Om gebruik te maken van het openbaar vervoer kan je kiezen voor een abonnement of voor het afrekenen per gemaakte rit. In het laatste geval gebruik je de OV- chipkaart als betaalmiddel. Dan wordt het in- en uitchecken belangrijk. Een abonnement nemen is vaak handig als je op werkdagen over een vast traject reist. Het gemak van een abonnement is dat het vervoer reeds vooraf is betaald. Af en toe kan je een controleur verwachten en dan zie je die, met de zekerheid van betaald te hebben, met een gerust hart tegemoet. Maar helaas, sinds de invoering van de OV- chipkaart werkt dat niet meer zo.
Terwijl gereisd wordt binnen het betaalde vervoergebied van het abonnement is het mogelijk tegen een boete aan te lopen. Het vertrekpunt niet vast leggen, door niet in te checken, is in het openbaar vervoer voldoende reden voor het opleggen van een verhoogde ritprijs. Volgens mijn vervoerder zou ik over een ongeldig vervoerbewijs beschikken. Hoe is dat mogelijk? Ik beschik over een abonnement geldig voor de reis die ik maak op het controle moment. Maar dan toch word ik gelijk gesteld aan iemand die niet betaald heeft voor zijn reis. Ik heb geen zin, en het heeft geen zin, meer te betalen dan echt nodig is.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Wanneer bij controle kan worden vastgesteld betaald te hebben voor de gemaakte reis, dan kan geen boete volgen, wanneer een keer vergeten is het vertrekpunt te registreren, door niet in te checken.
Ook bij een (jaar)abonnement dient telkenmale bij het opstappen en het afstappen uw chipkaart voor de chipkaartlezer te worden gehouden, tot het groene lichtje en piepje, het in en uitchecken. Belangrijk!
Laatst waren Boa's OV in een RET-tramlijn 24 en bleek dat de apparatuur van in en uitchecken niet goed functioneerde. Bij het checken van mijn jaarabonnement bleek ook die gegevens niet te kloppen. De Boa's OV RET konden niets anders doen dan het constateren van de feiten. De chipkaartlezer gas toen een andere positie aan: Oostplein bleek ineens Schiedam Woudhoek te zijn.
[quote=tijger1 schreef op dinsdag 13 mei 2014, 23:32]U hoeft ook niet meer te betalen dan nodig is, maar dan moet u gewoon inchecken en uitchecken.
Toch niet zo moeilijk?
Nee, moeilijk is het niet, maar de enige zinnige reden om dat te verplichten is een: big brother is watching you!
Ik vind het volkomen terecht dat topicstarter daar zijn vraagtekens bij zet. Zouden meer mensen moeten doen, dan wordt er misschien eens wat aan deze achterlijke regel wat gedaan.
Als je bijvoorbeeld een zone abonnement hebt en saldo, dan kan je ook voorbij je eigen zone reizen. Vanaf de zone waarvoor je geen abonnement hebt ga je dan betalen, uiteraard moet je daarvoor wel ingecheckt zijn. Voor een treinreis geldt precies hetzelfde. Logisch dus dat je moet inchecken.
[quote=diumenge schreef op woensdag 14 mei 2014, 19:08]Als je bijvoorbeeld een zone abonnement hebt en saldo, dan kan je ook voorbij je eigen zone reizen. Vanaf de zone waarvoor je geen abonnement hebt ga je dan betalen, uiteraard moet je daarvoor wel ingecheckt zijn. Voor een treinreis geldt precies hetzelfde. Logisch dus dat je moet inchecken.
[quote=diumenge schreef op woensdag 14 mei 2014, 19:08]Als je bijvoorbeeld een zone abonnement hebt en saldo, dan kan je ook voorbij je eigen zone reizen. Vanaf de zone waarvoor je geen abonnement hebt ga je dan betalen, uiteraard moet je daarvoor wel ingecheckt zijn. Voor een treinreis geldt precies hetzelfde. Logisch dus dat je moet inchecken.
Allemaal heel logisch, maar niet wanneer je een boete oploopt binnen de zone van je abonnement.
Vindt u het zo moeilijk zich aan de regels te houden? Als u de metro neemt, moet u door een poortje en als u niet incheckt, gaat het niet open. Doe niet zo moeilijk.
-NVB Ster maand- of jaarabonnement -GVB maand- of jaarabonnement -NS maand- of jaartrajectabonnement met zonesupplement -Studenten OV-chipkaart -boete of proces-verbaal gekregen binnen het geldigheidsgebied van uw abonnement
Maar voor zover ik het begrijp, geldt dit alleen voor boetes in het vervoersgebied van het GEB.
