Verwijderen folie autoramen
Vanmorgen kreeg ik een dikke prent van 90 euro omdat van de bestelauto die ik een paar maanden geleden kocht, de ramen waren beplakt met getinte folie en bij het doormeten was er te weinig lichtdoorlaatbaarheid zeiden ze; ik wist het echt niet, niet zo'n leuke verrassing dus op de maandagmorgen.
Nu zit dat spul er waarschijnlijk al een hele tijd op (want het is best een oud beestje);wie weet hoe ik dat er het beste vanaf krijg zonder de ruiten te beschadigen? Graag serieuze reacties.
Alvast bedankt! Joska
vraag:
-hoe geconstateerd? heeft ie het gemeten en met wat? Wobben om de gegevens van het proces verbaal naar boven te halen daarna bezwaar maken. agent heeft geen expertise om te contraleren of het te donker is ja of te nee, volgens de europese wet tbv voertuigregelement is de apk keurmeester degene die bepaalt of het te donker is ja of te nee niet oom agent google maar en zie de diverse artikelen hierover
Joska,
Twee manieren.
1) Koud = los peuteren vanuit een hoekje en dan voorzichtig trekken.
2) Warm = fohnen. Zet de fohn op de laagste stand [niet op koud natuurlijk] en dan heel even tegen de folie blazen. Begin op een hoekje en als de folie warm is [dus soepel] methode 1) toepassen.
Succes, poltol.
@pedro,
Oom of tante agent hebben een goedgekeurde meter in de wagen. Die houden ze tegen de ruit en dan geeft die de lichtdoorlaat aan. Is die "te" laag dan ben je de klos. En plakfolie is altijd verdacht en meestal te donker.
Vr.gr. poltol
En ...
Na reinigen met goed ruitenwas spul, desnoods voor werken met spiritus of wasbenzine. Daarmee haal je de lijmresten van de ruiten. Wel ventileren en niet roken en niet in een gesloten garage. Anders hoef je niet meer te poetsen, alle ruiten zijn er dan al uit geploft.
Vr.gr. poltol
ik had ook een auto met folie kreeg ook een bekeuring heb hem aangevochten voor de rechter: en gewonnen de reden de apk keurmeester is de enige die folie kan afkeuren. Ruiten van voertuigen, die in gebruik zijn genomen na 31-12-94, moeten voldoen aan richtlijn 92/22/EEG.
Bij oudere voertuigen worden alleen eisen gesteld aan de voorruit. Hierop wordt gecontroleerd bij toelating (zowel bij typekeuring als bij individuele invoer).
In de permanente eisen (5.2.42) wordt gesteld, dat ruiten niet voorzien mogen zijn van onnodige voorwerpen, die het uitzicht van de bestuurder belemmeren. In het APK-boek wordt,volgens de toelichting, ook folie hiertoe gerekend en wordt de beoordeling overgelaten aan de APK-keurmeester zonder nadere criteria te stellen.
Het artikel wat op de gestelde overtreding van toepassing is is art. 5.2.42 van het voertuigreglement. Dit artikel luidt als volgt:
Lid 1 De voorruit en de zijruiten van personenauto’s mogen:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet voorzien zijn van onnodige voorwerpen die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
Lid 2 Indien de personenauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit…….
(NB. De auto is voorzien van genoemde spiegel, dus de rest kan achterwege blijven)
Lid 3 Onze minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.
In Hoofdstuk 3 van het Voertuigreglement, inhoudende de eisen voor toelating op de weg, opgenomen artikel 3.2.29, eerste lid, luidt: “personenauto’s die in gebruik worden genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van ruiten die voldoen aan en gemonteerd zijn overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 92/22/EEG.
De auto en de autoruiten vallen dus in eerste aanleg onder de EU-richtlijn 92/22/EEG en is een richtlijn van de Raad van de Europese Gemeenschappen van 31 maart 1992 betreffende veiligheidsruiten en materialen voor ruiten van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan. Deze richtlijn gaat juridisch gezien vooraf aan het Voertuigenreglement.
