pa
door pawel Oct 5, 2009 om 22:20
Computers & telefonie

Albert Heijn beltegoed: niet goed, geld weg?

Gisteren kocht ik bij een AH vestiging op het station een beltegoed kaart van 10 euro van het Albert Heijn huismerk. Ik kwam er al snel achter dat ik eigenlijk het beltegoed van Vodafone moest hebben en dat het AH kaartje dus niet werkte op mijn telefoon.

Ik kocht dus ter plekke een tweede kaart, deze keer van vodafoon en vroeg het geld terug voor de AH beltegoed kaart, omdat ik daar niks mee kon. De verkoper weigerde echter het geld terug te geven en verwees me door naar de informatie balie. Omdat ik haast had en mijn trein wou halen besloot ik maar om de volgende dag bij de informatie balie van een lokale Albert Heijn langs te gaan.

Vandaag probeerde ik dus weer de 10 euro terug te krijgen die ik per ongeluk aan het verkeerde belkminuten kaart, deze keer bij de info balie van een lokale AH vesting. Ook hier weigert het personeel mij terug te betalen. Ze zeggen dat de verkoper normaal gesproken wel zegt dat de kaartjes nooit vergoed worden, maar de verkoper op het station heeft dat niet gemeld. Ook stond het niet op de kaart zelf of ergens bij de kassa aangegeven.

Kan Albert Heijn de beltegoed kaarten verkopen en vervolgens - zonder dit van tevoren te vermelden - weigeren het geld terug te geven op verzoek van de klant?

7272 25 Rapporteer

drevil
door drevil - Oct 5, 2009 om 22:30
223 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo Pawel,

Dat kan, koop is koop. De kaart is niet defect ofzo. Winkeliers mogen ruilen of geld terug geven, maar dit is service en niet verplicht.

holpen
door holpen - Oct 5, 2009 om 22:49
1416 Antwoorden / 0 Vragen

"Kan Albert Heijn de beltegoed kaarten verkopen en vervolgens - zonder
dit van tevoren te vermelden - weigeren het geld terug te geven op
verzoek van de klant?"  ---- JA!

Geld terug is in deze gevallen geen recht, maar een gunst!

Als we jouw redenatie volgen, kan iedereen gewoon maar van alles aanschaffen en als het niet bevalt, dan moet de winkelier het maar terugnemen. Zo zit het dus niet in elkaar.

Ik neem aan dat je zelf wel weet bij wie je een prepaid-abonnement hebt. Als je dan zelf zo dom bent een beltegoed van een andere aanbieder te kopen, tsja....

Vervolgens koop je meteen een tweede kaartje (nu wel de goede). Daarna ga je geld terugvragen voor de eerste. Waarom niet even heel vriendelijk gevraagd om het kaartje te mogen ruilen, al uitleggend dat je per abuis de verkeerde hebt meegenomen. Beetje handig kletsen en het lukt meestal wel. Maar ook dan geldt: het is een gunst van AH, geen recht voor jou!

Dus.... helaas.... niets aan te doen! Jammer van die tien euro, maar misschien kun je daar iemand anders blij mee maken.

zinook
door zinook - Oct 5, 2009 om 23:07
261 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo daar,

waarom nemen ze geen telefoonkaarten retour? Om de simpele reden dat er een opwaardeercode op staat. Wie zegt dat je deze niet al ingegeven hebt zodat deze code niet meer gebruikt kan worden. Er is in het verleden hier te vaak mee gefraudeerd.

Nu zeg ik niet dat je dit gedaan hebt, maar dit is wel de reden waarom er geen telefoonkaarten retour genomen worden. Zoals mijn voorganger al aangaf: Je weet toch echt wel dat je Vodafone hebt en geen andere provider dan die...

Dus het enige wat je nog kunt doen is je telefoonkaart zien door te verkopen aan iemand die wel deze provider heeft.

Veel succes met de verkoop hiervan!