Waarom in- en uitchecken? Omdat dit de regels zijn. Daarom. Tja het kan ook gemakkelijker, dat klopt, maar zoals eerder gezegd, ze zien graag waar je naar toe gaat.
De OV- chipkaart is een betaalpas. Dat klopt voor reizigers die op saldo reizen. Naast deze reizigers worden nog steeds massa’s mensen aangetroffen in tram, bus, of trein die in het bezit van een abonnement. Voor deze categorie reizigers geldt dat zij de OV- chipkaart niet als betaalpas gebruiken. Het is meer een bewijsstuk waarmee ze kunnen aantonen betaald te hebben voor de gemaakte reis. Zij zijn, net als al die andere betalende reizigers verplicht hun reis te beginnen door de OV- chipkaart langs de kaartlezer te houden. Abonnementhouders verrichten op dat moment geen betaalhandeling. Bij het inchecken leggen zij het vertrekpunt van hun reis vast. Meer is het niet. Maar helaas wordt dat inchecken wel eens vergeten. Het gevolg is dat de rit-registratie van de vervoerder in het ongerede raakt. En prompt worden zij aangezien voor zwartrijders, terwijl hun abonnement aangeeft betaald te hebben op het moment van controle. En wat je niet verwacht gebeurt, de verhoogde ritprijs wordt braafjes betaald. Ze lijken niet wijs, ik bedoel de NS en al die andere vervoerders in Nederland.
Het is ingevoerd om ook te kunnen zien of je werkelijk 5 dagen werkte of dat er vrijdag minder mensen in zitten dus minder lengte voor treinen nodig is.
Ook de Spits en Metro aantallen zijn nu mogelijk aan te passen aan het aantal passagiers.
Maar ook Studenten, naast de rit is ook mogelijk om te controleren of uitwonende met hoge uitkering niet dagelijks toch naar huis gaan. Soms staan ze ergens ingeschreven maar wonen feitelijk thuis.
Nog een reden is dat ze vroeger het geld van het abonnement kregen en nu alleen bij werkelijk gebruik. Dus bij ziekte en wel kaart hebben krijgen vervoerders nu ook niets meer, hetzelfde geld voor de vakantie waar je chipkaart wel doorloopt maar je hem niet gebruikte.
Verder hebben wij een regering gekozen ooit die het goed vond dus volgende keer wel heengaan en niet meer thuisblijven en denk na bij welke partij je kiest.... Zomaar iets doen omdat je het wel een leuk persoon vind is dus niet slim....
[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 16 mei 2014, 15:10]Het is ingevoerd om ook te kunnen zien of je werkelijk 5 dagen werkte of dat er vrijdag minder mensen in zitten dus minder lengte voor treinen nodig is.
Ook de Spits en Metro aantallen zijn nu mogelijk aan te passen aan het aantal passagiers.
Maar ook Studenten, naast de rit is ook mogelijk om te controleren of uitwonende met hoge uitkering niet dagelijks toch naar huis gaan. Soms staan ze ergens ingeschreven maar wonen feitelijk thuis.
Nog een reden is dat ze vroeger het geld van het abonnement kregen en nu alleen bij werkelijk gebruik. Dus bij ziekte en wel kaart hebben krijgen vervoerders nu ook niets meer, hetzelfde geld voor de vakantie waar je chipkaart wel doorloopt maar je hem niet gebruikte.
Verder hebben wij een regering gekozen ooit die het goed vond dus volgende keer wel heengaan en niet meer thuisblijven en denk na bij welke partij je kiest.... Zomaar iets doen omdat je het wel een leuk persoon vind is dus niet slim....
Klinkt allemaal wel leuk, maar lijkt me onzin. Dus heb je hier bewijs van?
Voor de bezetting van de treinen dat geloof ik wel.
Controle van studenten, ik kan mij niet voorstellen dat DUO deze gegevens ontvangt.
Geen geld ontvangen als het abonnement niet gebruikt wordt? De abonnementhouder moet een bedrag betalen aan de verstrekker van het abonnement, dat kan niet meer of minder worden als je minder reis (zolang je het abonnement hebt). Stel je hebt een sterabonnement, maar maakt er helemaal geen gebruik van, de vervoerder zou dan niets krijgen. Waar blijft het betaalde geld dan? Uiteraard klopt je verhaal wel bij reizen op saldo, maar dat is heel wat anders.
