ad
door adadewo Jun 28, 2017 om 17:54
Computers & telefonie

Applestore lost probleem niet op

De bij Apple Store aangeschafte externe schijf (porsche design 3 TB ad 160,95 euro) werkt niet meer na net 1 jaar. Apple Store gebeld, zij verwijzen mij naar de fabriek. Ik wil reparatie, want hier staan vele films op waarvan de bewerking mij oneindig veel uren heeft gekost. En helaas heb ik hiervan geen extra backup. De Store voelt zich niet aansprakelijk, ondanks aandringen van de Apple Helpdesk aan hen.
Ik heb het apparaat laten nakijken bij een computerbedrijf en de conclusie is dat het apparaat stuk is; repareren kunnen ze niet, dat moet door gespecialiseerd bedrijf maar dat kost goud geld.
Vraag is of ik Apple Store aansprakelijk kan stellen en zo ja, waarvoormprecies. Zo nee, wat kan ik dan doen?

1890 9 Rapporteer

ne
door neodutchio - Jun 28, 2017 om 18:02
5186 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom zou u de Applestore aansprakelijk willen stellen en waarvoor uberhaupt? U heeft zelf geen updates gemaakt, dat kunt u niemand aanrekenen, behalve uzelf.

U heeft recht op een deugdelijk product en het zal aan de reden liggen waarom deze defect is gegaan of u recht heeft op een nieuwe. Meer zal er echt niet inzitten hoor.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 28, 2017 om 18:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Back ups ipv updates. :-)

ne
door neodutchio Jun 28, 2017 om 19:34
5186 Antwoorden / 12 Vragen

Dat ja.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2017 om 18:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het dus zo belangrijks is wat er op die schijf staat, moet u toch weten dat u daar zelf een backup van moet maken.

Dat hij stuk was hoefde u toch niet door een ander bedrijf te laten vaststellen? Want hij deed het niet meer. En wat mankeert er dan aan dat het "goud geld" kost om door een gespecialiseerd bedrijf te laten repareren? Of bedoelt u dat het "goud geld" kost om uw data veilig te stellen?

Als u kunt aantonen dat die schijf niet door u kapot gegaan is, moet Apple onder garantie repareren, maar dat heeft geen betrekking op uw data.

diumenge
door diumenge - Jun 28, 2017 om 18:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Uiteraard kan u Apple Store niet aansprakelijk stellen, wellicht moeten ze het apparaat repareren of als dat niet mogelijk is vervangen. Maar de data redden hoeft natuurlijk niet.

En helaas heb ik hiervan geen extra backup.

Nee, u hebt geen 'extra backup', u hebt helemaal geen backup. Het was een backup als de films bijvoorbeeld op uw computer stonden en er een backup op de externe schijf stond. En bij zulke waardevolle films, zou u meerdere backups moeten maken.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 28, 2017 om 18:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U kunt ze alleen verantwoordelijk houden voor reparatie danwel vervanging van uw schijf , dit voor een gelijkwaardig model.

De data is uw probleem.
Hoe kun je talloze uren monteren zonder Backup dat is echt niet slim.

jo
door jorisw - Jun 28, 2017 om 18:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je kunt aantonen (want >6 maanden) dat het defect raken van de harde schijf een productieprobleem is dan kan je hoogstens een nieuwe harddisk krijgen.

Ge
door Genee - Jun 28, 2017 om 20:12
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat de computerwinkrl heeft gedaan om tot de conclusie te komen dat de harde schijf stuk is.
Bent u niet helemaal overtuigd dat de schijf stuk is dan zou u nog het een en ander kunnen proberen.

Maakt de externe schijf als deze aangesloten is een vreemd geluid dan zal de harde schijf inderdaad 'stuk' zijn.
Wanneer er geen vreemd geluid te horen is kan het zijn dat de electronica stuk is maar de harde schijf zelf niet.
In dat geval zou u de harde schijf uit de behuizing kunnen halen en deze in een losse externe schijf behuizing kunnen plaatsen.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat u de externe hd te vroeg losgekoppeld hebt of door een andere oorzaak de externe hd niet meer te benaderen is.

