door wimstout Feb 11, 2005 om 22:12
Computers & telefonie

CPU 100% Hoe kan dat?

In windows taakbeheer zie ik bij proces staan "niet actieve systeemprocessen", bij gebruikersnaam staat "system". Het CPU percentage staat altijd tussen de 90 en 99% zonder dat er wat gebeurd. Zodra ik een cd er in stop staat het systeem op hol. Hoe krijg ik de CPU laag zodat ik weer een spel kan spelen/installeren??

7046 24 Rapporteer

gsm
door gsm - Feb 12, 2005 om 11:40
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Hallo Wim,

99 á 100% niets doen is normaal voor een snelle PC die weinig nuttigs te doen heeft op dat moment.

Er gebeurd natuurlijk altijd wel iets in de processor, maar naar buiten
toe is dat niets. Dus nogmaals, wat je ziet staan bij "niet actieve
systeemprocessen" is niets bijzonders.

Kijk liever op het tabblad prestaties. Daar moet voor de CPU bijna 0%
aangeven staan en het geheugengebruik mag niet te hoog zijn.

Kies bij Beeld "Kerneltijden weergeven", zodat je de systeemprocessen en de applicatie processen apart ziet in rood resp. groen.

Zodra je eev Cd in de drive doet, dan gebeurt er natuurlijk van alles
en zal het CPU- en geheugengebruik (tijdelijk) sterk toenemen.

Groeten,

GSM

<script type="text/javascript">

a2i
door a2i - Feb 12, 2005 om 13:43
407 Antwoorden / 14 Vragen

Staan onder je running Processen je Gebruikersnaam aangegeven? of is alles blanco daar.

Welke virusscanner heb je? (is die update)

Heeft u Windows updates op automatisch ontvangen staan?

: "

wi
door wimstout - Feb 12, 2005 om 13:44
9 Antwoorden / 6 Vragen

Bij gebruikersnaam staat naast mijn eigen naam ook system, lokale service en netwerkservice.

Ik heb virusscan 9.0 (2005) eb de updates staan uit.

a2i
door a2i - Feb 12, 2005 om 20:28
407 Antwoorden / 14 Vragen

Er zijn meerder oorzaken waarom dat kan gebeuren.

Probeer eerst.

De Download via onderstaande link

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=nl&FamilyID=049c9dbe-3b8e-4f30-8245-9e368d3cdb5a

Install windows Service pak2 ook als je die al hebt.

Dit is de offline versie 266Mb.

lost een hoop van dit soort identieke problemen op.

Zet daarna je windows autoupdates op aan.

Virusscan 9.0 is McAfee neem ik aan is die up-to-date zo ja run een fullscan kijk of het iets oppikt. (zo ja verwijder die gevonden items)

Als na die update van sp2 je nog steeds hetzelfde probleem hebt geef het dan even door.

bvd.

beileveld
door beileveld - Feb 12, 2005 om 21:01
122 Antwoorden / 16 Vragen

Niet actieve systeem processen is gewoon een indicatie hoeveel er NIET gebruikt wordt. dus 99 procent bij dat proces betekent dus 1% GEBRUIKT dus gsm heeft gelijk

wi
door wimstout - Feb 12, 2005 om 21:43
9 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi,

Heb de updates uitgevoerd (SP2, wel de download voor 1 pc, dus niet de download op de page die jij aangaf) maar hou de problemen...

Heb je nog iedeeen

gsm
door gsm - Feb 12, 2005 om 23:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Wim en A2i,

Nogmaals, als ik de vraag goed interpreteer:
Dat de CPU zich voor 99 á 100% met de "niet actieve systeemprocessen" bezighoudt wil nog niet zeggen dat de Processor 100% draait, want dat is HEEL wat anders!!
Integendeel, de processor doet bijna niets en als hij wat doet dan is het praktisch alleen voor de bovengenoemde processen.

Ik denk dat A2i hier op het verkeerde been staat en in de veronderstelling verkeerd dat de PROCESSOR 100% draait.
Hoe de belasting van de processor is kun je zien in het tabblad Performance (of Prestatie) en niet bij de Processen.

GSM

wi
door wimstout - Feb 14, 2005 om 07:10
9 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi GSM,

Jouw verklaring lijkt logisch, maar waarom heb ik dan de problemen als ik er een cd in doe? Je ziet dan dat onderin het venster van taakbeheer het CPU toenemen tot 100 % en de cd blijft naar draaien zionder dat er wat gebeurd. Na verloop van tijd moet ik het systeem restarten omdat alles vast loopt.

a2i
door a2i - Feb 14, 2005 om 17:15
407 Antwoorden / 14 Vragen

Wimstout je kunt best nog even die offline versie installen.

