sh
door shan Feb 16, 2015 om 19:21
Computers & telefonie

Avg rescue usb stick

hallo, als ik boot vanaf de avg rescue usb stick en een scan van het register kies en op pup's controleer , blijft de scan 'hangen' op svchost. Dan is 20% gescand. wat kan hiervan het probleem zijn?
Shan

1571 9 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 16, 2015 om 20:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens de informatie op deze klik hier site door, gaat overigens over XP.
Wat is er aan de hand met de pc dat u de rescue gebruikt?
Wat voor melding krijgt u als het een virus/trojan e.d. betreft?
Wat heeft u tot dusver geprobeerd voordat u met die rescue stick aan de slag ging?

gerbera
door gerbera - Feb 16, 2015 om 22:32
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Scanner blijft ogenschijnlijk hangen, echter het doorzoeken van svchost kan langdurig zijn en is afhankelijk van het aantal achtergrond processen wat actief is. (Win7)

sh
door shan - Feb 16, 2015 om 22:34
104 Antwoorden / 37 Vragen

@aurora1:
Het betreft een Windows Vista desktop pc. Op internet wil hij nogal vaak vastslaan. Programma reageert niet en dat soort zaken.
Ik vermoed dat de eigenaar af en toe dubieuze websites of dito marktplaatsfiguren benadert en daarmee dingen inhaleert die allerlei vreemde gedragingen veroorzaken.
Ik heb ccleaner laten scannen en MBAM geïnstalleerd. Vanwege mijn vermoeden heb ik de AVG Resue stick willen gebruiken. Op mijn eigen laptop werkt die prima maar op de betreffende pc dus niet.hij komt niet voorbij svchost.
Moet jouw link nog bekijken.
Shan

sh
door shan - Feb 16, 2015 om 22:37
104 Antwoorden / 37 Vragen

@gerbera: hoelang kan dat duren? 15 minuten of langer? Ik heb het idee dat hij daar in een loop terechtkomt.
Shan

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2015 om 10:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De crapcleaner is geen anti-virus programma zoals u weet, maar opruimen af en toe kan geen kwaad natuurlijk. In de gegeven link valt te lezen wat met die svchost soms aan de hand kan zijn w.b. trojans. Scan eerst maar eens met Mbam zou ik denken en vergeet voorlopig die stick even. Levert e.e.a. met Mbam niets op, of geeft dat geen verbeteringen dan kunt u nog de AdwCleaner proberen: klik hier (download Bleeping Computer).
Zit er wel een virusscanner op de pc?
Voor meer informatie over een mogelijk svchost virus en een aantal tips: klik hier. Ik zou de hele site doorlezen. Is Engels wat lastig dan kunt u bovenaan de pagina op Vertalen klikken.
U kunt anders ook foutcontrole (met repair) eens laten lopen, zien of dat iets positiefs oplevert.
Kijk ook eens via het Configuratiescherm bij geïnstalleerde programma's of u daar vreemde dingen tussen ziet staan.
Lastig als u verder geen idee ervan heeft wat voor mogelijke trojan o.i.d. op de pc zit.
Als het onduidelijk blijft en er geen verbeteringen zijn dan zou ik eens op een HijackThis forum een logje plaatsen. Daar helpen ze stap voor stap met problemen. Zij herkennen ook direct trojans e.d. in de logjes.
Vooral als het niet uw eigen pc is dan zou ik dat dan doen en ook niet met die stick verder proberen.

sh
door shan - Feb 17, 2015 om 10:22
104 Antwoorden / 37 Vragen

Aurora, dank voor jouw (uw) uitgebreide en gedegen antwoord. we gaan er mee aan de slag. Ik denk dat MBAM al veel zal opruimen en dan zien we wel wat er verder nog gedaan zou kunnen / moeten worden. De registerclener heeft al aardig wat fouten eruit gehaald. Verrassend veel ' installatiefouten '. Ik heb niet gekeken wat het allemaal was , maar er waren er heel wat. De gebruiker zou aansluitend MBAM en AVG een volledige scan laten uitvoeren. Wellicht dat e.e.a. dan nog geschoond kan worden en de problemen grotendeels opgelost zijn.
Dank nogmaals voor jouw bijdrage hieraan.
Gr Shan

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2015 om 13:40
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Graag gedaan, ik hoop dat e.e.a. wordt opgelost.
Op zich zou ik niet te veel met het register "rommelen".
Als die gebruiker meer dan 1 anti-virusprogramma op de pc heeft staan kan dat ook problemen veroorzaken. Mbam kunt u los naast een anti-virus programma gebruiken, die hebben geen last van elkaar.
Als alles opgelost is en de pc weer goed werkt is het misschien een idee om zelf een herstelpunt te maken. Blijft alles goed werken dan kan na ca een week de schijfopruiming van Windows gebruikt worden en dan eventueel ook kiezen voor alle herstelpunten verwijderen behalve het laatste (dat gebruiker zelf aangemaakt heeft en de pc dus bijv. een week probleemloos gewerkt heeft). De schijfopruiming van Windows is eigenlijk altijd wel goed voor zover ik die tot dusver gebruikt heb.
Overigens kan het scannen lang duren evenals foutcontrole laten lopen, het laatste beslist niet onderbreken. Als u foutcontrole (met repair) laat lopen kan het zijn dat die pas aan de slag gaat na het eerst afsluiten van de pc en vervolgens weer opstarten.
Als alles is opgelost kan de gebruiker ook nog Windows laten defragmenteren. Dat gaat via dezelfde weg als schijfopruiming maar dan in het getoonde venstertje op Extra klikken, dan ziet u Defragmenteren staan. Ook dat kan even duren.
Vr.gr.

sh
door shan - Feb 17, 2015 om 18:24
104 Antwoorden / 37 Vragen

Ik ben altijd heel voorzichtig met het register, maar ccleaner zal niet snel teveel opruimen, Daarbij komt dat ik altijd de 'opruiming' opsla.
De gebruiker heeft maar 1 anti-virusprogramma op de pc staan. Hij had wel een keer ws per ongeluk bij AVG de probeerversie pro aangetikt en kwam in de problemen toen de proeftijd verliep en moest gaan betalen. Dat probleem was snel verholpen door gebruik te maken AVG's mogelijheid te downgraden. Ik gebruik MBAM zelf ook. Glary Utilitis vind ik ook een prettig te gebruiken prog.
De lijst met programma's bevatte ook een paar vreemde snuiters waarvan de gebruiker niet wist hoe hij daar aankwam. Er valt nog veel te doen aan die machien en de gebruiker.;-)
Aan schijfopruiming en foutcontrole en defragmenteren zijn we nog niet toegekomen. Wie weet komt dat nog , als hij eerst maar van de storingen af is. Eigenlijk zou ik de desktop een paar dagen thuis willen hebben om dat allemaal te doen.
Bedankt weer voor de tips.
gr. Shan
Vr.gr.

sh
door shan - Feb 17, 2015 om 19:29
104 Antwoorden / 37 Vragen

@aurora:
ik heb zelf nog niet AdwCleaner gebruikt.
Zojuist gedownload en gedraaid. Er kwam op mijn systeem wel e.e.a. naar voren. Vooral toolbar-zaken in verschillende progs.
Wat ik vreemd vind, is dat hij op het systeem is terug te vinden direct in de root van C. Niet in de Programfiles. Maar OK , geen probleem.
gr. Shan