ve
door verwijderd Mar 17, 2004 om 23:01
Computers & telefonie

Cassettebandjes

ik heb laast een cassettebandje naar MP3 omgezet met de programma All sound recorder XP maar er zit te veel ruis in het liedje en dat hoor je ook op de cd.
weet iemand hoe je ruis van cassettebandjes kan verminderen of helemaal weghalen als je ze naar mp3 omzet?

1623 5 Rapporteer

tetter
door tetter - Apr 16, 2004 om 13:03
174 Antwoorden / 14 Vragen

Een kwaal waar alle analoge audio-opnamen aan lijden is ruis. Er is geen verschil of het een grammofoonplaat, een ¼inch tape of een cassettebandje betreft. Ruis is onverbrekelijk verbonden met deze opslagmedia

Gelukkig bieden de meeste audiobewerkingsprogramma's de mogelijkheid om ruis met een door de gebruiker bepaald percentage terug te dringen. Een 100% reductie van de ruis zou het geluid anders wel heel erg "droog" laten klinken, of er ontstaat een vreemd "borrelend" geluid dat uit een sciencefictionfilm lijkt te komen.

Om ruis te filteren moet natuurlijk eerst gedefinieerd worden wat de ruis is in een opname. Geen computerprogramma is zo slim dat het zelfstandig kan bepalen wat ruis is in een opname of dat de bitjes gewoon bij het muziekstuk horen.
Bepaalde letters vormen bij de uitspraak ook ruis, zoals de c, f, g, s, v en z. Evenzo is bij blaasinstrumenten een vorm van ruis noodzakelijk om het instrument te laten klinken zoals het hoort.
De elementen die zo onverbrekelijk zijn verbonden met het instrument of de menselijke stem willen we er natuurlijk niet uitfilteren. Het zou de opname erg onnatuurlijk doen klinken.

Bij een opname van geluid is ruis over het algemeen makkelijk vast te stellen. Op een LP staat altijd een stilte tussen de verschillende tracks, een vinyl, bakeliet of schellak single heeft aan het begin en aan het eind een kort stukje met stilte. Gesproken woord is nooit aaneengesloten, er vallen altijd pauzes tussen de woorden of zinnen. Die stiltes gebruiken we om de ruis van de opname te analyseren.

Tip: gebruik een programma als cool edit (relatief duur) of een shareware programma als
DePopper (http://www.droidinfo.com.br/software/depopper/default.asp)

Met dit laatste kan ook die vervelende tik van LP's opnames verwijderd worden

tetter
door tetter - Apr 16, 2004 om 13:03
174 Antwoorden / 14 Vragen

Op www.download.com kun je cool edition pro downloaden (gratis). Hiermee kun je heel gemakkelijk de ruis eruit halen !

jr
door jrmusic - Apr 16, 2004 om 13:03
6 Antwoorden / 0 Vragen

Veel cassette-recorders hebben tegenwoordig zelf een ruis-filter ingebouwd. Deze werken bijzonder goed. Ook is er heel veel software te verkrijgen waarmee de opname van MC/LP/etc. gefilterd kan worden.

mienmoeke
door mienmoeke - Apr 16, 2004 om 13:03
8 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb voor het overzetten van LP->CD en MC->CD gebruikgemaakt van Magix Music Cleaning lab. Werkt prima. Ruis en getik verdwijnt bijna helemaal zonder de originele muziek/stemmen aan te tasten. Het vergt wel enige tijd om de juiste instellingen te vinden, maar dan heb je ook wat.

pe
door pettel - Apr 16, 2004 om 13:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn een aantal uitstekende software producten in de handel die een opname als nieuw kunnen laten klinken.Een heel simpel voorbeeld is bijv. meegeleverd bij NERO 5.0 (cd-brandsoftware).http://www.music-wizard.com/ is een site waar je een gratis versie kunt downloaden.www.computertotaal.nl/downloads vind je een professionele editor.Na bewerking absoluut cd kwaliteit!