ro
door rolex Aug 17, 2011 om 13:56
Computers & telefonie

Computer slaat na 1/2 uur uit

Hallo,

sinds 2 weken als ik mijn computer aanzet, en werk daarop slaat hij na ong. 1/2 uur uit.
1x p.w. scan de computer automatische Microsoft Security Essentials na ong. 1/2 uur slaat ook dan de computer uit.
Wie kan mij helpen met een duidelijk antwoord.
Alvast vriendelijk bedankt.

3976 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 17, 2011 om 14:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rolex,

Temperatuurprobleem?
Schroef de pc eens open en zet hem aan.
Draaien alle fans?
Draait er 1 niet dan is dat waarschijnlijk het probleem
Blaas de compu (ook) even schoon met bv. een busje perslucht en dan met name de ventilatoren.
Kijk eens wat de temp. in je computer wordt (tussen de 40 en 70 is redelijk) met bv. het progje Speedfan: klik hier.
Let op: even naar beneden scrollen en op het kleine blauwe pijltje klikken achter download.

Suc6

freya
door freya - Aug 17, 2011 om 15:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo rolex,

En laat de computer eens een paar uurtjes werken met de kast open. Als het probleem dan niet meer optreedt, weet je zeker dat het een 'warmteprobleem' is.

m.vr.gr. Freya

ag
door agem - Aug 19, 2011 om 12:39
5 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Rolex,

Ik heb een zelfde probleem kort geleden met Windows Vista gehad. Dit gebeurde na een systeem-update.
Ik heb toen een systeemherstel gedaan en de update opnieuw geinstaleerd.
Hiermee was het probleem bij mij verholpen.

Ik weet natuurlijk niet of dit bij jouw ook het geval is, maar het is maar een kleine moeite, en dus volgens mij het proberen waard.

Succes.

shivaantje
door shivaantje - Aug 19, 2011 om 13:24
2 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is dan, start die dan ook vanzelf weer op, heb hetzelfde probleem gehad, voeding om zeep, nieuwe erin, probleem over.

ro
door rolex - Aug 19, 2011 om 13:38
14 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo Shivaantje, nee mijn computer start niet vanzelf, moet hem echt weer aanzetten.

Ik werk niet met windows 7 of vista maar gewoon de normale windows

jantom
door jantom - Aug 19, 2011 om 13:38
377 Antwoorden / 0 Vragen

De goede antwoorden zijn al gegeven (naar mijn bescheiden mening):
warmte(problemen) en voeding (stuk) - daar moet naar gekeken worden.

Een software-probleem verwacht ik niet.

jantom
door jantom - Aug 19, 2011 om 13:42
377 Antwoorden / 0 Vragen

En wees voorzichtig met perslucht. Beter niet doen.

jdm
door jdm - Aug 19, 2011 om 14:31
11 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zijn dat de oplossing van het probleem veel gemakkelijker is, ga naar energie beheer en kijk naar de instellingen van harde schijf uitschakelen.
Als deze 30 minuten staat dan deze op nooit zetten en het probleem is verholpen.
Eventueel hetzelfde doen met de monitor. Tegenwoordig zijn de pc's zo ingesteld dat ze milieuvriendelijk draaien.

Energie beheer staat in het configuratie scherm !!

shivaantje
door shivaantje - Aug 19, 2011 om 14:57
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mwhaha, energiebeheer, dat zou ook nog kunnen, maar heb kort geleden ongeveer hetzelfde gehad met een laptop, 10 minuten tops, dan uit.
Heb ik 'm in de vriezer gekwakt voor een uurtje, toen duurde het toch bijna 40 minuten, zat stof tussen de vinnen van koelplaat processor, ergo, koelingprobleem.

jantom
door jantom - Aug 19, 2011 om 15:07
377 Antwoorden / 0 Vragen

"sinds 2 weken als ik mijn computer aanzet, en werk daarop slaat hij na ong. 1/2 uur uit".

Onder "uitslaan" versta ik hier het stoppen van de computer.
Dat kan volgens mij niet gebeuren via een instelling in "Energiebeheer".

Ik lees trouwens ook dat de gebruiker de computer gebruikt en dan toch ziet dat de computer stopt.
Het is voor mij in ieder geval een duidelijk hardware-probleem.

amorlaura
door amorlaura - Aug 19, 2011 om 16:58
10 Antwoorden / 3 Vragen

Hi Rolex

Het zal inderdaad een warmte probleem zijn.

Wat ik zelf heb gehad is dat er geen of te weinig koelpasta tussen de processor en het koelblok zat.

jdm
door jdm - Aug 19, 2011 om 22:44
11 Antwoorden / 0 Vragen

Wat heb je voor die 14 dagen met de pc gedaan, er andere dingen in gezet
(meer geheugen, andere videokaart etc.)
Heb je er een ander besturings systeem opgezet of andere software geinstalleerd.
Wat voor windows versie word er gebruikt, 32 bit of 64 bit.
Heb je de pc open gehad om door te blazen en het stof er uit te krijgen.

Heel veel vragen die kunnen leiden tot de oplossing van het probleem, een warmte probleem hoeft het niet te zijn.

Voor een antwoord waar je iets aan hebt moeten wij meer info hebben.

ro
door rolex - Aug 20, 2011 om 05:53
14 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo allemaal,

ter verduidelijking, ik heb niets aan mijn computer gedaan, het gebeurde zo maar van de een op de andere dag.
Ik gebruik mijn computer normaal, laat regelmatig ccleaner lopen, voer prefetch uit, krijg ook normaal de updates dus het blijft voor mij een raadsel.
Het is tijdens gebruik van de computer ineens pief uit, dan start ik de computer weer opnieuw op en kan weer even gebruik maken van de computer, ik heb de warmte temperatuur gemeten en die was 86.
maar alvast een ieder bedankt voor hun raad.
Rolex

ikbenik
door ikbenik - Aug 20, 2011 om 08:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rolex schreef op zaterdag 20 aug 2011, 05:53] ik heb de warmte temperatuur gemeten en die was 86.

Dat is het teken dat de computer vol stof zit.

Schoonmaken dus.

jdm
door jdm - Aug 20, 2011 om 09:15
11 Antwoorden / 0 Vragen

Aangezien je aangeeft dat de temperatuur van de pc 86 celcius is, dat is veel te warm. Kan zijn dat de koeling niet goed werkt of helemaal niet werkt.
Is die 86 celcius van de hardeschijf of van de processor.
Als je dat weet dan weet je ook waar je ongeveer voor een oplossing van het probleem moet zoeken.
Ik gebruik harddisk sentinel om de temperatuur van mijn hd bij te houden en heb een extra koeler onder de hd, dit ondanks dat het tegenwoordig niet meer echt nodig is volgens de fabrikanten.

edrick3
door edrick3 - Aug 20, 2011 om 10:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=rolex schreef op zaterdag 20 aug 2011, 05:53],.... ik heb de warmte temperatuur gemeten en die was 86.....

Rolex@rolex,

Dus .... het allereerste antwoord - en de andere antwoorden - nog maar eens lezen en maatregelen nemen om de temperatuur te verlagen.

Suc6

clijnmarijne
door clijnmarijne - Aug 20, 2011 om 21:43
134 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=edrick3 schreef op woensdag 17 aug 2011, 14:52]Hallo rolex,

Temperatuurprobleem?
Schroef de pc eens open en zet hem aan.
Draaien alle fans?
Draait er 1 niet dan is dat waarschijnlijk het probleem
Blaas de compu (ook) even schoon met bv. een busje perslucht en dan met name de ventilatoren.
Kijk eens wat de temp. in je computer wordt (tussen de 40 en 70 is redelijk) met bv. het progje Speedfan: klik hier.
Let op: even naar beneden scrollen en op het kleine blauwe pijltje klikken achter download.

Suc6

Edrick, omdat ik ook hier het probleem heb dat er al snel een ventilator begint te loeien (bij scannen of video's bekijken) heb ik Speedfan geïnstalleerd om naar de temperatuur te kijken. Speedfan noemt 3 fans maar geeft van 2 stuks
het RPM op. Bij de 3e staat een 0. (Staat er dan eentje stil?)Ik hoor een ventilator al inkomen als temp1 43 gr. is, temp2 en temp3 staan dan op 54 gr. (ik bekijk dan een video van ongeveer 8 minuten).Temp 1 laat hij in het systeemvak zien momenteel (41 gr.) HDO: 42 gr.C Ik heb een vinkje gezet bij Automatic fan speed. Is dat verstandig?
Mag ik deze vraag zomaar hier stellen terwijl iemand anders ook wat vraagt over dit onderwerp trouwens?
Mijn systeemkast is vrij van stof. Als hij opstart begint een van de ventilatoren al meteen (het geluid van een opstijgend vliegtuig hoor je dan) dat duurt maar even.
Hartelijk dank alvast voor een reactie!
Clijnmarijne

freya
door freya - Aug 20, 2011 om 23:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo clijnmarijne,

Speedfan geeft geloof ik 'standaard' meetwaarden aan van 3 ventilatoren, maar ook als je computer géén ventilatoren zou hebben, dan nog zie je in Speedfan 3 ventilatoren staan met daarachter een meetwaarde (die dan 0 is/zijn).
Dat je bij de derde 'fan' geen meetwaarde ziet staan, hoeft ook niets te betekenen. Ventilatoren heb je in verschillende uitvoeringen, met 2 aansluitingen en met 3 aansluitingen. Alleen ventilatoren met 3 aansluitingen kunnen 'gemeten' worden. De andere draaien meestal gewoon op volle toeren of worden vaak middels spanningsverlaging geregeld, maar dan nog kan dan de snelheid niet 'gemeten' worden.

Verder, of de boel 'stofvrij' is kan alleen vastgesteld worden door de kast te openen en de ventilatoren en koelblokken te inspecteren.

En tenslotte, dat de ventilatoren eerst op volle toeren draaien (na het inschakelen van de computer), is helemaal niet zo ongewoon.

En met temperaturen rond de 40 graden zou ik me maar geen zorgen maken. Die derde temperatuur is wellicht van je videokaart en als die wat oploopt bij een filmpje bekijken tot boven de 50 graden, dan is dat ook niets om je zorgen over te maken.

m.vr.gr. Freya