddelde komen want voor velen is de praktijk ervaring met de Aygo totaal anders.

invalide
door invalide - Sep 5, 2010 om 23:07
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als je een flink stuk 150 Km gaat rijden haal je de 1:15 moeiteloos, net zoals met snel optrekken en raam open of Airco aan.
Dus wie reed welke snelheid en zijn alle auto's door zelfde getest en wat is zijn normale dagelijkse auto en het verbruik.

Een normale auto word zowel door Lease rijders als particulieren ongeveer gelijk bereden.
Maar de zuinige geteste krijgen als lease rijder alleen iemand die voor de 14% bijtelling gaat en de rest niets kan schelen meestal.
De kopers die privé auto namen zullen eerder zuiniger gaan rijden na aanschaf dus deze groep van de baas en privé zullen daarom een groter verschil geven dan normaal.

Ik kom zelf moeiteloos tot een verbruik zuiniger dan de opgave gemiddeld, dus die zitten juist bij de particuliere gebruikers en zelden bij auto van de baas rijders.

ne
door neo_s - Sep 6, 2010 om 05:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Het is wel heel naief om van de auto industrie te verwachten dat zij zelf met de meest eerlijke cijfers komen. Terecht ook want de markt zal ze genadeloos straffen met lagere verkopen tov andere fabrikanten die minder eerlijk zijn.

De politiek heeft al jaren die test kunnen aanpakken maar ze laten zich teveel inpakken door de auto lobby.

Iedereen kan trouwens heel makkelijk betrouwbare verbruiksgegevens vinden in bijvoorbeeld gebruikerservaringen op autoweek myreview of bijv www.spritmonitor.de

bertv00
door bertv00 - Sep 6, 2010 om 08:18
6 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb inderdaad gemerkt dat mijn kers-verse Aygo hooguit 1:16 liep.
(met mijn vlotte rijstijl en bijna alleen maar korte stukken)

Maar... na vele duizenden km's begon de boel op elkaar in te slijten.
Ik zit nu op 1:20, met diezelfde korte stukken en niet voorzichtige rijstijl.

bo
door botox - Sep 6, 2010 om 09:46
1 Antwoorden / 0 Vragen

Met lichte verbazing heb ik de uitzending over het verbruik van kleine auto's van Kassa bekeken. Kassa heeft hier de plank toch wel enigszins misgeslagen wat betreft de reële verbruikscijfers.

De Europese norm, waar de heer Roelf de Boer namens RAI de autofabrikanten achter laat schuilen, is sterk verouderd. Dat was goed van Kassa om dat aan de kaak te stellen.

Wat betreft de verbruikscijfers had Kassa toch moeten laten zien hoe er getest werd (stad, binnenwegen, snelwegen), soort benzine, hoe oud/jong de wagens waren en de daadwerkelijke rijstijl.

Kassa had namelijk in zijn eigen onderzoek een bezoekje kunnen brengen aan spritmonitor.de. Dit is een heldere en overzichtelijke site waar de gewone consument zijn eigen verbruik kan opgeven.
De site van werkelijkverbruik.nl geeft vreemde waardes. Kijk bijvoorbeeld naar de Daihatsu Cuore, alom bekend als zeer zuinig.
Verbruik volgens werkelijkverbruik.nl, 1:14,5. Spritmonitor: 1:20,3. Dit is toch een afwijking van 40%.

Dus voor een kort vergelijk:

Verbruik volgens Kassa:
Seat Ibiza: 1:18,2 (diesel)
Volkswagen Polo: 1:19,4 (diesel)
Toyota Agyo: 1:15,7
Fiat Panda: 1:15
Daihatsu Cuore: 1:15,9

Verbruik volgens Spritmonitor.de:
Seat Ibiza: 1:21,4 (diesel)
Volkswagen Polo: 1:22,2 (diesel)
Toyota Agyo: 1:18,3
Fiat Panda: 1:16,4
Daihatsu Cuore: 1:20,3

Trek zelf u conclusie.

