Th
door Theo72 May 8, 2023 om 12:28
Auto & vervoer

Verkeerd rijbewijs afgegeven

Hallo,
ik heb in 2009 mijn motorrijbewijs gehaald. (ik was toen 37jaar) Ik ben toen met mijn papieren naar het gemeentehuis gegaan en heb mijn motorrijbewijs laten bijschrijven.  in de eerse 2 jaar na het behalen van mijn motor rijbewijs heb ik 2 x bij 2 verschillende bedrijven een motor gehuurd (intruder m1800r ) en na drie jaar een eigen intruder m1800r gekocht.  Toen ik twee jaar terug mijn rijbewijs naast die van iemand anders legde bleek dat er op mijn rijbewijs een andeere categorie was "aangekruist"  namelijk AM. Na wat zoeken op internet bleek dit mijn brom/snorfiets rijbewijs te zijn.  Vervolgens contact gezocht met de gemeente, dit was idd fout.  Het had categorie A moeten zijn.  Als ik een rijverklaring regelde bij het RDW dan konden ze een nieuw rijbewijs voor mij afgeven.  en ik hoefde het nieuwe rijbewijs dan niet te betalen.
Mailcontact gezocht met het RDW en utgelegt wat er was gebeurd en ze wilden geen rijverklaring afgeven omdat het langer dan 3 jaar gelden is. . Vervolgens heeft de gemeente ook nog een mail gestuurd maar ze wilden geen rjverklaring uitschrijven. Vervolgens heb ik gebleld met het RDW. Ik kreeg een hele aardige mevrouw aan de lijnhet probleem uitgelegt en die vond het allemaal zo vreemd en sprak met mij af als de gemeente hun (het RDW)  een mail stuurde waarin de gemeente aangaf dat het "hun schuld"  zou het RDW een nieuwe rijverklaring maken.  Vervolgens met de gemeente gebeld, die hebben het RDW een mail gestuurd en al snel daarop kreeg de gemeete de reactie dat het RDW geen nieuwe verklaring ging schrijven en dat de vrouwelijke colega dit niet had mogen toezeggen. Ik moest mijn rijbewijs maar weer opnieuw gaan halen.
Vervolgens contact met de ombudsman  (Den Haag) gehad en die heeft ook voor mijn contact gezocht met het RDW het heeft bijna een jaar geduurd maar het RDW wil geen nieuwe rijverklaring schrijven.  Ook hier de mededeling: meneer moet weer opnieuw zijn rijbewijs gaan halen.

Heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen doen??  ik sta bij het CBR gewoon te boek dat ik mijn motorijbeijs heb, ook zij konden zien dat mijn motorrijbeijs nooit bijgezet is op mijn rijbewijs.

7596 11 Rapporteer
ju
door juliomariner - May 8, 2023 om 12:31
1329 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt ze waarschijnlijk alleen via een uitspraak van de rechtrr dwingen.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - May 8, 2023 om 12:33
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou naar een goede advocaat gaan. Te gek voor woorden dat u " gewoon maar even opnieuw moet afrijden ". Wie betaalt dat?

ro
door ronny530 - May 8, 2023 om 13:35
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Waarschijnlijk heeft u de gemeente verkeerd begrepen want het RDW registreerd enkel kentekens en geen rijbewijzen. Het CBR heeft na met goed gevolg afleggen van het examen een rijbevoegdsheid vergunning afgegeven en die vergunning moet m.i. alsnog opvraagbaar zijn. Daarbij een rijbevoegdheidsvergunning kan niet verlopen en blijkt ook omdat bij het CBR bekend is dat die vergunning is afgegeven maar door een fout van de gemeente niet op het rijbewijs is bijgeschreven. Neem nogmaals contact op met het CBR met de vraag of kopie van de vergunning toe kunnen zenden waarmee u bij uw gemeente een A toevoeging op het rijbewijs kunnen zetten. Toch wel wat vreemd dat u in 2009 het rijbewijs niet heeft gecontroleerd maar wel bij twee motor verhuurbedrijven toch wel zware motoren kon huren terwijl u enkel een AM rijbewijs kon tonen.

vd
door vdlieuw - May 8, 2023 om 14:58
211 Antwoorden / 6 Vragen

De reactie dat niet de RDW maar het CBR de partij is waar kontakt mee opgenomen moet worden is, en ik denk dat ik niet alleen ben, nieuw voor mij. Blijft het feit dat de RDW hier natuurlijk als overheidsinstelling een bijzonder hautain en verwerpelijk gedrag toont. Ook al zou het RDW in haar recht staan, even een uitleg met verwijzing naar mede overheidsinstelling CBR zou netjes zijn geweest, maar ja een ambtenaar en beetje eigen initiatief, ik vind het een behoorlijke misser die meneer een hoop onnodige irritatie, een hoop tijd en kosten heeft gegeven..

Th
door Theo72 - May 8, 2023 om 18:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb contact gehad met het CBR (toen dit speelde)  en die doen niets,  die gooien alles op de rijverklaring en die is nodig voorde bijschrijving. Het CBR staat volgens hun zelf hier buiten en wijzen naar het RDW en kunnen dus niets doen.

sw
door swat1500 - May 9, 2023 om 01:56
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Als de Nationale ombudsman niets voor u kan betekenen bij het rdw zult u naar de rechter moeten stappen en een kort geding moeten aanspannen.

