GT
door GTAKevin023 May 31, 2020 om 11:07
Auto & vervoer

Waarom heeft het CBR een monopolie in Nederland?

Hallo,

Waarom heeft het CBR een monopolie in Nederland?
Met andere woorden, waarom zijn zij de enigste die rijbewijzen mogen uitleveren?

Ik zie nu dat voor de corona crisis het CBR hun zaakjes niet op orde hebben.
Maar ook nu tijdens het corona crisis is het weer een chaotisch zooitje daar.

Waarom geeft Nederland dit bedrijf nog de enigste positie in Nederland om rijbewijzen en dergelijke
te mogen uitleveren? Waarom laat Nederland hoog geplaatste en professionele rijscholen die samenwerken
met de ANWB ook geen uitgever worden van rijbewijzen?

6907 8 Rapporteer

sw
door swat1500 - May 31, 2020 om 11:28
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Het CBR geeft geen rijbewijzen af. Rijbewijzen worden aangevraagd via de gemeente bij de RDW.
Het CBR is wel de instantie die toetst of iemand geschikt is om over een rijbewijs te beschikken. Als dat zo is krijgt iemand een rijvaardigheidsbewijs waarmee het rijbewijs aangevraagd kan worden.
Het CBR is een semi overheidsinstantie.
Het CBR is ook de instantie die moet blijven toetsen of iemand rijvaardig blijft en kan indien nodig een rijbewijs ongeldig laten verklaren. Denk aan personen die medisch niet meer in staat zijn om nog verantwoord een auto te besturen of personen die door regelmatig overmatig alcohol gebruik of een onverantwoorde rijstijl niet geschikt meer zijn om in een motorvoertuig deel te nemen aan het verkeer.

Dit zijn zaken die je niet commercieel kan uitbesteden.

me
door mein33 - May 31, 2020 om 11:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GTAKEVIN023 31 MEI 2020

Ik zie nu dat voor de corona crisis het CBR hun zaakjes niet op orde hebben.

Maar ook nu tijdens het corona crisis is het weer een chaotisch zooitje daar.

@GTAKEVIN023,

Dit lijkt mij echt zo'n 'het is Pinksteren en ik verveel mij' topic of een "De slager keurt zijn eigen vlees" verhaal !!    ;-((

De Rijksoverheid heeft het monopolie over de uitgifte van rijvaardigheidsbewijzen.

Blijkbaar heeft u nog geen persoonlijke ervaring met de problematiek bij het CBR, aangezien dit nu pas bij u op de e.o.a. wijze onder de aandacht is gekomen.
U wilt de rijscholen, waarvan zeer velen, niet eens hun eigenzaakjes op orde hebben en waarbij deze branche werkelijk wordt geteisterd door rijschoolhouders die om de e.o.a. reden hun verplichtingen niet nakomen, wel de uitgifte van de rijvaardigheidsbewijzen laten uitvoeren ?
Lijkt mij niet zo'n goed plan en laat dit maar mooi bij een Semi Overheidsinstelling als het CBR.
De Algemene Nederlandse Wielrijdersbond, is een ledenvereninging en ook een vereniging met belanghebbenden moet zich daar maar niet mee bezighouden, belangenverstrengeling en vriendjespolitiek liggen op de loer.

Verdiep u eens in de feiten waardoor de achterstand bij het CBR is ontstaan en mogelijk wordt het duidelijk over het hoe, waarom en wat er wordt gedaan om de achterstand weer in te lopen.
De huidige crisis treft elke sector wereldwijd en daar kan/mag het CBR niet individueel op worden aangesproken.

Magnum007
door Magnum007 - May 31, 2020 om 12:00
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo G.,

Jouw stelling klopt niet.

Er is nog een overheidsinstantie, die rijbewijzen  verstrekt : defensie.

Bij je militair rijbewijs,krijg je een document, waarmee je bij de gemeente een burgerrijbewijs kunt afhalen.

gerbera
door gerbera May 31, 2020 om 12:20
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Uw stelling klopt niet, deze zijn alleen geldig zolang je in dienst bent van defensie.

