duif2
door duif2 Jul 30, 2008 om 18:01
Auto & vervoer

Welk navigatiesysteem?

Hoe kom ik er achter wat een goed navigatie-systeem voor mij is?

Ik rij alleen in Nederland, Duitsland en Belgie.

Ik kan zonder leesbril geen kaart lezen, dus groter scherm?

Natuurlijk een simpele bediening

Is fileinformatie erop handig/belangrijk?

Kortom veel vragen, waar vind ik het antwoord, ik ben naar enkel winkels geweest maar daar vertellen ze allemaal iets anders.

1107 3 Rapporteer

sillyas
door sillyas - Aug 3, 2008 om 17:17
46 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,

Er is een handige mogelijkheid om navigatiesystemen te vergelijken via internet. Daarvoor zijn een aantal sites te gebruiken, waaronder www.vergelijk.nl

OPTIES:

Er zijn veel verschillende merken in veel verschillende prijsklasses en met weinig of veel ( handige ) opties. Die opties zijn bijvoorbeeld, handsfree bellen, mp3 speler, fm-radio e.d. Als u de navigatie enkel en alleen wil gebruiken om van A naar B te komen, kun u het beste een navigatie nemen met zo min mogelijk opties. U gaat die tenslotte toch niet gebruiken. Als u fileinformatie wil ontvangen dient een navigatiesysteem te kopen welke de mogelijkheid heeft om die fileinfo te verwerken, zodat uw route daarop aangepast kan worden. File info kan ontvangen worden via TMC. TMC staat voor traffic message channel. Via diverse zenders in NL ( maar ook in het buitenland ) wordt file/flitsinfo verzonden via het TMC-kanaal. Let op: vaak is er een externe ontvanger/antenne nodig om de info te ontvangen. Lees dan ook goed of een TMC-ontvanger is bijgevoegd of zelfs al zit ingebouwd. Mocht deze zijn ingebouwd dan heeft u geen externe antenne/ontvanger nodig. TOMTOM biedt tegenwoordig op sommige modellen ( zoals de HD Traffic ) een andere soortgelijke fileinfo aan. Dit werkt echter met via een bijgeleverde SIM-kaart. De fileinfo wordt via GPRS binnen gehaald ( zeg maar via de GSM-mast, in tegenstelling tot TMC wat via de radiozenders werkt zoals bijv. via Radio 538 of Skyradio ). Opgemerkt dient te worden dat TMC in NL gratis is maar in veel andere landen niet. Er dient dan een abonnement te worden aangeschaft. Fileinfo via GPRS is niet gratis of slechts een beperkte periode na aanschaf van het systeem.  De vraag of fileinfo belangrijk of handig is ligt er maar net aan hoeveel u het systeem gaat gebruiken. Ik persoonlijk gebruik mijn navigatie, een Garmin Nuvi 360 met TMC en vele opties bijna iedere dag en dan voornamelijk om files te omzeilen. Ik zit veel op de weg dus dan is het zeker wel handig, zeker ook omdat er soms ook wel eens wegafsluitingen of flitsers worden aangegeven op het systeem.

SCHERM

Een groter scherm hoeft niet per definitie makkelijker te lezen te zijn. Bij veel navigatiesystemen kun je inzoomen op de kaart, waardoor de straatnamen e.d. ineens een stuk beter leesbaar worden. Ook zijn er navigatiesystemen welke straatnamen, kruispunten e.d. uitspreken. Dat werkt meestal ook goed.

KAARTMATERIAAL:

U zegt voornamelijk in NL, BE en DE te rijden. U moet dan ook goed opletten wat voor kaarten er in de navigatie gebruikt moeten worden. In principe bestaan er standaard 3 soorten kaarten, namelijk de kaart van de Benelux ( dus zonder Duitsland ), West Europa en heel Europa. U kunt navigatiesystemen tegelijkertijd met de kaarten kopen ( voordeliger in het algemeen ) of achteraf "losse" kaarten kopen. Per model verschilt het hoe het kaartmateriaal geinstaleerd/geleverd dient te worden bijv. op een geheugenkaart of op een harde schijf in het navigatiesysteem. U kunt soms ook kaarten per land aanschaffen. Dit is voor u wel makkelijk als u ook in Duitsland wil navigeren. U kunt dan kiezen:

* een navigatiesysteem met een Benelux-kaart + een losse kaart van Duitsland.

OF

* een navigatiesysteem met kaartmateriaal van West of geheel Europa ( vaak voordeliger dan 1 losse kaart aanschaffen ).

Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben. Iets niet duidelijk? Vraag het gerust aan me :)

duif2
door duif2 - Aug 3, 2008 om 17:57
371 Antwoorden / 116 Vragen

Dat is een duidelijke uitleg.

Ik heb er intussen al een gekocht(leuke aanbieding tegengekomen) en naar uw uitleg te oordelen heb ik een juiste keuze gemaakt.

Hartelijk bedankt voor de moeite

sillyas
door sillyas - Aug 4, 2008 om 23:35
46 Antwoorden / 0 Vragen

Graag gedaan, veel plezier ervan :)