barnhoorn
door barnhoorn Mar 10, 2008 om 10:31
Computers & telefonie

Backup maken op internet

Ik zou graag een backup maken van al Mijn Documenten op een bepaalde plaats op internet, bijvoorbeeld gebruik makend van mijn homepage ruimte bij mijn provider. Maar het moet natuurlijk wel veilig en onbereikbaar voor anderen zijn.

Wie heeft een idee voor mij hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Ik las in de krant over Live Skydrive van Microsoft met 5 GB opslagruimte. Ik dacht, dat is de oplossing maar bij proberen merkte ik dat je geen hele mappen daarop kan plaatsen. Alleen afzonderlijke documenten. Dan wordt het een heel karwei om die backup te maken. Of weet iemand toch mogelijkheden om mappen daarheen te plaatsen of wellicht een backup?

952 22 Rapporteer

ph
door phinder - Mar 10, 2008 om 10:44
433 Antwoorden / 4 Vragen

zip je bestanden die je wil backuppen ( met winrar of winzip ) zodat je daarmee 1 bestand maakt..

Die kan je daarna op je Skydrive zetten ( 1 beweging )...
Als je de backup dan nodig hebt, dan kan je deze terugzetten en je hebt weer de beschikking over je bestanden...

Overigens is dit niet de meest werkbare methode...
Waarom een backup op internet ? Terwijl er al USB-stickjes van meerdere Gb's te krijgen zijn die deze taak prima zouden kunnen doen... Snel, safe en simple...

Gr. Phinder

barnhoorn
door barnhoorn - Mar 10, 2008 om 11:03
336 Antwoorden / 288 Vragen

Deze internetmogelijkheid biedt 50 GB. Zijn er ook usb-sticks met die grootte? Met foto's en video kom je al snel aan veel ruimte.

De genoemde mogelijkheid biedt met de door u genoemde zip-methode wel wat problemen denk ik (nog niet geprobeerd) omdat 1 bestand maximaal 5 GB groot mag zijn.

na
door namliam - Mar 10, 2008 om 11:25
99 Antwoorden / 7 Vragen

Koop een externe harde schijf van 500 gig, daar kan je wel alles op kwijt denk ik.

En nog in meerdere versies ook... zodat je kan kiezen en delen welke versie je wilt hebben.

Groet

barnhoorn
door barnhoorn - Mar 10, 2008 om 11:36
336 Antwoorden / 288 Vragen

Op zich een goede tip.

Wat bedoel je met versies?

Ik voel wel een nadeel van een externe harde schijf. Bij computerproblemen een prima oplossing alleen geen beveiliging tot onverhoopt tenietgaan van computer en in dit geval externe harde schijf bij brand e.d. Vandaar dat ik over internet begon.

ph
door phinder - Mar 10, 2008 om 11:40
433 Antwoorden / 4 Vragen

Deze internetmogelijkheid biedt 50 GB.

Zo straks had je het nog over 5 GB ?!?!?

Daarnaast heb ik even op mijn skydrive gekeken en ook ik heb "maar" 5 GB... Dat is met een sticky prima te doen...

Ik ben ook veel meer een voorstander van een backup op schijf...

maar anders is evt. de online backup van KPN nog een mogelijkheid...Voor 4,95 ( excl. BTW ) heb je dan een perfecte backup-mogelijkheid...

Gr. Phinder

freya
door freya - Mar 10, 2008 om 11:41
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo barnhoorn,

De, al aangegeven methode, van opslag op b.v. een externe harde schijf is een veel betere methode dan het opslaan van grote hoeveelheden data 'online'. Online opslag is alleen maar handig als het om kleine hoeveelheden gaat en wanneer je b.v. de data beschikbaar wil hebben op verschillende locatie's.

Een klein rekensommetje:
Stel je wil 20GB aan data 'online zetten. Ik weet verder niet wat je gemiddelde uploadsnelheid is, maar stel dat je een abonnement hebt van 8000/768. Dat is dan een uplodsnelheid van 768 kilobits per seconde. Dit komt overeen met ongeveer 80 kilobyte per seconde oftewel 4,8 Megabyte per minuut. In één uur dus 288 Megabyte en vóór je bij 20 Gigabyte bent, ben je dus 69 uur verder.
Dat is dus 69 uur lang continu uploaden voordat je die 20 Gigabyte 'online' hebt.

Ik wens je er veel sterkte mee.....

m.vr.gr. Freya

akkefiet
door akkefiet - Mar 10, 2008 om 11:54
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Op www.dds.nl kan je een geheel naar eigen smaak " vdrive" aanmaken voor dataopslag en daarbij ook eventueel andere gebruikers toegang geven met verschilende toegangsrechten.

Vrgr. AF

in
door inter - Mar 10, 2008 om 12:05
16 Antwoorden / 4 Vragen

Externe Harde schijf is inderdaad wat makkelijker . Online uploaden duurt gewoon te lang of je moet al glasvezel hebben .

