la
door laptop Feb 9, 2008 om 15:40
Computers & telefonie

Computerboer

een kennis van mij kocht bij een computer boer, een cpl computer p2,62 jaar geleden. hij werkte met xp prof. hij verzocht mij om windows vista te installeren. oke! aangekocht vista premium . alles eerst via internet met xp gecontroleerd of deze voldeed aan de vereisten. comtabilteit en drivers. hij heeft 18mb aan drivers etc opgehaald ,en toen zou het kunnen! zou het kunnen?  welnu om 19.30 begonnen en om 1.45 geen draaiend systeem. comclusie vista kon er niet op! dank u wel microsoft.
even ter verduidelijking, ik had de kennis al gewaarschuwd omdat hij een goedkoop systeem had(zal de naam hier  nog niet noemen) die altijd via internet adverteerd! dit systeem (en velen van dat bedrijf) zij meestal moederboards met alles on-board! dus vga/sound/usb etc etc. dit is m.i de reden dat het niet lukt. ik zoek nog contact met het bedrijf en met microsoft. ik vermeldt hier nog dat de chipset sis is die nogal problemen kan opleveren,en nog andere zaken.

samengevat vista kan niet op elke pc.en zeker niet vwb goedkope on-board moederborden.

1280 19 Rapporteer

gsm
door gsm - Feb 9, 2008 om 15:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Je moet het systeem eerst zoveel mogelijk uitkleden en eerst voorzien van de nieuwste BIOS versie, die geschikt moet zijn voor VIsta.

Volgorde:
BIOS update
Overbodige opties verwijderen.
Vista installeren, eventueel eerst zonder netwerk of enige andere extra's.
Vista updates installeren.
Laatste voor Vista geschikte drivers installeren (één tegelijk en steeds een herstelpunt vooraf maken).

GSM

wi
door wippie - Feb 9, 2008 om 16:00
260 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft U er wel verstand van laptop? Of ben U ook een boer, zoals U de computerleverancier noemt. Lekker denigrerend. Ook voor de agrarier waarvoor ik veel bewondering heb.

door 4711 - Feb 9, 2008 om 16:48
885 Antwoorden / 2 Vragen

Als er maar 1 verkeerde niet voor dit moederbord geschikte driver tussen zit hang je al....
Maar om nu de firma de schuld te geven... koop een moedertje met Vista drivers erbij vanaf €39,- en je hebt gelijk modern en goedkoop DDRII geheugen dat beter werkt en SATA aansluitingen omdat de oude IDE erg snel verdwijnen!
De DDR I geheugen en IDE producten liggen nu in opruiming en mijn leverancier heeft een beperkte voorraad en moet al regelmatig op bestelling leveren...

Dus een Museum met Vista, terwijl ik vele klachten hoorde van het nog niet goed uit ontwikkelde OS...
XP zal nog langer ondersteund worden en na Service Pack I zal het vermoedelijk eindelijk beter worden...
Maar waarom gaat Billy Gates niet net als Linux Ubuntu een Update Manager installeren die wekelijks dingen bijwerkte?
Dit is ook een reden waarom Linux betrouwbaarder is, of eigenlijk de gaten eerder repareerde dus maar heel weinig mensen met de fouten geconfronteerd worden!
Net als 8.04  Beta testers graag Vista gebruiken om Linux te ontwikkelen en kijken wat er goed is en over te nemen zou Billy daar ook Miljarden $ mee kunnen verdienen!

gsm
door gsm - Feb 9, 2008 om 16:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

offtopic @jonjo

Met boer, groenteboer, visboer en computerboer is in principe niks mis, zolang iemand het maar niet meteen denigrerend vindt.

Een computerboer is ook in mijn ogen dus gewoon een leverancier of handelaar, die gespecialiseerd is in computers.
Misschien kan ikbenik wel aangeven of hij zich beledigd zou voelen met de term computerboer. Ik zou het zelf eerder een compliment vinden.

