bi
door bibaboe Aug 9, 2015 om 01:21
Computers & telefonie

Datingsite reclame op internet.. toeval??

Ja, vele reclames wapperen mijn PC binnen. Nog nooit iets gekocht bij Zalando of Petshop. Nog nooit uitvaartondernemingen opgezocht.. maar de advertenties zie ik geregeld voorbij komen.

Maar nu zag ik ook Asian dating voorbij komen. Nu ben ik toch een beetje bang dat mijn zoon op zulke sites komt. Hij is pas 15 en ik vrees dan dat hij niet goed weet waar hij mee bezig is.

Er is verder geen gebruiker van de computer en mijn zoon verwijst dit naar pure toeval. Is dat zo? Ik twijfel..

Wie weet hier meer van?

10970 25 Rapporteer

ho
door hopetobehelping - Aug 9, 2015 om 08:02
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bibaboe,

u zou in de browser geschiedenis kunnen kijken om te zien welke websites er allemaal bekeken zijn.
Dat kan alleen als uw zoon deze nog niet verwijderd heeft.
Kunt u niet aan de reactie 'puur toeval' van uw zoon zien of het wel klopt wat hij zegt ? Een gelaatsuitdrukking spreekt vaak boekdelen.
Het is sowieso niet onverstandig om met enige regelmaat de browser geschiedenis te verwijderen.

Wat ik als ik u was zou doen is toch eens een goede scan uitvoeren op uw computer. Het zou ook kunnen dat er iets binnengehaald wat u liever niet zou willen en dat daaruit de reclames ook komen.
Zou als ik u was scannen met uw virusscanner, met MBAM en adwcleaner.
Het zou goed kunnen dat u dan het nodige vindt.

tijger1
door tijger1 - Aug 9, 2015 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is het ook verstandig een gesprekje met uw zoon te hebben juist over zulk soort sites. En hem uit te leggen dat die sites slechts geldklopperij zijn?

U schrijft: hij is pas 15, maar u kunt ook schrijven: hij is al 15.

diumenge
door diumenge - Aug 9, 2015 om 09:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Advertenties krijg je sowieso, als ze geen profiel van je kunnen opbouwen dan krijg je dus willekeurige advertenties. Zoek je wel eens naar schoenen of bezoek je sites die schoenen verkopen dan kan je dus advertenties van Zalando krijgen. Het lijkt mij niet dat advertenties voor Asian dating sites toevallig komen, deze zullen niet tot de willekeurige advertenties behoren die ze sturen als er geen profiel kan worden opgebouwd. Maar het hoeft ook eer niet zo te zijn dat zulke sites eerder bezocht zijn. Kan ook een gevolg zijn van het bezoeken van andere sites, bijvoorbeeld torrent-sites om (illegaal) te downloaden.

pi
door pieterwolters - Aug 9, 2015 om 10:02
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Niet alle advertenties zijn gericht op de gebruikers. Zalando bijvoorbeeld adverteert als een gek overal waar het maar kan, ongeacht of je er ooit hebt gekocht, of ergens anders online kleding hebt gekocht. Die datingsite kan dat ook doen.

En als het al wel gericht is kan het ook nog indirect zijn. Een vriendin van mij vloog een tijdje terug met Turkish Airlines, en vervolgens kreeg ik advertenties op Facebook van Turkish Airlines. Dus misschien hebben zijn vrienden een keer gezocht op Aziatische jongedames.

Je zoon kan dus best "onschuldig" zijn. En als het alleen maar kijken is naar die site is er niet zoveel aan de hand toch? Gewoon een gezonde jongen van 15 die naar meisjes kijkt. Zolang hij maar geen betaald account aanmaakt.

edrick3
door edrick3 - Aug 9, 2015 om 10:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bibaboe,

Even afgezien van je 'probleem' met zoonlief ....
Als je van die lastige reclames af wilt zou ik AdBlockPLus eens op je computer zetten.
Klik hier.

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Aug 9, 2015 om 10:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een goed alternatief voor ABP is daarbij uBlock.

bi
door bibaboe - Aug 9, 2015 om 11:23
12 Antwoorden / 2 Vragen

Dank U allen voor de reacties. Dit waardeer ik.