Z`n harddisk kan je bij brand toch ook op een andere plaats bewaren of anders gewoon een brandwerende  kluis aanschaffen.

re
door renet1970 - Mar 10, 2008 om 12:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Denk er wel aan dat je informatie wel effe op een "vreemde" server neerlegt. Wie geeft je de zekerheid dat niemand toegang heeft naar jouw bestanden / backups.

pak liever een externe harddisk met een usb aansluiting , die worden altijd goedkoper en zijn ook in vrijn kleine handige formaten te krijgen, bovendien kan je die dan zelf beveiligen met bijv. PGP

groet

René

qp
door qpc - Mar 10, 2008 om 12:56
203 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou kiezen voor een backup op (meerdere) USB-stick(s) of voor branden op een DVD......

Waarom? Ook een externe harde schijf kan stuk gaan... Gemiddeld gaan 5% van de harde schijven binnen de garantie periode kapot, uiteraard meer procenten NA de garantieperiode.

Een goede USB-stick daarentegen, gaan normaal gesproken veel langer mee, net zoals een goede DVD. Kortom, voor een backup is het veiliger om deze op USB-sticks of om op (goede) DVD's te zetten.

na
door namliam - Mar 10, 2008 om 13:28
99 Antwoorden / 7 Vragen

Het voordeel van harde schijf vs usb is natuurlijk de schaal grote.

CDs/DVDs kunnen evenzo beschadigd raken op enig punt waardoor backup info verloren gaat. Als je echt 100% garantie wil hebben moet je 2 backups maken en dan nog.

De externe harde schijf zou je bv in een brandveilige safe kunnen neerleggen of in een ander huis bij vertrouwde vrienden/familie.

Zodanig heb je 2 plekken waar de data bewaard wordt alleen moet je voor het maken van een nieuwe backup natuurlijk de drive eerst ophalen.

De versies die ik bedoelde. Stel je heb 20 gig aan data dat je op wilt slaan en je schaft een drive aan van 250 gig. Dan kan je folders maken van de datum van backup, waardoor je dus 12 verschillende versies kan opslaan. 1 per maand bijvoorbeeld.

MVG

qp
door qpc - Mar 10, 2008 om 13:33
203 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt gelijk, een harde schijf heeft meer ruimte en zo, maar voor een backup denk ik dat het VEEL belangrijker is dat de het zo veilig mogelikj moet gebeuren en dan is toch een USB-stick op een goede DVD een veel betere optie...... De kans dat zoiets kapot gaat is vele malen kleiner dan de kans dat een harde schijf stuk gaat.

Een dvd 0f een USB-stick kan je nog eens laten vallen bijvoorbeeld.... een harde schijf laten vallen? Helaas, einde oefening......

to
door tonhans - Mar 10, 2008 om 14:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, Ik gebruik zelf een abonnement op www.belangrijkedata.nl. Absoluut veilig en perfecte prijs/kwaliteit verhouding. De 1e keer wordt een complete backup gemaakt van de bestanden die jij zelf wilt bewaren. Vervolgens kun je de back up zó instellen dat er elke dag op een vaste tij een back up gemaakt wordt: alleen die bytes die gewijzigd zijn tussen de laatste en de nieuwe back up wordt opgeslagen. Zo blijven alle actuele documenten goed bewaard tot 30 dagen na de back-up dag. En dat op 2 verschillende plaatsen op veilige sterke servers. De kosten zijn afhankelijk van de grootte. Maar al voor € 35,- per jaar heb je al een redelijke back up!

Tonhans

gr
door gremmetheo - Mar 10, 2008 om 14:42
2 Antwoorden / 2 Vragen

ik wil alles op een usb stik zetten dat is veel makkelijker

maar ik weet nog niet wat er op moet zetten graag een reactie daarop groetjes theo

cargi
door cargi - Mar 10, 2008 om 15:56
18 Antwoorden / 16 Vragen

Misschien erg brutaal tussendoor, maar heel toevallig heb ik vorige week zo'n extra (500 gb) harde schijf aangeschaft. (Hij is al aangesloten: Elements (E:). Een vriend heeft al mijn i-tunes-muziek er al opgezet, maar hoe krijg ik nu ook al mijn documenten erop? Hartelijk dank voor de reactie. (Wellicht voor de vraagsteller ook interessant...)