Kijk ook eens hier voor een overzicht van de zuinigste auto's op spritmonitor.de:
[URL="http://www.spritmonitor.de/en/evaluation/economic_models.html]Top 50 zuinige auto's[/URL]

De Agyo en de Cuore zijn toch een stuk zuiniger dan wordt voorgespiegeld door Kassa. En, vergeet niet dat dit een gemiddeld verbruik is (van spritmonitor.de). Hier zitten mensen tussen die een pittige rijstijl er op nahouden, maar ook mensen met een rustige rijstijl. Je kan dan een stuk zuiniger rijden dan het opgegeven gemiddelde. Kleine auto's zoals de Cuore of Aygo zijn wel degelijk zuinig.

st
door stevenq - Sep 6, 2010 om 13:41
8 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik rijd makkelijk, zonder extreem langzaam te rijden makkelijk 1:19 met m'n Aygo, zelfs met de bredere banden die er nu op zitten. Het verbruik dat Kassa weet te halen is bij mij nooit voorgekomen.

st
door stevenq - Sep 6, 2010 om 13:47
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=pvandijk28 schreef op zondag 5 sep 2010, 22:31]Sorry maar ik rij een Mazda 6 en haal gemiddeld al 1:14,5 op benzine (1.8 liter, hand geschakeld).
Schandalig als die kleine autootjes het maar zo'n klein beetje beter doen. Volgens mij moet dat veel beter kunnen. Ik rij echter wel prive en heb geen tankpas van de zaak, denk dat dat toch wel wat uitmaakt.

dat doen ze dus ook,de meeste Aygo/107/C1 bezitters die ik ken rijden makkelijk 1:19 of beter.

pa0wgk
door pa0wgk - Sep 6, 2010 om 13:53
52 Antwoorden / 3 Vragen

Wat ik nergens tegen kom is de afwijking van de km stand.Als je 120 km rijd,is het misschien net 110 echte km.
Dan lijkt het verbruik dus zuinig maar is het niet.
Mijn autotje rijd 1:16 maar dat is alleen maar bekeken op de teller.
In werkelijkheid is het heel anders ,als ik 110 km rij ,is dat in het echt 105 km
En zo zijn er veel auto's die hard rijden en niet vooruitkomen.
Grt Willem.

invalide
door invalide - Sep 6, 2010 om 14:53
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als je een Navigatie systeem gebruik kun je de afwijking in zowel snelheid als afstand controleren.

Rij op navigatie 100 Km en kijk of deze tussen de 104 en 112 zit wat meestal het geval is, gemiddelde auto zal 107 aangeven, maar ook nieuwe of versleten banden geven een verschil van 3 tot 5 Km afhankelijk of je 13 of 18"velgen hebt.

Afstand, dagteller op Nul en kijk of deze gelijk loopt met de afstand die de Navigatie aangeeft.
Navigatie systemen hebben een afwijking in snelheid en afstand van minder dan 1%, meestal 0,1% dus beter als teller op dashboard die geen rekening houd met versleten banden of andere maat.

Zelfs met sneeuwkettingen (groter wiel) zal deze nog de juiste snelheid geven, en ook bij door slippende wielen als het glas is.

ro
door robertdijkstra - Sep 6, 2010 om 20:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan het niet laten óók maar even te reageren op die 'zuinige' auto's die bij Kassa zo onzuinig zijn. Wij zijn in het bezit van een Citroen C1, met momenteel ruim 100.000 km op de teller, deze auto verbruikt op de langere ritten waarop deze gebruikt wordt, nooit meer dan 1 liter benzine :20,5 km.
Daarnaast hebben we nog een Peugeot 107, met nu 15000 km, deze rijdt korte afstanden en in de stad. Maar deze haalt ook nog altijd een gemiddelde van 18 km op 1 liter benzine. Uit praktische ervaring weet ik dat het bijna niet lukt om echt meer te verbruiken. Zoals bekend zijn deze 2 type auto's gelijk aan elkaar en aan de geteste Toyota Aygo.

