henk-jolanda
door henk-jolanda Aug 3, 2010 om 17:52
Computers & telefonie

Buffering

Ik kijk graag naar de detectives van de KRO online doch ik krijg regelmatig de storing "buffering".Wat kan of moet ik doen om zonder deze storing de detective te kunnen kijken?
Met vriendelijke groet Jolanda

12182 12 Rapporteer

genius
door genius - Aug 3, 2010 om 18:11
886 Antwoorden / 4 Vragen

Beste henk-jolanda,

De term "buffering" heeft te maken met het feit dat de PC de gegevens voor het afspelen aan het inladen is. Hoe groter het geheugen van de computer, des te sneller en minder vaak dit gebeurd. Als de computer een relatief klein geheugen heeft zal deze term zich gedurende het afspelen van de uitzending vaker laten zien.

Het is dus niet "echt" een storing, maar meer een mededeling. Door het geheugen van de computer te vergroten wordt dit euvel kleiner of zelfs verholpen.

Groet,

G.

dirck
door dirck - Aug 3, 2010 om 18:16
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Jolanda,

Meestal treedt dit verschijnsel op als je internetverbinding te traag is.

Mijn vraag is dan ook: hoe snel is je internetverbinding?

Groet, Dirck

freya
door freya - Aug 3, 2010 om 19:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo henk-jolanda,

De twee meest voorkomende oorzaken zijn:
1. Een trage (of slechte) internetverbinding (zoals dirck al aangeeft).
2. Er wordt tijdens het kijken van het filmpje, op de achtergrond, ook nog eens druk gedownload (muziek, films enz.). Dit kan op dezelfde computer zijn, maar ook door b.v. één van de kinderen op een andere computer. De beschikbare bandbreedte wordt dan verdeeld over de verschillende download(processen).
Oplossing: Laat andere gebruikers hun 'downloadactiviteiten' uitstellen tot een later tijdstip.

m.vr.gr. Freya

genius
door genius - Aug 3, 2010 om 20:38
886 Antwoorden / 4 Vragen

@freya:

Even een vraag (géén kritiek) aan jou. In hoeverre is het zeker dat het puur aan de internetverbinding ligt? Ik ben -voordat ik mijn antwoord (dinsdag 3 aug 2010, 18:11) heb geplaatst gaan zoeken en vond een artikel uit 2006 waarin dit ook werd aangehaald. Hierop werd geargumenteerd dat dit achterhaald was gezien de huidige aanbieders van internet en de snelheid die hierbij hoort.

Ikzelf heb het zelfde probleem: met de ene PC 1 Gb geheugen wel buffering en met de andere 4Gb geheugen niet. Vandaar mijn conclusie.

Als ik het bij het verkeerde eind heb, spijt mij dat dan ten zeerste.

G.

pavoordf
door pavoordf - Aug 3, 2010 om 20:47
519 Antwoorden / 73 Vragen

Wanneer je internetverbinding gemiddeld snel genoeg is maar niet constant, dan kan een groot buffergeheugen helpen. Op momenten dat de snelheid groter is dan de afspeelsnelheid, wordt de buffer gevuld. Omgekeerd wanneer de afspeelsnelheid groter is dan de internetsnelheid, dan wordt de buffer leeggelepeld. Hoe groter het geheugen, des te grotere variaties opgevangen kunnen worden

freya
door freya - Aug 3, 2010 om 22:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=genius schreef op dinsdag 3 aug 2010, 20:38]@freya:

Even een vraag (géén kritiek) aan jou. In hoeverre is het zeker dat het puur aan de internetverbinding ligt? Ik ben -voordat ik mijn antwoord (dinsdag 3 aug 2010, 18:11) heb geplaatst gaan zoeken en vond een artikel uit 2006 waarin dit ook werd aangehaald. Hierop werd geargumenteerd dat dit achterhaald was gezien de huidige aanbieders van internet en de snelheid die hierbij hoort.

Ikzelf heb het zelfde probleem: met de ene PC 1 Gb geheugen wel buffering en met de andere 4Gb geheugen niet. Vandaar mijn conclusie.

Als ik het bij het verkeerde eind heb, spijt mij dat dan ten zeerste.

G.
Ik zou juist willen zeggen: 'als er iets achterhaald is, dan is het wel het gebrek aan geheugen'. Vroeger hadden computers véél minder geheugen en kon dat wellicht een probleem zijn bij het streamen van video, maar tegenwoordig noemen we een computer met 1GB geheugen al 'krap' aan het geheugen. Tja, als dát al niet meer genoeg is om een videootje van enkele tientallen megabytes te kunnen streamen.....

Freya

genius
door genius - Aug 3, 2010 om 22:32
886 Antwoorden / 4 Vragen

@freya,

Dankjewel voor je duidelijke antwoord. Prima zo. Alleen ben ik nu wel benieuwd naar het systeem waar henk-jolanda mee werkt. Het zou best kunnen zijn dat het een combinatie van beide is.

Maar oké, ik haak nu af.
Nogmaals bedankt freya!

Groet,

G.

edwardus
door edwardus - Aug 3, 2010 om 23:05
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Buffering is iets dat Windows Media Player (WMP) te pas en te onpas doet, in mijn ervaring totaal zonder reden want op 1 en dezelfde pc speelt WMP niet normaal af zonder telkens minutenlang te gaan bufferen, terwijl bijv. RealPlayer en VLC Player er helemaal geen moeite mee hebben. Het ligt dus eerder aan WMP dan aan wat anders.

Voor mij is dat de hoofdreden geweest om WMP aan de kant te gooien en over te stappen op VLC Player.

henk-jolanda
door henk-jolanda - Aug 4, 2010 om 08:28
7 Antwoorden / 5 Vragen

hallo allen,die op mijn vraag gereageerd hebben.
de laptop waar ik mee kijk heeft een geheugen van 1.00gb.
32 bits besturingssysteem.
windows vista.
en het is opvallend dat het bufferen vaak plaats vind aan het begin en aan het eind van de film.ook verschilt het waar ik met de laptop ben ,vaak heb ik op de bovenverdieping minder last dan beneden in de huiskamer.
Dus denk ik dat het een combinatie van factoren is.
bedankt voor jullie reacties.Jolanda

edwardus
door edwardus - Aug 4, 2010 om 10:33
6844 Antwoorden / 14 Vragen

1GB is echt wel aan de krappe kant voor Vista hoor, je zou jezelf een plezier kunnen doen om er 2GB van te maken. Maar goed, wat je nu al kunt proberen is een andere media player, bijv. Media Player Classic, VLC Player of RealPlayer, allemaal gratis.

erik008
door erik008 - Aug 4, 2010 om 11:39
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Zet onder Opties/Prestaties de buffer eens ruimer.
In WMP staat hij hier op 55 seconden.

check
door check - Aug 4, 2010 om 21:30
6 Antwoorden / 1 Vragen

group policy

20% meer bandbreedte ter beschikking en geen geneuzel meer van M$

ms-toets+R
gpedit.msc
computer configuratie
Administratieve templates
network
Qos Packet Schedular

rechts
Limit reservable bandwith staat op niet geconfigureerd
rechtermuis properties
Klik op Enabled
zet bandwith limit (%) 0
en apply
Ok

kruisje rechtsboven eruit