Ik begrijp uiteraard dat mijn zoon in een fase verkeerd van onderzoeken en ontdekken. Hier wil ik niet krampachtig en direct afkeurend mee omgaan.

Ik lees en schrijf wel eens mij op een forum,, de dames van de advertentie verschenen daar dan steeds onder in beeld.

Mijn zoon is hard op weg een echte man te worden, en ja.. daar speelt internet tegenwoordig een grote rol in.

Ik wil graag open en eerlijk met hem hierover zijn.. en hem nogmaals confronteren met deze site.. terwijl ik niet weet of het 'echt' geen toeval is dat ik die reclames te zien kreeg, daarmee zou ik hem enkel van me af duwen.

Ik hoop dat ik mezelf een beetje duidelijk heb uitgelegd.

zoekster
door zoekster - Aug 9, 2015 om 11:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zegt in uw openingstopic dat uw zoon verwijst naar toeval. Dan is het daarmee toch klaar? Hij heeft niets te maken met die site, of hij wil niet dat u het weet. Dan is het beter dat te respecteren.
Op een gegeven moment delen kinderen bepaalde zaken niet meer met hun ouders, daar hebben ze dan vrienden voor.

bi
door bibaboe - Aug 9, 2015 om 12:04
12 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is wel heel makkelijk zoekster!

Mijn zoon is nog een kind, valt onder mijn verantwoordelijkheid.

zoekster
door zoekster - Aug 9, 2015 om 12:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=bibaboe schreef op zondag 9 aug 2015, 12:04]Dat is wel heel makkelijk zoekster!

Mijn zoon is nog een kind, valt onder mijn verantwoordelijkheid.
U bent zeker nooit jong geweest. Over je 'liefdesleven' wil je meestal niets kwijt aan je ouders als je pubert.
Behalve als je hart is gebroken dan wil je graag opgelapt worden, hoewel de woorden 'voor hem 10 anderen' alleen maar knorrigheid oproepen.

Kijk, u kunt hem wel waarschuwen voor de gevaren op zich op internet. Maak niet zomaar ergens een account aan. Vul nooit je eigen naam en adres op een site die je niet kent. Koop geen 'gratis' proefpakketjes. vul geen enquêtes in met je eigen naam en adres. Bestel/betaal niets zonder toestemming van je ouders. Dat soort dingen.
En zorg ervoor dat hij geen toegang heeft tot uw creditcard. Van uw inloggegevens bij een bank weet hij vanzelfsprekend niets.

Maar reken maar dat uw zoon allang de 'adult' sites heeft ontdekt, of hij dat op uw pc doet of bij zijn vrienden, of misschien via zijn smartphone. Ergens vindt dat zijn weg wel.

Voor u is hij nog een kind, voor zichzelf is hij een stoere knul die graag wil weten hoe de wereld in elkaar steekt.

aurora1
door aurora1 - Aug 9, 2015 om 23:09
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog een aanvulling op @zoekster: waarschuw hem ook maar voor chatsites waarop ouderen zich voordoen als leeftijdsgenoten met van internet geplukte leuke foto's van leeftijdsgenoten.
Lees anders ook nog even klik hier mocht u dat nuttig lijken. Echter overal kunnen computers gebruikt worden dus goede voorlichting lijkt mij persoonlijk zonder meer beter in vooral luchtige gesprekjes. En dat pubers geheimpjes en "geheimpjes" hebben is normaal en het is ook niet de bedoeling van (de meeste) pubers dat hun ouders tof met ze meedoen.

bi
door bibaboe - Aug 10, 2015 om 08:33
12 Antwoorden / 2 Vragen

Wederom bedankt voor de reacties.

Ik wil inderdaad geen ouder zijn die tof gaat meedoen, gekke grapjes of schunnige opmerkingen erover gaat maken.

Tevens wil ik evenmin een houding aannemen van ''foei!.. wat heb jij gedaan?''

Beide werken averechts denk ik..

Een stukje voorlichting lijkt mij echter wel op zijn plaats.. maar daar moet het juiste moment zich ook voor voordoen.

crewmember
door crewmember - Aug 10, 2015 om 10:11
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Dat soort "Dating" Reclames krijg je trouwens ook als je ander soortig pikante sites bezoekt op internet. Maar soms zelfs ook als je alleen maar een torrent site als the pirate bay ofzo bezoekt. Daar staan dit soort reclames ongeacht wat je voor zoekgeschiedenis hebt.