Vriendelijke groet,

Zinook

macwouter
door macwouter - Oct 5, 2009 om 23:14
825 Antwoorden / 9 Vragen

Er zijn vast wel mensen in je omgeving die AH prepaid gebruiken.Het is uit veiligheidsoverwegingen dat ze de kaart niet terug nemen want fraudeurs zijn zeer constructief .

edwardus
door edwardus - Oct 6, 2009 om 00:08
6844 Antwoorden / 14 Vragen

... je bedoelt waarschijnlijk: zeer inventief?

macwouter
door macwouter - Oct 6, 2009 om 01:37
825 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Mijnheer Edwardus. Ik bedoel inderdaad inventief. Ik verkoop ze namelijk ook op mijn werk en je moet maar eens weten wat je allemaal tegenkomt.Ze verzinnen vanalles. Ook bij ons geen retour.

holpen
door holpen - Oct 6, 2009 om 08:41
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik geloof het meteen. En het is volkomen terecht om deze dingen niet retour te nemen.

kenwel2
door kenwel2 - Oct 6, 2009 om 09:48
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag pawel, neem aan dat je ook kinderen of kleinkinderen hebt, geeft een van ze dat kaartje van €10,00 en probleem is gecancelled. Vraag of ze een ker de ramen vor je wil lappen,als tegenprestatie, kind blij, jij blij.

Mvgr. Henri

pa
door pawel - Oct 6, 2009 om 10:13
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Iedereen,

Ik begrijp dat Albert Heijn de procedure uit voorzorg heeft ingesteld. Iemand zou in principe beltegoed kunnen kopen, winkel uitlopen en opwaarderen en vervolgens terug komen om zijn geld terug te vragen.

Dat je dat als winkel keten niet wil is logisch.

Wat me wel steekt is dat - zoals ik al lees in uw reacties - men er van uit gaat dat het per definitie met opzet gebeurt en niet per ongeluk.
U zelgt zelfs:

"Als je dan zelf zo dom bent een beltegoed van een andere aanbieder te kopen, tsja.... "

Want iedereen weet hoe het werkt toch? Ik ben 23 jaar oud én student. Dat werkt denk ik in mijn nadeel. Men lijkt er van uit te gaan dat jongeren altijd weten hoe de techniek werkt. En men lijkt er van uit te gaan dat studenten een eindeloze vriendenkring hebben waar ze bij terecht kunnen. De verkoper adviseerde me om op school iemand te zoeken die het kaartje over wil kopen.

De realiteit is toch anders. Ondanks dat ik 1) jong en 2) student ben, heb ik een jaren oude telefoon die ik gebruik in noodgevallen of om gebeld te worden ( hij gaat hooguit een keer per maand af ). Gelukkig gaat de batterij wekenlang mee... Ik heb nooit de moeite genomen om uit te zoeken hoe de telefoon werkt en de vorige keer dat ik opwaardeerde was bijna twee jaar geleden bij een telefoon zaak waar iemand het voor me regelde.

Daarnaast werk ik als Duaal student vier dagen van de week bij een klein bedrijf en heb ik zo goed als geen contact met collega studenten. En binnen die groep heeft overigens niemand een Albert Heijn pre paid ( zo heet het toch? ) telefoon.

Zoals u al zegt;

"Beetje handig kletsen en het lukt meestal wel"

want zo iets valt toch wel uit te leggen? Het gaat sowieso niet om een zak met goud, ik heb bewijs om mijn verhaal te ondersteunen en ik zie er - hopelijk - niet uit als een persoon die dit dagelijks doet om Albert Heijn of een andere provider te pesten..

Maar helaas, hoe begrijpend de verkopers ook waren, ze weigerden mee te gaan met het verhaal. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat de procedures zo strikt zijn dat een werknemer niet in staat is om ter plekke besluiten te nemen die misschien buiten een procedure vallen.

Zelfs als Albert Heijn in hun recht staat, dan nog had ik gehoopt op een beetje tegenmoed koming.

Feit is dat ik 10 euro kwijt ben voor een nutteloos papiertje en het zit me niet lekker dat ze - heel begripvol - het geld in hun zak kunnen steken zonder dat ik er iets aan kan doen.

kenwel2
door kenwel2 - Oct 6, 2009 om 11:00
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag pawel. ik begrijp dat je nog erg jong bent. Het lijkt mij dan ook niet ongeloofwaardig, dat je met dat pre-paid kaartje met €10,00 tegoed, best nog eens iemand blij kunt maken. Misschien iemand jarig binnenkort. Verder zou ik mij niet zo sappig maken om die €10,00 , gewoon lekker doorgaan met ademhalen!

