be
door benedictus May 7, 2014 om 17:49
Auto & vervoer

Viool in handbagage-ruimte vliegtuig ?

Ik wil reizend in een vliegtuig mijn viool vervoeren.
Mag die in in de passagiers-ruimte in een vak voor de handbagage ?

5820 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 7, 2014 om 17:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo benedictus,

Gezien de afmetingen .....
Zou dit even bij de betreffende vliegmaatschappij informeren.
Kan me voorstellen dat je het instrument liever als handbagage vervoert en dat lijkt me ook wel mogelijk.

Suc6

mahadma
door mahadma - May 7, 2014 om 18:00
11543 Antwoorden / 51 Vragen

Misschien kunt u wel een concert geven op 10.000 meter hoogte?

Als het een Stradivarius is, zou ik zeker het ding als handbagage bij me houden. Maar bel even naar de maatschappy, en neem van te voren de maat van de koffer effe, zullen ze zeker vragen.

komsja
door komsja - May 7, 2014 om 18:04
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@benedictus
Tuurlijk mag u dat viooltje meenemen,zolang hij niet het formaat heeft van een contrabas is dat geen enkel probleem en wellicht kunt u tijdens uw vlucht nog even een mooi staaltje snaargeluiden laten horen.

boppe1943
door boppe1943 - May 7, 2014 om 18:15
1129 Antwoorden / 98 Vragen

U kunt inderdaad even navraag doen bij de betreffende luchtvaartmaatschappij, want regels kunnen per maatschappij afwijken. De KLM hanteert de volgende regels: (1. was overigens de viool met de grote bagage inchecken):

2. Als handbagage
In plaats van het standaard toegestane stuk handbagage kunt u een muziekinstrument, zoals een viool of een kleiner instrument, meenemen. Het instrument moet wel in het bagagevak boven uw hoofd passen.

3. Op een extra stoel
Grotere instrumenten die niet in het bagagevak boven uw hoofd of onder de stoel passen, kunt u meenemen in de cabine om ze op een stoel te vervoeren. Deze stoel moet wel vooraf zijn gereserveerd via KLM Telefonische Reserveringen

pi
door pieterwolters - May 7, 2014 om 18:24
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een vioolkoffer is kleiner dan mijn koffer op wieltjes die ik altijd als handbagage mee neem, dus het zal geen probleem zijn.

audb
door audb - May 9, 2014 om 11:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een viool is niet groter dan een flinke handtas dus zou het in principe geen probleem mogen opleveren maar het spelen in een vliegtuig?
Helaas zal niet iedereen het prettig vinden en zal de piloot u verzoeken om maar even naar buiten te gaan :)

orgelmuts
door orgelmuts - May 9, 2014 om 11:45
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=audb schreef op vrijdag 9 mei 2014, 11:40]Een viool is niet groter dan een flinke handtas dus zou het in principe geen probleem mogen opleveren maar het spelen in een vliegtuig?
Helaas zal niet iedereen het prettig vinden en zal de piloot u verzoeken om maar even naar buiten te gaan :)

Ik zie nergens staan dat TS dat van plan is. ;-)

ma
door marleenvanh - May 9, 2014 om 12:35
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het lijkt me dat dat zou mogen wanneer je naar afmetingen/gewicht van handbagage bij de deze http://www.opreis.nl/reisvoorbereiding/handbagage/ airlines kijkt. Echter je mag maar 1 (één) stuks handbagage meenemen. Dat is dan de vioolkist. Voor de rest.... jas en broek met grote zakken aantrekken dan maar!

wimmi20
door wimmi20 - May 9, 2014 om 23:56
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En alweer een aantal deskundige antwoorden die nergens op slaan.
Bij de KLM bijvoorbeeld mag handbagage niet groter zijn dan 55 bij 25 bij 35 centimeter.
Een full size viool is 58.4 centimeter lang.
Dus uw fiedel mag niet als handbagage worden vervoerd bij de KLM.
Vliegtuigmaatschappijen hanteren bij het inchecken vaak een vorm van bepaalde afmetingen.
Past uw fiedel daar niet in neem dan uw mondharmonica mee.
Gewoon inkloppen bij koekel: afmetingen handbagage.
Dan ziet u de toegelaten afmetingen bij diverse maatschappijen.
Had u zelf ook kunnen doen.

orgelmuts
door orgelmuts - May 10, 2014 om 00:02
632 Antwoorden / 58 Vragen

tja........maar als je nu geen mondharmonica speelt, dan heb je toch een probleem hoor Wimmi20

wimmi20
door wimmi20 - May 10, 2014 om 00:18
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Enneoja beste vraagsteller,
neem niet de maat van uw fiedel, maar van de koffer.
Toen ik optrad voor onze soldaten in Aghfanistan mocht mijn vleugel gewoon mee in de Hercules.
Of is het Achvanistan ?

di
door diemenees - May 11, 2014 om 13:21
196 Antwoorden / 15 Vragen

Varieert per airline-en dan ook soms nog van het type vliegtuig. veel te algemene vraag om enkel ja of nee te kunnen zeggen.
Die max-maten staan wel ergens, maar in de praktijk hangt het er eerder vanaf of die machine geheel vol is en soms ook van de strengheid van de airport, waar je vertrekt. het zal by RYANair heel anders liggen als KLM v.w.b de max 1 stuks bagage regel.
Concertgroepen hebben vrijwel allemaal aparte regelingen als ze geregeld met en bepaalde airline vliegen.
Verder vindt ik vliegen nou niet echt OV-zou daar niet aan andere categorie gedacht kunnen worden??

orgelmuts
door orgelmuts - May 11, 2014 om 15:32
632 Antwoorden / 58 Vragen

[quote=diemenees schreef op zondag 11 mei 2014, 13:21]Varieert per airline-en dan ook soms nog van het type vliegtuig. veel te algemene vraag om enkel ja of nee te kunnen zeggen.
Die max-maten staan wel ergens, maar in de praktijk hangt het er eerder vanaf of die machine geheel vol is en soms ook van de strengheid van de airport, waar je vertrekt. het zal by RYANair heel anders liggen als KLM v.w.b de max 1 stuks bagage regel.
Concertgroepen hebben vrijwel allemaal aparte regelingen als ze geregeld met en bepaalde airline vliegen.
Verder vindt ik vliegen nou niet echt OV-zou daar niet aan andere categorie gedacht kunnen worden??[/quote]

Het is auto en vervoer, per vliegtuig reizen is ook een vorm van vervoer toch?
Nou ja en OV......een vliegtuig wordt ook wel 'airbus' genoemd.
In principe is het toch openbaar vervoer?
Ik heb eens zitten kijken bij de verschillende categorieën, maar zag ook niet zo snel waar de TS anders zijn vraag had moeten stellen.
En ach.........hij krijgt antwoord, daar gaat het toch tenslotte om?