con1
door con1 May 22, 2024 om 06:26
Computers & telefonie

Bestanden USB verdwijnen

Ik heb via Aliexpress een heel grote USB gekocht en gebruik die o.a. om onze foto's op te zetten. Heb het volgende probleem. Ik zet er een aantal mappen op met foto's en filmpjes, ontkoppel de stick op de correcte manier (hardware veilig verwijderen) en als ik dan op enig moment de stick er weer in stop dan zijn de bestanden verdwenen. De stick is exFat geformateerd. Hoe los ik dit op?

3119 13 Rapporteer
ti
door tilpend - May 22, 2024 om 07:31
146 Antwoorden / 0 Vragen

De enige oplossing: USB stick weggooien en een nieuwe kopen maar dan van een betrouwbaar merk bij een Nederlandse winkel/webshop.
U bent namelijk opgelicht: er worden op sites als Aliexpress USB-sticks verkocht met enorme hoeveelheden opslagruimte (1 TB en soms meer) maar in werkelijkheid zit er maar 4GB of minder op de stick. Ze zijn zo aangepast dat het lijkt alsof alle bestanden erop worden geschreven maar in werkelijkheid verdwijnen ze in de digitale vuilnisbak.

Zoek op Google/Youtube naar usb stick (of flashdrive) real or fake and u komt genoeg verhalen/reviews tegen die aantonen dat dit met deze sticks meer regel dan uitzondering is.

Voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=z9VgOwFtVEc

Ozymandias
door Ozymandias - May 22, 2024 om 07:57
221 Antwoorden / Vragen

Wat Tilpend zegt. Je zal er waarschijnlijk geen drol voor hebben betaald. Maar dat kan simpelweg niet. Grote USB opslag kost gewoon wat geld.

Dus door goedkoop te willen doen ben je nu duurder uit.

wi
door wilhelmina59 - May 22, 2024 om 09:04
557 Antwoorden / 0 Vragen

Dat soort zaken nooit bij Alie kopen maar gewoon bij een Nederlandse webshop.
De hoeveelheid geheugen is absoluut niet wat ze doen voorkomen.
Hier is goedkoop toch echt duurkoop.

Be
door Ben22 - May 22, 2024 om 09:35
60 Antwoorden / 6 Vragen

Met "Validrive" ( gratis test programmaatje) kunt u de usb stick testen, weggooien kan altijd nog.

con1
door con1 May 22, 2024 om 15:50
29 Antwoorden / 29 Vragen

Heb de schijf ondertussen aten testen met Validrive. Geen problemen.

Thecla58
door Thecla58 - May 22, 2024 om 11:46
930 Antwoorden / 3 Vragen

Uhm... schaf een externe harde schijf aan van 1 TB die je met een usb aansluit op je laptop/tablet of pc. Dan verlies je zeker geen gegevens. Je kunt ook overwegen om je bestanden e.d. in de cloud op te slaan.

con1
door con1 May 22, 2024 om 11:54
29 Antwoorden / 29 Vragen

Heb ik al. Ik had de USB eigenlijk gekocht voor het afspelen van films op de tv. Maar mijn tv heeft ook problemen er met deze stick. Heb mijn foto's nu op de pc en in de Cloud maar wil voor de zekerheid ook nog op de USB.

Thecla58
door Thecla58 May 22, 2024 om 12:09
930 Antwoorden / 3 Vragen

Kun je niet rechtstreeks van je laptop, telefoon e.d. naar de tv streamen? Indien dat niet is, dan is misschien de aankoop van een chrome cast de moeite waard. Dat ding kost (let op GEEN 4k) ongeveer 40 euro. Dan ben je in ieder geval af van het gebruik van een usb.

ti
door tilpend May 22, 2024 om 12:53
146 Antwoorden / 0 Vragen

@CON1: Voor 99 euro heb je al een 1TB externe SSD van Sandisk bij Coolblue. Betrouwbaar, snel, geen bewegende onderdelen die stuk kunnen gaan en lekker compact. Heb er zelf ook eentje voor de backups van mijn foto's en die heb ik bij mijn broer liggen want ik bewaar liever niet mijn backups in huis.

pe
door pebk - May 22, 2024 om 13:13
597 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk moet je nooit dingen bestellen via Ali die je in je computer of tablet wil gebruiken. Ze kunnen tegenwoordig dingen in een USB stekkertje kwijt waarmee je hele systeem over te nemen is. Wel handig dat je dan een backup in China hebt, alleen kun jij er zelf niet meer bij.

Pas ook op voor dropshippers, want die bestellen het voor je bij een Ali of andere shop. Je betaalt er alleen meer voor.

