di
door dinie75 May 12, 2012 om 20:09
Auto & vervoer

Verbruik Ford Fiesta 1.25 60 pk

Hallo,

Graag wil ik in contact komen met mensen die hetzelfdeprobleem ervaren als ik:

Na mezelf goed voorgelicht te hebben via internet en dealers, heb ik besloten een nieuwe auto te kopen die zuinig is. Eigenlijk wilde ik een mini kopen, maar die vond ik niet zuinig genoeg. De keuze is gevallen op een Ford Fiesta, mooi model en voor mij zuinig genoeg.

Na 3 weken ben ik terug gegaan naar de dealer en heb ik aangegeven dat mijn auto niet zuinig is, nl 1 op 12. Reactie was dat de auto nog ingereden moest worden en dus meer benzine nam.
5000 verder en gemiddeld rij ik nog steeds 1 op 12. Afgelopen weken heb ik 90% op snelwegen gereden, verbruik 1 op 13. Mij is verteld 1 op 23,5.
Ik ben niet iemand die let op een beetje meer of minder, maar tot nu toe heeft mij dit in 4 maanden ruim €300 aan benzinegeld extra gekost. Het verschil vind ik te groot.

Binnenkort maak ik wederom een afspraak met de dealer om mijn klacht te bespreken.

Wie ervaart dit probleem ook? En ben je ook van plan actie te ondernemen?

Ik had achteraf mijn eerste keuze, de mini, net zo goed kunnen kopen..

Dinie

23217 5 Rapporteer

ed
door edwin169 - May 12, 2012 om 20:31
32 Antwoorden / 0 Vragen

Je vertelt niets over je rijstijl en je rijsnelheid op de snelweg.
Ik heb zo'n zelfde auto en volgens mij zou je zo rond 1 op 17 moeten kunnen halen.

dc
door dcz - May 12, 2012 om 20:42
439 Antwoorden / 1 Vragen

Hier zijn al duizendmiljardmiljoen topics over...

Officiele verbruikscijfers zijn gebaseerd op rijtetesten die onder ideale omstandigheden worden uitgevoerd. meestal in een windvrije fabriekshal enz.
Dealers geven volgens mij ook altijd aan dat cijfers niet indicatief zijn en dat de praktijk anders kan uitwijzen.
1 op 13 op de snelweg geloof ik niet, meet u wel juist?

Verder heeft u geen verhaal, als u een snelle rechtervoet heeft, vette pech..

dirck
door dirck - May 12, 2012 om 21:25
3201 Antwoorden / 3 Vragen
di
door dinie75 - May 12, 2012 om 21:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik rijd zuinig, volg alle aanwijzingen op, bij 2000 toeren schakelen, uit laten rijden, langzaam optrekken, airco uit en houd me aan de snelheid.

Ik meet juist, houd tankbonnen bij en bereken met getankte liters.

Ik heb gesproken met andere Ford Fiesta gebruikers en ook zij ervaren 1 op 12/13.

Bedankt voor jullie reacties.

dirck
door dirck - May 12, 2012 om 23:44
3201 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dinie75 schreef op zaterdag 12 mei 2012, 21:47]Ik rijd zuinig, volg alle aanwijzingen op, bij 2000 toeren schakelen, uit laten rijden, langzaam optrekken, airco uit en houd me aan de snelheid.
Altijd op deze manier rijden is ook niet goed voor de motor.
De motor zal op deze manier steeds meer vervuild raken.
Als de motor goed warm is, schakel dan eens over bij 5000 toeren en geef eens wat meer gas bij het optrekken.

Ik heb de laatste 2 jaar elke dag 130 km gereden en de eerste 20 tot 25 km (koude motor) schakel ik al over bij 3000 toeren (lijkt misschien veel, maar hij gaat tot 7500 toeren, Alfa 1.4 16V TS 103 pk) op de snelweg rijd ik dan ook eerst niet harder dan 100 km/uur, zit dan bijna op 3500 t/m. Bij 120 km/u zit ik op 4000 t/m.
Als de motor warm is, dan schakel ik meestal over bij 4000 a 4500 t/m, hier ligt ook z'n maximale koppel en dit rijdt gewoon het fijnst en is naar mijn idee ook beter voor de motor dan al bij 2000 t/m over te schakelen.

Het benzineverbruik lag meestal tussen de 1 op 12.5 en 1 op 13.2. (met een pittige rijstijl dus)