af
door afas Sep 3, 2009 om 22:06
Computers & telefonie

Computer sluit automatisch af

Wie kan mij helpen?

Sinds 3 maanden heb ik een nieuwe computer: AMD 64 X2 4400, 4Gb geheugen, Radeon 4350, 250 Gb HD, Windows XP.

Zodra ik een spel speel via CD-rom of internet sluit de computer zichzelf af en blijft zich daarna opstarten.

Volgens de leverancier (Eenmanszaak) gaat het om softwarematige fouten die niet onder de garantie vallen. Opmerkelijk vind ik dat het probleem zich zowel voordoet op internetsites als bij cd-roms. Hiervoor had ik 7 jaar een computer waarop ik zonder problemen spelletjes kon spelen via internet en cd-rom.

Ik hoop op jullie tips en reacties. Alvast bedankt! Groeten, Jeannet.

1605 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 3, 2009 om 22:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo afas,

En doe het volgende eens en kijk wat voor foutmelding er komt:

Deze Computer> Eigenschappen> Geavanceerd> Opstart- en herstelinstellingen> Dan bij systeemfouten, het vinkje weg halen bij De computer automatisch opnieuw opstarten.

Suc6

macwouter
door macwouter - Sep 3, 2009 om 22:40
825 Antwoorden / 9 Vragen

Beste afas vooruit laat ik dan maar de eerste zijn. Mijn Acer laptop van al jaren oud met XP begon ook eens een keer spontaan opnieuw op te starten wel tig keer achter elkaar met iedere keer een blauw scherm die het had over clusters die niet gevonden werden of niet geldig waren.Een systeemherstel haalde niets uit en je werd doodgegooid met reactie,s als je harde schijf is stuk of je laptop is versleten.Ik heb er weken mee gezeten totdat ik het idee maar aanhaalde om alles maar weer terug te zetten naar fabrieksinstellingen waar ik eigenlijk geen zin in had. Het schijnt dat ik per ongeluk een belangrijk bestand verwijderd had of iets van software want na alles terug gezet te hebben naar de fabrieksinstellingen heb ik het nooit meer meegemaakt en kan ik nog steeds fijn internetten.

macwouter
door macwouter - Sep 3, 2009 om 22:41
825 Antwoorden / 9 Vragen

Was blijkbaar niet de eerste....

freya
door freya - Sep 5, 2009 om 20:54
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo afas,

Het zal naar alle waarschijnlijkheid ook wel een softwareprobleem zijn. De eerste stap zal toch moeten zijn om te controleren of alle drivers wel up-to-date zijn. Kijk in eerste instantie naar de chipsetdrivers voor het moederbord en daarna naar de drivers voor de videokaart.

m.vr.gr. Freya

af
door afas - Sep 5, 2009 om 21:23
3 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Freya,

Hartelijk dank voor je reactie. Helaas zit ik nog met vragen/problemen.

Allereerst het feit dat de PC slechts 3 maanden oud is en drivers al niet meer up-to-date kunnen zijn?

Hoe kan ik dit controleren en hoe vaak is controle nodig?

Hoe vind ik chipsetdrivers (moederbord) en drivers voor de videokaart?

Hoe kan ik dan de juiste keuzes en toepassingen maken?

Moet ik via Extra/Internetopties/Geavanceerd/ Instellingen ook vinkjes nazien?

Onbegrijpelijk, zo'n nieuwe PC met ruime specificaties. M'n vorige (veel beperkter) PC kon 7 jaar zonder problemen spel-cd's en spellen via site's aan.

Ik stel het zeer op prijs als je mij wilt helpen.

Groeten en bijv.dank, Jeannet.

freya
door freya - Sep 5, 2009 om 22:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Het probleem met nieuwe computers is vaak dat er ook nieuwe (lees: recente) hardware in zit, waarvan de drivers nog niet optimaal zijn en soms nog 'bugs' bevatten. Na één of meer updates zijn deze fouten er dan uit en is verder updaten ook meestal niet meer nodig en kan een computer vervolgens jaren probleemloos werken.

Mocht je niet zo vaardig zijn met dit updaten, dan is het wellicht verstandiger om eerst de optie van edrick3 te proberen. Wanneer je namelijk de door edrick3 bedoelde optie uitschakelt, zul je bij het optreden van een fout een foutmelding te zien krijgen in plaats van dat de computer meteen opnieuw opstart. Post hier dan even welke foutmelding je te zien krijgt en wellicht geeft dat dan meer duidelijkheid over de oorsprong van het probleem.

Freya

af
door afas - Sep 7, 2009 om 12:43
3 Antwoorden / 6 Vragen

Hallo freya,

Heb de oplossing van edrick al geprobeerd, maar het stond niet aangevinkt.

Hoe kan de drivers controleren en dan updaten?

Alvast bedankt

Jeannet