De richtlijn bepaalt onder 9.1.4.1 van bijlage II A dat “de gewone lichtdoorlating als gemeten overeenkomstig punt 9.1.2 voor voorruiten niet minder dan 75% en voor andere ruiten niet minder dan 70% mag bedragen”.
Tevens stelt art. 5.2.42 lid 3 dat de minister (aanvullende) regels kan stellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.
Vooralsnog zijn naast de in dit bezwaar genoemde regels geen aanvullende bepalingen bekend betreffende het tinten van autoruiten.
Zowel eigenaren van personenauto’s als wetshandhavers weten niet waar zij aan toe zijn. De regelgeving hieromtrent is onduidelijk, wat zowel door RDW als betrokken politiebeambte is erkend.
Daarnaast dateert de Wegenverkeerswet 1994 feitelijk van 1992. De wetgever heeft naar alle waarschijnlijkheid het gebruik van zonwerende folieën niet betrokken in het wetsontwerp daar toen ter tijd deze materialen niet of nauwelijks in gebruik waren. De ‘geest’ van de wet, c.q. Art. 5.2.42 doelt mijn inziens niet direct op betreffende folieën, met name niet als deze voldoen aan de EU-richtlijn 92/22/EEG of na aanbrenging de autoruit nog steeds voldoet aan de EU-richtlijn
zo nu zijn jullie volledig ingelicht en succes met het bezwaar schrijven
Op de site van het OM staat dat de tintman sinds juli 2008 weldegelijk door de politie gebruikt mag worden, en natuurlijk je mag altijd overal bezwaar tegen maken daaorvoor zijn wij een demokratie.
Maar bezwaar maken betekend niet Altijd dat je gelijk hebt of krijgt.
welke ruiten?? want van een bestel auto mag alles dicht zijn zelfs. behalve de voorruit en de twee voorste zijruiten . als u daar toch voor bekeurd bent laat het dan even weten//
het verwijderen gaat door de foly te verwarmen met een fuen en dan iets af laten koelen en dan verwijderen.. met een thinner de lijm verwideren maar let op niet te ruig voor de lak.
pedro verward apk eisen met de verkeers wet .de geblindeerde ruiten horen tot het gebruikers risico.zoals zoveel dingen. dat moet men goeed onderscheiden. denk ook aan te veel verlichting of verboden verlichting. dat is ook een gebruikers eis van af 01-05-2009
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Heeft iemand ervaring met een aanvraag gehandicaptenparkeerkaart bij Argonaut?
Heb op 27 mei j.l. een aanvraag ingediendt voor een gehandicaptenparkeerkaart. Tot op op heden geen enkele reactie van Argonaut. Er over gebeld, maar je wordt er niets wijzer van.
Met vriendelijke groet
Herman van der Poort
Lees meer
Airco unit defect binnen garantie periode, onderdelen levering duurt lang
Bijna twee jaar geleden heb ik een airco set gekocht. Recentelijk is gebleken dat de buiten unit defect is. Deze heb ik terug gebracht naar waar ik heb gekocht heb, waar na twee weken de bevestiging kwam dat deze inderdaad twee defecte printplaten en een defecte compressor pomp had.
Toen kwam het slechte nieuws; de onderdelen bleken (erg) lange levertijd te hebben, weken tot waarschijnlijk m
...
Lees meer
Smartphone APPS werken niet
Heb een Poco x3 van 35 mnd oud.
Sinds kort openen enkele APPS niet.
Moet tel herstarten dan probleem verholpen (tijdelijk)
Heb op advies fabrikant de Mi versie opnw gedownload. Hielp niet. Cache van app verwijderd. Hele toestel terug gezet nr fabrieksinstellingen en opnw geïnstalleerd. Probleem blijft bij v.n mail app en bank app zich voordoen.
Hoe los ik dit o
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer