drstrangelov
door drstrangelov Sep 10, 2012 om 15:45
Auto & vervoer

Wat is het nut van de Tracecode voor de fiets?

Ik zit me weer 's lekker op te winden over een artikel dat ik aantref in de Halfords:

"De Tracecode; een uniek systeem waarmee gestolen fietsen d.m.v. een registratieplaatje ofwel fietskenteken (sic) traceerbaar worden. "

Sinds de lancering (op de voorpagina van de Telegrof) van Miljonair in de Dop: de uitvinder van de dop die cola 'vers' zou houden (door lucht in de fles te pompen via het pompdopje; je bereikte juist het tegenovergestelde) rond de jaren '90 is er geen grotere kul geweest.

De Tracecode wordt op de site tracecode.eu aangeboden voor € 19,95.
Onbegrijpelijk maar waar, Halfords doet het al voor een bespottelijke € 14,95.

Wat krijgt men hiervoor ?

Schuurpapiertje
Lijm
Stickertje met streepjescode/tracecode
Alsmede een tweetal kaartjes op creditcardformaat met info voor eigen gebruik.

Het is de bedoeling dat je zelf het stickertje erop plakt. Eraf halen 'gaat niet' want bestendig tussen -40 en +90 graden. *grinnik*
Daarna kun je de fiets registreren met de tracecode aangevuld met gegevens als merk, model, kleur, NAW en...framenummer.
PRESTO ! U bent nu (schijnbaar) optimaal beveiligd.

Dat framenummer is natuurlijk altijd uniek in combinatie met de overige gegevens dus wat die streepjescode toevoegt ?

Mocht je fiets gestolen worden ? Tja, het eerste wat het desbetreffende lid van het dievengilde doet is dat stickertje eraf branden of krabben met een schroevendraaier of vijl. Weg sticker, weg streepjescode.
Wat resteert ? De overige gegevens.
(Ik ga er hier wel vanuit dat het framenummer niet verwijderd wordt want dan wordt je fiets bij controle toch al in beslag genomen, voor zover ik weet.)

Zie ook deze video: http://vimeo.com/46870977
Deze video staat ook op de tracecode-site met als kop 'Chip Tegen Fietsdiefstal.'
Nu werkt de RTL XL video op de site (bij mij) niet maar als er iets duidelijk wordt is wel dat er van een chip in het Tracecode-concept geen sprake is. Erg misleidend en verneukeratief dus. Sterker nog, in het fragment wordt Tracecode aangeprezen als alternatief voor de chiplozen.
Volgens mij is het chipverhaal bij fietsen overigens ook grandioos mislukt omdat men het niet voor elkaar kreeg om fabrikanten, chipleveranciers, chipscanners en politie op één lijn te krijgen...

Dus wat krijg je voor 20 of 15 euro's ?

Naar mijn overtuiging: NIETS !
Of is er iemand die een andere opvatting heeft.

Overigens heb ik het verantwoordelijke bedrijf een aantal malen gemaild maar ze hebben in ruim een maand niet gereageerd.

Daarnaast is die database die Tracecode gebruikt is ook helemaal niet van hun maar van het RDW

Kortom:
Ik heb me er dan ook uitvoerig in verdiept, de verkoper aangeschreven en het product in de winkel bekeken.
De Halfordsverkoper moest ook beamen dat het wel een heel mager product was.

Jaja, maar wel ad € 14,95 en strategisch gepositioneerd bij de kassa.

ps. overigens vind ik al iets over tracecode in 2005 waarin ene Kees van Vuuten een soort van kentekenplaat met popnagels in fietsframes wilt bevestigen. Tja, dat dat nooit is doorgevoerd...

2637 7 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Sep 10, 2012 om 16:05
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Er staat niet bij dat men het m o e t kopen. Het gezonde verstand mag in die beslissing meespelen.

drstrangelov
door drstrangelov - Sep 10, 2012 om 16:17
11 Antwoorden / 2 Vragen

Dat geldt voor alles, zwemmertje.
Wat een dooddoener !

Daar hebben we consumentenprogramma's en fora voor.
Om dit soort verkoperspraatjes door te prikken en te voorkomen dat mensen geheel te goeder trouw dit soort producten aan laten smeren.

zwemmer
door zwemmer - Sep 10, 2012 om 16:40
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Van de ervaring moet men leren. Wat zou er dan moeten gebeuren volgens jou? Een bordje erbij met de mededeling: 'Pas op, dit is niet verboden maar het is aan te raden het niet te kopen want een oplichterstruc!" Waar men een gat in de markt ziet wordt dit gebruikt.... door slimmerikken. Zet het anders door naar de redactie hier onderaan.

drstrangelov
door drstrangelov - Sep 10, 2012 om 16:53
11 Antwoorden / 2 Vragen

Wat nou "van de ervaring moet men leren".

Nóg een enorme dooddoener !

Waarom dan uberhaubt kritische consumentenprogrammas en fora ?

Zeg:
Ben jij toevallig die verkoper van regenjassen voor zwemmers ?

toolboy
door toolboy - Sep 10, 2012 om 16:54
965 Antwoorden / 40 Vragen

T heeft geen enkele nut,behalve voor degene die zich met dit waardeloze produkt financieel verrijkt.
Helaas zal u op dit forum weinig begrip krijgen voor uw stelling.

drstrangelov
door drstrangelov - Feb 1, 2013 om 21:31
11 Antwoorden / 2 Vragen

Wat ik niet mag nalaten te vermelden is dat de firma Navstar een andere site had verzocht een post over Navstar's product Tracecode te verwijderen op straffe van gerechtelijke maatregelen.

Tja, Navstar reageert in het geheel niet op ingevuld contactformulieren op haar website maar is blijkbaar niet gediend van kritische berichten over hun Tracecode.
Terwijl het toch één van de meest waardeloze producten is die je voor je fiets kunt aanschaffen.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2013 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er zullen ongetwijfeld nog wel waardelozer producten zijn voor de fiets, of die zullen nog wel bedacht worden. Zolang superdure auto's met alarm en startonderbreker en weet ik veel van voor veiligheidsmaatregelen dan ook kunnen worden gestolen en nooit meer terug gevonden, kan ieder normaal denkend mens zich voorstellen dat dit product niets is. Maar wat dan nog? Als alle producten die kul zijn uit de winkels verdwijnen, hebben we erg lege schappen.

Voor uw informatie @zwemmer is ook de ontwerper en verkoper van tochtstrips voor fietswielen.

Kom nou toch, een item voor kritische consumentenprogramma's. Er zijn wel belangrijker dingen.