ko
door kortenhoeve Aug 31, 2011 om 12:05
Auto & vervoer

Waterlekkage (maar hoe of wat ?)

Sinds enige tijd hebben we na een behoorlijke regenbui de automat nat aan de passagierskant, onder de mat is het droog !
Ook voor de pass.stoel is het onder de bekleding droog, wel zie ik wat water tussen de verbinding van kunstof bij de drempel, rubbers lijken echter goed.
Wie heeft hier een antwoord op ?
Betreft een VW.Bora.

m.vr.gr Kor

25266 8 Rapporteer

keessie1
door keessie1 - Sep 6, 2011 om 23:46
138 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo,

Dit is eigenlijk bijna altijd een lekkage via de voorruit.
lekke kit of rubbers enz....
Dit kun je moeilijk zelf op sporen ga even langs een Carglas of zoiets zij kunnen dat wel checken.

Suc6

Groetjes Keessie

aurora1
door aurora1 - Sep 9, 2011 om 02:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag Kor,

Ik heb jaren geleden een vergelijkbaar probleem gehad. Garage en ruitenspecialist konden de oorzaak niet vinden.Ik ben toen zelf op zoek gegaan naar een afdichtmiddel voor het rubber van de voorruit en vond toen bij Halfords Seekin Seal van Coma. Een blikje met een erg smal tuitje met 100 ml soort kit. De kit was doorzichtig als water en bijna net zo vloeibaar.
Onder het rubber van de voorruit gedaan (gaat snel) en het probleem bleek opgelost.
Ik heb even naar het blikje moeten zoeken (vandaar mijn late reactie) en ben vervolgens op internet gaan zoeken. Het heet nu Capt.Tolley. Ik belandde naast op autoforums op een zeilforum waar gemeld werd dat het te bestellen is bij Kompass. Even via Google zoeken op Capt.Tolley Zeilforum en je vindt nog wat verdere informatie erover.

vr.gr.

robert11
door robert11 - Sep 9, 2011 om 09:01
310 Antwoorden / 25 Vragen

[quote=kortenhoeve schreef op woensdag 31 aug 2011, 12:05]Sinds enige tijd hebben we na een behoorlijke regenbui de automat nat aan de passagierskant, onder de mat is het droog !
Ook voor de pass.stoel is het onder de bekleding droog, wel zie ik wat water tussen de verbinding van kunstof bij de drempel, rubbers lijken echter goed.....

Hallo Cor. Lekkage kunnen ontstaan omdat de hemelwater niet meer normaal kan wegvloeien, zeker na een behoorlijke bui.
Eén eventuele oorzaak zou kunnen zijn dat er in de hole ruimte water zich verzameld en niet meer weg kan door opstopping van de "leeg gaten".
Om er achter te komen moet u uw auto als het ware schudden en opletten op klots geluiden!
Dit is mij gebeurd met water in de kofferbak. Na onderzoek kwam ik achter dat het water zich ophoudt in de bumper en overliep tijdens het rijden binnenin.
Hetzelfde kan gebeuren bij uw auto. Gezien de Bora niet meer gebouwd wordt sinds 2005, moet uw auto minimaal 6 jaar oud zijn. Door vuil kunnen de afvoer gaatjes verstoppen zijn, en bij een een behoorlijke regenbui als het ware overloopt.!
M.v.g. Robert.

de motormuis
door de motormuis - Sep 9, 2011 om 09:09
598 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo Kor.

Er zitten in de hoeken bij de voorruit waterafvoergaten.Die willen op gegeven moment wel eens verstopt zijn door blad van bomen en vooral door die hele kleine schilfertjes van de berkenbomen.Als je die weer open maakt kan ket water weer weg en zal waarschijnlijk het probleem over zijn. Je kunt het best je motorkap even open zetten,dan kun je er het beste bij.Dan eerst met een stuk dik flexibel ijzerdraad doorheen rommelen, en daarna met de waterslang doorspuiten. Eerst even voorzichtig om te kijken of er onder de auto het water uitkomt,en als dat zo is dan wat harder doorspuiten om het goed open en zuiver te krijgen.Succes.

robert11
door robert11 - Sep 9, 2011 om 09:14
310 Antwoorden / 25 Vragen

"leeg gaten" = verstopte afvoergaten in het motorcompartiment of elders.
Dit zijn rubberen schachtjes, die naar onderen toe konisch lopen.
Uiteraard verstopt dit makkelijk. Het onderste deel van de schachtjes kan afgesneden worden. Daarmee moet het opgelost zijn. Het is een werkje van < 1 uur.
m.v.g. Robert

grindweg
door grindweg - Sep 9, 2011 om 10:36
2308 Antwoorden / 28 Vragen

graag meer info
bj
type
merk
dan kan ik u gericht helpen

ma
door malhy2 - Sep 11, 2011 om 05:47
311 Antwoorden / 13 Vragen

Grindweg het betreft een volkswagen bora zoals de vraagsteller reeds vermeld in zijn vraag.

Gr Ed

grindweg
door grindweg - Sep 11, 2011 om 12:06
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bij de bora willen de lekages ook vaak via het deurpaneel gaan.
bekleding verwijderen en onder de douche.