Volvo v40 diesel nog geen 5 jaar gehaald - stuk. Wat kan ik doen?
Beste allemaal,
Ik heb in 2019 een Volvo V40 diesel gekocht van dec 2015. Afgelopen weekend stopt mijn auto ermee en ik word weggesleept.
Nu blijkt bij de garage mijn brandstofpomp vastgeslagen te zijn. Door de klap is de distributie verschoten en is er gruis door de leidingen gegaan. De kans dat het in de motor zit is zeer groot. Kortom, alles stuk. De schade is 10.000 tot 12.000 euro. Nu zegt de garage het is niemand zijn schuld en ik heb maar pech. Er is een diagnoserapport en ze kunnen niet achterhalen waarom het mis is gegaan.
Nog geen 5 jaar oud
157.000 km op de teller
Altijd netjes in onderhoud geweest bij gerenommeerde volvo-dealers.
Voor dit bedrag kan ik net zo goed een nieuwe auto kopen voor dit bedrag als mijn portomonnee het op dit moment toe liet. Dit is toch ongehoord?! Volvo zou betrouwbaar moeten zijn. Wat kan ik nog doen?
Eigenlijk niets want de fabrieksgarantie en de garantie van de verkoper is verlopen.
Ja inderdaad. Behalve dat volvo leven lang garant heeft. Maar dat is op vervangen onderdelen
Zomaar plotseling? Heb je nooit iets gemerkt? Info:
https://inkoopautos.com/brandstofpomp-kapot-symptomen-en-kosten/
Op wie wil je de schade verhalen?
Op de verkoper, waar je de auto 5 jaar geleden hebt gekocht?
Op de garage waar je auto in onderhoud is geweest?
Volvo misschien?
Inderdaad, voor dit bedrag koop je een nieuwe tweedehands van 5 jaar oud.
Misschien een andere auto leasen?
ik geloof niet dat ik veel kan. Het is een ex lease. Ik had een half jaar garantie. Ik kan alleen nog Volvo vragen coulant te zijn denk ik
De auto is niet 5 jaar geleden gekocht, maar in 2019 wordt er geschreven. De auto zelf is van 215.
Altijd onderhouden geweest zegt niets. Als u regelmatig de tank helemaal leeg rijdt, als er rommel in de diesel komt door niet schone brandstof of doordat de tankdop zou lekken, dan kan het onderhoud nog zo goed zijn, dan gaat het een keer kapot.
Hebt u de laatste tijd niets gemerkt aan de auto? Er zijn signalen zat die duidelijk op een probleem met de brandstofpomp.
Om ergens iets te kunnen claimen is er bewijslast nodig. U moet kunnen aantonen dat de pomp bij aanschaf al niet goed was en dat het niet door andere factoren is ontstaan. U moet ook kunnen aantonen dat er geen signalen waren dat de pomp kapot ging.
Wat wel nog een ingang zou kunnen zijn, waar hebt u die auto gekocht? Er is jarenlang fraude gepleegd met importVolvo's uit Zweden. Aangezien daar geen kilometerregistratie is zijn vele Volvo's met terug gedraaide teller in Nederland op de markt gekomen. In dat geval zou u de verkoper kunnen aanspreken. Mits er bewijs is.
Maar om eerlijk te zijn, een diesel van 5 jaar oud met maar 157.000km op de klok. Het kan ook zijn door het stil staan dat er bezinksel in de tank ontstaan is waardoor de pomp verstopt is geraakt. Dan kan een euvel zijn door de vorige eigenaar, maar dat is een eigenschap die hoort bij de leeftijd en kilometerstand.
Hoe kot u er bij dat in Zweden geen kilometer registratie is?? Indien u het Zweedse kenteken heeft kunt u niet alleen zien hoeveel en wie eigenaar geweest is maar ook wat er jaarlijks met de auto gereden is. En aan de hand van het chassisnummer zijn alle gegevens te achterhalen.
ik heb de auto gecontroleerd voordat ik hem kocht. Het was geen importauto, maar exlease. Hij hield af en toe op de cruise control, maar dat kan vanalles zijn. Die dag dat ik er mee reed voelde het alsof de band heel erg cupte. Ik wou op weg gaan naar een garage, maar die heb ik nooit gehaald.
