be
door bertie_1 Aug 9, 2008 om 16:02
Computers & telefonie

Alle programma's van harde schijf verdwenen

Hallo,

Ik heb het volgende probleem. Al een aantal keren heb ik meegemaakt dat Windows XP helemaal van mijn pc is verdwenen. Waarschijnlijk door een virus.Hoe is dit mogelijk? Ik heb verschillende virusscanners geprobeerd, zoals Norton, AVG, Avira en Avast. Niets helpt! Wat is hieraan te doen? Bij voorbaat dank.

Groetjes.

Bert

899 7 Rapporteer

gsm
door gsm - Aug 9, 2008 om 16:24
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo Bert,

Wat bedoel je precies met "helemaal verdwenen"?
Krijg je een foutmelding? Zo ja, welke?
Omschrijf dus a.u.b. iets preciezer hoe de PC zich bij het opstarten gedraagt.

Windows XP wordt in veel gevallen onbruikbaar doordat de PC verkeer is uitgezet, waarbij de stroom al wordt uitgeschakeld nog voor Windows XP helemaal is afgesloten.
In een dergelijk geval is een schijfcontrole de remedie die de meeste kans op herstel biedt.

Als een virus de boosdoener is, dan is opnieuw inrichten van de harde schijf (alle partities opnieuw maken) en daarna opnieuw installeren vaak de enige oplossing.

GSM

be
door bertie_1 - Aug 9, 2008 om 20:06
6 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo GSM,

Als ik mijn pc opstart krijg ik alleen het opstartscherm en verder gaat hij niet. Waarschijnlijk een virus. Dus geformatteerd en alles opnieuw er op gezet. Wat kan ik doen om dit in de toekomst te voorkomen? Welke virusscanner moet ik nemen en welke andere programma's moet ik installeren om iets dergeloijks te voorkomen? Bij voorbaat dank.

Bert

birdies
door birdies - Aug 10, 2008 om 03:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Als je het opstartscherm ziet, is windows zeker niet verdwenen van je p.c.! Lijkt mij een doorstart probleem. Hoe oud is je p.c. en hoeveel geheugen zit er in? Heb je de kast van binnen als eens stofvrij gemaakt.
Je geeft wel erg weinig informatie.

be
door bertie_1 - Aug 10, 2008 om 08:49
6 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo,

Als ik weer alle programma's erop wil zetten blijkt dat alle windows programma's verdwenen zijn zoals XP en Office. Daarom start hij ook niet door. Verder is er weinig over te vertellen. Voordat het gebeurde werkte de computer normaal. Hoe is dit te voorkomen?

birdies
door birdies - Aug 10, 2008 om 09:07
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Zoals ik al zei: als je het opstartscherm ziet, betekent het dat windows er gewoon nog op staat.

En als je de p.c. echt helemaal geformatteerd hebt, zijn eventuele virussen wel verdwenen.

Graag wat meer info over de p.c. die je gebruikt; je harde schijf kan bijv. brak zijn, geheugen veel te weinig. Stof in de kast.
Heb je een legale windows? Een legale Office?

be
door bertie_1 - Aug 10, 2008 om 09:29
6 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo,
Alles legaal. 1 GB intern geheugen en nieuwe harde schijf van 160 GB.

gsm
door gsm - Aug 10, 2008 om 10:33
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo Bert,

Als je Windows weer eens "kwijtgeraakt" bent, start dan op van de windows XP setup-CD en kies na het initieel laden van de eerste programma's voor Repareren (R).
Als dan om een wachtwoord wordt gevraagd druk je op de Enter toets.
Je komt uiteindelijk in de herstelconsole en krijgt een commando prompt te zien.

Type nu het commando:    chkdsk  /R
Wacht tot aangegeven wordt dat de schijfcontrole klaar is (100%).
Geef dan het commando Exit

De PC start dan opnieuw en je kunt dan hopelijk weer van de harde schijf opstarten.
----------------------------------------

Windows opnieuw installeren:
Het beste is om alle partities te verwijderen van de harde schijf, tenzij de PC voor herstel gebruik moet maken van fabrieks bestanden die op de schijf staan.

De eerste partitie tijdens het installeren van XP opnieuw maken.
Dan XP installeren inclusief minimaal SP2.
Vervolgens een virusscanner installeren.
Zorg dus dat je deze op USB-stick of op CD klaar hebt liggen
Hierna pas online gaan en als eerste de virusscanner updaten.
Nu de nieuwste drivers van de PC/moederbord enz. fabrikant erop.
Dan alle Microsoft updates.
Nu kun je met Schijfbeheer eventueel nog andere partities erbij maken en formatteren.

Zoals hier al is aangegeven, moet je natuurlijk ook zorgen dat je hardware er picobello uit ziet, dus om door een ringetje te halen!
Heel goed alles stofvrij maken en daarbij zelfontlading van statische elektriciteit voorkomen.

Harde schijven, videokaarten, geheugen en moederbord sloop je het best door er wat statische electriciteit op los te laten. Pas daar dus voor op en gebruik een geschikt polsbandje en snoer om je aan de PC kast te aarden.
Tip:
Voor elke handeling in de kast de netspanning eraf halen en een paar keer op de  AAN-knop drukken. En polsbandje gebruiken!

GSM