sm
door smeijers Mar 26, 2010 om 10:57
Computers & telefonie

Cybercrime

tijdens het downloaden van een freeware programma (incredimail ) heb ik waarschijnlijk op een linkje geklikt voor gratis download waarbij een productcode moest worden aangevraagd per sms dienst 2229
zonder aankondiging vooraf ontving ik 4 x een sms je totaalkosten €6 met een code waarbij de installatie ook nog faalde.
kortom: cybercriminelen die argeloze burgers bestelen!!
later via een betere link het programma wel gratis kunnen downloaden..
na wat gespeur op internet blijkt het een dienst van mobilion te zijn met de naam : Goofull gezeteld in Londen.
Ik denk dat hier mogelijk duizenden mensen de dupe van kunnen worden!
afmelden van betaalde diensten kan via www.smsdienstenfilter.nl

1463 13 Rapporteer

birdies
door birdies - Mar 26, 2010 om 11:02
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Aangezien dit een vraag en antwoord rubriek is: en wat is nu de vraag?

sm
door smeijers - Mar 26, 2010 om 11:05
12 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=birdies schreef op vrijdag 26 mrt 2010, 11:02]Aangezien dit een vraag en antwoord rubriek is: en wat is nu de vraag?

Juist opgemerkt: mijn vraag: is hier ïets "tegen" te doen ? ik vrees dat het dweilen met de kraan open is...

freya
door freya - Mar 26, 2010 om 11:10
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk bedoeld als waarschuwing.
En 'freeware' is, zoals de naam al zegt, altijd 'free' oftewel 'gratis'. Dus als er gevraagd wordt om je 06 nummer voor het toezenden van een code, dan moet je maar héél vlug doorsurfen en de betreffende website maar links laten liggen.

Freya

freya
door freya - Mar 26, 2010 om 11:15
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En nee, daar doe je niet zoveel aan. Het internet is voor iedereen toegankelijk en als er één of ander oplichtertje ergens in verweggistan een website opent, met de bedoeling mensen op te lichten, dan doe je daar niet veel aan.

Gewoon je gezond verstand blijven verstand gebruiken en goed opletten wáár je allemaal op klikt.

Freya

sm
door smeijers - Mar 26, 2010 om 11:15
12 Antwoorden / 6 Vragen

je hebt gelijk; het is "ook een beetje dom " maar in de hektiek van het installeren voor een vriendje van dit freeware mailgrogje, toch er in getuind; blijf het diefstal vinden: schrurken!

birdies
door birdies - Mar 26, 2010 om 11:16
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........is hier iets "tegen" te doen ?......

JA: Altijd goed opletten van welke site je iets download EN goed opletten tijdens het downloaden. Mensen klikken tijdens het downloaden vaak achter elkaar door zonder te kijken wat er aangevinkt staat.

En Incredimail is overigens geheel gratis te downloaden van hun eigen site.

sm
door smeijers - Mar 26, 2010 om 11:22
12 Antwoorden / 6 Vragen

En Incredimail is overigens geheel gratis te downloaden van hun eigen site.

is ook zo gelukt..maar "betaalde" download mislukte zou dat toeval zijn?

birdies
door birdies - Mar 26, 2010 om 11:25
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........maar "betaalde" download mislukte.........

Ik zou de p.c. maar even checken op malware, aangezien duistere sites graag rotzooi op je p.c. installeren.

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 26, 2010 om 15:44
1163 Antwoorden / 60 Vragen

U heeft geprobeert de gratis software via een oplichter te downloaden. U bent niet de eerste op deze site... Uw firewall had dit moeten blokkeren. Kijk even goed of u wel de laatste updates heeft!

Gokje: heeft u http://incredimail.nl-2010.com/nl/ gebruikt??? Zij adverteren op Google. Helaas heeft de firma Google daar maling aan en biedt al sinds geruime tijd advertentieruimte aan deze oplichters. Zolang er betaald wordt zal het Google worst wezen, helaas. Jammergenoeg wordt hier in consumentenprogramma's geen aandacht aan besteed.