Je zal in de war zijn met het onderling verrekenen. Als ik een sterabonnement bij de HTM in Den Haag koop, dan mag ik daar ook mee in de bussen van andere maatschappijen. Nu elk rit geregistreerd wordt is het natuurlijk eenvoudiger dit te verrekenen.
ik geloof niet dat de NS al zo geautomatiseerd is dat treinstellen worden aangepast op behoefte, dat gebeurd 1x in de zoveel tijd volgens mij handmatig op in en uitcheck statistieken, dan bepaald iemand bij de NS hoeveel treinstellen en welke reis intervallen de komende periode nodig zijn.
maar dat kunnen aan de hand van data uit camera toezicht ook analyseren, daarvoor heb je geen kaarten nodig.
Volgens mij staat het in- en uitchecken in de voorwaarden van het abonnement. Op het moment dat u een abonnement afsluit gaat u een overeenkomst met de vervoerder aan en comformeert u zich aan de door de vervoerder bepaalde regels, die aan dit abonnement verbonden zijn. Houdt u zich daar niet aan, riskeert u een boete. U kiest er zelf voor om zich niet aan de regels te houden.
[quote=melomaan schreef op zondag 18 mei 2014, 20:28]Volgens mij staat het in- en uitchecken in de voorwaarden van het abonnement. Op het moment dat u een abonnement afsluit gaat u een overeenkomst met de vervoerder aan en comformeert u zich aan de door de vervoerder bepaalde regels, die aan dit abonnement verbonden zijn. Houdt u zich daar niet aan, riskeert u een boete. U kiest er zelf voor om zich niet aan de regels te houden.
Dit is precies wat ik ook dacht tijdens het lezen van alle berichten. Natuurlijk is het zo dat gebruikers van ov gevolgd kunnen worden in alles wat zij doen. Hier kun je als je gebruik wilt maken van ov, helaas niet meer onderuit.
De discussie is echter dat het vreemd is dat je een verhoogde ritprijs betaald als je vergeet in te checken bij gebruik van een reeds betaals abonnement. En ja ik ben het eens met fransvanderlande dat dit een vreemde gang van zaken is, anderzijds weet je tevoren dat je in moeten checken en weet je ook tevoren dat als je dit niet doet daar consequenties aan verbonden zijn.
Wellicht met een suggestie aan het betreffende ov-bedrijf kan deze vreemde gang van zaken opgelost worden?
[quote=biancavandermik schreef op dinsdag 12 aug 2014, 19:21][quote=melomaan schreef op zondag 18 mei 2014, 20:28]Volgens mij staat het in- en uitchecken in de voorwaarden van het abonnement. Op het moment dat u een abonnement afsluit gaat u een overeenkomst met de vervoerder aan en comformeert u zich aan de door de vervoerder bepaalde regels, die aan dit abonnement verbonden zijn. Houdt u zich daar niet aan, riskeert u een boete. U kiest er zelf voor om zich niet aan de regels te houden.
Dit is precies wat ik ook dacht tijdens het lezen van alle berichten. Natuurlijk is het zo dat gebruikers van ov gevolgd kunnen worden in alles wat zij doen. Hier kun je als je gebruik wilt maken van ov, helaas niet meer onderuit.
De discussie is echter dat het vreemd is dat je een verhoogde ritprijs betaald als je vergeet in te checken bij gebruik van een reeds betaals abonnement. En ja ik ben het eens met fransvanderlande dat dit een vreemde gang van zaken is, anderzijds weet je tevoren dat je in moeten checken en weet je ook tevoren dat als je dit niet doet daar consequenties aan verbonden zijn.
Wellicht met een suggestie aan het betreffende ov-bedrijf kan deze vreemde gang van zaken opgelost worden?
U kunt t geld terugvragen bij de NS. Probleem opgelost
Ik had een hotel geboekt voor 5 nachten. Nu wil ik 1 nacht eerder weg. Voor het hotel geen probleem, maar Booking.com verhoogt de totaalprijs met 50%. Dat is toch misdadig????
Lees meer
2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.
Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.
Mijn vader heeft een BKR registratie lopend, met een bedrag van 0 euro. Een codering A2 staat hierbij. Dit vinden wij best wel gek. Aangezien het een schuld uit 2008 zou betreffen. In de tussentijd heeft hij onder bewind gestaan en in de WSNP gezeten. Een eventuele schuldenlijst kan ik opvragen bij de bewindvoerder aangezien zij claimen gegevens 7 jaar te bewaren.
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer