birdtweety
door birdtweety May 13, 2010 om 22:13
Computers & telefonie

Crash na installatie

ik heb voor een buurman een oud pc opgeknapt een p3 met een kloksnelheid van 866mhz en er zit 448mb werkgeheugen in.
er zit een harde schijf in van 20 gb di nog voor de helft leeg is.er staat windows xp home edtion op met sp3 een schone instalatie.
ik weet dat dit een oude langzame pc is met net te weinig werkgeheugen maar het mocht niet veel kosten en het was alleen om te kunnen surfen en e-mailen dus net goed genoeg.
maar nu komt het probleem
ik heb een wireless usb stick van het merk topcom skyr@cer 54mb/s versie v2.
ik heb de installatie bestanden en driver van de site gehaald van de frabikant het bestand Skyr@cer Wireless USB Stick 54 Mbps V.2 of wel afgekort usb54v2.
nu tijdens de instalatie gaat het fout.
ik heb eerst de instalatie gedaan van de ullities en zo gauw deze geinstaleerd is laat de pc een blauw scherm zien dat er een ernstig fout is op getreden en na een tijdje vervormd het beeldscherm in vele gekleurde strepen horizon en vertikaal zodat er niet meer naar te kijken is.
heb daarom maar via veilige modus de pc herstelt naar de laatst werkende configuratie en dan werkt de pc weer .
dus heb ik het op een andere manier gedaan de wireless usb in de pc gestoken en gewacht tot windows de stick ziet.
nu via nieuwe hardware naar de driver laten zoeken en deze wordt dan ook netjes geinstaleerd.
maar zo gauw deze weer klaar is krijg ik weer dat blauwe scherm en de strepen.
heb daarom weer de pc laten herstelen.
heb de stick uitgeprobeerd op 2 aandere pc's met de zelfde drivers maar daar gaat alles goed en werkt de stick en kan ik wireless verbinding maken.
nu vraag ik jullie of julie hier een oplossing voor weten

1920 17 Rapporteer

freya
door freya - May 13, 2010 om 22:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo birdtweety,

Zo te lezen zit je met een 'interrupt' probleem. Vroegah, had elke stukje hardware z'n eigen interruptlijntje. Je kon dat vaak zelf met een jumpertje instellen op de betreffende hardware. Met de steeds complexer wordende hardware had je eigenlijk meer interrupts nodig dan dat er beschikbaar waren. Alles goed installen was dus bijna onbegonnen werk.
Gelukkig werd dat opgelost door de computer (moederbord) het zelf te laten regelen. En omdat er maar een beperkt aantal lijntjes beschikbaar is, worden er dus interruptlijnen van verschillende hardware gecombineerd. Dat werkt dus alleen goed als de verschillende hardware onderdelen niet tegelijk dienst hoeven te doen.

Dit wetende en naar jouw probleem en symptomen kijkende, lijkt het er dus op alsof je computer heeft besloten om de benodigde interrupt voor je draadloze wifi-stick maar te 'sharen' met een interruptlijn van je videokaart. Dit resulteert dus in dit soort verschijnselen.

Mijn eerste vraag is eigenlijk, wat voor USB-poorten zitten er op die computer? Aangezien de computer nogal oud is, zitten die 'standaard' op het moederbord of ziet er een losse interfacekaart met USB-poorten in één van de slots?

Hoe nu op te lossen? Beperk het aantal benodigde interrupts. Start de computer dus eens opnieuw op en druk op de juiste toets om in het BIOS te komen (meestal de (Del)-toets). Schakel in het BIOS alle hardware uit die je toch niet gebruikt. Serieële poorten? LPT-poort? Een ouderwets onboard modem? Game-poort? Gewoon allemaal op 'disabled' zetten.

Daarna afsluiten, opnieuw opstarten en nog maar eens proberen om die wifi-stick te installeren. Ik garandeer niets, maar het lijkt mij een poging waard om te proberen.

m.vr.gr. Freya

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 14, 2010 om 00:50
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ bird:

Wanneer je zaken van enabled op disabled zet in de bios, moet je de biossessie wel afsluiten met save de nieuwe instellingen, dan afsluiten en weer opstarten. Wanneer je zegt:"Nou ja, da's toch logisch!", dan vergeet mijn reactie.

Hardware ERror MAN.

ikbenik
door ikbenik - May 14, 2010 om 04:21
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik denk dat het probleem op een totaal ander vlak ligt.

Bij de hedendaagse computers is de snelheid van de usb hoger dan de oudere versies.

Oftewel: de hedendaagse moederborden zijn uitgerust met USB2.0

Het kan heel goed zijn dat de wireless usb stick niet goed met de lagere usb snelheid samen kan werken.

