Ch
door Chantoetie May 23, 2024 om 10:43
Geldzaken & recht

Verkeersoverlast. Wat kan ik doen?

Ik ervaar sinds 2- 3 jaar een enorme hinder van het verkeer, zelfs zo erg dat ik er psychisch onder te lijden heb.

In 2019 heb ik mijn huidige huurwoning betrokken en wat was ik gelukkig! En ja, toen lag de weg er natuurlijk ook al.

Nu zou je denken; waarom dan aan een weg gaan wonen?

De eerste 2 jaren had ik hier geen last van en het verkeer is in korte tijd in veelvoud toegenomen vooral het zwaar verkeer; vrachtwagens, tractors, motors, echt de godganse dag door. Mijn appartement trilt er af en toe van.

Moet echt de hele dag met de deur dicht zitten en dat terwijl ik een groot terras heb, [mede daarvoor heb ik deze woning gewild] maar waar het geen minuut vol te houden is vanwege de enorme verkeersoverlast.

Niet alleen de overlast maakt mij helemaal gek, het idee om al die fijnstof in te moeten ademen vind ik ook erg verontrustend.

Er is gewoonweg geen moment van rust. Alleen s'morgens om half 7 kan ik de deur even openen totdat het verkeer rond 7u op gang komt.

Ik ervaar absoluut geen woongenot doordat ik hele dagen in de verkeersherrie zit, met gesloten deuren! Kan ik hiertegen [juridisch] iets beginnen en zoja, waar, hoe en wat?

5830 20 Rapporteer
ju
door juliomariner - May 23, 2024 om 10:50
1348 Antwoorden / 2 Vragen

Juridische stappen lijken me kansloos. U bent komen wonen toen de weg er al lag.
Waarom is het verkeer in korte tijd zo toegenomen. Als u al een juridisch kansje hebt zal u het misschiern daar moeten zoeken.
Anders zit er denk ik weinig anders op dan een ander appartement te zoeken.

sira
door sira May 23, 2024 om 13:46
2401 Antwoorden / 24 Vragen

Ze kan het altijd proberen. De nieuwe omwonenden bij Schiphol lukt het ook met minder vliegverkeer ;-))

ju
door juliomariner May 23, 2024 om 13:48
1348 Antwoorden / 2 Vragen

Proberen kan altijd. Ik kan in ieder geval garanderen dat het veel geld gaat kosten echter geen enkele garantie op resultaat.

sira
door sira May 23, 2024 om 13:58
2401 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ben altijd van mening dat alles went, behalve een......

Ja
door JannyBoe May 23, 2024 om 19:09
534 Antwoorden / Vragen

Alles went alles is een algemeenheid waar nogal wat mensen niet zoveel mee kunnen.
Als je dit stuk van het RIVM leest over Geluid en hinderbeleving dan is twaalf procent heel gevoelig voor geluid.
De vraagsteller geeft dat hier ook aan.

De gevolgen voor de gezondheid van geluidsoverlast en/of de beleving daarvan worden nogal eens schromelijk onderschat.

Mabelle
door Mabelle May 23, 2024 om 19:13
493 Antwoorden / 1 Vragen

Alles went, behalve een vent. Zeker als hij ook nog eens geluidsoverlast veroorzaakt...

sira
door sira May 24, 2024 om 16:56
2401 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is ook mijn mening Mabelle. Bij Juliomariner had ik het ook al over de nieuwe omwonenden bij Schiphol, want de oude omwonenden hoor je meestal niet.

Maar, hoe dan ook, het kan altijd nog erger dan een verkeersweg https://www.youtube.com/watch?v=MgGfnYMUEzk

sira
door sira May 24, 2024 om 17:12
2401 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn reactie op de verkeerde plek geplaatst, maar ik krijg het niet gewijzigd. Pagina heeft zich al 27 maal ververst of ik krijg een foutmelding bij bewerken. Zucht..........

sw
door swat1500 - May 23, 2024 om 10:56
3805 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt juridisch van alles gaan ondernemen. Of dit kansrijk is, is uiteraard een tweede.
Klagen over verkeersoverlast kunt u bij de gemeente. Echter, wederom, als de aard van de weg in de afgelopen jaren niet is veranderd en er slechts een toename van het gebruikelijke verkeer betreft zal klagen geen zin hebben.
Als de de huurder bij het aangaan van de huur beloofd had dat u in een stille verkeersluwe omgeving zou komen te wonen zou u wellicht in die richting kunnen ondernemen. Als die beloftes echter niet zijn gedaan kunt u eigenlijk niets ondernemen behoudens verhuizen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 23, 2024 om 11:10
1819 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Chantoetie,

Om welke weg gaat het?