Het is meer een soort van algemene reclame die je dan krijgt betreffende, oost europese,aziatische Russiche dames die een man "zoeken".

Dit betekend niet meteen dat hij op zoek is naar dates met Aziatische dames.

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 10, 2015 om 16:48
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 9 aug 2015, 10:41]Een goed alternatief voor ABP is daarbij uBlock.
Aanvulling; deze is (ook) zeer geschikt op jouw mobiel device, opdat deze erg ligt is (je merkt het niet) in combinatie met Bluhell Firewall wordt het internetten een heel stuk aangenamer (veel sneller, minder data verbruik en als extra bonus stuk minder privacyschending door derden).

akkerdistel
door akkerdistel - Aug 10, 2015 om 17:17
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=bibaboe schreef op maandag 10 aug 2015, 17:04]Als dat je serieuze bijdrage is.. laat dan maar zitten.
Serieuze bijdrage; Gebruik als browser Firefox met deze extensies, dan is het probleem -en nog vele andere- verholpen.

Echter wordt met bovenstaande -serieuze- bijdrage ook niets gedaan..

ho
door hopetobehelping - Aug 10, 2015 om 18:35
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bibaboe,

waar de reclame precies vandaan komt is moeilijk vast te stellen.
Het kan ook zijn dat u zogenaamde malware op uw computer heeft staan.
Wat ik als ik u was wel zou doen is goed scannen, zie ook mijn vorige reactie op uw vraag.

U bent niet de enige die sommige antwoorden hoofdschuddend leest. Een antwoord zonder dat op uw vraag wordt ingegaan kunt u beter snel vergeten. Soms zegt een antwoord nu eenmaal vooral veel over degene die het antwoord geeft en niets over degene die de vraag gesteld heeft.

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2015 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt niets belachelijke gevraagd, maar blijkbaar gebruiken meerdere personen die computer. En net zo goed als dat u reclame voor kattenvoer te zien kunt krijgen, zonder dat u daar op gezocht hebt, krijgt u Zalando voor uw kiezen en uitvaartondernemingen. En dan ook nog een Asian site,

Maar u maakt zich mijns inziens ten onrechte zorgen over uw zoon. Niettemin is het verstandig, dat zou u al veel eerder hebben moeten doen, met uw zoon over het gebruik van internet te spreken. Hij is geen peuter, dus echt beschermen kan niet meer en is ook zinloos. Maar u kunt hem wel informeren over de gevaren.

Persoonlijk krijg ik nooit reclame, maar ik zou niet weten waar dat aan ligt,

bi
door bibaboe - Aug 10, 2015 om 18:50
12 Antwoorden / 2 Vragen

Dank U. Fijne laatste reacties. Prettig te lezen dat er mensen zijn die zich enigszins willen inleven en willen meedenken.

Ik wil zeker een informatief gesprek aangaan met mijn zoon.

fl
door flessebon - Aug 10, 2015 om 19:20
418 Antwoorden / 7 Vragen

Niet meteen het ergste denken. Krijg reclame`s te zien van nederlandse datingsites als ik duitse sites bezoek. En de suggesties van die bekende site met video`s kloppen zelden tot nooit. Een gesprek is op zijn plaats want internet kent net als de gewone wereld ook minder aangename kanten. Succes en een fijne avond gewenst.

aurora1
door aurora1 - Aug 10, 2015 om 22:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u al op de rode woorden in reacties geklikt zoals op Adblockplus, uBlock en bijv. mijn link over Ouderlijk toezicht?

bi
door bibaboe - Aug 10, 2015 om 23:31
12 Antwoorden / 2 Vragen

Jazeker heb ik dat.. echter moet ik daar echt even voor gaan zitten.

Ik ga daar hulp bij nodig hebben!

Ik ben ook zo'n leek wat het hele internet gebeuren betreft. Heel veel zaken zijn voor mij als 'abacadabra' Nu voel ik mij zo een domoor.

Heb ik mijn zoon wellicht onterecht ergens van verdacht doordat ik zelf gewoon amper weet hoe het allemaal werkt??