GSM

ro
door ronny530 - Feb 9, 2008 om 17:02
2803 Antwoorden / 41 Vragen

@laptop, computerboeren zoals jij ze noemt zijn echt de beste, klantvriendelijk en er wordt aan de wensen van de klant gedacht. Krijg je tenminste geen PB,HP of een ander merk pc in je maag gesplitst. Vista is de nieuwe crime van microsoft. Rand apparatuur werkt niet meer en de fabrikant moet er maar drivers voor maken. Het hele besturing systeem neemt zoveel ruimte dat met een hd van 20 gig en minder dan 512 mb geheugen vista helemaal niet loopt.

Ronny.

qp
door qpc - Feb 10, 2008 om 01:54
203 Antwoorden / 0 Vragen

Even een berichtje voor 4711..... Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje ziek van hoevaak jij afgeeft op Vista en andere Windows versies, terwijl je vaak ook duidelijk laat blijken daar niet voldoende verstand van te hebben. Ook nu weer begin je er over dat de ondersteuning van XP langer door zal gaan, dat is niet het geval....

Ook jouw opmerking over DDR 1 geheugen, wat volgens jou 'in de opruiming' zou liggen, klopt van geen kant, sterker nog, DDR is momenteel duurder dan DDR2, dus laat je EERST eens goed voorlichten. Dat jouw leverancier maar een beperkte voorraad heeft, dat ligt aan jouw leverancier en nergens anders aan. Ik kan VOLOP DDR en IDE spullen leveren, er is ABSOLUUT geen gebrek aan!
Dan nog die onzin over hoe Ubuntu update en Windows niet??? Windows heeft ook een automatische update, al jaaaaren en dat doet ie dus trouw elke maand..... Dat Linux veiliger zou zijn, dat is trouwens ook al JAREN geleden achterhaald, Vista IS HET VEILIGSTE BESTURINGSSYSTEEM OP DIT MOMENT!!!! Doe je huiswerk eens voordat je deze onzin gaat verkopen!!!

En dan voor ronny530....

TUURLIJK moeten de hardwarefabrikanten de drivers voor hun apparatuur schrijven!!! Verwacht jij nu ECHT dat Micrososft voor ALLE merken en dan ook nog eens ALLE modellen software gaat schrijven terwijl de fabrikanten ZELF dit (om diverse redenen) niet (willen) doen??? Waar zit je verstand!!!
Het is ALTIJD de verantwoording van een HARDWARE fabrikant om hun product geschikt te maken voor een bepaald OS. Als jij een printer koopt voor XP, dan mag je verwachten dat ie ook werkt met XP. Dat ie met Vista niet werkt, dat is niet de schuld van Microsoft, maar van de fabrikant. De discussie hierover is eigenlijk zinloos, want daar is al zoveel over geschreven, alleen de echte simpele zielen houden nog vast aan het idee dat het de schuld van Microsoft is, de rest van de wereld kan logisch redeneren.....

En ja, Vista is zwaar en groot, maar Vista is ook BEDOELT voor de moderne generatie pc's en NIET voor een pc van 3 jaren oud met maar 512MB en een 20GB harde schijf, je moet ook wel een verschrikkelijke n00b zijn om daar Vista op te gaan installeren....
Als jij Blu-ray recorder koopt, dan ga je toch ook niet lopen te zeiken dat ie niet op jouw tv van 15 jaar aangesloten kan worden??? En zo ja, ga je dan de fabrikant van de tv daar de schuld van geven????

Dan een vraagje voor de vraagsteller:

Waar gaat de installatie fout? Misschien kan ik helpen.... en ja, een moederbord met een SIS chipset en dan ook nog eens grafische chip onboard, dat is het meest 'low budget' dat je kan kopen, dus vraag ik me af of het wel zinvol is om Vista te gaan gebruiken zonder de hardware daar wat beter op aan te passen.....

qp
door qpc - Feb 10, 2008 om 02:11
203 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een paar links voor 4711:

http://webwereld.nl/articles/49566/microsoft---vista-veel-veiliger-dan-windows-xp-.html

http://core.tweakers.net/nieuws/48149/nieuwe-face-the-facts-campagne-vista-veiliger-dan-linux.html

http://www.computable.nl/nieuws.jsp?id=2025958

jurrien_1
door jurrien_1 - Feb 10, 2008 om 08:03
77 Antwoorden / 0 Vragen

(een kennis van mij kocht bij een computer boer, een cpl computer p2,62 jaar geleden. hij werkte met xp prof. hij verzocht mij om windows vista te installeren. oke! aangekocht vista premium )

