ho
door hoogeveenlars Oct 14, 2013 om 06:45
Auto & vervoer

Wat te doen bij aanhoudend piepend geluid auto?

na het verversen en bijvullen van de olie reed mijn Opel Corsa 1995 prima tot dat het hevig had geregend en de auto daarna piept alsof er iets aanloopt, het gebeurd meestal vanuit langzaam rijdende of stilstaande positie koppelen, optrekken in scherpe bochten. Dit is voor mij nieuw de 1 zegt snaren de ander koppelingsplaat of gaatje uitlaat. ik weet niet goed wat ik nu moet doen? Lars Hoogeveen

73602 11 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Oct 14, 2013 om 06:54
937 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou naar de garage gaan, want regen en dan piepen betekend V-snaar/multiriem. Als je die niet vervangt en hij zou breken, dan laad de accu niet meer bij en kan je niet starten, of je waterpomp kan erop zitten en dan heb je geen koeling meer... Het kan zijn dat deze enkel strakker gezet moet worden, maar als je er zelf niet eens achter kan komen ga dan in godsnaam naar de garage voor een onderzoekje en reparatie, multieriem of V-snaar kosten geen drol. En je koppeling en uitlaat lijkt me erg sterk.

ho
door hoogeveenlars - Oct 14, 2013 om 08:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=kaasbroodje schreef op maandag 14 okt 2013, 06:54]Ik zou naar de garage gaan, want regen en dan piepen betekend V-snaar/multiriem. Als je die niet vervangt en hij zou breken, dan laad de accu niet meer bij en kan je niet starten, of je waterpomp kan erop zitten en dan heb je geen koeling meer... Het kan zijn dat deze enkel strakker gezet moet worden, maar als je er zelf niet eens achter kan komen ga dan in godsnaam naar de garage voor een onderzoekje en reparatie, multieriem of V-snaar kosten geen drol. En je koppeling en uitlaat lijkt me erg sterk.

grindweg
door grindweg - Oct 14, 2013 om 11:52
2308 Antwoorden / 28 Vragen

een oud bekend probleem zeker bij opel
heeft niets van doen met olie verversen.
de v of multie riem spanning is telaag.
net na het starten moet de dynamo volle kracht leveren en dat lukt even niet.
wel naar laten kijken want de slijtage is nu veel hoger.

me
door mein33 - Oct 14, 2013 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is altijd moeilijk om op afstand te kunnen bepalen wat de oorzaak is van het piepende geluid.
Zoals @kaasbroodje ook al aangeeft is het mogelijk de V-snaar/multiriem.
Het makkelijkst om dit uit te proberen is de auto te starten, even stationair laten draaien (ongv. 20sec.) zonder verder iets te doen en vervolgens een aantal malen flink gas geven. Als er dan een jankend/piepend geluid optreed dat steeds harder klinkt als er meer gas wordt gegeven, dan is het de V-snaar/multiriem.
Vervanging is dan meestal de beste oplossing.

haarp
door haarp - Oct 14, 2013 om 12:27
514 Antwoorden / 62 Vragen

Je kunt tegenwoordig ook met een spuitbus op piepende snaren spuiten. Of dit helpt, geen idee.

Klik hier

me
door mein33 - Oct 14, 2013 om 13:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=haarp schreef op maandag 14 okt 2013, 12:27]
Je kunt tegenwoordig ook met een spuitbus op piepende snaren spuiten. Of dit helpt, geen idee.

Klik hier

Ik adviseer om dit in iedergeval niet te doen als het een slippende v-snaar/multiriem blijkt te zijn.
Opnieuw (laten) afstellen of vervangen is de enige en juiste oplossing.

dr
door drummetje - Oct 16, 2013 om 11:55
6 Antwoorden / 0 Vragen

V snaartje vervangen of laten vervangen .je kan wel met een spuitbus in de rondte gaan spuiten ,maar dat helpt ook niet veel als je niet eens weet of het je uitlaat is of 1 van de snaren ;)

pk49
door pk49 - Oct 16, 2013 om 12:50
243 Antwoorden / 2 Vragen

Meestal is dit een te losse v-snaar.vooral optredend bij koud en vochtig weer.Met twee steekslutels/dopsleutels op te lossen door de dynamo losser te zetten en de snaar aan te spannen door druk op de dynamo uit te oefenen.een beetje handigerd krijgt dit voor elkaar.Het is in feite een karweitje van niks,maaja,je moet wel weten hoe het moet.En tegenwoordig kun je op Youtube allerlei reparatiefilmpjes. vinden.Van vervanging van je Senseo dekselveer tot olieverversen van je auto.Zoeken op Car repair and maintenance.Sukses!

ronbear
door ronbear - Oct 16, 2013 om 13:24
22 Antwoorden / 1 Vragen

Er is maar 1 manier en al die onzinverhalen hier vaak !
De een weet het vaak nog beter als de andere dat vind ik wel eens jammer hier op forum.
Gewoon naar de garage gaan daar zijn ze voor en dan is het probleem waarschijnlijk zo verholpen maken ze proefrit en dan lossen ze het probleem op voor u.
Enne niks probleem van de Opel ik rij me levenlang al Opel en nooit van gehoord .
Ga gewoon naar een goede Opel garage en je probleem word verholpen

Groetjes Ronald

komsja
door komsja - Oct 17, 2013 om 17:15
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Het piepen zal hoogstwaarschijnlijk inderdaad te wijten zijn aan de V-snaar die of te slap,of versleten is.
controleer eerst of de dynamo wellicht los getrild is,als de dynamo gewoon vast zit dan kunt u tijdelijk de riem wat strakker zetten(niet TE strak natuurlijk) of wat talk-poeder op de riem strooien,maar het lijkt me het beste om de V-snaar te laten vernieuwen.

ka
door kaatje1 - Oct 29, 2013 om 13:42
4 Antwoorden / 0 Vragen

Heb er ook al jaren last van bij mijn Opel auto. Die wagen gaat ieder jaar naar de garage maar daar weten ze me niet te vertellen waar het piepende geluid aan ligt. Ik dacht zelf in het begin dat het aan de remmen of de multiriem zou liggen. Dus ook de specialist (opel dealer) heeft niet altijd een antwoord.... Zelf heb ik het idee dat hij gaat piepen als ik langere stukken rijd bij vooral droog weer....