Download voor de zekerheid eerst Easeus partitie manager free om te zien of u daarmee de externe schijf kunt benaderen of partities kunt repareren waardoor de schijf weer te benaderen is.

Bij garantie claimen zult u de externe hd in moeten leveren, repareren zullen ze zeker niet doen, waardoor u uw films kwijt bent.

http://nl.easeus.com/partition-manager/personal.html

ad
door adadewo - Jul 10, 2017 om 10:15
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor uw antwoorden en in reactie daarop:
ik had juist alle bewerkte films van de pc op de nieuwe externe schijf overgezet om de pc te ' ontlasten" .
En ja, achteraf gezien had ik de definitieve versies natuurlijk veel beter ook op de pc kunnnen laten staan!!!
Het ruwe filmmateriaal heb ik gelukkig nog wel, zowel op de pc als op de SD kaartjes.

Van de ene dag op de andere doet de externe schijf niets meer (dood), zonder dat er iets mee gebeurd is.
Omdat Apple geen reparatie wilde uitvoeren, heb ik onderzoek laten doen bij een ander bedrijf, in de hoop dat zij de schijf en het materiaal zouden kunnen herstellen.

Voor de mogelijkheid tot herstel van de films, ga ik op verder onderzoek uit.

jo
door jorisw Jul 10, 2017 om 10:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Achteraf gezien had je de definitieve versies op nog minimaal 1 andere extern storage device moeten opslaan die je bij voorkeur niet thuis bewaart. Je had nu geen backup, maar als je het op je PC had laten staan had je nog steeds maar 1 backup. En 1 backup is geen backup... Murphy zegt dat de tweede instantie defect gaat voordat je een nieuwe backup hebt kunnen maken als 1 backup verloren gaat.... Dus: naar de winkel en haal een paar externe disks. Voor het geld hoef je dat tegenwoordig niet meer te laten.

Ge
door Genee Jul 10, 2017 om 10:54
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom gaat u de harde schijf niet uit de behuizing halen en deze in een losse behuizing plaatsen?
Een hele grote kans dat de harde schijf zelf niet stuk is maar de electronica waarop de harde schijf in de behuizing zit aangesloten.
Zelf zo al enkele externe schijven 'gered'.
U moet wel een losse externe behuizing kopen die geschikt is voor de harde schijf die u uit de porsche design behuizing hebt gehaald..
Om te weten hoe u de Porsche design behuizing open kunt maken, meestal is dat niet duidelijk, kunt u op internet naar video's zoeken waar dat getoond wordt.

Bijv. https://www.youtube.com/watch?v=lbvlb2_KKkE&sns=em Lees ook de commentaren, daar worden andere manieren aangegeven voor het openen.

ad
door adadewo Jul 23, 2017 om 10:08
4 Antwoorden / 2 Vragen

Toonder,
helaas blijkt de harde schijf 'dood' te zijn.
Wel bedankt voor de reactie.

gerbera
door gerbera - Jul 23, 2017 om 10:42
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien een tip voor de volgende keer. Films na montage direct op DVD branden. Want waar u de backup ook heeft staan, het kan altijd mis gaan. Heeft u nu spijtig genoeg moeten ervaren.

jo
door jorisw Jul 23, 2017 om 10:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

DVD lijkt me geen toekomstbestendig medium. Hoogstens voor de komende paar jaar, maar dan moet je ze toch overzetten naar een andere medium omdat er geen spelers meer zijn (of heel duur omdat het alleen nog voor archiving wordt gebruikt). Gewoon op een NAS met een RAID configuratie zetten en 1 of 2 extra backups die je op een andere locatie bewaart.

diumenge
door diumenge Jul 23, 2017 om 11:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

3TB op DVD's opslaan, dan ben je wel even bezig...

gerbera
door gerbera Jul 23, 2017 om 14:43
7388 Antwoorden / 14 Vragen

3TB op DVD's opslaan, dan ben je wel even bezig..

