sm
door smeijer90 Oct 19, 2017 om 10:18
Computers & telefonie

Aan mij geadresseerd pakket is door iemand aangenomen, handtekening vervalst

Gisteren (18-10-2017) zou bij mij een pakket met een nieuwe computer bezorgd worden door PostNL. Rond half 5 krijg ik een mail met de tekst: "Uw pakket is bezorgd" met een afbeelding van een handtekening met mijn initialen (SM). Op dit moment was ik zelf gewoon thuis.

Aangezien ik dit pakket niet binnen heb gekregen, laat staan ondertekend heb, denk ik dus dat iemand mijn handtekening heeft vervalst en er nu met mijn pakket van door is. Vervolgens ben ik meteen al mijn buren afgegaan om te vragen of een van hun misschien mijn pakket heeft aangenomen, maar dit was niet het geval.
Even later heb ik PostNL gebeld met de vraag of zij iets voor mij kunnen doen, en zij hebben toen gezegd dat de afzender (computer webshop) een onderzoek moet aanvragen bij PostNL aangezien ik dit zelf niet kon doen. Toen heb ik de webshop gebeld en hun hebben vervolgens inderdaad een onderzoek aangevraagd bij PostNL. Nu ben ik zelf vrij sceptisch of hier iets uit zal komen, maar dit zal ik dus even moeten afwachten.

Nu is mijn vraag wat ik hier verder nog mee kan doen. Ik overweeg om aangifte te doen bij de politie.

Groeten,

Sander

18474 12 Rapporteer

Topantwoord

AWYeah28
door AWYeah28 - Oct 19, 2017 om 10:38
355 Antwoorden / Vragen

Beste S. Meijer,

Bij verzending is in principe de verzender verantwoordelijk. De webshop zal dus moeten bewijzen dat het pakket bij u is afgeleverd. U zult, middels uw identificatie, aan kunnen tonen dat de geplaatste handtekening niet de uwe is. Alleen als u bij de webshop zelf hebt gevraagd om een andere verzendwijze dan werd aangeboden kan het zijn dat u zelf de verantwoordelijkheid draagt.

Meer informatie kunt u hier lezen:

http://www.wvtadvocaten.nl/post-niet-aangekomen/

Hier staat de officiële wettekst:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/2015-06-19#Boek7_Titeldeel1_Afdeling2_Artikel11

De webshop zal dus opnieuw moeten leveren en zelf actie moeten ondernemen om het voorgaande pakket terug te krijgen, niet u.

Succes!

sm
door smeijer90 Oct 19, 2017 om 11:16
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor u reactie! Ik ga de webshop vragen voor een nieuwe levering.

AWYeah28
door AWYeah28 Oct 19, 2017 om 11:20
355 Antwoorden / Vragen

Graag gedaan, succes ermee!

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2017 om 10:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt inderdaad niets doen, alleen de verzender.

ne
door neodutchio - Oct 19, 2017 om 10:43
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Aangifte heeft geen zin, u bent niet benadeeld. Ook weet u niet wie verantwoordelijk is voor de fout. Het kan zijn dat de postbezorger de boel flest, of dat het simpelweg verkeerd is bezorgd, of dat iemand anders het heeft aangenomen.

Wacht eerst even het onderzoek van PostNL af. Zo lang er niets bij u bezorgd is blijft de verkoper aansprakelijk. In het ergste geval zal u terug betaald worden of een nieuwe toegestuurd krijgen.

Topantwoord

kc
door kcdb - Oct 19, 2017 om 11:02
113 Antwoorden / 2 Vragen

Raadpleeg onderstaande link. Een uitgebreid verhaal als een pakket niet bij u bezorgd is.
https://www.nu.nl/lifestyle/4771158/pakketje-niet-bezorgd-kun-doen.html

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2017 om 11:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw link werkt niet.

kc
door kcdb Oct 19, 2017 om 13:16
113 Antwoorden / 2 Vragen

Zo zie je maar, met de nodige ICT-ervaring (> 35 jaar) kent dit vakgebied zelfs nog geheimen voor mij. Toch gewoon de Hyperlink-knop van deze site gebruikt. Om het door mij bedoelde artikel toch te kunnen lezen Google: Pakketje niet bezorgd? Dit kun je doen
De eerste hit die dan tevoorschijn komt werkt, hoop ik, wel, althans, bij mij werkt het.