Het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden (OTCRij) levert per 2 december 2014 elektronisch een Verklaring van Rijvaardigheid (VvR) aan en registreert deze in het Rijbewijzenregister. De geregistreerde Verklaring van Rijvaardigheid is drie jaar geldig, overeenkomstig de VvR van het CBR. Het OTCRij is binnen Defensie onder meer verantwoordelijk voor het afnemen van rijexamens en de afgifte van defensierijbewijzen.

Magnum007
door Magnum007 May 31, 2020 om 12:26
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gerbera,

Ik heb zelf een militair rijbewijs.

Ik moet wel eerlijk zeggen,dat het praktijkexamen bij defensie een stuk makkelijker is dan bij die geldwolven van het CBR......;-))

gerbera
door gerbera May 31, 2020 om 13:47
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en, dit houdt in dat u bevoegd bent met militaire voertuigen te rijden, dus niet voor prive voertuigen.

Om in een auto te mogen rijden op een openbare weg dient u als bestuurder een geldig rijbewijs te hebben dat door het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is afgegeven op basis van de Wegenverkeerswet. Een dergelijk civiel rijbewijs is niet verplicht voor het besturen van een militair motorrijtuig ook niet wanneer u met dit militaire motorrijtuig op de openbare weg rijdt.

Tr
door Trostomaat May 31, 2020 om 15:03
239 Antwoorden / Vragen

Magnum007 heeft gelijk. Zijn punt was dat het CBR geen monopolist is als het gaat om het beoordelen van rijvaardigheid. Dat klopt, want Defensie doet dat namelijk ook.

Gerbera heeft hier ongelijk door te doen voorkomen alsof de beslissingsbevoegdheid van Defensie geen gevolgen heeft op de mogelijkheid een burgerrijbewijs te verkrijgen. Die gevolgen zijn er namelijk wel: met behulp van de Verklaring van Rijvaardigheid die door Defensie is afgegeven kan een burgerrijbewijs worden aangevraagd, waarmee andere voertuigen dan militaire kunnen worden bestuurd.

Precies het punt van magnum007 volgens mij.

Magnum007
door Magnum007 May 31, 2020 om 17:45
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Trostomaat,

Bedankt voor je reactie.

Het is alweer bijna 30 jaren geleden ,maar volgens mij was het "document" ,wat je bij je militair rijbewijs kreeg om een burgerrijbewijs op te halen een jaar geldig.

Veel vrachtwagenchauffeurs hebben hun rijbewijs in militaire dienst gehaald.

Magnum007
door Magnum007 May 31, 2020 om 17:55
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Gerbera,

Uiteraard heb ik destijds meteen bij de gemeente een "burger"rijbewijs gehaald : dit kon met de bijlage (ik noem het maar even "document").

Ik moest natuurlijk wel betalen voor het "roze papiertje" (burgerrijbewijs).

Er waren militaire examinatoren bij,die ook bij het CBR hebben gewerkt en die vertelden mij ,dat het CBR geld moest verdienen door maar een bepaald percentage te laten slagen.....

Het CBR verdient dus veel geld door rijkandidaten express te laten zaken....

Ik kan erover meepraten want ik ben zelf 3x gezakt bij het CBR.......

gerbera
door gerbera May 31, 2020 om 22:08
7369 Antwoorden / 14 Vragen

@trostomaat, u leest slecht ik suggereer nergens dat er met het militair rijbewijs geen burger rijbewijs is te verkrijgen. Wat ik schrijf is dat als je in het bezit bent van alleen met een militair rijbewijs je niet met  prive voertuigen de weg op mag.

tijger1
door tijger1 May 31, 2020 om 22:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

Ja hoor, weer wat complottheorieën. En hebt u dat nog ergens aanhangig gemaakt met uw bewijzen?

Of is het weer de volgende loze kreet. En dat u drie keer gezakt bent, zal wel gekomen zijn omdat u niet kon rijden.

Magnum007
door Magnum007 May 31, 2020 om 23:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Ik ben juist een hele goede "chauffeur".

Ik wilde zo snel mogelijk mijn rijbewijs.

Na 3x CBR rijexamen moest ik echter in militaire dienst.