Cargi

donkschr
door donkschr - Mar 10, 2008 om 16:09
78 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben mij ook aan het oriënteren om op een makkelijker manier dan ik nu doe backups te maken. Nu maak ik kopieën van de bestanden die ik wil bewaren en zet deze op mijn externe schijf. Weet iemand of er een gratis en goed backup-programma van internet is te downloaden?

ta
door tartarus - Mar 10, 2008 om 18:44
3 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb zelf al jaren een ext hardeschijf van 30 gig en
het bevalt uitstekend.
gewoon alles overzetten en klaar.

jo
door jodevril - Mar 11, 2008 om 01:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede backup kun je het beste maken op een externe harde schijf. Als iemand wil beweren dat harde schijven kapot kunnen gaan dan heeft hij het over een versleten partitie door een virus. Opnieuw formatteren na eerst de partitie verwijderd te hebben is dan de oplossing. Dit kan zolang Windows het goede aantal giga's blijft aangeven. Op het moment dat Windows 0 giga's aangeeft dan is de schijf echt kapot oftewel dan hebben we te maken met een vastgelopen Laser En dat komt nauwelijks voor. Waarom zo bang voor brand of speel je zelf nog steeds met lucifers. Gauw mee stoppen dunkt me.

gratisrijden
door gratisrijden - Mar 11, 2008 om 01:50
226 Antwoorden / 8 Vragen

Kijk eens op www.xdrive.com die al sinds meer dan 10 jaar online opslag aanbiedt. tot 5 GB zijn gratis. De software zorgt ervoor dat je gewoon een extra schijf in je verkenner hebt. Ook backups kun je er volledig automatiseren.

Let er wel bij op dat je data met een krachtige encryptie wordt versleuteld, voordat je jouw privacy de ether inslingert! Doe dat zodanig dat de data alleen op jouw eigen pc kan worden ontsleutelt. Als je niet weet wat veilig is, zoek de encryptiemethodes dan even op bij: www.wikipedia.nl

zelf geef ik altijd de voorkeur aan opensource software. Ga eens naar www.sourceforge.net of code.google.com en geef 'backup' als zoekopdracht. Let er wel op dat je een bruikbare versie downloadt, dus geen versie 0.x, tenzij je zelf programmeert en wat aan de ontwikkeling van de software bij kunt dragen.

qp
door qpc - Mar 11, 2008 om 03:02
203 Antwoorden / 0 Vragen

Als iemand wil beweren dat harde schijven kapot kunnen gaan dan heeft hij het over een versleten partitie door een virus. Opnieuw formatteren na eerst de partitie verwijderd te hebben is dan de oplossing. Dit kan zolang Windows het goede aantal giga's blijft aangeven. Op het moment dat Windows 0 giga's aangeeft dan is de schijf echt kapot oftewel dan hebben we te maken met een vastgelopen Laser En dat komt nauwelijks voor. Waarom zo bang voor brand of speel je zelf nog steeds met lucifers.

PARDON?????? Heb je aan de verkeerde paddo's gezeten of zo???? Ik heb niet vaak zoveel onzin in 1 reactie gelezen....

Even voor degene die niet begrijpen waar ik op doel: Partities 'slijten' niet en ZEKER niet door een virus.... Windows zal ALTIJD de goede aantal GB's aangeven, want doet is info die in de Firmware van de schijf is opgeslagen. Een vastgelopen laser zal je in een schijf zeker niet vaak tegenkomen, heel eenvoudig omdat een harde schijf GEEN LASER BEVAT!

Ik zou de topic van JODEVRIL maar als niet geschreven beschouwen, voordat iemand hem nog per ongeluk serieus gaan nemen......

la
door lanzenk - Mar 11, 2008 om 15:07
21 Antwoorden / 7 Vragen

Ligt eraan wat je wil. Alles kan een keer verkeerd of fout gaan. Veel mensen maken een backup op een harde schijf die naast hun computer ligt. ! inbraak en dus toch alles weg.

OPslag op internet kan, je weet nooit wat daar mee gebeurt natuurlijk maar als je alles eerst even zipt of rart met een of meerdere wachtwoorden bouw je wel een hindernis in.

Zelf gebruik een extra harde schijf die heel ergens anders ligt en gebruik ook www.adrive.com daar heb je 50 gb ruimte.

wi
door wico - Mar 13, 2008 om 14:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien dat Bestandig (www.bestandig.nl) iets voor je is, een nieuwe online back-up dienst.
Opslag is ook op een externe (veilige) locatie, dus geen probleem met kapotte harddisks of brand ed.
Je kunt van hele mappen zoals Mijn Documenten een back-up laten maken, maar ook van individuele bestanden;
er is geen limiet op de grootte van een individueel bestand.
Wijzigingen worden daarna automatisch doorgestuurd, dus je hoeft niet met de hand nieuwe back-ups te maken als je iets wijzigt of toevoegt in je document mappen. Ik weet niet of diensten zoals SkyDrive je gegevens wel versleutelen, dat is inderdaad wel belangrijk lijkt me. Bestandig versleutelt alle gegevens voordat ze worden doorgestuurd, dus er kan niemand bij (wel goed je wachtwoord en versleutelcode onthouden dus!). Hoop dat je er iets aan hebt.
Groet