Succes, Mvgr. Henri

pa
door pawel - Oct 6, 2009 om 12:20
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Henri,

het zijn juist de onderwerpen in jouw antwoord die ik zo opvallend vind.

Je zegt - net zoals andere mensen - Ik ben jong, dus ik weet vast alles over mobiele telefoons en anders heb ik vast veel vrienden die er wel verstand van hebben. Maar helaas behoor ik tot de minderheid die weinig van gsm's af weet en een kleine vriendenkring er op na houd.

Daarnaast is 10 euro - hoe weinig het voor jouw lijkt - toch heel vervelend voor mij om kwijt te raken. En al zeker als de AH medewerkers het roerend met me eens zijn, maar toch weigeren te helpen.

Is het tegenwoordig normaal om geld kwijt te raken aan bedrijven? Tientje hier, tientje daar, we maken ons er niet druk over?

eigenwijsje_1
door eigenwijsje_1 - Oct 6, 2009 om 12:29
152 Antwoorden / 5 Vragen

pawel,

Ik begrijp je best wel, ik heb zelf een zoon met PDD-NOS (een vorm van autisme) en moblietjes zijn veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer van zijn bed. Ik kan me voorstellen dat ook hij een volkomen verkeerde kaart koopt voor een mobiele telefoon.

Wat je kunt proberen is om op je faculteit een briefje op te hangen dat je een opwaardeer kaart hebt van AH mobiel.

Grote kans dat er wel iemand is die reageert.

Succes

holpen
door holpen - Oct 6, 2009 om 16:26
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Pawel,

Ik snap je redenering heel goed en kan er ook een heel eind in meegaan. En ja, het zou klantvriendelijk zijn van AH in dit geval met de hand over het hart te strijken. Maar de medewerkers hebben ook gewoon hun instructies. Om redenen die hier ook al genoemd zijn (veelvuldig voorkomende pogingen tot bedrog) moet men deze regels wel zo strikt handhaven. Dan moeten de goeden onder de kwaden lijden; het is niet anders.

Uiteindelijk is het natuurlijk wel zo dat het altijd de verantwoordelijkheid van de klant blijft. Als je niet weet hoe zoiets werkt, dan zul je inderdaad beter naar een gespecialiseerde winkel kunnen gaan met het verzoek even te helpen bij het opwaarderen. Doen ze graag.

Op het gevaar af dat ik op een AH-medewerker begin te klinken: het is heel vervelend en ook heel begrijpelijk wat er gebeurd is, maar er valt weinig aan te doen. Helaas. En je kunt je wel tekortgedaan voelen, maar het zal er niet anders van worden. Jammer van die 10 euro, inderdaad, en voor sommigen is dat toch nog een behoorlijk bedrag. Maar het zal er niet anders van worden.

ho
door hond2 - Oct 7, 2009 om 13:07
18 Antwoorden / 1 Vragen

Pawel,een tientje is een tientje en feit is dat je iets verkeerds hebt gekocht.AH zou dus best kunnen beslissen jou te laten ruilen of zoiets.

Ik denk dat de clou hem zit in het feit dat je wellicht de code al ingevord hebt.Ik zou toch eens contact hierover opnemen met het hoofdkantoor of zo.Gewoon netjes en vriendelijk vragen hoe het zit hieromtrent.Ik kan me zo voorstellen dat ze namelijk wel het ene pak koekjes voor het andere laten verruilen,dus waarom niet een beltegoedkaart?

Is gewoon een kwestie van code onklaar maken lijkt mij.

mickie
door mickie - Oct 7, 2009 om 14:19
111 Antwoorden / 33 Vragen

Een tientje is een tientje, als je die kwijt bent blijft het toch jammer, je kunt er ook iets anders leuks mee doen tenslotte. Als je het echt niet kwijt kunt aan vrienden of bekenden, waarom zet je het dan niet op marktplaats, bijvoorbeeld voor 8 euro? Dan ben je  maar  2 euro kwijt. Beter dan de hele 10 euro, toch?

druifje01
door druifje01 - Oct 7, 2009 om 14:26
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Mijn idee is dat het verkochte beltegoed een registratienuimmer heeft en niet voor een tweede keer verkocht kan worden. aindien dat waar is hadden ze dat wel even kunnen toelichten. Wel sneu voor je. Als het een Vodafone of T-mobilebeltegoed was geweest had ik het graag van je afgekocht.