Een film van 3TB ? da's dan wel een heel lange film.
Er staat toch duidelijk "films na montage." Gaat er dan iets mis met de backup('s) heb je in elk geval de film.
Ik schrijf nergens dat je de inhoud van de externe schijf op DVD moet branden

diumenge
door diumenge Jul 23, 2017 om 14:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens TS staan (stonden) er op de externe HDD van 3 TB vele films. Uiteraard niet één film van 3TB. Daarbij denk ik dat het om (minimaal) HD materiaal gaat, dus dat neemt sowieso al veel meer ruimte in dan de kleine 5GB die je op één (single layer) DVD kan opslaan. Zou TS het in het videoformaat van DVD opslaan dan gaat de kwaliteit enorm achteruit als het inderdaad om HD materiaal gaat. De door jorisw voorgestelde backup-wijze is dan ook veel beter.

gerbera
door gerbera Jul 23, 2017 om 15:00
7388 Antwoorden / 14 Vragen

Vreemd dat mijn films perfect van beeldkwaliteit zijn en blijven. Zal dan wel met de kwaliteit van het prograam te maken hebben. Ik heb al mijn films op DVD staan, soms 2 delen, en daarnaast 2 backups zowel extern als intern op de PC.

diumenge
door diumenge Jul 23, 2017 om 16:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat ligt aan je referentiekader. DVD formaat kent een resolutie van 720 × 576 , veel lager dan HD (1920 x 1080).

Ar
door Ara Nobilis - Jul 23, 2017 om 12:34
3 Antwoorden / Vragen

Ik krijg regelmatig 'kapotte' harde schijven aangeboden en weet toch nog vaak de (meeste) gegevens eraf te halen. Maar zoals Toonder al aangeeft; als je een tikkend geluid of krassend geluid hoort dan is de kans heel klein om er nog iets af te kunnen halen. En soms is de elektronica van de harde schijf stuk en dan houd het ook op.

Ik raad de volgende stappen aan:
1. Laat de schijf met rust - koppel het niet aan om bijvoorbeeld toch nog een keer te proberen: hoe vaker je probeert, hoe meer ie stuk gaat (meestal).
2. Haal de harde schijf uit de behuizing (hiermee vervalt bijna altijd de garantie).
3. Zorg dat je een computer hebt waarbij je de 'kapotte' harde schijf kunt inbouwen als 2de of 3de harde schijf. En voldoende opslag om de herstelde bestanden naartoe te kopiëren.
4. Installeer op de computer het programma 'TestDisk' (https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk) - het is een niet-grafisch programma. Je kunt het ook vanaf een Live-CD/DVD opstarten (zie de website). Oefen een paar keer met het programma met een andere harde schijf (dus niet meteen met de kapotte harde schijf!), zodat je begrijpt wat je doet.
5. Doe de 'kapotte' harde schijf in een plastic zak (tegen condensvorming) en leg het een paar uur in de vriezer. Mijn ervaring is dat wanneer een kapotte harde schijf ijskoud is, het vaak toch nog eventjes doet - soms zelfs tikkende schijven.
6. Bouw de schijf in in de computer en laat 'TestDisk' (https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk:_undelete_file_for_FAT) zijn werk doen. Dit is een proces dat uren en soms zelfs dagen kan duren – afhankelijk hoe groot en hoe beschadigd de harde schijf is. Gelukkig hoef je maar de eerste 10 minuten erachter te zitten om het programma op te starten.
Handig om te weten is welk bestandsysteem de harde schijf heeft/had. Vaak voor externe harde schijven is dit FAT32 of exFAT - zoek dit op via de website van de fabrikant en anders probeer eerst FAT32 en als je geen resultaat hebt, probeer dan exFAT. Maar zeker weet ik dit niet bij Apple producten - ik ben Linux en Windows georiënteerd.

Als dit niet werkt, dan vrees ik dat je een gespecialiseerd bedrijf in de arm moet nemen om je data te redden en dit is een kostbare aangelegenheid.

Tot slot: Mensen zijn vaak in de verkeerde veronderstelling dat wanneer ze hun gegevens op een externe harde schijf zetten, dat ze dan een backup hebben. Maar vaak wissen ze de gegevens op hun computer om ruimte te maken. En tja, dan heb je geen backup (meer)...

Succes!