Ik weet van een slachtoffer die doodgegooid werd met ongewenste (porno-)SMSjes. Of beter gezegd: zijn dochtertje, die net haar eerste eigen telefoon had, werd ermee doodgegooid. Deze SMSjes kosten bakken met geld, u betaald namelijk per ontvangen SMS.

Ik denk dat de enige goede oplossing hiervoor is om een ander telefoonnr te nemen....

SMSdienstenfilter blokkeert alleen ongewenste SMSjes. Aangezien u zelf de voorwaarden geaccepteerd heeft zijn deze SMSjes niet ongewenst, SMSdienstenfilter kan hier dus niks aan doen.

Het spijt mij zeer dat ik geen beter bericht voor u heb.....

stacey
door stacey - Mar 26, 2010 om 16:00
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-blijkt het een dienst van mobilion te zijn met de naam : Goofull--

Geen dienst Van Mobillion overigens:

---Mobillion wordt vaak ingeschakeld door bedrijven die de software regelen voor betaal sms diensten zoals ringtone diensten, quizjes, chat diensten etc..Wij zorgen dan voor de verzending en ontvangst van de sms berichten naar de netwerken van de telecom providers (KPN, Vodafone, Telfort etc.). Omdat wij de connecties hebben met de providers zetten die voor de kosten van de berichtjes onze naam op de telefoonrekening. Terwijl wij niets meer doen dan doorgifte van de berichtjes. --

--Het komt nogal eens voor dat we stuiten op onbegrip en worden aangezien als boeven die ongeoorloofde praktijken erop na houden. Uiteraard niet leuk. Net als Microsoft niet verantwoordelijk is voor de inhoud en ontvangst van alle mails naar @hotmail.com accounts zijn wij dat ook niet voor de sms berichten die via onze systemen lopen. Maar goed, wel willen we natuurlijk consumenten helpen met hun vragen.---Mobillion

sm
door smeijers - Mar 26, 2010 om 17:43
12 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 26 mrt 2010, 16:00] -blijkt het een dienst van mobillion te zijn met de naam : Goofull--

Geen dienst Van Mobillion overigens:

---Mobillion wordt vaak ingeschakeld door bedrijven die de software regelen voor betaal sms diensten zoals ringtone diensten, quizjes, chat diensten etc........ Terwijl wij niets meer doen dan doorgifte van de berichtjes. --

--Het komt nogal eens voor dat we stuiten op onbegrip en worden aangezien als boeven die ongeoorloofde praktijken erop na houden. Uiteraard niet leuk. Net als Microsoft niet verantwoordelijk is voor de inhoud en ontvangst van alle mails naar @hotmail.com accounts zijn wij dat ook niet voor de sms berichten die via onze systemen lopen. Maar goed, wel willen we natuurlijk consumenten helpen met hun vragen.---Mobillion

het lijkt me me dat u ( mobillion ) wel invloed heeft op de handelwijze van uw klanten...uiteindelijk hebt u de beschikking over de schakelknop uit/aan

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Mar 26, 2010 om 17:56
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Even ter verduidelijking: Stacey is een vrijwilliger op deze site, net als alle anderen. Stacey heeft een deel van de website van Mobilion gecopieerd om u te kunnen helpen. Vandaar de 'wij'-vorm in haar bericht!

stacey
door stacey - Mar 26, 2010 om 19:32
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=smeijers schreef op vrijdag 26 mrt 2010, 17:43][
het lijkt me me dat u ( mobillion ) wel invloed heeft op de handelwijze van uw klanten...uiteindelijk hebt u de beschikking over de schakelknop uit/aan

Zoals al aangegeven, ik werk niet voor Mobillion ;-)

Maar mobillion maakt niet uit wat klant doet Zolang die klant zich aan de door hun gestelde voorwaarden/gedragscode voldoet.

Doet een klant dit niet dan kun je dit bij hun melden en als je klacht terecht is
dan kunnen ze hun klant daarop aanspreken of dienst beeindigen.