Die is anders.

Anders blijft je die vertraging op je CPU in use houden.

Ik geloof ook dat jij hier eerder ook al een i/o probleem had.

Ook is het belangrijk dat je de juiste chipset drivers installed of evt. virtuele drives die je aanstuurt met programma's bijwerkt tot de laatste updates.

Dat die CPU in useage blijft is dus omdat er iets op antwoord wacht, run die update die ik zei en dan kunnen we daarna kijken welke chipset je Computer gebruikt om te communiceren op je mainboard en dus je Cd-rom weer met betrekking tot die installatie van je games.

suc6.

wi
door wimstout - Feb 15, 2005 om 21:33
9 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi,

Ik heb de versie geinstalleerd, maar geen beter resultaat. Als ik er een cd in stop en daarna naar taakbeheer ga zie ik het volgende: CPU niet in gebruik door systeem is tussen de 90 en de 100% terwijl onderin het scherm de cpu oploopt tussen de 50 en 100%.

Verder staan de meeste [processen op 0 %. Zodra de cd in de cdrom speler gaat dan begint ie enoerm te draaien en ik kan dan niest meer aanklikken. Ik moet het systeem restarten om weer gebruik te kunnen maken van mijn computer

jo
door jools - Feb 16, 2005 om 00:51
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Wimstout,

Laat je niet van de wijs brengen. Zoals GSM en Beileveld al zeiden
betekent het getal achter Niet-actieve systemen dat je processor op dat
moment voor dat percentage NIET actief is. Hoe hoger dit getal dus, des
te minder heeft je cpu te doen. En omgekeerd:  als dit getal op 0
staat, zul je zien dat er elders een of meerdere processen op 100
procent staan.

Kortom: er is NIETS aan de hand. :)

jools :)

jo
door jools - Feb 16, 2005 om 01:14
16 Antwoorden / 1 Vragen

O ja, en haal even een poetsdoekje over je cd heen. Dit soort problemen wordt meestal veroorzaakt door vuil of beschadigingen op de cd. :)

succes,

jools :)

wi
door wimstout - Feb 16, 2005 om 07:37
9 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi,

Hoe verklaar jij dan dat ik nog steeds geen cd's kan draaien, dat mijn systeem vastloopt en dat bij Niet actieve systemen tussen de 90 en 100% CPU staat en onderin het venster de CPU percentage tussen de 80 en 100% staat?

gr Wim

gsm
door gsm - Feb 16, 2005 om 09:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Wim,

Zou de CD/DVD drive soms defect kunnen zijn?

Het zou niet de eerste keer zijn dat een systeem daar helemaal op vast loopt, zodra er een CD of DVD ingedaan is

GSM

<script type="text/javascript">

wi
door wimstout - Feb 16, 2005 om 09:32
9 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi GSM,

Ik denk dat de cdrom speler het nog wel doen. Gisteravond geprobeerd een spelletje te installeren. Na 15 minuten cd opstarten krijg ik het installatie scherm. Ik ben er daarom bijna zeker van het het een geheugen/CPU probleem is, ook omdat het systeem vastloopt nadat ik er een cd in heb gedaan. Wordt er wel een beetje gek van! Wat moet ik doen?? Nieuwe pc kopen??

jo
door jools - Feb 16, 2005 om 15:58
16 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Wim,

Ik ben het weer eens met GSM. Zodra je cd/dvd-drive iets niet kan
verwerken (blijft hangen), neemt dat nagenoeg heel je processorvermogen
in beslag.

Nogmaals: probeer de de cd eens schoon te maken of anders de drive
zelf, of kijk eens onder hardware in het configuratiescherm of de drive
wellicht defect is. DAAR heeft het mee te maken, en NIET met andere
systemen die je processorvermogen opvreten.

Succes,

jools :)

a2i
door a2i - Feb 17, 2005 om 16:47
407 Antwoorden / 14 Vragen

Wimstout sorry dat je zo lang op antwoord moet wachten maar ik was even druk.

Ga even naar start systeemeigenschappen kijk even bij cd/dvd stations.

Staat daar een uitroepteken zo ja verwijder deze unit en start opnieuw op.

Werkt dit niet dan wil ik graag weten of je weet welk chipset je moederbord heeft.

dit kun je doen door naar bv. start uitvoeren type dxdiag

dan ga je naar  meer help en klik je op MSINFO onder hardwarebronnen zie je welke chipset alles aanstuurt op je pc dit kan zijn bv Intel Sis Ali Via.

als je even daar kijkt dan kan ik je een link geven wat je nodig hebt zodat je systeem niet meer hangt.