Robert Dijkstra-Sweers
Zeddam

wa
door wangola - Sep 7, 2010 om 11:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb me werkelijk "op zitten vreten" toen ik deze uitzending zag.
Ik heb nu mijn Aygo ruim 1 jaar, heb er 16.000 km opzitten, en vanaf het begin het benzinegebruik bijgehouden. En ik kom op een gemiddelde van 1:20 uit.
Nee ik heb geen airco, zoals waarschijnlijk vele met mij.
Het klopt dat je in de winter wat minder zuinig rijdt, maar dat zal elke auto hebben, maar dit wordt weer gecompenseerd in de zomer.
Ik rij korte stukjes maar ook lange einden, volg de max snelheid dus ben echt geen doetje.
Trouwens, het valt op dat de meeste Aygo's, C1's, en 107's veelal op de linkerbaan te vinden zijn omdat de auto's op de rechterbaan wat traag rijden :P

Kassa, je bent met deze uitzending een heel stuk ongeloofwaardiger geworden.

dj
door djbalkan - Sep 7, 2010 om 22:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag me af wat de rijders van Kassa gedaan hebben....

Rij zelf in een Fiat Punto 55S uit !! LET WEL 1996 !! Zelfs met dit oude beestje haal ik een gemiddelde van 1 op 17,3. Als ik rustig rij is 1 op 18,5 makkelijk haalbaar. Ik kom zelfs niet onder de 1 op 16 als ik hem op z'n staart trap op de snelweg en vaker de 150 aantik dan de 120. Dit is toch zeer netjes voor een auto uit de tijd waar men nog überhaupt gehoord had van CO2 zuinig.

Als mij het lukt met een auto van 1996 zuiniger te rijden dan Kassa met een CO2 zuinige auto uit 2010 zou ik wel eens heel graag van Kassa willen zien dat ze de tests herhalen op exact dezelfde manier en dat ze een camera ik de auto hangen hoe er gereden wordt, heb weinig vertouwen in de test die Kassa gedaan heeft….

ki
door kimputer - Sep 7, 2010 om 23:28
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor, ik ook, voor het eerst geschokt door de uitkomsten van Kassa (in de negatieve zin). Ik zit met kort woon/werk verkeer (slecht voor verbruik) op 105.000km op een gemiddelde van 1:19.0545419 (en niet zomaar grof ingeschat, ECHT alles van het begin alles ingevuld in een excel sheet).
Ik heb slechts 1 keer zo laag aangetikt als ze bij Kassa aantonen, dat was toen ik haast had en met 150 km/u richting Duitsland reed.
In bepaalde zomermaanden waar airco niet nodig is, haal ik 1:22.

an
door anicu - Sep 8, 2010 om 09:10
110 Antwoorden / 0 Vragen

Tjonge tjonge. Stelletje sukkels om stug vol te willen houden dat je autootje toch echt 1 op 20 rijdt "want ik rij nooit hard en altijd grote stukken op de snelweg".

Als je het niet eens bent met die uitzending, kijk dan niet en blijf weg hier. Maar ga niet zitten piepen over je verbruik.

ai
door aijelt - Sep 8, 2010 om 12:37
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kawacatoose schreef op zondag 5 sep 2010, 22:34]@anicu Kassa heeft ook zelf met 3 kleine auto's gereden als vergelijking, waarbij kassa zelf 1 op 15 gereden hebben met de Aygo. Zonder dit te onderbouwen hoe ze aan dit gemiddelde komen want voor velen is de praktijk ervaring met de Aygo totaal anders.

Je hecht dus meer waarde aan twee volle tanks leegrijden door Kassa volgens een onbekende cyclus dan aan praktijk ervaringen van eigenaren die vele kilometers gereden hebben? Dan vraag ik me toch af wat je definitie van 'sukkels' is. Graag bronnen naar die 'velen' met een andere praktijk ervaring. Waar het in deze discussie vooral om gaat is dat er niet onderbouwd een negatief beeld geschilderd wordt met een ondertoon dat de PvdA... erm.. sorry, VARA liever ziet dat iedereen weer gewoon motorrijtuigenbelasting blijft betalen.

ka
door kawacatoose - Sep 8, 2010 om 13:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

@aijelt Ik geloof dat je de verkeerde quote en mijn reactie verkeerd begrijpt en Ik heb niemand een sukkel genoemd.

ai
door aijelt - Sep 8, 2010 om 17:17
4 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kawacatoose schreef op woensdag 8 sep 2010, 13:01]@aijelt Ik geloof dat je de verkeerde quote en mijn reactie verkeerd begrijpt en Ik heb niemand een sukkel genoemd.