Na 1 maand AMO (Algemeen Militaire Opleiding) begon de rijopleiding voor een jeep.

Je zat met 3 leerlingen en een militair rij-instructeur in een lesjeep.

De rij-instructeur zag,dat ik eigenlijk niet meer hoefde worden opgeleid,dus zat ik 2 weken te "rusten" achterin......

Mijn medeleerlingen hadden geluk,want zij kregen mijn rijtijd.

Het enige extra wat ik kreeg,was 1 dag terreinrijden.

Natuurlijk slaagde ik in 1 x.

Ik had echter mijn "staatsexamen" bij het CBR al betaald (nu heet het Bureau Nader Onderzoek) en die "boeven" van het CBR wilden mijn examengeld niet teruggeven,sterker nog toen ik het CBR belde erover,zei de "dame" : Als je in het leger je rijbewijs hebt gehaald,kun je niet rijden......:-((

Uit woede en frustratie ben ik (met geldig burgerrijbewijs) staatsexamen gaan doen en slaagde toen wel omdat dat ook een stuk makkelijker was en de rij-examinator was een oud militair.....

gerbera
door gerbera Jun 1, 2020 om 10:59
7369 Antwoorden / 14 Vragen

@magnum007, uw verhaal klopt van geen kanten. Om staatsexamen te doen dient u aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Een daarvan is o.a dat u binnen 5 jaar 4 keer gezakt bent. Vervolgens schrijft u dat u met een geldig rijbewijs een staatsexamen heeft gedaan. Vreemd want u staat dan geregistreerd als zijnde een rijbewijs te hebben. Daarnaast is een staatsexamen niet makkelijker dan een normaal examen alleen wordt er hierbij rekening gehouden met de toestand (stress, nerveusiteit, spanning e.d.) van de examenkandidaat maar zijn de eisen hetzelfde. Ook ik heb, heel lang geleden, mijn militair rijbewijs gehaald en dat was echt wel meer dan een dag terrein rijden, maar u bent blijkbaar nooit de openbare weg op geweest met de jeep. En wilt u het militair rijbewijs omzetten naar een burger rijbewijs heeft u ook met het CBR te maken. U moet daar nml een bewijs van bekwaamheid inleveren.
lees  hier  hoe e.e.a. in elkaar zit met een staatsexamen zal u merken dat @tijger1 gelijk heeft.

Magnum007
door Magnum007 Jun 1, 2020 om 11:12
594 Antwoorden / 2 Vragen

Goeiemorgen Gerbera,

Jammer, dat je mijn verhaal niet gelooft,maar het was begin jaren 90 en toen had je nog geen internet.

In die jaren mocht je staatsexamen doen als je 3x was gezakt bij het CBR.

Mijn militaire opleiding was in Venlo : op de Frederik Hendrik kazerne.

Bij het CBR examen kreeg ik steeds te horen, dat mijn kijktechniek niet goed was......

Bij het staatsexamen werd zelfs een fout door de vingers gezien.....

Ik ben van mening, dat een rijexamen slechts een momentopname is.

Je echte ervaring komt met jaren rijden.

tijger1
door tijger1 Jun 1, 2020 om 17:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, begin jaren 90 nog geen internet, maar wat heeft internet van doen met een rijexamen?

Magnum007
door Magnum007 Jun 1, 2020 om 19:13
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger,

Toendertijd ging nog veel per post.

Waarschijnlijk had het Bureau Nader Onderzoek nog niet doorgekregen, dat ik al een rijbewijs had.

Ik moest overigens wel een rijles betalen voor de huur van de lesauto, maar ik zou het roze papiertje tevoorschijn hadden gehaald als ik weer zou zakken.......;-))

panter22
door panter22 - May 31, 2020 om 13:32
6599 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar dat er 1 CBR is die alles mag regelen.
Want er komt meer kijken om het rijbewijs te halen dan alleen afrijden.
De ANWB met eigen rijscholen die mag beoordelen dat de eigen leerlingen slagen?
Alvast wat leesvoer voor in de pinksterzon:.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2019-11-23
e
n
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/2020-01-01/#HoofdstukVI
en
https://wetten.overheid.nl/BWBR0008074/2020-01-01#search_highlight0

aurora1
door aurora1 - May 31, 2020 om 13:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het CBR geeft geen rijbewijzen uit. Wilt u de slager zijn eigen vlees laten keuren? Wij van wc Eend adviseren wc Eend?
Maar misschien kunt u beter vertellen wat uw probleem w.b. rijbewijzen is? Bent u soms gezakt?

me
door mein33 May 31, 2020 om 15:16
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@aurora1,

Als het CBR het niet doet, wie doet het dan wel ??  ;-))

aurora1
door aurora1 May 31, 2020 om 15:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gokje: de gemeente waar iemand ingeschreven staat (en voor een niet gering bedrag)?

me
door mein33 May 31, 2020 om 15:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De Gemeente is niet meer dan een doorgeefluikje van het CBR v.w.b het rijbewijs, aangezien het CBR verantwoordelijk is voor de uitgifte van de rijbewijzen.

sw
door swat1500 May 31, 2020 om 20:57
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Het CBR geeft geen rijbewijzen uit dat doet de RDW.

me
door mein33 May 31, 2020 om 22:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@swat1500,

U weet vast wel het verschil tussen een rijbewijs en een kentekenbewijs  ?

Rijbewijs :  CBR
Kentekenbewijs : RDW

mi
door miennaamishaaz - May 31, 2020 om 14:28
725 Antwoorden / 1 Vragen

Om te voorkomen dat er honderden bedrijfjes komen die Rijbewijzen mogen uitgeven.

omdat je anders een bedrijf krijgt zoals

Ronaldo's Rijbewijsuitgave.

Die stiekem via de achterdeur "geldige" rijbewijzen geeft aan Criminelen waarvan hun rijbewijs is ingenomen.
Dan sluit dat genoemde bedrijf, maar dan komen er weer 2 voor terug die dezelfde manier van werken hebben.

Om dit te voorkomen is er maar 1 overheids gereguleerd bedrijf die rijbewijzen mag uitgeven.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 31, 2020 om 15:20
2084 Antwoorden / Vragen

Waar de overheid marktwerking introduceert mijmeren de mensen over de tijd dat de overheid het nog zelf deed, en hoeveel beter de dingen toen waren en waar de overheid een monopolie heeft kunnen private partijen dingen vast beter. De les is natuurlijk dat je maar beter niet naar de mensen kunt luisteren, want ze kletsen maar wat.

rj
door rjw - May 31, 2020 om 16:32
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Toch wel leuk om te zien dat er nog mensen zijn die pleiten voor verdere privatisering van Nederland, en meer zaken weg te halen bij de overheid..... TS is of een neoliberaal die alles wil privatiseren (of misschien zelfs wel een libertariër), of heeft geen idee wat de impact is van hetgeen hij wil. Ik gok eerlijk gezegd het laatste.

mi
door miennaamishaaz Jun 1, 2020 om 16:54
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als het uitgeven van Rijbewijzen en andere overheids documenten wordt geprivatizeerd.
Dan krijg je bedrijven die een Minimale prijs van 1000 euro voor een simpele ID kaart vragen,

uitgave van overheids documenten mag nooit geprivatizeerd worden.
anders krijg je gevallen dat die bedrijven hun zaakjes niet op orde hebben. en je dus weken tot maanden moet wachten op een simpel Papiertje voor de aanvraag van {een Paspoort} als Spoedopdracht.

Niet te vergeten dat Criminelen tegen betaling via de achterdeur een verklaring van goed gedrag kunnen krijgen terwijl ze nog met een Enkelband rondlopen.

Magnum007
door Magnum007 Jun 2, 2020 om 01:48
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Haaz,

Ik herinner mij een aflevering van Peter R. de Vries over hoe veel Nederlanders simpel hun rijbewijs "haalden" op de Nederlandse Antillen.......

Deze Nederlandse toeristen moesten tegen betaling een stukje rijden in een pick-up en kregen direct een formulier,waarmee ze een rijbewijs konden afhalen.

Na dit televisieprogramma greep de overheid in.....