Het kan heel goed zijn dat de computer een BSOF (het blauwe scherm) geeft, omdat de wireless usb stick niet voldoende stroom kan krijgen, waardoor die wireless usb stick niet goed werkt en een BSOF (het blauwe scherm) veroorzaakt.

Wat goed is uit te proberen is een extra usb pci kaart controller te installeren.
Dan heb je én een snelle usb aansluiting, maar ook heb je dan een usb aansluiting die meer stroom kan leveren.

Een andere opmerking is dat het werkgeheugen van 512MB wel aan de magere kant is met SP3.

birdtweety
door birdtweety - May 14, 2010 om 09:23
115 Antwoorden / 21 Vragen

ik heb de komende dagen weinig tijd maar ga ik de loop van de volgende week de sugestie om in de bios een aantal dingen uit te schakelen uitproberen omdat er weinig rand apparatuur is.

de op merking dat je na veranderen moet opslaan is op zich niet zo dom als je er niet veel mee te maken heb maar had hier zelf al regelmatig in gewerkt en dan is dat van zelf sprekend

dat de usb stick niet overweg kan met een aanwezig langzame usb1 poort is niet van toepasing de usbpoorten zijn van het type usb 2, dus met de overdracht snelheid heeft het waarschijnelijk niets te maken.

als het volgende week iets of niets heeft opgeleverd zal ik het hier direkt vermelden want zo als ik zelf ervaar een beetje feedback is goed om problemen in de toekomst te kunnen oplossen

birdtweety
door birdtweety - May 15, 2010 om 12:19
115 Antwoorden / 21 Vragen

heb de sugestie uitgeprobeert door een aantal lijnen uit te schakelen via de bios.
en heb daarna op nieuwe de wireless usb stick driver geinstaleerd en alles bleef goed heb daarna de ullitie geinstalleerd en na installtie bleef de pc ook nog werken, was natuurlijk al blij.
ben toen naar netwerk gaan zoeken en na een halve minuut is er tot onze tereur stelling toch weer dat blauwe scherm gekomen, waardoor ik de pc weer moest herstelen.
maar voor ik dat heb gedaan heb ik wel de fout code genoteerd dus ik weet niet of jullie hiermee iets kunnen.
de code is:
"stop : 0x0000007e(0x0000005,0xf2dcd6ec,0xf317eac4,0xf317e7c0)

sis 163v.sys-addresf2dcd6ec base at f2dca000 date stamp 4180985a

ik hoop dat jullie verder sugesties hebben tot oplossing

freya
door freya - May 15, 2010 om 12:28
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@birdtweety:

Ik denk dat je 'interrupt' probleem wel opgelost is (ik neem tenminste aan dat je geen rare gekleurde strepen meer op het scherm krijgt?), maar daarnaast is er denk ik nog een probleem met de driver. Controleer eens welke versie van de driver je hebt en kijk dan eens op de website van de leverancier van die stick of er wellicht nog andere versies beschikbaar zijn. Dit hoeft niet persé een nieuwere versie te zijn, soms is het juist aan te raden om een wat oudere versie te gebruiken (vooral als de hardware wat 'ouder' is).

Freya

erik008
door erik008 - May 15, 2010 om 13:35
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Ten eerste vind ik de waarde van de geheugencapaciteit vreemd.
Test het geheugen eerst eens met memtest86

Hoe zit de usb in je computer?
Heb je er een kaart bij gezet voor usb2 of zit er al usb2 op de plank.
Ik zet de extra usb kaart altijd in een slot dat zelfde irq heeft als de interne usb.

Een veel gemaakte fout is.
Een kaart steken in het eerste slot dat een share irq heeft met de agp.

Oude computers zijn heel gevoelig welke kaart je op wel slot zet.
Kijk hiervoor in de manual van het moederbord.
Meestal zijn 2 slots dezelfde irq

Verder is het een feit dat een usb wifi een veel hogere belasting is dan een insteek kaart met wifi.

edwardus
door edwardus - May 15, 2010 om 14:42
6844 Antwoorden / 14 Vragen

SIS doet mij direct denken aan de grafische kaart, temeer omdat er rare strepen verschenen. Wat voor een is het er? Het kan zijn dat de IRQ voor een van de insteekkaarten (bijv. de USB kaart?) een IRQ deelt met de videokaart. Probeer dus de insteekkaart(en) eens in een andere vrije slot te steken. Als er geen vrije slots zijn, gewoon een aantal omwisselen en kijk of dit verschil maakt.