dannyzwolle
door dannyzwolle - Oct 7, 2009 om 14:34
21 Antwoorden / 1 Vragen

ik heb een AH mobiel, wil jou kaart wel overnemen, gaarne mij te contacteren aub, je kan mailen  diversen_algemeen@hotmail.com  we komen er wel uit

]

Danny

hi
door hierro82 - Oct 7, 2009 om 14:37
5 Antwoorden / 12 Vragen

Ben zelf manager bij AH,

Als ik een klant terug krijg met een dergelijk probleem dan bel ik het servicenummer van de provider.Deze kan aan de hand van de code op de opwaardeerkaart en het 06 nummer van de klant zien of de bon al gebruikt is!!!

Niet gebruikt? dan ruilen.

Kwestie van serviceverlenen.

vliegenderob
door vliegenderob - Oct 7, 2009 om 16:18
292 Antwoorden / 1 Vragen

dat idee had ik nu ook net gekregen, de provider kan inderdaad kijken of het nummer al gebruikt is. Misschien ook een idee: wacht vóór de balie bij AH tot iemand om een opwaardeerkaart vraagt, biedt hem of haar de jouwe te koop aan met voorwaarde dat  er pas betaald wordt ná dat de opwaardering geslaagd is, weet de koper dat zeker hij niet opgelicht is.

dannyzwolle
door dannyzwolle - Oct 7, 2009 om 16:22
21 Antwoorden / 1 Vragen

ik wil je kaart wel overnemen, mits ongebruikt, heb een AH mobiel, ik weet dat AH moeilijk doet,  die kaart van 10 euro, kan je aan mij zenden of de code per emailadres,  ik laat geen telnr achter op dit forum,   je kan me mailen  diversen_algemeen@hotmail.com  ok?

gallito
door gallito - Oct 7, 2009 om 16:51
479 Antwoorden / 66 Vragen

Quote:heb ik een jaren oude telefoon die ik gebruik in noodgevallen of om gebeld te worden

Ik begrijp dat je een mobiel hebt met prepaidkaart van Vodafone. Ga naar Vodafone en vraag ze om de mobiel simlockvrij te maken. Na zoveel jaren is dat gratis. Daarna kun je er elke prepaid kaart van een willekeurige provider in doen. Dan kun je zelf alsnog deze kaart opgebruiken.

th
door thanks - Oct 7, 2009 om 22:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Afgelopen zaterdag stond er bij onze plaatselijke AH ook iemand voor mij met een verkeerd gekochte beltegoed kaart. De cassiere adviseerde heel netjes dat mevrouw de klacht kon indienen en geld terug vragen bij de betreffende provider. Lijkt me netjes afgehandeld.

pa
door pawel - Oct 8, 2009 om 11:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste reageerders,

Ik heb contact opgenomen met Danny over doorverkoop van de kaart en heb er vertrouwen in dat we er inderdaad wel uit komen.

Toen ik in de winkel mijn geld terug vroeg is de optie "controleren of de kaart al gebruikt is" niet ter sprake gekomen. Wellicht is dat niet mogelijk omdat het om een AH huismerk beltegoed kaart gaat. Ik weet het niet.

Over het simlock vrij maken van de mobiel: bedankt voor de tip. Dat ga ik zeker vragen om in de toekomst niet weer per ongeluk in dezelfde situatie te komen ( :

dannyzwolle
door dannyzwolle - Oct 8, 2009 om 13:29
21 Antwoorden / 1 Vragen

Dank je Pauwel, het geld word van de week overgemaakt  zie je email

Danny

holpen
door holpen - Oct 8, 2009 om 15:59
1416 Antwoorden / 0 Vragen

De tip om de mobiel simlockvrij te laten maken, heeft niets met jouw probleem te maken. Simlockvrij betekent dat je er een sim-kaart van een andere provider in kunt stoppen.

Het betekent niet dat je met een AH-opwaardeerkaart je Vodafone-beltegoed kunt opwaarderen!

Dit is dus in het geheel geen oplossing voor het probleem. Het is heel simpel: een opwaardeerkaart moet altijd van dezelfde provider zijn als je abonnement. In jouw geval dus Vodafone.