Ah sorry, ik zal het even aanpassen, ik kan prima uitleggen hoe dit heeft kunnen gebeuren maar dat heeft geen zin. Mijn welgemeende excuses.

invalide
door invalide - Sep 8, 2010 om 18:35
787 Antwoorden / 5 Vragen

Sukkels?

Niet gewenst maar zo noemen ze ook zuinige rijders die vooraan in de file staan.
Ik betaal mijn eigen brandstof en zolang ik de minimale snelheid haal en rustig tussen de vrachtwagens blijf mag dat.

Dus Sukkel kan ook trage zuinige rijder betekenen en dat zie ik juist als compliment.
Dankzij België heeft een negatief Nederlands woord soms een positieve betekenis die vele niet weten!

ni
door nick4nick - Sep 20, 2010 om 15:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik verbaas me over Kassa uitslag van het benzine verbruik van de Aygo.

Ik rij nu bijna 2 jaar met een Toyota Aygo. Altijd bewaar ik de tankbonnen en houd mijn verbruik bij. Mijn totaal resultaat over 16642 Km is een verbruik van 1 op 19,3.

De praktijk van 2 jaar en ruim 16000 Km!

dj
door djf - Oct 2, 2010 om 18:34
9 Antwoorden / 1 Vragen

Heel simpel: Kassa in een commerciel site die het leuk vind om veel bezoekers in hun programma en sites te krijgen.
Alles wat groot en veel verkocht/afgenomen wordt in hun ogen afgekraakt.
Het blijft de Vara he?
Gelukkig zijn we, als het aan mij ligt, binnenkort van dit soort populistische programma's verlost.
Een Aygo/C1/107 is een keurig nette auto. Praktisch geen een auto haalt de euro cyslus maar om dit meteen weer af te geven op de meest verkochte slaat m.i. nergens op. Maar wat gek: de Lada Niva haalt die ook niet en daar wordt niet over gepraat.

invalide
door invalide - Oct 2, 2010 om 19:39
787 Antwoorden / 5 Vragen

Kassa gebruikt Lease gegevens en als de baas betaalde zullen mensen eerder vol gas rijden dan privé en alles zelf moeten betalen.

Dus een Lease bak heeft meestal een hoger verbruik dan privé auto.
Als ze daar geen rekening mee houden is een beetje dom.

lo
door loetwakkerman - Oct 20, 2010 om 17:34
1 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ik de uitzending van Kassa zag was ik vreselijk teleurgesteld. Net 1 week er voor de Aygo besteld en besloten mijn Volkswagen Caddy er uit te doen.
Nu rijd ik de Aygo, tot volle tevredenheid, en haal een gemiddelde van 1 op 23. Dit is verdeeld in zo'n 30-40% stadsverkeer en de rest snelweg.

Misschien is het een idee om boven op de actie "het nieuwe rijden" nog iets anders te promoten, bijvoorbeeld het "allernieuwste rijden". Ook ik rijd niet overdreven langzaam maar houd me aan de voorgeschreven snelheden.

Het valt gelukkig mee maar geschrokken was ik wel toen ik de uitzending zag.

wi
door wil1968 - Nov 9, 2011 om 21:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bob,

Ik rij zelf in een Skoda 1.2TDi Greenline en haal ook niet het beloofde verbruik. Het hoogste wat ik gehaald heb is 1 op 27, mijn gemiddelde is 1 op 23,5 en mij laagste is 1 op 17,5 maar dit is met volle auto en vouwwagen met fietsen erop en een koelbox draaiend achterin. Nu neem ik ook wel de Citroën C1 van mij vrouw mee om deze kilometers te geven. Met deze auto is mijn laagste verbruik 1 op 23,5 en mijn hoogste 1 op 26,1. Dit is woon/werk verkeer op een 80 kilometer weg met files en stoplichten. De C1 heeft geen start/stop systeem of een cruisecontrol. Ik moet dus zelf zeggen dat de C1 wel doet wat hij belooft en zelfs meer. Tot nu toe heb ik 5 maal getankt en de verbruiken zijn 1 op 23,5, 1 op 24,7, 1 op 25, 1 op 25,7 en 1 op 26,1. Ik haal op 1 tank ruim 800 km. (max 35 liter)

Groet Wil1968