@Liezel,
Bij welk bedrijf en voor welk bedrag heeft u de Volvo gekocht?
@Cor, Lees hier. Zweden is een inhaalslag aan het maken, maar die registratie is er nooit geweest. Zodoende zijn een hoop Zweedse auto's via vage tussenpersonen hier op de markt gekomen.
Geachte Liezel,
Vanwege de leeftijd en de kilometerstand van de auto heeft u geen enkel recht op garantie.
Veel mensen maken de fout door met een bijna lege brandstoftank rond te rijden (dus nooit helemaal vol te tanken), hierdoor slijt de brandstofpomp extra.
Welke garage heeft onderhoud gedaan?
Als je brandstof filter wisselde, dus bijna leeg rijden mag van mijn wel komt die vol te zitten.
Bij wisselen filter moet je netjes werken omdat er vuil uit kan vallen en in de schone kant kan komen.
Waneer is de laatste beurt gedaan, en was dit met brandstof filter?
Bij een delaer of Bovag bedrijf zit er garantie op uitgevoerde werk en binnen 3 maanden is het te claimen, in 2019 gekocht als 4 jaren jonge jammer vermoed is helaas....
Alternatief is betere sloperij.....
Zo heeft De Ooievaar in Blokker vaak motoren in aanbieding en bij daar naartoe slepen kunnen ze die zelfs monteren en heb je garantie op
de gebruikte motor & Montage, dat is niet bij elke sloperij zo.
Een blok + montage is voordeliger dan Ruilmotor via de dealer en zeker geen €10.000 tot 12.000,- maar afhankelijk KM stand en bouwjaar aangeboden sloper en hoeveel ze moeten overzetten....
Tevens een grote beurt laten doen want deze sloperij is in tegenstelling tot vele denken een goede garage die weten hoe het vooral niet moest en ze die regelmatig binnen kregen!
Er zijn meerdere sloperijen die montage & onderhoud doen maar deze weet ik na jarenlang in de buurt gewoond te hebben....
Meestal zelfs uitleenauto beschikbaar.
Normaal kunnen deze diesels moeiteloos 400.000 km mee of nog veel meer....
Maandag vanaf 8.00 uur weer open....
en later melden wat de werkeljke kosten waren, daar koop je geen 2015 auto voor....!
Laatste grote beurt was in aug 2020. Hij was in onderhoud bij gerennomeerde volvo dealers. Precies volgens het boekje. Hij is wel al 3x terug geroepen voor allerlei dingen. En zou in nov weer terug moeten.
Distributie en vsnaar in sept 2019 vervangen. Ook een pully gemaakt. Toen had ik ook al pech.
Als deze binnen 3 maanden kapot gaat is de grote beurt niet goed uitgevoerd.
Zowel Volvo Nederland als de Bovag kun je benaderen wegens niet goed onderhoud.
De genoemde €10.000 tot €12.000,- is vermoedelijk een gereviseerde motor.
Een sloop blok is met montage tussen €3500 en €5500 volgens de sloperij....
Afhankelijk van hoe oud en KM donor auto en het type motor, ze vermoeden maar weten niet precies welke erin zit.
Blok & Turbo of moeten ze meer overzetten.
Maar je hebt 3 tot 6 maanden garantie op onderhoud, en ik denk dat de dealer veel geld kwijt is.
Lees eens de voorwaarden op de factuur... meestal achterop.
Gezien deze schade hebben ze niet goed geluisterd en hoeveel Km heb je sinds deze beurt gereden?
Ook nog diverse terugroep dus er was meer aan de hand.....
Een schadeclaim op een dealer die beweerde deskundige te zijn en goed onderhoud... niet de goedkoopste dus mag je
meer verwachten dan universele garage.
Laat het er niet bij zitten en cliam deze schade wegens niet goede grote beurt en zij moeten dan tegendeel bewijzen...
Eventueel bij geschil kun je de Bovag vragen voor onafhankelijk oordeel...
