be
door beloperator Mar 5, 2013 om 18:09
Computers & telefonie

Blokvertoning op televisie

Sinds een paar dagen ervaar ik op een paar TV zenders,dat de getoonde beelden houterig en met gekleurde strepen voorbij komen.Duidelijk een storing.In vakkringen schijnt men dit BLOKKER ontvangst te noemen Ik heb digitale TV van Ziggo. Ik ontdekte het euvel op het kanaal van TCM, Turners Classic Movies.Ik had altijd prima ontvangst van deze zender.Ik heb vluchtig gekeken hoe het met andere zenders gesteld was. Van de 80 zenders waren er nog een stuk of vier,die hetzelfde blokbeeld gaven.Alle Nederlandse,publieke en commerciele zenders hebben het euvel niet. Uiteraard Ziggo gebeld.Daar veronderstelde men in eerste instantie dat het aan de binnenkabel kon liggen.De kabel dus,die in mijn huis vanaf demeterkast via de muur naar de contactdoos in de huiskamer loopt.Om dat te checken wilde men een kabel sturen.Zat het probleem niet binnenshuis dan zou men een monteur sturen want dan was er buitenshuis ergens iets mis.Daar alle overige zenders,op die paar uitzonder5ingen na,het probleem niet hebben, suggereerde ik dat die monteur dan meteen maar aan de slag moest gaan.Maar daar hing een prijskaartje aan.Nu dacht ik,als a-techneut dat zo'n storing door Ziggo ergens centraal geregeld kon worden,maar dat had ik mis.Nu hoef ik natuurlijk die geblokte zenders niet dagelijks te bekijken,maar ik wil het wel voor elkaar hebben,perslot betaal ik er met mijn uitgebreide abonnement wel voor.Aangezien ik het toch vreems vind dat van de een op de andere dag die zenders kuren vertonen hoop ik dat de kuren ook weer vanzelf verdwijnen.Een kleine straatenquete bij de buren leverde geen bevredigend antwoord op.De een had KPN digitenne, een ander keek nooit verdeer dan de Nederlandse zenders etc.Niemand had Ziggo,dus ik ben nog niet veel verder gekomen.Wel wist iemand mij tevertellen dat de server/provider , Ziggo dus,verantwoordelijk was voor de slechte ontvangst en de ontvangst van de geblokte zenders zou kunnen versterken om het euvel te verhelpen. Graag werp ik mijn tv probleem in de ring van Kassa deskundigen om hun mening over mijn Ziggo ervaring te vernemen,waarvoor bij voorbaat mijn dank.

4344 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 18:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zelf ook Ziggo en heb sinds een jaar last met de Samsung digitale ontvanger,er zou een update
komen,nooit gebeurt,2x gebeld.
Dit komt om dat ze iets hebben veranderd.
Bij mij is Net5 + andere niet meer exact op het kanaal afgestemd.
Met de andere ontvanger werkt alles goed.
Dus misschien ligt het aan je digitale ontvanger.
Je kan ook de signaal sterkte controleren.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blokkerig beeld heeft vaak te maken met slechte coaxkabel (of slecht aangesloten kabel). Als er nog een oude kabel ligt, zou ik eerst eens beginnen met die te vervangen door een goed afgeschermde coaxkabel (kabelkeur).

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dan zou beloperator ook problemen moeten hebben met alle andere netten als de coaxkabel slecht aangesloten is.

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 20:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

jozu schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 18:37: Ik heb zelf ook Ziggo en heb sinds een jaar last met de Samsung digitale ontvanger,er zou een update
komen,nooit gebeurt,2x gebeld.
Dit komt om dat ze iets hebben veranderd.
Bij mij is Net5 + andere niet meer exact op het kanaal afgestemd.
Met de andere ontvanger werkt alles goed.
Dus misschien ligt het aan je digitale ontvanger.
Je kan ook de signaal sterkte controleren.

Misschien de zenders opnieuw automatisch op laten zoeken?

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 19:18: Dan zou beloperator ook problemen moeten hebben met alle andere netten als de coaxkabel slecht aangesloten is.

Nee, dat is helemaal niet zo!

ve
door verwijderd - Mar 5, 2013 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

carola.83 schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 20:07:
tenormin schreef op dinsdag 5 mrt 2013, 19:18: Dan zou beloperator ook problemen moeten hebben met alle andere netten als de coaxkabel slecht aangesloten is.

Nee, dat is helemaal niet zo!

Dat klopt. Wij hadden op een gegeven moment blokkerig beeld op filmnet en nog een paar zenders. Na een andere kabel (speciaal voor digitale televisie) te hebben aangeschaft was het probleem verholpen. De verkoper van de kabel wist ons te vertellen dat ziggo de signaalsterkte wel eens wat terug wil schroeven om de 1 of andere reden. Vandaar dat wij opeens op een aantal zenders slecht beeld hadden. Probeer het eens zou ik zeggen. Zo een kabel is goedkoper dan hun monteur.

ve
door verwijderd - Mar 6, 2013 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem dat u beschrijft is een signaal probleem dat meerdere oorzaken kan hebben. Het kan de buitebekabeling van Ziggo zijn, waar zij monteurs voor kunnen aansturen. Het kan ook uw eigen bekabeling zijn, daar bent u zelf voor verantwoordelijk. Het kan ook nog een probleem in uw digitale ontvanger zijn. Met de volgende stappen zou het probleem opgelost moeten worden:
1 - Haal de stroom van uw ontvanger, haal de coax kabel eruit en haal de smartcard eruit. Wacht 30 seconden. Sluit alleen de stroomkabel weer aan en geef de ontvanger tijd om op te starten. Als de ontvanger is opgestart krijgt u de melding dat er geen signaal is (meestal E48/E52). Sluit de coax kabel aan. Op Nederland 1 moet u beeld krijgen. Schakel over naar Nederland 2 waar u bericht krijgt dat u de smartcard in moet voeren. Voer de smartcard in. Als de smartcard herkend is krijgt u ook weer beeld op Nederland 2. Controleer of het probleem op de probleemzenders is opgelost. Uw ontvanger is nu hardwarematig gereset. Opgelost? Mooi zo laten! Niet opgelost? Stap 2!
2 - Herstel de fabrieksinstellingen van de ontvanger. Instructies hiervoor kunt u vinden op de website van Ziggo waar de handleidingen van alle ontvangers staan. Na deze stap heeft u uw digitale ontvanger ook softwarematig gereset waarbij ook alle software updates binnen moeten zijn. Controleer de probleemzenders weer. Opgelost? Mooi zo laten! Niet opgelost? Stap 3.
3 - Controleer uw binnenhuisinstallatie. De snelste manier is om een nieuwe coax kabel (die Ziggo u gratis toe kan sturen) rechtstreeks van uw hoofdaansluiting in de meterkast in uw ontvanger te pluggen. Zorg ervoor dat er geen splitters of versterkers tussen zitten en let er ook op dat u daadwerkelijk op de hoofdaansluiting test. Vaak zitten er op de hoofdaansluiting verdelers en die moet er eventueel af. De daadwerkelijke hoofdaansluiting is een doosje op de muur met 1 of 2 gaten waar een coax kabel in past. Controleer als u rechtstreeks bent aangesloten de probleemzenders. Opgelost? U weet dat het probleem in uw binnenhuisinstallatie zit en u zult moeten gaan zoeken waar precies. Een defecte verdeler van Ziggo kunt u nieuw toegestuurd krijgen van de Technische dienst. Niet opgelost? U weet nu zeker dat het probleem buiten uw woning zit. Neem contact op met de Technische dienst, vertel dat u voorgaande stappen heeft doorlopen en vraag om een monteur. Die zou het probleem voor u moeten kunnen oplossen.
Mocht u nog vragen hebben stel ze gerust.
Succes!

ve
door verwijderd - Mar 6, 2013 om 15:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevoeging: als het probleem buiten uw woning in de Ziggo bekabeling ligt lossen zij het kosteloos voor u op. De monteur kost geld als hij een probleem vindt in uw binnenhuisinstallatie, dat is namelijk uw eigen verantwoordelijkheid. Vaak kan hij dan niet voor u doen en moet voorrijkosten berekenen.
Mocht u het allemaal te ingewikkeld vinden dat kunt u altijd contact opnemen met Service+. Een extra dienst van Ziggo die u met vrijwel alles kan helpen. Zij berekenen wel altijd kosten dus probeer het eventueel eerst zelf!

ve
door verwijderd - Mar 6, 2013 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk je digitaal via een decoder of een CI+ module?

ve
door verwijderd - Mar 8, 2013 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naar aanleiding van de door WITTECHOCO gestelde vraag kan ik melden dat ik digitaal TV kijk via een HUMAX decoder.
Ook wil ik graag een ieder bedanken,die tot op heden op mijn probleemvraag reageerde.

ve
door verwijderd - Mar 8, 2013 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op een Humax decoder is mijn advies volledig van toepassing.
Heeft u het al op kunnen lossen?

ve
door verwijderd - Mar 8, 2013 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

De coaxkabel ansich zal het probleem niet veroorzaken de aansluitingen in meterkast en het kastje in de huiskamer zijn wel verdacht. In de meterkast is de aansluitsteker gaan oxideren waardoor er signaal verlies/kwaliteit ontstaat, in de huiskamer kan in het kastje de spitter die signalen opdeelt in radio/tv defect zijn. Een klein deel van het radio signaal wordt dan gemengd met het tv signaal.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2014 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Artefacten als 'blokjes' etc. ontstaan doorgaans doordat kabels en/of aansluitingen niet van voldoende kwaliteit zijn. Voor digitale ontvangst is het gebruik van goede kabel, zorgvuldig afgemonteerd met metalen stekkers on-ontbeerlijk. De kabel van huisaansl. tot TV mag ook niet al te lang zijn (Max. een meter of 10) en niet scherp gebogen worden. Ook het leggen, over vooral een lange lengte naast spanningvoerende kabels, kan ondanks de afscherming tot problemen leiden. Ook kunnen andere apparaten die in de kabel zijn opgenomen, zoals splitters, DVD recorders etc. tot problemen leiden. Zijn er meer TV's aangesloten, is wellicht een signaalversterker of breedband versterker benodigd.

Op de decoder kun je enkele gegevens uitlezen: Signaalsterkte: Deze dient ong. rond de 50% te zijn. Kwaliteit: deze dient 100% te zijn. BER (Bit Error Rate): Deze dient op 0 te staan. Hoe hoger de BER, hoe meer errors en dus gaat het dan uiteindelijk mis. De decoder kan wat fouten herstellen, maar als dit er teveel zijn 'snapt' deze het binnenkomende signaal niet meer wat zich uit in artefacten, wegvallend beeld, of het zelfs geheel op zwart gaan van de weergave. Ook kan de HDMI kabel soms voor problemen zorgen, maar doorgaans niet de eerstgenoemde. Zelfs en goedkope kabel kan doorgaans zeer goed voldoen, maar als alles verder in orde is gemaakt en er blijven problemen ontstaan, dan kun je eens proberen of een andere HDMI kabel soelaas biedt. Maar eerst moeten alle coax kabels en stekkers worden nagezien en/of vervangen.

Soms kan ook de oorzaak worden gezocht in een verouderde huisaansluiting (AOP). Is dat het geval, dan zijn de kosten daarvan, evenals montage voor de provider

Als de decoder op, of vlakbij een ander apparaat staat, zoals b.v. een versterker of receiver, kan het zijn dat deze de werking van de decoder nadelig beïnvloed.

Wellicht ten overvloede:

Bij een goede werking van de decoder, en dus beide tuners, kun je altijd een ander programma opnemen dan wordt bekeken. Als je 2 programma's opneemt, kun je alleen nog een derde bekijken, als die in dezelfde stream zit als de op te nemen zenders.

Noot: om de waarden van beide zenders uit te lezen dien je een zender te bekijken en en of twee (steeds vaker mogelijk bij Ziggo) anderen op te nemen.

Gr. Willem.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2014 om 06:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

PS: mijn laatse bericht is gebaseerd op wat Humax decoders/PVR's, zoals de 5050, 5200 en 5400 en met Ziggo als provider. Niet elke decoder heeft n.l. 2 tuners...

Mvg. Willem.