birdtweety
door birdtweety - May 15, 2010 om 23:10
115 Antwoorden / 21 Vragen

ten eerste is de usb een onbord aan sluiting dus kan er geen verkeerde kaart in een verkeerde slot gestoken zijn.
als je bedoeld dat het werkgeheugen van 448 mdb raar is niet zo hoor er moets met heel weinig middelen iets gemaakt worden want sommige mensen hebben gewoon niet veel te besteden, maar het geheugen is op gebouwd uit 3 slots waarin 1 strip van 256 mb in zit 1 strip van 128 mb in zit en 1 strip van 68 mb
kom er nu achter dat er tel fout in zit maar doet er verder niets vanaf van het probleem.
het trouwens op de site voor een ouder versie van de driver gezocht maar ik vind die daar niet.
om de vga kaart te versteken in een ander slot gaat niet omdat er hiervoor maar 1 aanwezig is en de rare strepen hebben we niet meer gehad nadat we een aantal intrutielijnen via de bios uitgeschakeld zijn
nu is het alleen nog dat na instaltie het blauwe scherm krijg.
en het maak niet uit of de pc opnieuw op start of opstart in veilige modus je krijgt gelijk het blauwe scherm

edwardus
door edwardus - May 16, 2010 om 12:17
6844 Antwoorden / 14 Vragen

De telfout zit 'm in de 68, dat moet natuurlijk 64 zijn.

Dat je een blauw scherm krijgt in elke modus moet denk ik toch betekenen dat je iets teveel hebt uitgeschakeld. Bedoel je met "intrutielijnen" soms IRQ's ofzo?

edwardus
door edwardus - May 16, 2010 om 12:20
6844 Antwoorden / 14 Vragen

P.S. ik bedoelde niet (per se) om de videokaart in een ander slot te steken, maar elke andere insteekkaart, als die er zijn. Misschien toch maar even Load Defaults doen in de BIOS?

freya
door freya - May 16, 2010 om 12:37
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@birdtweety:

Ik zie op de website van Topcom ook nog een versie 1.0 en een versie 1.4 van die drivers, dus ik zou die ook gewoon eens proberen. Wel eerst de reeds geïnstalleerde drivers eerst goed verwijderen.

Freya

erik008
door erik008 - May 16, 2010 om 12:54
1401 Antwoorden / 25 Vragen

De video kaart zit dus in het AGP slot.
Het eerste PCI slot dat naast de video kaart zit, mag je dan niet gebruiken.

Als je een lading oud geheugen gebruikt is het verstandig om het eerst te testen met memtest86 voordat je Windows er op zet.

Geheugen verminderen na installeren van van Windows geeft een instabiel systeem

birdtweety
door birdtweety - May 19, 2010 om 09:07
115 Antwoorden / 21 Vragen

hier terug een feedback
het probleem is nog steeds niet verholpen
heb zoals freya voorstelde om een oudere versie te proberen de oudere versie van de site van topcom gehad maar als ik deze drivers wil installeren herkend windows de bestanden niet en krijg alleen de vraag of ik via internet verder wil zoeken maar ja dat is dus het probleem als de usb stick niet werk kan je dus ook niet naar internet.
heb ondertussen ook eens een andere vga kaart er in gestoken omdat er in het blauwe venster stond vermeld dat de beeldscherm adapter vervangen moest maar het helpt niet.
heb dan dwars zoals ik ben toch nog eens geprobeert met istalatie van de nieuwe versie driver maar zogauw de stick er in zit of er mee opgestart wordt en je meld je aan op een account krijg je het blauwe scherm als je het zonder doet werkt windows gewoon

edwardus
door edwardus - May 19, 2010 om 09:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Wat bedoel je met "Windows herkent de bestanden niet"?
Moet je ze misschien eerst nog vanaf een andere pc unzippen, of heb je een 64-bit driver ontvangen ofzo?

birdtweety
door birdtweety - May 19, 2010 om 09:36
115 Antwoorden / 21 Vragen

nee alles is uit gepakt maar als je via de wizzard de driver wilt installeren kun je op een bepaalde locatie laten zoeken, als je dan de map aan geeft waar de oudere versie in zit kun je niet verderwaant dean krijg je de melding dat hij niets vind en of je op internet verder wilt zoeken

freya
door freya - May 19, 2010 om 09:43
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Niet elke installatieprocedure is hetzelfde. Soms wordt de wizard gestart en kun je de drivers in de betreffende map laten zoeken, maar soms moet je gewoon de 'setup' van de driversoftware starten om de boel te installeren. Als dat ook niet kan, wordt het inderdaad lastig.

En als je andere drivers of hardware installeert, verwijder dan wel eerst alle oude software/drivers voor je aan iets nieuws begint.

En wellicht toch naar andere hardware uitkijken voor een wifi-verbinding? Een PCI-kaartje of gewoon een ander merk stick. Misschien iets lenen van een kennis?

Freya