gi
door gijssmit Apr 19, 2011 om 15:39
Computers & telefonie

Capaciteit C-schijf

Een vraag voor de wizkids onder jullie.
Ik heb een PC waarop Windows XP draait met een vrij kleine harde schijf (20GB). Nu dreigt de C-schijf na alle Windows updates vol te lopen en is er nog maar 365MB (van de 10GB) aan vrije capaciteit beschikbaar. Op de D-schijf is er nog 3GB aan ruimte over. Is het mogelijk en zo ja hoe ik eventueel 2GB aan de C-schijf kan toevoegen en deze van de D-schijf af halen? Een nieuwe harde schijf is geen optie, omdat ik deze PC alleen in noodgevallen gebruik en ook een LapTop heb met 60GB.

1398 9 Rapporteer

ik
door ikkedebeste - Apr 19, 2011 om 15:43
16 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor, daar zijn talloze partitioneringsprogramma's voor zoals G-Parted. Echter, als je het nog nooit gedaan hebt (en ook als je het wel eens eerder gedaan hebt) doe je er verstandig aan om even een volledige backup te maken van beide partities. Voor het geval er iets misgaat, en dat wil nog weleens gebeuren.

Als G-Parted je tever boven de pet gaat, kijk dan eens hier: http://www.partition-tool.com/personal.htm
of
hier: http://partitionlogic.org.uk/

Het gaat erom dat je de partitiestructuur kan resizen.

maassteen
door maassteen - Apr 19, 2011 om 16:07
23 Antwoorden / 0 Vragen

Ietsje veiliger misschien is het om uw swapfile zelf te beheren en deze op D te zetten. pagefile.sys
En een grondige schoonmaak van vele tijdelijke bestanden wil ook al helpen om wat meer ruimte te verkrijgen op C. klik
Maar als u het aandurft, G-Parted is een prima tip.

freya
door freya - Apr 19, 2011 om 16:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo gijssmit,

De makkelijkste manier is om wat 'data' te verplaatsen van C: naar D:. Heb je b.v. mappen met foto's en/of muziekbestanden, dan kunnen die gerust naar de D: schijf. Verplaats in ieder geval géén programmamappen, want dat leidt tot problemen.

Daarnaast zou je programma's kunnen verwijderen (via de uninstall optie) die je toch niet (meer) gebruikt. En als je b.v. Internet Explorer gebruikt, dan zou je via Extra > Internetopties alle 'tijdelijke internetbestanden' kunnen opruimen. Daarnaast vind je een instelling die aangeeft hoeveel ruimte er op de harde schijf gebruikt mag worden voor die 'tijdelijke internetbestanden'. Die waarde staat meestal erg hoog ingesteld en met de snelle internetverbindingen van tegenwoordig is dat compleet overbodig. Stel die ruimte in op b.v. 10MB, dat is groot zat en scheelt je een hele hoop vrije ruimte op de C: schijf.

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Apr 19, 2011 om 16:48
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Deze schijf is gewoon te klein. De C en D partitie samenvoegen kan wel, maar dat is een zeer tijdelijke oplossing. De echte oplossing is een nieuwe schijf, voor een paar tientjes heb je tegenwoordig al 1TB. De partities kun je overzetten met een cloning programma zoals bijv. Acronis TrueImage, er zijn vast ook nog wel gratis alternatieven.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 19, 2011 om 19:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Je kan de update die al geinstaleerd zijn over zetten op een usb stick of op drive D.
Ik heb ze dus gezipt en op een exerne oplag neer gezet.

gi
door gijssmit - Apr 19, 2011 om 20:56
31 Antwoorden / 10 Vragen

Ik wil jullie bedanken voor de zeer snelle antwoorden.
Ik heb alleen nog een vraag voor valerius-2. Jij zegt dat de updates die al zijn geïnstalleerd overgezet kunnen worden naar de D-schijf. Waar kan ik deze updates op de C-schijf vinden?

dirck
door dirck - Apr 19, 2011 om 22:35
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo gijssmit,

Als je PC verder goed draait, dan zou je ook de Systeemherstelpunten kunnen verwijderen behalve de laatste. (dit scheelt soms wel 3 GB)

Open Deze computer klik dan met rechts op de C: schijf en kies voor Eigenschappen
Klik dan op Schijfopruiming en vervolgens op Meer opties
Dan klik je onderaan bij Systeemherstel op Opruimen

Op onderstaande website staat het precies beschreven (met plaatjes) hoe je dit kunt doen, ook staan er andere tips in voor onder andere het verwijderen van tijdelijke bestanden e.d.
www.kazzu.be/pchelpen/windows-tools-xp-update-defragmentatie-systeem-herstelpunt-register-back-up-programma

Groet, Dirck

valerius-2
door valerius-2 - Apr 19, 2011 om 23:11
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zoek eens naar $*.* op je c schijf normaal staan ze in je windows dir.

gi
door gijssmit - Apr 26, 2011 om 15:31
31 Antwoorden / 10 Vragen

dirck en valerius-2 nog bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb de suggestie van dirck opgevolgd ten aanzien van de Schijfopruiming. Het heeft weliswaar geen 3GB opgeleverd, maar ik heb nu toch een vrije ruimte van 1GB, dus een flinke verbetering. Nogmaals iedereen bedankt voor de antwoorden.