Ik geloof dat u winXp home editie had.

Post even feedack aub

bvd. Wim.

beileveld
door beileveld - Feb 17, 2005 om 17:07
122 Antwoorden / 16 Vragen

probeer eens iets anders te doen (bv. internet explorer 10 keer openen) en kijk dan wat er met het cpu gebeurt.

probeer een spel te draaien die geen cd vereist,

hoe gedraagt het systeem zich als er niks met een cd-rom gebeurt?

mischien zit de stekker in de kast een héél klein beetje los. als u zelf niet zo handig bent, breng de pc eens naar een computer winkel en vraag of ze mischien gratis kunnen analiseren wat er aan de hand is.

denk wel 3X na voordat je een nieuwe pc aanschaft

kl
door kleibrink - Feb 17, 2005 om 18:49
10 Antwoorden / 22 Vragen

als je systeem zo brak reageert, steeds vastloopt en raar doet is een format van de hd het beste. Mocht het probleem dan nog bestaan laat dan de hardware eens nakijken bij de specialist. Je gebruikt toch wel legale software hè?

a2i
door a2i - Feb 17, 2005 om 21:46
407 Antwoorden / 14 Vragen

Hoi Kleibrink.

Format!

Nee ik was nog niet klaar.

Als je 100 systemen ziet die doen wat wimstout Zegt dat ze doen.

Dan is een format nog niet nodig.

Het is welzo dat als hij geen legale cd's gebruikt je systeem inderdaad met dezelfde hangup show voorbij kan komen als dat het geval is eject je evt. de disk gewoon.

Bij zijn systeem is volgens mij niet eens de Chipset appart erbij juist geinstalleert zeker niet als je iets van packard bell XpHome edition erop zou hebben, dat is geen ellende gewoon een kwestie van de puntjes op de I zetten dan zou een format c: toch zonde of overbodig zijn.

wi
door wimstout - Feb 19, 2005 om 13:09
9 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi

jA, Ik heb Windows Xp home. Verder heb ik zitten kijken maar na MSinfo, hardware bronnen moet ik kiezen tussen de mappen conflict, DMA, geforceerde hardware, I/O, IRQ en Geheugen.

Wat ik gezien heb is intel (R) 82850/82860 proccessor to AGP control 2532??

Verder valt het volgende me op. Ik heb taakbeheer aan staan als mijn pc opstrat. Als eerste zie ik dat MCShield veel CPU vreet. Als ik die uitzet en een spelletje installer zie ik setup.exe 100% cpu verbruiken, als ik een game opstart zie ik  game.exe 100% cpu gebruiken.. Jouw eerste vraag mbt het uitroepteken kan ik niet vinden. Kan je iets specifieker zijn waar ik moet zoeken?

Dank voor je hulp!

wi
door wimstout - Feb 19, 2005 om 13:11
9 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi

jA, Ik heb Windows Xp home. Verder heb ik zitten kijken maar na MSinfo, hardware bronnen moet ik kiezen tussen de mappen conflict, DMA, geforceerde hardware, I/O, IRQ en Geheugen.

Wat ik gezien heb is intel (R) 82850/82860 proccessor to AGP control 2532??

Verder valt het volgende me op. Ik heb taakbeheer aan staan als mijn pc opstrat. Als eerste zie ik dat MCShield veel CPU vreet. Als ik die uitzet en een spelletje installer zie ik setup.exe 100% cpu verbruiken, als ik een game opstart zie ik  game.exe 100% cpu gebruiken.. Jouw eerste vraag mbt het uitroepteken kan ik niet vinden. Kan je iets specifieker zijn waar ik moet zoeken?

Dank voor je hulp!

a2i
door a2i - Feb 19, 2005 om 19:16
407 Antwoorden / 14 Vragen

Ah daar heb je wimstout weer gelukkig volgende stap wim:

copy de onderstaande link in je explorer en download de file.

ftp://aiedownload.intel.com/df-support/8178/a08/infinst_autol.exe

Installeer de file na de install vraagt u te reboten.

na de reboot install je :

ftp://aiedownload.intel.com/df-support/4857/a08/iaa23_multi.exe

reboot.

Geef even reply.

dank u wim suc6.

wi
door wimstout - Feb 19, 2005 om 21:18
9 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi,

Sorry voor mijn late reactie...had er even de balen van....mijn computer hoor! Ik de twee files geinstalleerd, maar nog steeds dezelfde problemen. CPU loopt naar 100% (game.exe als ik een spel wil spelen. Heb je nog ideeen?

Bedankt zover voor je hulp!

groetjes, Wim