marita5
door marita5 - Oct 19, 2017 om 11:20
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Smeijer90 ,

De link van @kcdb , klik op de rode regel .

https://www.nu.nl/lifestyle/4771158/pakketje-niet-bezorgd-kun-doen.html

simon55
door simon55 - Oct 19, 2017 om 11:30
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt erop dat de bezorger van Post.nl de zaak loopt te flessen, want wordt er bij de buren afgeleverd, ligt er altijd n kaartje in de bus. Rijd er altijd dezelfde bezorger in de straat, spreek die dan aan.

ja
door jan4073 - Oct 20, 2017 om 12:57
83 Antwoorden / 3 Vragen

Hier onder wordt vaak geschreven dat de leverancier verantwoordelijk is voor het leveren. Het probleem is dat er is getekend voor afleveren. Vanaf dat moment is het dus aan de ontvanger om te bewijzen dat het niet gekomen. 2 maand geleden hier het zelfde. Op de website staat dat het is afgeleverd. Kontakt opgenomen met postnl en die stuurden mij het bewijs van afleveren in de vorm van een afdruk van de ontvangst krabbel. Helaas voor postnl dat de gebruikte krabbel niks op die van mij lijkt en de gebruikte initialen in de krabbel waren van een persoon die op vakantie was. Gelukkig voor ons kwam 2 dagen later de zelfde bezorger (bleek achteraf) een pakket bezorgen en die maakte de opmerking dat hij niet wist dat wij hier woonden. Hij dacht dat huisnummer 2 hier naast was. De inhoud van deze opmerking drong iets later tot mij door. Ik bij de buren aangebeld maar die hadden niks ontvangen. Toen weer naar Post nl gevraagd en het gebeuurde uitgelegt en gevraagt of ze de bezorger nog een keer langs wilden sturen zodat hij kan vertellen waar hij het pakket achter gelaten had nadat hij zelf getekend had. Dit kostte wel heel veel aandringen om de man aan de telefoon zover te krijgen. Bij postnl op het buro zijn ze niet zo erg behulpzaam. Maar gelukkig de bezorger kwam terug, gaf toe dat hij getekend had en toonde ons waar hij het pakket had achtergelaten. Inderdaad bij de buren op plaats waar wij niet gezocht hebben. Alles was dus wel te goedertrouw gedaan door de bezorger. Dus ik zou zeggen oefen druk op postnl uit om de bezorger te achterhalen en laat die man zeggen waar hij het pakket achter gelaten heeft. Misschien is het hier ook per ongeluk misgegaan en als hij het zelf bewust achterover gedrukt heeft dan kun je het toch wel vergeten. Maar ik zie direkt nog niet dat de leverancier zo maar een nieuwe gaat sturen want hij heeft bewijs van afleveren.

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2017 om 13:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je kunt natuurlijk nooit bewijzen dat het pakje NIET is gekomen.

Eliza1959
door Eliza1959 Oct 20, 2017 om 15:26
9 Antwoorden / 1 Vragen

De bezorger hoort niet te ondertekenen voor de ontvanger, dat is valsheid in geschrifte en wettelijk strafbaar.
Het is mij ook een keer overkomen en heb dus wel aangifte gedaan. Als iedereen dit soort praktijken maar op zijn beloop laat, zal dat door Post.nl nooit aangepakt worden. Van Post.nl standaard bericht gekregen dat ze de zaak gaan onderzoeken, de bezorger heb ik nooit meer gezien. Nu regel ik alles via de Post.nl app en dat werkt prima.

hi
door hipppo - Oct 20, 2017 om 14:03
303 Antwoorden / 2 Vragen

Sander was thuis, dus het pakket is op een ander adres in ontvangst genomen. E.e.a. kan op eenvoudige wijze voorkomen worden. De bezorger moet gewoon vragen naar een identiteitsbewijs alvorens het pakket af te geven. Als de ontvanger niet thuis is bij voorkeur niet bij buren afgeven, al was het maar om te cverhinderen dat de bezorger van fraude wordt beschuldigd als buren zeggen dat ze niets ontvangen hebben.

Ad
door Ad007 - Oct 20, 2017 om 14:43
13 Antwoorden / Vragen

Al eens gedacht aan de bestuurder van de PosNL bus?????  er word vaak van deze truc gebruik gemaakt.

diumenge
door diumenge Oct 20, 2017 om 14:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Welke truc?

Cookies
door Cookies Oct 20, 2017 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diumenge: Deze truc. :-))

diumenge
door diumenge Oct 20, 2017 om 15:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Oooh, die truc!

;-)

diumenge
door diumenge Oct 20, 2017 om 15:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dacht dat zo'n bestuurder meestal een busje had, maar kennelijk is het een truc(k).

mo
door mof - Oct 20, 2017 om 18:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Aangifte bij de politie moet u zeker proberen als u ervan overtuigd bent dat iemand er illegaal met uw pakket vandoor is gegaan. Of die persoon er door wordt gevonden betwijfel ik.
overigens, uw initialen zijn niet voldoende voor ontvangstbevestiging. Daarvoor is uw handtekening nodig. Hoewel ook dat laatste als bewijskracht heeft ingeboet. Vroeger kon met een op papier geschreven handtekening een grafoloog nog vrijs snel vaststellen dat het om een verbalsing ging, pendruk enzo. Tegenwoordig, met de digitale methode is het vrijwel niet mogelijk. U kunt natuurlijk het bedrijf dat de verzending heeft aangevraagd aansprakelijk stellen. Die zijn voor het transport en de verzending verantwoordelijk.

kan het zijn dat de post het pakket in een andere straat op hetzelfde huisnummer heeft afgeleverd. Misschien even in de buurt vragen?

gijzzz
door gijzzz - Oct 20, 2017 om 20:47
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou maar meteen aangifte gaan doen bij de politie want ik heb hetzelfde ongeveer een half jaar geleden meegemaakt met Post.nl
Zij geven iedereen de schuld behalve zichzelf. Bij mij gingen ze een onderzoek opstarten en na 2 weken zouden ze mij hierover terugbellen, nou terugbellen helemaal niet dus, vervolgens heb ik zelf nog maar eens gebeld, het onderzoek waar ik overigens van betwijfel dat het uberhaupt heeft plaats gevonden had niets opgeleverd. ( overigens kul want een eerdere medewerkster had zich eerder versproken en had mij zelfs een vreemde naam waarmee was getekend laten weten en ook een ander afleveradres doorgegeven, dus ze wisten wel degelijk waar ze het verkeerd hadden afgegeven). Maar nu wisten ze niets, de klantenservice is dus niet te beroerd om keihard tegen hun klanten te liegen.Vervolgens gaven ze doodleuk de afzender de schuld, die had waarschijnlijk een verkeerd adres op het pakketje gezet ( trek dit zeer in twijfel want ken de afzender en die maakt gebruik van computergegenereerde adresstickers) Ze wilde mij nog wel wel een mailtje sturen wat ik naar de afzender kon doorsturen. Resultaat geen pakketje ontvangen geld kwijt. Bij mij viel de financiele schade mee maar met een computer zou ik maar aangifte doen want het onderzoek van Post.nl geeft alleen maar vertraging.

ho
door honda98 - Oct 21, 2017 om 12:29
103 Antwoorden / 1 Vragen

de pakket bezorgers van post NL zetten zelf een hand tekening er op terwijl de ontvanger van het pakket dat moet doen.
het is bij mij al vele malen gebeurt en nog steeds goed gegaan. maar kloppen doet het niet.
de bezorgers geven het pakket snel af en tekent zelf en lopen hard weg.
bij pakketten van ziggo staat duidelijk dat je zelf moet tekenen.maar daar houd post NL zich niet aan.
en ze geven ook pakjes bij de buren af terwijl dat helemaal niet mag.
tot nu toe altyd goed gegaan.maar als het fout gaat ben je wel de klos.

ma
door manwijf Oct 23, 2017 om 10:44
574 Antwoorden / 1 Vragen

Dat deugt inderdaad niet. Wel is het zo dat er vaak besteld wordt, maar dat de koper er niet voor thuis blijft. Dat is hier niet het geval, maar bij mij in de straat komt het regelmatig voor. Als je weet, dat je er niet zult zijn, moet je ook  niet bestellen. Hoe eenvoudig is het trouwens om je buren vooraf even in te lichten, dat er een pakje zal worden bezorgd, maar dat je er niet bent? Als zij het goed vinden, dat het bij hun bezorgd wordt, plak ik een briefje op het raampje met 'pakje aub bezorgen op nrX'.