Altijd netjes in onderhoud geweest zegt niet veel. Het enige wat je dan weet is dat de onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd. Maar je weet niet of de garage in het verleden al hebben gewaarschuwd voor mogelijke problemen en dat de vorig eigenaar dat heeft genegeerd. Dan staan weliswaar de stempeltjes netjes in het boekje, maar verder niets. Even heel slecht denken: misschien is de vorige eigenaar vlak voordat hij de auto verkocht gewaarschuwd en heeft hij geen cent willen uitgeven omdat hij de auto toch wilde verkopen. Wat ik maar wil zeggen: vaar niet blind op onderhoud.
En Volvo is een betrouwbaar merk, maar niet iets magisch. Het kan net zo goed kapot gaan als ieder ander merk.
ik heb hem helemaal na laten kijken door mijn garage. Maar helaas heeft het alleen veel geld gekost en heb ik alsnog niks meer :(.
Schade is 10.000 tot 12.000 euro?? Ik zou eens bij een Volvo dealer informeren voor een ruilmotor met een redelijke kilometerstand. Weet u zeker dat de pomp is vastgeslagen en dat niet de distributieriem gebroken is?
Brandstofpomp is vastgeslagen, daardoor distributieriem verschoven. Distributie is sept 2019 vervangen. Door het vastslaan en de klap is er ook gruis ontstaan en door de hele motor gegaan. Dus alles is eigenlijk kapot gegaan
Er moet toch wel iets met die auto aan de hand zijn, want bij 150.000 km is dit defect is bijna onmogelijk. Heeft hier natuurlijk nets mee te maken, maar wat heeft u voor die auto betaald? En hoeveel kilometer stond er op de teller?
@Cor,
De kilometerstand is : 157 duizend, dit staat bij de vraag bovenaan.
Door stilstand krijg je ook slijtage. Voor een diesel is de kilometerstand erg laag te noemen. Bezinksel in de tank ligt op de loer en kan een oorzaak zijn.
Dat de kilometerstand 150 k is heb ik ook gelezen maar wat was de stand bij aankoop. Dat wilde ik graag weten.
Brandstofpomp is vastgeslagen, daardoor distributieriem verschoven. Distributie is sept 2019 vervangen. Door het vastslaan en de klap is er ook gruis ontstaan en door de hele motor gegaan. Dus alles is eigenlijk kapot gegaan
@liezel,
Waardoor de brandstofpomp is vastgeslagen zal waarschijnlijk niet te achterhalen zijn, zeker niet zonder voor dit onderzoek kosten te maken.
Als de distributie is verschoven, dan heeft dat op veel motor inwendige onderdelen invloed en zal er in de motor behoorlijke schade (kunnen) zijn aan o.a. het kleppenmechanisme en gruis in de motor is funest voor alle lagers en andere onderdelen.
De motor reviseren is een optie, hiervoor zijn er speciaal op diesels ingestelde revisiebedrijven. Vraag eens een offerte incl. uit en inbouw.
Vervangen is ook een mogelijke optie, sloopauto's genoeg voor handen met een dergelijke motor, maar de motor en het in- en uitbouwen is ook niet goedkoop.
U moet zich de vraag stellen of deze revisie/vervanging voor de auto en voor u nog wel economisch verantwoord is.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webshop Salura
Hallo ik heb 6 september een spiegel besteld bij website Salura maar heb deze nooit ontvangen. de site is nu ook niet meer bereikbaar. Ik had een track and tracé ontvangen en daar stond in dat de spiegel verzonden was vanuit China en in Nederland was aangekomen maar even later deed de track and trace het niet meer. Dit bedrijf zou in Amsterdam zitten en had alleen een website heb verschillende ... Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Wie is ook opgelicht door scooterrijbewijs.nl? Bedrijf reageert niet...
Mijn zoon wilde binnen enkele weken zijn scooter rijbewijs halen. Deed navraag bij het bedrijf over de beloftes op de site. Na aanmelding bleek dat er maanden tussen theorie en praktijk examen gaan zitten. Hij zou moeten bijbetalen, maar dan nog lukt het niet binnen zijn planning. Hij vroeg hen alles te annuleren en zijn geld terug te storten. De servicedesk medewerker gaf echter geen antwoord op ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer