ga
door gawdec81257 Nov 30, 2007 om 18:11
Auto & vervoer

Wie kan ik aansprakelijk stellen voor de opgelopen schade aan mijn auto

Op dinsdagavond omstreeke 22.00 uur hebben vandalen (onbekend)groot/grofvuil in de fik gestoken waardoor mij auto brandschade heeft opgelopen. De bumper is helemaal verbrand,de zijspiegels zijn gedeeltelijk weggesmolten ,de motorkap is verschroeid en de voorruit is gebarsten. Motorisch is alles inorde ,het start en rijdt prima.Ik weet zeker dat door een schadexpert totallosverklaart zal worden ,omdat ik niet allriks verzekerd ben en de bj van de auto is 1994.De verzekering is niet van plan veel uit te keren.Er is mij verteld dat indien de auto totallos verklaard wordt het niet meer mijn auto is maar van de verzekeringmaatschappij.Ik vind het een rare gang van zaken.Ik vindt dat het mij auto is en moet het mee kunnen nemen en doen wat ik ermee wil.Het groot/grofvuil heeft er sinds maandag gestaan en dinsdagavond werd het in de fik gestoken. De eigenaar van het grofvuil geef niet thuis en Roteb eveneens niet. Ik zit nu met het probleem ,je betaalt je krom aan premie's maar om iets fantsoenlijk terug te doen kunnen en willen ze niet.

Groetjes, Georgine

1739 6 Rapporteer

jo
door joep873 - Nov 30, 2007 om 20:02
103 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt de brandstichter aansprakelijk stellen; moet je hem wel eerst zien te vinden.
Ik begrijp niet wat de verzekering ermee te maken heeft. Over wat voor verzekering gaat het?

grindweg
door grindweg - Nov 30, 2007 om 22:21
2308 Antwoorden / 28 Vragen

bij een wa schade bent u net als bij wa casco in beide gevallen eigenaar van de auto.  maar zonder tegen partij kunt u wel een schade laten taxeren  verhalen in een wa situatie kan dan nog niet. bij totaal los kunt u de auto altijd nog zelf houden maar het bod van een schade opkooper word er dan afgetrokken.  dus schade minus restanten word dan uitgekeerd.  maar praat u nu over het waarborg fonds oid? graag iets meer duidelijk heid

tonnieboy
door tonnieboy - Nov 30, 2007 om 23:11
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Op basis van uw enigszins verwarrende verhaal maak ik op dat u over een WA beperkt casco dekking beschikt voor uw auto uit 1994. De kosten van herstel zullen meer bedragen dan de dagwaarde minus de restwaarde, zodat uw verzekeringsmaatschappij laatstgenoemde uitkomst zal uitkeren. Dat bedrag zal afhankelijk van het merk / type auto niet hoog zijn. Uiteraard mag u het wrak behouden; uitsluitend bij technisch total-loss dient de auto te worden vernietigd en wordt het kenteken ingenomen.

Regres van de schade aan uw auto zou mogelijk kunnen zijn indien u kunt bewijzen dat de zorgvuldigheidsnorm overschreden is op een dusdanige wijze dat er sprake zou kunnen zijn van onrechtmatige daad. Dat zal niet makkelijk of zelfs onmogelijk kunnen zijn, want uiteraard zal de aangesproken partij zich verweren tegen de aanspraak. Zij hebben immers de brand niet veroorzaakt, maar de vandalen. Navraag bij buren misschien om de dader(s) vast te kunnen stellen? Heel klein kansje dus. Succes verder.

vladja
door vladja - Dec 1, 2007 om 11:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Beperkt casco/WA plus verzekerd. Bij dit soort verzekering
wordt de dagwaarde van de auto verzekerd en niet de nieuwwaarde, zoals bij een
volledig casco/all risk verzekering. Het is dus van belang om het verzekerde
bedrag in de gaten te houden en regelmatig naar beneden bij te stellen. De auto
wordt ouder en steeds minder waard. Je gaat dan ook minder premie betalen. Veel
verzekerden weten niet van deze mogelijkheid af, of als ze het wel weten
vergeten dit te doen. Hierdoor ontstaat de situatie, dat je teveel premie
betaalt. Tussenpersonen houden zich hier meestal ook niet mee bezig. Immers als
de premie, die betaald moet worden, daalt vangen ze ook minder provisie.

Gaat de auto dan total loss, dan vergoedt de
verzekeringsmaatschappij alleen de dagwaarde, zoals die op dat moment is,
terwijl je voor meer hebt betaald. Gevolg: men wordt boos op de
verzekeringsmaatschappij.

Bij total loss zijn er twee mogelijkheden. Of je krijgt de
volledige dagwaarde uitgekeerd door de verzekeringsmaatschappij en dan wordt de
verzekeringsmaatschappij eigenaar van het ”wrak”.  De schade is volledig uitbetaald (dagwaarde). Of je wilt het
“wrak” zelf houden en dan betaalt de verzekeringsmaatschappij de dagwaarde
minus de waarde van het wrak uit. Een wrak heeft vrijwel altijd nog een zekere
restwaarde. Die wordt vastgesteld door er opkopers bij te halen en die
biedingen te laten uitbrengen op het wrak. Het hoogste bod geldt dan als
restwaarde.

De verzekeringsmaatschappij handelt hier volledig in
overeenstemming van de wet.

Artikel 960, Burgerlijk
Wetboek nr. 7

De verzekerde zal krachtens de verzekering geen
vergoeding ontvangen waardoor hij in een duidelijk voordeliger positie zou
geraken.
De vorige zin mist toepassing bij voorafgaande taxatie van de
waarde van een zaak tot stand gekomen krachtens een aan een deskundige
opgedragen beslissing of krachtens een beslissing van partijen overeenkomstig
het advies van een deskundige.

Door het wrak om te zetten in geld (door de
verzekeringsmaatschappij) wordt de schade voor de verzekeringsmaatschappij
beperkt. Zou dit niet gebeuren, dan zou iedereen meer premie moeten betalen.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 1, 2007 om 12:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik gooi deze nog even in de top tien om mensen met een wa plus/beperkt casco verzekering te wijzen op aanpassen van het verzekerde bedrag van de auto.

Vladja

sillyas
door sillyas - Dec 3, 2007 om 19:04
46 Antwoorden / 0 Vragen

Doe in ieder geval altijd aangifte bij de politie. Ten eerste voor de verzekering. Ten tweede voor de schadeloosstelling door de dader(s). Het kan namelijk zijn dat er verdachten worden aangehouden. Zonder aangifte kunt u dan geen aanspraak maken op vergoeding van de schade.