Als u met succes een rijexamen hebt behaald dan geeft het CBR een verklaring van rijvaardigheid af. Deze verklaring is 3 jaar geldig en vervalt dan volledig, ook de registratie dat deze aan u is afgegeven. Binnen deze 3 jaar kunt u met deze verklaring het bewuste rijbewijs aanvragen.
Het rijbewijs is dan het bewijs van rijvaardigheid waarmee telkens weer een nieuw rijbewijs aangevraagd kan worden.

Het CBR kan alleen een nieuwe verklaring van rijvaardigheid afgeven als de 3 jaar nog niet verstreken zijn of als er een nieuw rijexamen is afgelegd. Een kopie van de oorspronkelijke verklaring kan niet afgegeven worden omdat deze volgens de Wet na 3 jaar niet meer bestaat en ook niet meer kan worden gezien dat deze bestaan heeft.

Het lijkt erop dat de RDW geen verklaring van rijbevoegdheid heeft van het door u behalen van het A rijbewijs. Daarom kan zij dus geen (nieuw) A rijbewijs afgeven.
Ik heb de indruk dat nooit op uw rijbewijs de A bevoegdheid heeft gestaan en dat het bij de eerste aanvraag van uw A rijbewijs al mis is gegaan.

Zoals gezegd u zult dus naar de rechter moeten stappen en daar moeten aantonen dat u wel degelijk een A aantekening op uw rijbewijs heeft gehad. Kunt u dat niet dan zal het lastig worden de rechter te overtuigen en zult u uiteindelijk alsnog een nieuw examen moeten afleggen.

Franske1958
door Franske1958 - May 9, 2023 om 08:23
428 Antwoorden / 2 Vragen

Op het monent dat U een motor rijbewijs heeft gehaald of E bij B, dan moet U dat inderdaad laten bijschrijven en moet U met die papieren inderdaad zoals U schrijft naar het gemeentehuis gaan.  Echter voor zover ik weet krijgt U daar ook de vraag om te controleren of alle categorien goed zijn vermeld. op het moment dat U uw nieuwe rijbewijs accepteerd is dat voor hun een teken dat hetgeen daarop staat  klopt.   De enige mogelijkheid die U nog heeft is dat U toen U geslaagd was voor uw motor rijbewijs, de papieren waarop dat staat zelf nog heeft bewaard. Ikzelf kreeg toen ik slaagde voor mijn normale rijbewijs in 1978 papieren mee die ik mocht houden na langs het gemeentehuis geweest te zijn.  Die liggen nog steeds tussen mijn papieren die ik altijd wil bewaren.  "ik heb in 2009 mijn...."  dat wil dus zeggen dat er ergens tussen 2009 en nu uw rijbewijs is verlengd want dat moet iedere 10 jaar. dus ofwel is er in 2009 iets mis gegaan of in 2019 bij de verlenging van uw rijbewijs.

Topantwoord

1paul
door 1paul - May 9, 2023 om 09:00
3156 Antwoorden / 0 Vragen

rechter is dan de aangewezen partij of u en de gemeente komen overeen dat de gemeente de volledige kosten op zich neemt om opnieuw af te rijden met eventueel nieuwe lessen, ook de theorie dus!!!!

Topantwoord

ro
door ronny530 - May 9, 2023 om 14:43
2785 Antwoorden / 41 Vragen

In 2019 was het RDW nog helemaal niet in beeld voor het digitaal aanvragen van een rijbewijs verlenging en diende men zich met het rijbewijs aan de balie van het gemeentehuis te vervoegen. Zo te lezen had u al een rijbewijs en op dat rijbewijs stond de catagorie AM met de begin en einddatum op het rijbewijs vermeldt. In 2009 was het motorrijbewijs nog niet in catagoriën opgespitst dat is later pas gebeurd. Als ik mijn huidige rijbewijs bekijk staat er bij A1, A2 en A een begin en einddatum en geen vinkje o.i.d. Bij de catagoriën waar ik geen rijexamen voor afgelegd staat geen datum ingevuld dus lijkt het mij zaak om uw rijbewijs een goed onder de loep te nemen en niet te vergelijken met het rijbewijs van een ander.

Topantwoord

Wi
door Wilma-60 - May 12, 2023 om 10:41
25 Antwoorden / Vragen

Ja , mijn schoonzoon , moest zijn rijbewijs laten verlengen. Hij heeft auto, motor en aanhanger rijbewijs. Ging naar het gemeente huis , toen hij zijn nieuwe rijbewijs kon halen. Was zijn aanhangerrijbewijs van zijn rijbewijs verdwenen. Ja zeiden ze, moet je hem maar even opnieuw halen !!  Foutje kon gebeuren, was hij als antwoord kreeg. Tip, Dus moet u uw rijbewijs verlengen, maak een foto van het oude rijbewijs aan alle twee kanten en zeg bij verlenging ik, wil al mijn rijbewijzen weer op mijn nieuwe rijbewijs. Met de foto,s heb je dan meer bewijs !!!

Topantwoord

ja
door jantenklooster - May 12, 2023 om 13:23
3 Antwoorden / 0 Vragen

Net de belbus van Kassa naar de rdw gaan. Dan gaan ze vast overstag.