Het is natuurlijk vragen om problemen om Vista op dit systeem te zetten.Veel te zwak en het gaat voor geen meter werken.Afgeven op Windows Vista schijnt mode te zijn maar op de 3 systemen ( moderne ) en 1 laptop draait Vista premium als een zonnetje, snel en vooral stabiel.Ik kwam bij iemand thuis die ook overal neerkalkt hoe slecht Vista wel niet is en wat blijkt? Hij werkt zelf met XP op een pentium 3.Bij mij draait het nu 11 maanden heerlijk en alleen in het eerste begin twee zaken moeten vervangen ( veel te oude printer+ webcam).Kortom, is je syteem in staat Vista te draaien? doe het, maar is het niet geschikt voor Vista? laat het dan lekker.

dirck
door dirck - Feb 10, 2008 om 08:33
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ik neem aan dat het hier gaat om een Pentium 4 2.6 GHz (2600) van 2 jaar geleden?
Dat het nu niet wil lukken heeft te maken met de onboard videokaart en te weinig geheugen.

Met een goede videokaart en minimaal 1 GB aan geheugen zal Vista Premium hier prima op kunnen draaien! (voor 100 euro zou je al klaar kunnen zijn)

gsm
door gsm - Feb 10, 2008 om 10:41
5940 Antwoorden / 47 Vragen

quote (qpc)
Ook nu weer begin je er over dat de ondersteuning van XP langer door zal gaan, dat is niet het geval....
einde quote

Ondersteuning (uitgebreide) voor XP Home edition is tot 2014,
Ondersteuning voor Vista tot 2012, (uitgebreide onderst. onbekend).

http://support.microsoft.com/gp/lifeselectwin

GSM

door 4711 - Feb 10, 2008 om 10:56
885 Antwoorden / 2 Vragen

@ qpc,

Het plan was om Vista langer te laten leven en over 1 jaar XP te stoppen, dit is dus langer geworden....

Ik weet meer dan je denkt maar zeg het als Niet Nederlander vaak iets anders, dus voor je iets beweer, ik heb in 1978 een Vic 20 van Commodore als eerste ervaring....

Ik vertelde dat naast de tussen update het grote herstel via Service Pack I moet komen en dat zou met niet maandelijkse kleine maar dagelijks wat nodig kunnen, dus geen zwaar Pack maar dagelijks een beetje zoals Linux, want hoe eerder je herstel des te minder klachten!

Ik heb niets tegen Vista, erg mooi en bij nieuwe apparaten zal het prima werken, maar ik vind het onzin om printers en software weg te gooien die vrij prijzig waren en nog goed werken, dus het verspillen van grondstoffen en zo....

Veel mensen hebben ooit gezien hoe lastig en moeilijk LINUX ooit was, en dat het nu beter is weten ze niet, en daar heb ik begrip voor en laat ze graag kennismaken met dit nu op Windows lijkende, maar nog niet 100% gebruikers vriendelijke Linux Ubuntu....
Pas in April 2008 hoop ik dat alle dingen in de huidige Beta erin komen, maar gezien de problemen, jammer!
Pas als Linux net zo makkelijk installeerbaar en bruikbaar als Windows is komt pas de doorbraak, maar voor een grote groep is het nu al voldoende, maar vele hebben nu meer aan Windows XP, betrouwbaar en stabiel en betalen graag iets meer dan ik voor de gratis Linux!
Ook ik heb nog een XP computer, omdat niet alles via Linux zo makkelijk gaat....

qp
door qpc - Feb 10, 2008 om 13:15
203 Antwoorden / 0 Vragen

Ondersteuning (uitgebreide) voor XP Home edition is tot 2014,
Ondersteuning voor Vista tot 2012, (uitgebreide onderst. onbekend).

En de algemene ondersteuning is nu juist hetgeen waar het om gaat... Deze ondersteuning is gratis en houdt in dat er updates zullen komen. die stopt dus in 2009.......

