csb5
door csb5 Oct 4, 2009 om 13:35
Computers & telefonie

Bios update

na een biosupdate gedaan te hebben op mijn toshiba laptop.

geeft deze nog 64mb videokaart geheugen aan,dit moet in werkelijkheid 128mb zijn.heb de nieuwste drivers geinst. ook de oude geprobeerd blijft op 64mb staan.ik zie geen instellingen in de bios staan om deze weer normaal te krijgen.

heeft iemand een oplossing.

gr.csb5

909 11 Rapporteer

holpen
door holpen - Oct 4, 2009 om 14:41
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ten eerste: welke type Toshiba laptop gaat het om? Dan kunnen we de specificaties wat beter bekijken.

Ten tweede: Geeft Windows het videogeheugen wel juist aan? Het kan ook aan Windows liggen i.p.v. aan de laptop zelf.

Ten derde: Heeft de laptop misschien "shared" videogeheugen dat naar behoefte wordt uitgebreid?

Ten vierde: Waarom heb je eigenlijk een bios-update gedaan? Heb je eerst gezorgd voor een backup van de oude bios? Zo ja, zet deze dan terug. Zo niet, kijk of je ergens nog de oude bios terug kunt downloaden.

csb5
door csb5 - Oct 4, 2009 om 15:19
85 Antwoorden / 6 Vragen

het handeld zich om de thosiba a110,deze heeft w -xp,heb geen sheared video geheugen.heb n backup gemaakt van de oude bios.hoe start ik het flashprogramma op om mn ouwe bios terug te zetten.hoe heet dit programma vind dit niet.

gr.csb5

freya
door freya - Oct 4, 2009 om 18:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo csb5,

In je vraag zeg je dat je het BIOS geupdate hebt en nu je weer terug wilt naar de oude versie weet je niet meer hoe het moet? Gewoon op dezelfde manier als toen je de update uitvoerde lijkt mij.

Maar los daarvan, als je geen shared geheugen hebt voor het videogebeuren,  mag ik dus aannemen dat er een aparte videokaart in je laptop zit? In dat geval zal het BIOS niet bepalen hoeveel geheugen het systeem 'ziet', maar zal het operatingsysteem (en onderdeel daarvan de videodriver) dat doen. Heb je wel de juiste drivers gebruikt. Voor laptops zijn meestal speciale versies van drivers nodig en kun je dus niet volstaan met 'standaard' drivers van de fabrikant van de videokaart.

m.vr.gr. Freya

csb5
door csb5 - Oct 4, 2009 om 18:47
85 Antwoorden / 6 Vragen

ik weet wel hoe het moet maar hoe heet het opgeslagen oude bios.en waar heeft hij de oude neer gezet.

freya
door freya - Oct 4, 2009 om 19:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Als je zelf niet weet hoe die oude versie heet, betwijfel ik of er uberhaubt nog wel een oude versie is. Normaliter update je met één of ander flashtooltje vanaf b.v. een diskette. Als het tooltje gestart wordt heb je de mogelijkheid om een bestaande BIOS uit te lezen en op schijf op te slaan of om een nieuwe versie te installeren vanaf een bestand dat op die diskette staat. Als je dus alleen dat laatste gedaan hebt zal er dus geen oude versie meer zijn.
Je zult dan bij de leverancier (Toshiba) op zoek moeten gaan naar die oude(re) versie (als je tenminste nog weet welke versie je had).

Freya

csb5
door csb5 - Oct 4, 2009 om 20:00
85 Antwoorden / 6 Vragen

de flash gaat niet via n diskette maar via flashprogram wat staat in windows xp.als ik de bios update gaat dit helemaal automatisch.

 hij slaat dan de ouwe bios op,zie hier vanalles staan maar weet niet wat ik terug moet zetten hoe heet hij .terug zetten heb ik nog nooit gedaan.

freya
door freya - Oct 4, 2009 om 20:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Toch even een vraag voor de zekerheid. Weet je zeker dat het om een update van het BIOS gaat en niet om een 'gewone' driver-update? BIOS-updates worden meestal niet onder Windows uitgevoerd, maar vanaf een bootable medium als een diskette of CDrom.

Mocht het toch om een BIOS-update gaan, kun je dan niet gewoon dat updateprogramma starten en dan kiezen uit een aantal opties, zoals het flashen van een eerdere versie? Kun je die nieuwere versie wel vinden? Die zal toch eerst gedownload zijn voor die geïnstalleerd kon worden. Meestal hebben die bestanden een extensie als .dat of .rom, zoek dus eens naar dat soort bestanden.

Freya

csb5
door csb5 - Oct 4, 2009 om 21:04
85 Antwoorden / 6 Vragen

denk dat het toch aan de videokaart driver ligt.

ga nog maar eens proberen er n andere oudere terug te zetten.

holpen
door holpen - Oct 5, 2009 om 19:21
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Het klinkt misschien wat zurig, maar zo is het niet bedoeld.

Maar doe dit a.u.b. NOOIT weer! Als je niet precies weet wat je aan het doen bent, houd je dan in vervolg verre van BIOS-updates e.d. Het flashen van het BIOS kan bijzonder schadelijke gevolgen hebben als er iets mis gaat. Het eindresultaat kan zelfs zijn de computer definitief niet meer werkt.

Voer bovendien alleen een BIOS-update uit als dat strikt noodzakelijk is - en dat is bijna nooit - bijvoorbeeld bij bepaalde hardware-problemen die door het oude BIOS veroorzaakt worden.

Wij zijn helaas ook niet helemaal helderziend, dus waar dat programma de oude BIOS heeft opgeslagen en onder welke naam, kunnen wij ook niet zomaar verzinnen. Dat had je echt zelf moeten onthouden bij het uitvoeren van de BIOS-flash.

csb5
door csb5 - Oct 5, 2009 om 19:34
85 Antwoorden / 6 Vragen

hoi holpen

ik heb dit gedaan ivm update van meer geheugen.

hier mee zou ik meer als 2gb erin kunnen plaatsen ivm vista of evt.wind 7.hij kon namelijk maar 2gb aan de rest ziet hij niet.

heb nog geen bij geplaats weet dus niet of hij ze wel ziet nu.

maar ik denk dat he de videokaart driver is.ben nog bezig ermee.

gr.csb5

holpen
door holpen - Oct 5, 2009 om 19:38
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ah - ok! Ik hoop dat het gewoon de videodriver is die de foute grootte aangeeft. Over het algemeen zit dit soort problemen niet in het bios.