Mabelle
door Mabelle - May 23, 2024 om 11:22
493 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Chantoetie,

Kun u een foto plaatsen van de weg?

U kunt de foto's uploaden bij een nieuw antwoord.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 23, 2024 om 12:32
1819 Antwoorden / 31 Vragen

@Mabelle,

Eindelijk een goed antwoord.....;<))

sira
door sira May 23, 2024 om 13:43
2401 Antwoorden / 24 Vragen

@GA
Mabelle geeft ijzersterke antwoorden, waar ze het vandaag heeft, mag Joost weten ;-))

Mabelle
door Mabelle May 23, 2024 om 14:13
493 Antwoorden / 1 Vragen

@Sira ;-))

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 23, 2024 om 21:32
1819 Antwoorden / 31 Vragen

@Sira,

Als Mabelle een vrouw is, dan kan het zeker aan haar humeur liggen als ik kijk naar de datum.....;<))

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 23, 2024 om 11:32
2136 Antwoorden / Vragen

Kiezen of kabelen, je kunt of verhuizen of blijven zitten ergeren.

BertZ225
door BertZ225 - May 23, 2024 om 11:44
4 Antwoorden / Vragen

Ach ......accepteer het gewoon.
Ik woon langs een drukke weg met ook nog een drukke spoorlijn(6 sporen) er naast.......ja hier is altijd geluid maar ik hoor eigenlijk niet echt meer.

Alleen politie brandweer ambulance (met sirene)en de goederentreinen hoor ik nog wel......dag en nacht.

Ozymandias
door Ozymandias May 23, 2024 om 11:50
181 Antwoorden / Vragen

Het ligt heel erg aan het soort geluid. De trein die achter de woning door gaat hoor ik inderdaad niet meer. Een auto met een draaiende motor in de straat? Daar word ik gillend gek van, helemaal in de avond als ik op tijd naar bed wil omdat mijn wekker om 5 uur gaat.

BertZ225
door BertZ225 May 23, 2024 om 12:16
4 Antwoorden / Vragen

Ik heb sinds een jaar een zogenaamd White Noise apparaat en voor mij werkt dat uitstekend.

Gr
door GreesjeG May 24, 2024 om 11:23
9 Antwoorden / Vragen

Bert, je eerste reactie vind ik stuitend. Accepteer het gewoon. Hoezo??
Wat heeft de vraagsteller daaraan? Elke dag die rotherrie én inademen van fijnstof.
Probeer je een volgende keer te verplaatsen in een ander.

BertZ225
door BertZ225 May 24, 2024 om 13:22
4 Antwoorden / Vragen

Mensen zeuren tegenwoordig over alles,en ja zodra je buiten komt dan heb je geluid en fijnstof.

Ja
door JannyBoe May 24, 2024 om 15:09
534 Antwoorden / Vragen

Verdiep u eens wat in dat 'gezeur' @BERTZ225.
Een beetje kennis over de gezondheidsproblemen en zelfs dodelijke gevolgen van geluidsoverlast kan nooit kwaad toch?
Hier kunt u prima terecht voor betrouwbare informatie.

Mabelle
door Mabelle May 24, 2024 om 16:04
493 Antwoorden / 1 Vragen

@Greesje TS is zelf aan een blijkbaar drukke weg gaan wonen. Dat een weg steeds drukker wordt, is bepaald niet vreemd. TS doet hetzelfde als mensen die onder de rook van Schiphol gaan wonen. Als je geen geluidsoverlast wilt hebben van vliegtuigen, huur of koop je daar geen woning.

sira
door sira May 24, 2024 om 17:06
2401 Antwoorden / 24 Vragen

Ik had mijn reactie al op de verkeerde plaats gezet (onder Juliomariner), maar door de uitermate slechte werking van de site, typ ik het hier nog maar een keer, want het lukt mij niet te wijzigen.

Dat is ook mijn mening Mabelle. Bij Juliomariner had ik het ook al over de nieuwe omwonenden bij Schiphol, want de oude omwonenden hoor je meestal niet.

Maar, hoe dan ook, het kan altijd nog erger dan een verkeersweg https://www.youtube.com/watch?v=MgGfnYMUEzk

Ja
door JannyBoe - May 23, 2024 om 11:55
534 Antwoorden / Vragen

Hallo @CHANTOETIE, ik zou m'n energie richten op verhuizen naar een andere woning.
Bezwaar, procedures, het is allemal vreselijk slopend en frustrerend. En het zal niets opleveren.
Veel sterkte en succes!

mahadma
door mahadma - May 23, 2024 om 12:09
11606 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou u adviseren om (in deze tijd van nu) een andere woning te zoeken.

sira
door sira - May 23, 2024 om 13:52
2401 Antwoorden / 24 Vragen

In principe went alles, maar als u er specifiek op gaat letten niet, want dan gaat het voor u lijken of het steeds erger wordt.
Wat dacht u van mensen die voor € 1,- van de NS een spoorweghuisje konden kopen, die huisjes liggen bijna tegen de rails.

Ja
door JannyBoe May 23, 2024 om 15:09
534 Antwoorden / Vragen

In principe went alles is een algemeenheid waar nogal wat mensen niet zoveel mee kunnen.
Als je dit stuk van het RIVM leest over Geluid en hinderbeleving dan is twaalf procent heel gevoelig voor geluid.
De vraagsteller geeft dat hier ook aan.

Thecla58
door Thecla58 May 24, 2024 om 16:04
882 Antwoorden / 3 Vragen

@sira

Alles went... behalve een vent. (evil grinnn)

Mabelle
door Mabelle May 24, 2024 om 16:06
493 Antwoorden / 1 Vragen

@THECLA58: Die heb je van mij gepikt.;-)) Mabelle schreef: Alles went, behalve een vent. Zeker als hij ook nog eens geluidsoverlast veroorzaakt...

sira
door sira May 24, 2024 om 17:15
2401 Antwoorden / 24 Vragen

Ik had deze opmerking al deels bij Juliomariner geplaatst, maar uiteindelijk is hij afkomstig van de titel van het boek van Yvonne Kroonenberg.

ro
door ronny530 - May 23, 2024 om 13:59
2812 Antwoorden / 41 Vragen

U alleen staat niet bijster sterk maar als alle bewoners van die doorgaande weg dezelfde verkeersoverlast ervaren is een klacht namens alle bewoners bij de gemeente indienen een optie.
De gemeente zal iets met die gezamelijke klacht moeten gaan doen want ookal was die weg er al toen u er kwam wonen u kon toen nog niet weten dat het doorgaande verkeer zo toe zou nemen.

Thijs12
door Thijs12 - May 23, 2024 om 14:26
566 Antwoorden / Vragen

Verhuizen dan maar. Ik woon in een doodlopende straat. Geweldig daar, maar ik wil niet ruilen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 24, 2024 om 11:07
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies: formeel klagen bij de Gemeente met brief aan College B&W. En u kreeg al verwijzingen van @MARITA5 . M.b.t. uw klacht, overschrijden van de geluidsnormen kan ook een probleem zijn. Woont u in sociale huur m.a.w. een corporatie, dan kna hulp vrahgen aan de Huurdersbelangen Organisatie die dan verplicht aanwezig moet zijn ook een optie en mobiliseer ook andere huurders/bewoners, 'eendracht maakt macht'.

Kent u specifieke raadsleden , het benaderen daarvan kan ook een optie zijn (bijv. degene op wie u bij de gemeenteraadsverkiezingen heeft gestemd,)

rj
door rjw May 25, 2024 om 21:14
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou "overschrijden van geluidsnormen" alleen gebruiken als dat door een expert is vastgesteld en het verder gewoon bij de feiten houden. Als de weg open is voor alle soorten verkeer dan is de kans dat geluidsnormen worden overschreden niet zo groot. Het enige wat TS kan aanvoeren is dat de verkeersintensiteit (kennelijk) is toegenomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 25, 2024 om 21:29
16888 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW, lezen van antwoorden is echt een kunst! Ik stel niet meer of minder als mogelijk feit dat er sprake kan zijn van overschrijiding van normen, geoTja, hoe dan ool, vraagsteller heeft klachten en uiteraard zal dat dan aangetoond moeten kunnen woreden en, echt waar, daarvoor kan vraagssetller zich wel degelijk ook yot bijv. de gemeente wenden en zal de milieudienst op basis van uitvoereen van de bezwaaeprocedure een nader onderzoek kunnen instellen. En dat is dan toch echt 'gewoon aan feiten houden'. (Nou ja, lees een mogelijk feit) .

jewee
door jewee - May 24, 2024 om 11:27
64 Antwoorden / Vragen

Zoeken naar een andere woning, oordopjes in bij slapen en niet overal zo somber naar kijken.
Heb jaren naast A28 in Zwolle gewoond en heb het ruimschoots overleefd.
Je hebt uiteindelijk zelf gekozen voor deze woning op die plek....

john devries
door john devries - May 24, 2024 om 12:16
220 Antwoorden / Vragen

Bij de diverse hoorwinkels zijn goede op maat te maken geluidsdempers te koop om verkeerslawaai overlast bv met 10-20 db of meer te dempen .

JMA2
door JMA2 May 25, 2024 om 00:23
129 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn partner gebruikt bij overdag slapen 3M type 1100. Denken 37Db en ik kocht bij Amazon een doos met 200 paar voor 33 euro.
Deze zijn zo ongeveer de dopjes net de hoogste dempingsfactor.

ab
door abvan - May 24, 2024 om 15:08
39 Antwoorden / 11 Vragen

Helaas. Ik heb ook geen andere oplossing voor u dan om te verhuizen. Zal alleen in deze tijd van woningnood niet makkelijk zijn. Zeker wanneer u in de randstad woont, zal het bijna niet mogelijk zijn om naar een woning zonder verkeersoverlast te verhuizen. Degenen die vinden, dat u niet moet zeuren en anders maar naar een hutje op de hei  moet verhuizen, schaar ik onder dezelfde categorie mensen, die altijd met het ergerlijke cliche aankomen, dat iets niet meer van deze tijd  is. Evenals die lui, die vinden, dat elektrische auto's  van een kunstmatig motorgeluid moeten worden voorzien. Ik voel met u mee en hoop, dat u erin slaagt toch een andere rustigere woning te vinden.

rd
door rduivenbooden - May 25, 2024 om 15:38
4 Antwoorden / Vragen

Ja, vreselijk!
Ik woon al bijna 50 jaar , met dagelijks uitzicht op 2 bestelauto"s (van de buren) op de stoep aan zo'n drukke weg.
Het wordt steeds drukker ! Zoek een ander huis met uw huidige kennis.

rj
door rjw - May 25, 2024 om 16:10
3298 Antwoorden / 5 Vragen

Schrijf wat gemeenteraadsleden aan met de vraag of de straat verkeersvrij/luw/arm te maken. De grootste kans dat iemand iets doet heb je als je GroenLinks of PvdD raadsleden benaderd. Succes.

gerbera
door gerbera - May 25, 2024 om 22:18
7386 Antwoorden / 14 Vragen

Als eenling zal het moeilijk zijn hier wat tegen te doen, maar u woont in een appartement lees ik dus mogelijk zijn er meer bewoners die hier last van hebben. U zou dan als groep hierover kunnen klagen bij de gemeente met als voorbeeld o.a. de snelheid op betreffende weg te verlagen. Ook het plaatsen van een geluidscherm zou een oplossing kunnen zijn, maar nogmaals een klacht zal alleen effect hebben als u met meerder bewoners klaagt.