ra
door raphael Nov 6, 2004 om 09:39
Auto & vervoer

Trekkende auto

Een maand of 3 geleden heb ik een nieuwe 2e-hands auto aangeschaft; Een Volvo S40 om precies te zijn. Ten tijde van aanschaf zaten er banden met stalen velgen onder, waarop weer wieldoppen zaten, waarmee de rij-eigenschappen van de auto prima waren.

Maar ja, het oog wil natuurlijk ook wat, dus een week of 4 geleden heb ik via marktplaats een 2e-hands setje lichtmetalen velgen + banden aangeschaft. Ik heb ze in de garage eronder laten hangen, en afgezien van een ietwat trillend stuur rond de 120 km/u was ik er blij mij. Omdat bij het verwisselen van de banden geconstateerd werd dat aan de rechtervoorzijde een schokbreker kapot was (lekte olie), heb ik besloten eerst de schokbrekers te laten verwisselen en pas daarna de banden te laten balanceren.

Ik heb vervolgens bij mijn eigen garage de schokdempers laten verwisselen. Toen ik de auto daar ophaalde waren de rij-eigenschappen (afgezien van het trillende stuur) nog steeds ok. Vervolgens ben ik naar euromaster geweest om daar de banden te laten uitlijnen + balanceren. Toen dat gedaan was, was de trilling bij 120 km/u wel verdwenen, maar de auto trok gigantisch naar links! Ik ben gelijk terug gegaan, weer uitgelijnd, maar precies hetzelfde resultaat. Dag erna weer terug, hebben ze alleen de banden verwisseld, met precies hetzelfde resultaat.

Omdat de gemoederen nogal hoog opliepen besloot ik naar mij eigen garage te gaan. Die wist mij te vertellen dat wanneer de schokbrekers vervangen worden, het normaal is dat de auto weleens een bepaalde kant op wil trekken; Kwestie van uitlijnen.....Zo gezegd, zo gedaan, maar de auto trekt nog steeds naar links! Ik weer terug, maar ik heb nu het idee dat de garage mijn stuur een stukje naar rechts heeft gezet, zodat, wanneer ik naar rechts tegenstuur om rechtdoor te gaan, mijn stuur in ieder geval recht staat. Bovendien lijkt het erop dat de auto nu een stuk zwaarder stuurt en als ik door een bocht ga, het stuur in de stand blijft staan, welke richting de bocht opgaat!

IK WEET HET NIET MEER!! HEEFT IEMAND NOG SUGGESTIES WAT HET PROBLEEM ZOU KUNNEN ZIJN?

6131 6 Rapporteer

wvs
door wvs - Nov 12, 2004 om 11:56
28 Antwoorden / 0 Vragen

Uit uw verhaal maak ik op dat het probleem van naar links trekken van de auto begonnen is  na het uitlijnen en balanceren bij euromaster.

Het probleem bij scheeftrekken onder het rijden (dus niet bij het afremmen) is meestal een slecht uitgelijnde auto(en niet de banden). Wielen (velg en de gemonteerde band)worden uitgebalanceerd en zorgen alleen voor trillingvrij rijgedrag. Daarbij is het niet normaal dat en auto scheeftrekt na het vervangen van de schokbrekers.

Het probleem zal dus bij een verkeerd uitgevoerde uitlijning van euromaster liggen, maar zoals ik begrijp uit uw verhaal gaat u liever niet meer terug om dit probleem bij hun te laten verhelpen.

Het is altijd mogelijk dat dit pobleem veroorzaakt wordt door de banden zelf maar dat hadden euromaster en uw garage makkelijk kunnen ontdekken. Ik ben daar dus ook niet van uitgegaan.

Mijn advies is om de auto door een andere (echte) bandenspecialist eens grondig te laten nakijken. Want het zelf gaan afstellen van de uitlijning zoals waarschijnlijk door uw garage is gebeurd haalt bijna nooit iets uit. Dit is zeer specialistisch werk en kan niet door iedere garage worden uitgevoerd. Hiervoor is vaak zeer kostbare apparatuur en kennis voor nodig, die zelfs vaak bij dealers niet aanwezig is.