De uitgebreide ondersteuning is de ondersteuning waarvoor je betaald, dat is voor 99% van de gebruikers niet van toepassing.

ro
door ronny530 - Feb 10, 2008 om 14:02
2803 Antwoorden / 41 Vragen

@qpc, windows vista is al vaak negatief in beeld geweest, dus zal er wel een kern van waarheid in zitten. Ik kan er niet over oordelen want mijn pc is daar te oud voor. Bij aankoop van een nieuwe pc zal ik zeker overwegen vista aan te schaffen. Wat betreft de drivers voor de rand apparatuur, een fabrikant loopt niet echt warm om voor een veroudert apparaat nieuwe drivers te ontwikkelen. We kennen allemaal de miskleun die windows millenium genoemd werdt. Na 98 is xp een hele verbetering en goed stabiel.

Ronny.

poltol
door poltol - Feb 10, 2008 om 14:14
3885 Antwoorden / 22 Vragen

ER IS HOOP!!!

AMSTERDAM - Een groot pakket updates voor besturingssysteem Windows Vista, is vanaf maart beschikbaar. Microsoft is maandag begonnen met de verspreiding van SP1.
Voor Microsoft is de publicatie van het Service Pack een belangrijk moment. Veel Microsoft klanten wachten bij de verschijning van nieuwe Windows  versies op de verschijning van het eerste Service Pack, in de hoop dat de belangrijkste kinderziektes dan zijn opgelost.

Het Service Pack moet Windows Vista sneller en betrouwbaarder maken, schrijft Mike Nash van Microsoft op zijn weblog. Zo zou het kopiëren van bestanden tot 50 procent sneller moeten verlopen na de update.

Het Service Pack wordt vanaf maart verspreid, in eerste instantie onder grootgebruikers en daarna ook onder consumenten

vr.gr. poltol

qp
door qpc - Feb 10, 2008 om 14:29
203 Antwoorden / 0 Vragen

een fabrikant loopt niet echt warm om voor een veroudert apparaat nieuwe drivers te ontwikkelen.

Precies....... en dan ga jij verwachten dat Micrososft dat op zich gaat nemen voor apparaten die niet eens van hun zijn??????

Inderdaad is Vista vaak negatief in het nieuws geweest, maar als je GOED hebt gelezen, blijkt dat meer dan 90% van de klachten niets met Vista te maken heeft, maar met 3th party hardware en software....
Van de overige 10% bleek dat in de helft van de gevallen kapotte of slecht functionerende hardware problemen gaf en van de laatste 5% die overbleef, was maar de helft een fout in vista, die in 9 van de 10 gevallen door Microsoft mederwerkers binnen 48 uur opgelost konden worden....

Niemand kan het zich nog herinneren lijkt wel, maar je had de negatieve verhalen eens moeten horen/lezen toen Windows 98 vervangen werd door XP.... Iedereen klaagde dat 98 zo goed draaide met 64MB geheugen en dat het nu niet goed werkte...... De geschiedenis herhaald zich...... en zal dat bij het uitkomen van Windows 7 WEER gaan herhalen..... Het is HEEL simpel, een nieuw OS vereist gewoon ook nieuwe (snellere) hardware, dat brengt de vooruitgang met zich mee..... Wil je dat niet? Dan niet zeuren en gewoon bij je oude OS blijven....

Je gaat toch bij Philips ook niet zeuren dat jouw tv van 10 jaar oud geen HD-TV kan ontvangen???????

ro
door ronny530 - Feb 10, 2008 om 14:51
2803 Antwoorden / 41 Vragen

@qpc, off topic je begrijpt mijn antwoorden niet goed. Windows pleurt een nieuw os op de markt en verwacht dat de hardware fabrikant de drivers aanpast. Het lijkt wel of je iedereen die vista niet vertrouwt als een pertinent tegenstander van het systeem ziet.

Ronny.

qp
door qpc - Feb 10, 2008 om 15:29
203 Antwoorden / 0 Vragen

@qpc, off topic je begrijpt mijn antwoorden niet goed. Windows pleurt een nieuw os op de markt en verwacht dat de hardware fabrikant de drivers aanpast. Het lijkt wel of je iedereen die vista niet vertrouwt als een pertinent tegenstander van het systeem ziet.

Inderdaad, ik denk dat ik jouw antwoord niet goed begrijp.... Microsoft maakt inderdaad elke zoveel jaren een nieuw OS. Dat betekend dat men het 'systeem' zodanig aanpast, dat het onderandere veiliger wordt. Dit 'kan' ook betekenen, dat de drivers van (oude) hardware die eerst wel werkten, nu niet meer goed werken omdat die drivers anders moeten communiceren met het nieuwe OS.

De hardware fabrikanten krijgen JAREN van te voren de gelegheid om de drivers compatible te maken met het nieuwe OS en deze ter controle bij Microsoft aan te bieden. Indien de drivers GEEN problemen gaan geven met het nieuwe OS en voldoen aan de regels die dit nieuwe OS aan software stelt, dan geeft Microsoft daar een WHQL stempel aan..... Vaak worden deze drivers dan zelfs (in overleg met de fabrikant) standaard in het nieuwe OS opgenomen.

Nu zijn er echter fabrikanten, die software maken die niet of niet goed geschikt zijn voor Vista. Dit is vaak als gevolg van 'zo goedkoop mogelijk' iets proberen te produceren. Deze drivers worden ook nimmer aan Microsoft ter controle aangeboden, daar men van te voren al weet dat deze drivers niet door de kwaliteitscontrole heen komen en in sommige gevallen zelfs zo slecht zijn, dat ze (in dit geval) Vista kunnen laten crashen. Als ik een paar merken mag noemen: Trust, Sweex, en vul de overige goedkope merken zelf maar aan.

Het is dan ook logisch dat Microsoft zelf daar geen energie in gaat steken, om deze software of drivers geschikt te maken voor Vista. dit buiten het feit om dat Micrososft ook niet zomaar drivers en software van anderen MAG gebruiken en aanpassen voor Vista.......

De verantwoordelijke voor het al dan niet werken van randapparaten en/of software, BLIJFT de fabrikant.....
Werkt jouw hardware niet met Vista, dan kan je klagen bij de fabrikant of niet overstappen op Vista...... De keuze is vrij.....

Dit verhaal gaat ook op als de volgende versie van Windows uit gaat komen..... Het is nu eenmaal zo dat hardware maximaal 3 jaren 'meegaat', waardoor men aanneemt dat men deze ook na die jaren zal vervangen. Alle nieuwe software (dus ook een nieuw OS) wordt op die manier geschreven..... Wil je dan toch de oude software en hardware gebruiken, dan moet je bij jouw oude OS blijven..... Nogmaals het is een keuze die je zelf mag maken en dit is niet de schuld van Microsoft.

gsm
door gsm - Feb 10, 2008 om 15:38
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Quote
Het is HEEL simpel, een nieuw OS vereist gewoon ook nieuwe (snellere) hardware, dat brengt de vooruitgang met zich mee..... quote

Een beetje offtopic, maar toch...
Hoezo vooruitgang? Is het OS (Vista)..
Duurder? Ja!
Complexer? Ja!
Veiliger? Ja!
Irritanter? Ja
Ingewikkelder? Ja
Bruikbaarder? Nee
Sneller? Nee.

XP had indertijd meer toegevoegde waarde door ondersteuning van nieuwe technieken t.o.v. Windows 98 en stabieler functioneren.
Het is echter steeds vooral een commerciële kwestie. Heel veel echte gebruikers in de ware zin van het woord, zitten niet te wachten op steeds maar weer een nieuw OS met weer nieuwe bugs en bijna elke dag een of meerdere updates van zowel OS als toepassingen. Men wil gewoon z'n werk blijven doen en niet een groot deel van de tijd kwijt zijn aan leuke updates of upgrades die opgedrongen worden.

Ik begrijp eigenlijk ook niet waarom de kennis in dit topic bij een computer boer zo nodig Vista wilde aanschaffen, terwijl XP Professional nog meer dan uitstekend is op dit moment en ook bij hem goed draaide.

