hanedorp
door hanedorp Dec 6, 2010 om 14:08
Computers & telefonie

Bij het inloggen vanochtend komt er een blok met de volgende tekst te staan : ongeldige installatie copie enz.

Vanochtend bij het starten van mijn PC kwam er een blok op mijn scherm met de tekst : ongeldige installatiecopie
C:\Windows\System32\AVGRSSTX.DLL
Ben ingelogd via mijn gmailaccount en heb geprobeerd het blok weg te krijgen. Het enige wat is gelukt is het blok te slepen naar rechtsonder, zodat de boel niet meer geblokkeerd werd. De tekst op het blok gaf tevens de raad de PC opnieuw te installeren. Ik ben een leek op dit gebied en wie kan mij raad geven hoe te handelen.
Ik heb een foto genomen van "het blok" om eventueel door te sturen naar iemand die mij kan helpen.
Alvast vriendelijk bedankt.

1145 14 Rapporteer

gsm
door gsm - Dec 6, 2010 om 15:06
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het is wellicht een Trojaans paard.
Gebruik MBAM free version (via de blauwe knop downloaden, installeren en updaten, voor zover nodig) om het kwaad te ontdekken en daarna te verwijderen, zie ook hier.

pino123
door pino123 - Dec 6, 2010 om 15:10
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Opstarten in veilige modus (F8) daarna MBAM uitvoeren!

be
door benno155 - Dec 6, 2010 om 17:49
60 Antwoorden / 0 Vragen

Als je er alleen met MBAM niet uitkomt dan kun je hetzelfde probleem + oplossing terugvinden op PCHelper.nl forum

nico s
door nico s - Dec 7, 2010 om 12:33
87 Antwoorden / 26 Vragen

begin ik net iets te snappen van mijn pckomt er weer iets nieuws
wie helpt mij uit de nood
wat is een blauwe knop
bvbdank nico s

be
door benno155 - Dec 8, 2010 om 13:04
60 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=nico s schreef op dinsdag 7 dec 2010, 12:33]begin ik net iets te snappen van mijn pckomt er weer iets nieuws
wie helpt mij uit de nood
wat is een blauwe knop
bvbdank nico s

Beste nico s,

Je kaapt het topic van iemand anders, da's niet netjes.
Als je iets te vragen hebt maak dan een eigen topic aan, en wees a.u.b. duidelijk.
Op de vraag 'wat is een blauwe knop' verwacht ik zeer weinig zinnige antwoorden.
Ik kan er ook wel een paar verzinnen, maar die hebben waarschijnlijk geen betrekking op jouw blauwe knop ;)

nico s
door nico s - Dec 8, 2010 om 13:37
87 Antwoorden / 26 Vragen

het is niet mijn bedoeling om wanneer ofwaar niet netjes te zijn
ik hoop dan ook van ganser harte dat u mij mijn volgende vraag niet kwalijk zult nemen
wat is topic en hoe doe ik dat
toch wel met vriendelijke groet nico s

hanedorp
door hanedorp - Dec 8, 2010 om 14:25
38 Antwoorden / 16 Vragen

Benno155
Iemand helpen is prima, maar niet iedereen is een kei op de PC en heel veel "kreten" zijn voor digibeten acabadabra. Voortaaan niet zo snel in de aanval.
Ik zou ook niet weten wat er bedoeld word met blauwe knop en het antwoord aan mij gegeven : MBAM uitvoeren - is mij ook vreemd.
Ben nog steeds aan het proberen om die vervelende blokken op mijn scherm weg te krijgen. In totaal 30 met allemaal verschillende teksten boven het bericht.
o.a. Userunit.exe - Card Reader Monitor exe - Rox Watch Tray 9 exe. Dit zijn er 3 van de 30.

erik008
door erik008 - Dec 8, 2010 om 15:06
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Zover ik zien kan het een Trojaans paard zijn, dat inloggegevens verzamelt.
Het wachtwoord van gmail heeft hij waarschijnlijk ook al te pakken nu.
Log niet meer in op sites totdat je het probleem kwijt bent.
Verander na de ontsmetting al jouw wachtwoorden.

