hd
door hdeknijf Jul 13, 2010 om 16:41
Auto & vervoer

Vervoer van 2 electrische fietsen

Weet iemand hoe ik het beste 2 electrische fietsen kan vervoeren met een personenauto.Het gewicht is al gauw 2 x 25 kg (Sparta ION)
Bij voorbaat dank!

16345 12 Rapporteer

poltol
door poltol - Jul 13, 2010 om 18:29
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Er zijn speciale rekken voor op de auto.
Maar meestal is het toegestane gewicht op de trekhaak het probleem.
Als u losse accu's heeft kunt u die er nog afnemen en achter in de auto meenemen. De ANWB heeft ook veel info.

Zie onderstaande test
TWINNY LOAD XLC BikElift
De Consumentenbond heeft de XLC BikELift, de nieuwe Twinny Load Fietsendrager voor elektrische fietsen (E-bikes), aan een eerste test onderworpen. 'Kardinaal verschil met conventionele fietsdragers is dat je de Bikelift naar het wegdek kunt laten afdalen. Je hoeft er de fietsen niet op te tillen, je kunt ze er zo op rollen. Bij de proefrit met een volgeladen drager 'vonden we de Bikelift stabiel'. De Bikelift is vanaf 21 maart 2009 in de fietsenwinkel te koop.

Gewicht
De Consumentenbond noemt als grote voordeel, dat de BikELift 'je het zware tilwerk van e-bikes uit handen neemt'. Wel is 'de fietsdrager van zichzelf zwaar en volumineus. Beladen met twee e-bikes gaat het geheel snel naar de 75 kg toe'. De bond geeft daarom nadrukkelijk aan: 'Controleer of je trekhaak dat gewicht wel kan en mag dragen'.

Zwengel en accuboor
De bond maakte bij het omhoog brengen van de drager met twee elektrische fietsen gebruik van de normale bijgeleverde zwengel. Maar experimenteerde ook met een eigen accuboor. 'Na het vastzetten - via de bekende bandjes door de velgen en bevestigingsbeugels aan het frame - draai je de complete drager volgens voorschrift met de bijgeleverde zwengel omhoog. Behalve met de zwengel probeerden we de lift ook met onze accuboormachine omhoog te draaien, wat best handig gaat. Maar pas wel op bij het bereiken van de uiterste stand. Dan kan de boormachine een flinke zwiep geven en je auto en/of fietsen beschadigen. En of de accuboor het op den duur volhoudt, weten we niet'.

Stabiel
De Consumentenbond merkt op, dat de BikELift 'stabiel is tijdens de autorit'. En verder, dat 'de fietsendrager niet kantelbaar is'. Onvermeld wordt de garantie van zeven jaar, die gegeven wordt. Uiteraard 'betaal je voor het extra gemak wel'. De adviesprijs is € 549,-

succes, poltol [die vroeger een aanhanger gebruikte voor 2 Spartamets]

va
door vanderwerk - Jul 14, 2010 om 23:25
10 Antwoorden / 0 Vragen

GEWOON LEKKER THUIS LATEN EN EEN FIETS HUREN.

hd
door hdeknijf - Jul 15, 2010 om 16:18
10 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo poltol,
Bedankt voor de uitvoerige reactie. Die twinny load xlc bikelift lijkt mij wel wat. Nu nog een auto zoeken met een trekhaak die 75kg kan hebben. We komen er wel uit!. Want een fiets huren ,doe ik niet meer. Dit jaar heb ik al tweemaal een fiets gehuurd en diverse keren bij het afstappen gevallen omdat ze te hoog voor mij waren. Ik kon n.l. niet met mijn benen bij de grond komen als ik nog op het zadel zat.(Met een lengte van 186cm lang) Met als gevolg, dat ik nu al 5 weken thuis loop met een gekneusde pols.
Groetjes

edwardus
door edwardus - Jul 15, 2010 om 18:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom niet gewoon een dakdrager? Een paar jaar geleden heb ik 's zo'n ding bij de Aldi gekocht, ze zijn ook elders verkrijgbaar. Een doodgewone fiets weegt ook al gauw een kilo of 21, dus zo enorm veel verschil is er nou ook weer niet.

ka
door kasperarie - Jul 21, 2010 om 13:37
16 Antwoorden / 4 Vragen

ik heb twee weken geleden een fietsdrager van Bosal gekocht speciaal voor electrische fietsen en ik moet zeggen super.
Hij gemakkelijk te monteren helemaal op te vouwen en achter in de kofferbak te leggen. en voor slechts €295,- incl een oprijbaan (hoef je niet meer te beuren)
kijk maar eens op www.verheggen.com
we hebben er zelf twee giant twist op staan en er al in totaal een dikke 1000km mee gereden ,en geen enkel probleem echt super.

hd
door hdeknijf - Jul 21, 2010 om 16:47
10 Antwoorden / 10 Vragen

Ik kom geen Bosal fietsdragers tegen bij www.verheggen.com ,wel van Thule.
Maar deze kost incl. laadhulp €373,11. Verder ben ik ook nog aan het zoeken van een auto met trekhaak die 75kg kan dragen.
Maar bedankt voor het reageren.
Vr.gr.

ka
door kasperarie - Jul 21, 2010 om 19:32
16 Antwoorden / 4 Vragen

als je www.verheggen.com intoetst en dan aanbieding aanklikken dan kom je automatisch bij de bosal fietsdrager. net zelf nog even geprobeerd en ging goed

mi
door miraltje - Jul 22, 2010 om 22:49
462 Antwoorden / 0 Vragen

2 elektrische fietsen op een fietsen drager kan niet, al zijn er nu fietsdragers voor 2 elektrische fietsen verkrijg baar.

deze fietsendrager moet op de trekhaak gemonteerd worden, en laat dit nu juist het probleem zijn.

bij grofweg de meeste autos mag de kogeldruk van de trekhaak niet meer bedragen dan 50 kilo.

2 elektrische fiesten weg al snel samen 60 kilo + het gewicht van de fietsdrager ook al gauw een kilo of 15 .

je gaat dus al snel een tig kilos over de maximale kogeldruk heen.

de kogeldruk word door de autofabrikant bepaald en op dit moment is daar geen oplossing voor.

voor de trekhaak zelf is dit geen probleem echter de ophanging aan de carroserie is dit een ander verhaal.

edwardus
door edwardus - Jul 22, 2010 om 23:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Daarom: dakdrager.

ha
door hansop - Aug 15, 2010 om 08:32
1 Antwoorden / 3 Vragen

Wij hebben een Thule drager met een oprijgoot gekocht en zijn hierover zeer tevreden.
Bij fietswinkel is hij redelijk geprijsd nl. 275,-- euro en de goot kost 35 euro.
Het is een zeer degelijke drager.

Han Rutten

invalide
door invalide - Aug 15, 2010 om 08:44
787 Antwoorden / 5 Vragen

De zware fietsen op een dak drager kan, maar ik vraag me af of iemand die dit gewicht zo hoog kan tillen een dergelijke fiets nodig heeft?

Ik ben voor een achterop drager op kogel en de 75Kg kogel druk vind je meestal op de site van de trekhaak aanbieders.

hd
door hdeknijf - Aug 15, 2010 om 14:43
10 Antwoorden / 10 Vragen

Ook ik heb inmiddels de Thule EuroPower 916 fietsdrager (met oprijgootje) aangeschaft. Ik moet zeggen, dat hij heel goed bevalt.
We zijn erg tevreden en ik wil gelijk iedereen bedanken voor de goede adviezen hierover.

Groetjes,
hdeknijf