De grootste belanghebbenden bij Vista zijn de hardware leveranciers en uiteraard Microsoft zelf. Zij hebben uiteraard ook weinig belang bij updates van drivers voor de oude nog prima werkende hardware. Ze moeten klanten daarmee nog wel enigszins tevreden houden, maar veel liever verkopen ze nieuwe spullen. Microsoft en de grote hardware leveranciers werken wat dat betreft lekker samen.

Sommige updates zijn uiteraard wel noodzakelijk om fouten in het systeem te herstellen en kwaadwilligen buiten de deur te houden, nu we met z'n allen op internet zitten.

GSM

qp
door qpc - Feb 10, 2008 om 16:01
203 Antwoorden / 0 Vragen

Quote
Het is HEEL simpel, een nieuw OS vereist gewoon ook nieuwe (snellere) hardware, dat brengt de vooruitgang met zich mee..... quote

Een beetje offtopic, maar toch...
Hoezo vooruitgang? Is het OS (Vista)..
Duurder? Ja!
Complexer? Ja!
Veiliger? Ja!
Irritanter? Ja
Ingewikkelder? Ja
Bruikbaarder? Nee
Sneller? Nee.

Allereerst weet ik niet wat je bedoelt met 'irritanter', ik werk zelf nu al meer dan een jaar met vista Ultimate 64-bit (en op een andere pc met XP) en ik heb in het geheel geen irritatie.....

Ook het 'bruikbaarder, nee' begrijp ik niet helemaal.... Vista is zeker meer bruikbaar, er zijn meer mogelijkheden ingebouwd, die in XP niet zaten.

Verder is het zo, dat de nieuwe software die geschreven gaat worden, mogelijkheden zal gaan benutten die in XP niet mogelijk waren. Denk bijvoorbeeld hierbij aan de spellen die DirectX10 gaan gebruiken.

Dat Vista niet sneller is dan XP, dat ben ik voor het grootste deel met je eens. Momenteel is het zo dat Vista maar een fractie trager is dan XP, er van uit gaande dat je hardware gebruikt die goed genoeg is voor Vista. Alleen met pc's die technisch gezien ouder zijn dat Vista, zal dit verschil groter zijn.

Het is gewoon een FEIT dat de technische ontwikkelingen niet stil staan.
Nogmaals, als je een TV hebt van 5 jaren oud die het nog PERFECT doet, dan ga je ook niet bij de fabrikant daarvan klagen dat je geen HD-uitzendingen kan bekijken. Je weet namelijk dat nieuwe ontwikkelingen nieuwe hardware vereist, in dit geval een nieuw type TV.

Niemand is verplicht om met deze technische race mee te doen, maar doe je het niet, dan moet je ook niet zeuren.
Doe je het wel, dan weet je wat de concequenties zijn.

Wist je trouwens dat er al hardware gemaakt wordt waar ALLEEN maar Vista drivers voor gemaakt wordt en geen ondersteuning meer is voor XP?

Je kan het er mee eens zijn of niet, maar de technische vooruitgang kan je niet tegenhouden en zolang er mensen zijn die GRAAG een nieuw OS willen, zal Micrsosoft aan die wens voldoen.

Deze discussie was er ook toen men overging van 98 naar XP en zal ook weer oplaaien als Vista vervangen zal worden door Windows 7.
Het heeft geen nut om hier over te 'klagen', het komt toch omdat de eisen van de mensen hoger gaan liggen en men meer met de pc wil gaan doen.

Het vreemde is dat mensen zo 'selectief' klagen over Microsoft, terwijl je niemand hoort klagen dat ze een modern spel niet meer op hun oude pc van 4 jaren geleden kan spelen.....
Mensen die nu een nieuwe zware videokaart kopen en er achter komen dat hun voeding van 3 jaren oud dit niet meer trekt, gaan ook niet klagen bij de fabrikant van de pc....... Hoe komt het dan dat men wel blijft klagen over Vista?????

Ik lever al meer dan een jaar (bijna) uitsluitend pc's met Vista en heb daar nog NIMMER 1 klacht over ontvangen, alleen maar positieve reacties. Misschien komt het omdat ik zorg dat alles optimaal geschikt is voor vista en dat anderen dat niet doen, dat weet ik niet, maar dit is wel een feit......