Het vermomt zich als een systeembestand, van AVG antivirus.
Als je niet handig bent met computers, laat het doen door iemand die dat wel is.

nico s
door nico s - Dec 10, 2010 om 23:02
87 Antwoorden / 26 Vragen

merci benno
nico s

aurora1
door aurora1 - Dec 11, 2010 om 21:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag hanedorp,
Als je bij het door gsm gegeven antwoord het eerste stukje rood in de tekst aanklikt kom je op een site waar je MBAM kunt downloaden. Op die site zie je een blauwe knop (blauw rechthoekje) om de gratis/free versie te kunnen downloaden door het aan te klikken, de groene knop is de betaalversie daar dus niet op klikken. In het 2e stukje rode tekst van GSM kom je met erop klikken op een pagina die die informatie geeft over hoe MBAM te installeren e.d.
Met dat programma MBAM dus je pc scannen nadat je het programma eerst ge-update hebt. De aanwijzingen dus volgen.
Algemeen: de rode stukjes tekst in een antwoord zijn om aan te klikken, degene die het plaatst heeft dan dus al de pagina voor je opgezocht en hier geplaatst, dan hoef je het zelf niet meer via internet op te zoeken en beland je direct op een juiste pagina.
Je zou ook nog met je eigen anti-virus programma je pc kunnen scannen.
@nico s: bij een forum wordt met een topic starten bedoeld dat je een vraag (zelf) stelt, dus zelf begint met een onderwerp/vraag. TS = Topic Starter.
Veel uitdrukkingen in computerland zijn via internet te vinden op sites zoals taalgebruik voor computers e.d..
vr.gr.

hanedorp
door hanedorp - Dec 11, 2010 om 23:38
38 Antwoorden / 16 Vragen

aurora1 e.a. Dank voor reacties. Weet ondertussen wat booten is : het opstarten van de pc. Verder de problemen die er spelen : weet nu dat de update AVG 2011 de oorzaak is van de problemen, Zie www. studentaanhuis.nl
Via Micorsoft support heb ik verschillende adviezen gekregen. De volledige harde schijf is gescand ( MBAM-log-201) en er zijn geen infecties gevonden m.a.w. geen enkel bestand bevat kwaadaardige objecten. Op zich een goed bericht, maar ondertussen blijven die blokken maar komen bij het opstarten, die ik steeds weer moet wegklikken. Zeer hinderlijk. Ik ben pas echt tevreden als ook dit opgelost is.
Misschien wilt iemand eens lezen wat bovengenoemde site hierover te vertellen heeft. Er wordt gesproken om de AVG Resque CD te gebruiken. Maar ik ben een beetje bang om dingen te gebruiken waar ik te weinig van weet.
Mvg

edwardus
door edwardus - Dec 11, 2010 om 23:59
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Het beste is om AVG geheel te verwijderen en dan een betere scanner te installeren, bijv. die van Avira of Avast.

ikbenik
door ikbenik - Dec 12, 2010 om 00:02
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Niet weer AVG!
Grrrrr.

aurora1
door aurora1 - Dec 12, 2010 om 00:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een gokje: misschien helpt het als je met systeemherstel terug gaat naar een datum van toen alles nog in orde was. Helpt dat niet en blijven de blokken terug komen dan kun je het terugzetten weer via systeemherstel ongedaan maken.
Als je in het zoekvakje bovenaan deze pagina AVG intikt, dan vind je dat er meer mensen zijn die met recente updates van AVG problemen hebben gehad.
Ik zou het gegeven advies om AVG te verwijderen opvolgen en dan bijv. de genoemde gratis Avira of de gratis Avast installeren. Zie daarvoor de site: gratissoftwaresite.nl Daar vind je o.a. informatie over diverse gratis virusscanners (en nog allerhande meer). Als je downloaden bij één van de programma's aanklikt vind je, als ik het goed heb, eerst informatie over het betreffende programma, het programma wordt dan nog niet geïnstalleerd.
AVG uninstallen en verwijderen via het configuratiescherm. Als dat goed gaat bij voorkeur nog de map van AVG verwijderen (via Start - zoeken), mogelijk heet de map Grisoft. Gaat het niet goed, zoek dan op internet: AVG verwijderen. Je vindt dan diverse sites met informatie daarover. Als alles wel goed gaat, dan zou ik de pc eerst nog schoonmaken alvorens een andere virusscanner te installeren.
Pas daarna dus een andere virusscanner installeren.
We horen het wel van je of e.e.a. lukt.
vr.gr.