Voorbeeldje van hoe eng het al is (filmpje van twee jaar geleden): https://www.youtube.com/watch?v=IrXLRxSsMbs

ro
door ronny530 - May 22, 2024 om 15:33
2900 Antwoorden / 41 Vragen

Formatteer de usb stick in fat 32 formaat en probeer het dan nog een keer.
Kies de betreffende map en kopieer die map met kopieren en plakken naar de usb stick en zodra het kopieren voltooid is controleer of de map met inhoud daadwerkelijk op de usb stick aanwezig is en als dat het geval is weet u zeker dat de map met inhoud op de usb stick staat.
Het gebeurt wel eens dat enkel de snelkoppeling naar de usb stick gekopieerd wordt maar de inhoud niet.
Wel grappig dat gesteld wordt dat die aliexpress usb sticks waardeloos zijn maar is dat wel zo want zelf gerenomeerde merken verkopen dezelfde usb sticks met een eigen naam er op.

con1
door con1 May 22, 2024 om 15:45
29 Antwoorden / 29 Vragen

Als ik een map met foto's naar de USB kopieer dan zie ik hem staan met alle foto's. Echter nadat ik hem op de juiste manier heb losgekoppeld en verwijderd. Verdwijnen de bestanden. De mappen staan er dan nog wel maar zijn dan "leeg". Met Eigenschappen kan ik wel zien dat er iets staat.

ro
door ronny530 May 22, 2024 om 16:46
2900 Antwoorden / 41 Vragen

Kan wel kloppen als u enkel de snelkoppeling van de map kopieert wordt de inhoud niet gekopiereerd. Als de mappen op de dataschijf staan ga dan naar die dataschijf en kopieer de mappen op de usb stick.

ti
door tilpend May 22, 2024 om 17:33
146 Antwoorden / 0 Vragen

Dan ben ik toch wel heel benieuwd naar de bron dat gerenommeerde merken dezelfde USB sticks verkopen onder eigen naam.

Ik heb bijvoorbeeld nergens een SanDisk of Kingston USB stick van 16TB (!) gezien voor 10 euro en daarvoor worden die neppers op Aliexpress verkocht. Overigens bestaan er geen 16TB USB sticks/drives.

Ozymandias
door Ozymandias May 23, 2024 om 07:09
221 Antwoorden / Vragen

@ronny

Als je een snelkoppeling waar bestanden in staan, kopieert naar een USB, dan worden de bestanden in die  snelkoppeling gewoon mee gekopieerd. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.

Janzegt
door Janzegt - May 22, 2024 om 17:01
158 Antwoorden / Vragen

Naast de mogelijkheid dat het misschien een namaak USB is, kan het ook zo zijn dat de USB stick gewoon kapot is. Misschien in de nabijheid van magneten geweest of kapot door scanning bij het inklaren.
Mocht deze met een bepaalde truk toch zijn bestanden nog bewaren, dan nog is de usb stick niet meer betrouwbaar/bruikbaar.

Se
door Seagram62 - May 22, 2024 om 19:22
2 Antwoorden / 3 Vragen

Ook al zou U die USB weer kunnen uitlezen, deze is niet betrouwbaar. Nog steeds snappen mensen niet dat als het te mooi klinkt om waar te zijn het dan ook niet waar is. Maar troost U, U bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste die hier in trapt. Uithuilen en USB weggooien en een goede kopen.

sjjoppy
door sjjoppy - May 22, 2024 om 21:27
7377 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien is het RAM geheugen van uw computer niet toereikend om de grote hoeveelheid van de gegevens te verwerken die op de USB staan.

Mabelle
door Mabelle - May 22, 2024 om 21:45
632 Antwoorden / 1 Vragen

Al geprobeerd of het goed gaat door te formatteren naar NFTS?

JMA2
door JMA2 - May 23, 2024 om 00:00
147 Antwoorden / 3 Vragen

Ik gebruik een aantal usb sticks door elkaar. Laatst moest ik 15G b op een stick zetten en ik kon allerlei klusjes tussendoor gaan doen.
Nu 2x een transcend 400/420Mb stick gekocht en 15Gb staat er met 40 a 45 seconden op

Een grote stick is fijn maar als het schrijven niet opschiet heb je er ook weinig plezier van
Kijk een bij bijv Amazon die bieden grote en snelle sticks betaalbaar aan.

br
door brui0929 - May 23, 2024 om 06:10
648 Antwoorden / 10 Vragen

Als de bestanden op de harddisk of SSD staan is het mogelijk om deze terug te zetten.