Misschien komt men er daar wel achter dat dit niet aan de uitlijning ligt maar aan bv. verkeerd gemonteerde schokbrekers, of dat er iets mis is gegaan met het (de)monteren van de onderdelen van de voorwielophanging. In enkele gevallen kan het namelijk ook zijn dat er niets(meer) af te stellen valt (b.v..omdat er door de fabrikant vaste montage is toegepast) en het probleem daar niet opgelost kan worden.

Succes

Willie

ar
door arthur2 - Nov 14, 2004 om 12:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik bovenstaande doorlees wil ik 2 zaken opmerken:

1. Je hebt gebruikte banden met velgen gekocht, hebben deze banden dezelfde maat of zijn deze breder, indien deze veel breder zijn wil het nog wel eens voorkomen dat deze banden in de sporing lopen van het wegdek, ik bedoel hiermee dat er rijsporen op het wegdek bevinden van vrachtwagens en ander zwaar materieel.

2. Wie heeft er gelet op de geleverde velgen en banden, misschien zit er wel een breuk in de koordlagen van de band, het is moeilijk in te schatten vanaf deze zijde, ik heb als stelregel koop nooit geen gebruikte banden, je kent er immers niet de geschiedenis van, stoepranden, brandschade, etc.,ect., geef een euro meer uit voor nieuwe banden, je leeft tenslotte maar een keer.

ui
door uitlijner - Nov 18, 2004 om 21:52
2 Antwoorden / 0 Vragen

beste s40 bezitter

heb je ook een uitlijnrapport gekregen?

ik ben benieuwd wat ze er aan gedaan hebben.

als je de wielen wisseld van links naar rechts kun je er achter komen of het aan de banden ligt

de voorwielen dus,als de auto dan naar rechts trekt ligt het aan de banden.

het is mijn werk om dit soort problemen op te lossen

ik zou graag het uitlijnrapport willen zien

ra
door raphael - Nov 19, 2004 om 11:17
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb 2x een rapport gekregen, alleen heb ik er nog maar 1 bewaard.

Het wisselen van de banden leverde totaal geen resultaat op. Mail me anders je e-mail adres, dan kan ik je het rapport als bijlage mailen. raphael.gilberto@tiscali.nl

alvast bedankt!

ya
door yannis_1 - Nov 24, 2004 om 19:15
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste volvo rijder. Ik ben van mening dat de schuld niet zo snel bij anderen moet worden neergelegd. U koopt een mooie luxe sterke auto. De auto zal ongetwijfeld flink gekost hebben. Dat is verder geheel uw eigen zaak. Maar u koopt op marktplaats een set velgen met gebruikte banden. Ten eerste is het helemaal niet zeker dat de maten overeen komen met uw auto. Ten tweede kan er met de rubbers van alles mis zijn en met de velgen al helemaal. Breuk, haarscheurtjes, etc. etc. Het kan ook heel goed door de garage of euromaster gedaan zijn, maar mij bekruipt sterk het gevoel dat u een kat in de zak gekocht heeft wat betreft de velgen. Veel succes in ieder geval.

ra
door raphael - Nov 24, 2004 om 19:33
2 Antwoorden / 2 Vragen

Klaarblijkelijk zijn er dus ook mensen aktief op dit forum die louter reageren om het reageren. Yannis bijvoorbeeld, is er zo een.

Ik rijd Volvo. Als je tussen de regels door leest, is Yannis van mening dat je dan nieuwe velgen en banden moet kopen, omdat dat een dure auto is. De goede man weet niet dat mijn auto 9 jaar oud is, maar goed....

B)Volgens hem is het niet zeker dat de maat van de banden en velgen overeenkomen. Dat kan hij inderdaad niet zeker weten, omdat ik de maten ervan helemaal niet in mijn vraag heb vermeld. Ik ben blij dat, voordat ik de set heb aangeschaft, de maten heb geverifieerd in de gebruiksaanwijzing van mijn auto, en deze dus wel overeenkomen.

Als dank voor dit advies heb ik zijn antwoord beloond met een 10!