Ik heb met mijn zoon afgesproken om morgen met de honden op pad te gaan, lekker lang wandelen. Ik wil proberen het gesprek op gang te krijgen.

Op sommige momenten denk ik ook juist weer ''laat het nou zitten, breng hem niet in verlegenheid, er is vast niks aan de hand'' ga nou niet zo een paranoia moeder of control freak uithangen..

Moeilijk... want ik hoorde ook weer eens iemand zeggen ''vertrouwen is goed.. controle is beter''

Ik bemerk aan mezelf dat ik dit stuk ouderschap moeilijker vind dan ik op voorhand had verwacht. Ik wil mijn zoon een gezonde mate van ruimte geven,, maar hem ook weer niet compleet laten gaan.

Dit maakt mij als alleenstaande moeder wel eens onzeker. En,, het moet me even van het hart: de opmerking dat mijn zoon misschien vrouwenkleding besteld en hiermee verkleed de deur uitgaat terwijl ik slaap.. dat vond ik oprecht een heel flauw en bespottende manier van omgaan met mijn vraag. Dan te bedenken dat Zalando ook een Heren collectie heeft.

Op de opmerking: ''mag Uw zoon niet weten wat een uitvaart is?'' daar wilde ik eigenlijk niet eens op ingaan. Ik kan U zeggen dat mijn zoon wel degelijk weet hoe een uitvaart er aan toe gaat, wij zijn tot ons groot verdriet vele dierbaren verloren in de afgelopen jaren. Ik wil er verder geen woorden meer aan vuil maken..

tijger1
door tijger1 - Aug 11, 2015 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U maakt zich veel te veel zorgen. Verdiep u zelf eerst eens in de gang van zaken op internet.

Wat gezegd werd over die uitvaart en vrouwenkleding, moet u ook niet zo zwaar aan tillen. Dat was zeker niet bedoeld om u te kwetsen, of om u belachelijk te maken. Maar juist om het een beetje lichter te maken.

Kinderen van die leeftijd weten waarschijnlijk al meer van het net dan u.

Maar praat gewoon met hem over die zaken, hij is niet klein meer.

aurora1
door aurora1 - Aug 11, 2015 om 00:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u met een laptop werkt zou u hulp (laptop dus meenemen) voor het installeren van Adblock of uBlock kunnen vragen op het gratis inloopspreekuur van Seniorweb en ook over hoe Ouderlijk toezicht te gebruiken (mocht u dat willen).
De spreekuren worden in de regel eens per week in de bibliotheek in uw woonplaats gehouden of in een sociaal centrum o.i.d. Via internet zullen de tijden ervan wel te vinden zijn, het is nu vakantietijd dus mogelijk is het nu minder frequent.
Wat u ook nog kunt doen is andere ouders vragen hoe ze met het internetgebruik van hun kinderen omgaan en hun eventuele gesprekken erover voeren w.b. mogelijke gevaren van internet.
Ik ben het met @tijger1 eens dat u dat eigenlijk al wat eerder had moeten doen. Ik zou er ook niet te krampachtig en paniekerig over doen, het zal allemaal wel meevallen.
Overigens kunt u als u op Adblockplus klikt via de reactie van @edrick3 dan ziet u de betreffende website met in groen Installeer voor... etc., als u daarop klikt wordt het automatisch in uw browser geïnstalleerd.

bi
door bibaboe - Aug 11, 2015 om 00:48
12 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=aurora1 schreef op dinsdag 11 aug 2015, 00:05]Als u met een laptop werkt zou u hulp (laptop dus meenemen) voor het installeren van Adblock of uBlock kunnen vragen op het gratis inloopspreekuur van Seniorweb en ook over hoe Ouderlijk toezicht te gebruiken (mocht u dat willen).
De spreekuren worden in de regel eens per week in de bibliotheek in uw woonplaats gehouden of in een sociaal centrum o.i.d. Via internet zullen de tijden ervan wel te vinden zijn, het is nu vakantietijd dus mogelijk is het nu minder frequent.
Wat u ook nog kunt doen is andere ouders vragen hoe ze met het internetgebruik van hun kinderen omgaan en hun eventuele gesprekken erover voeren w.b. mogelijke gevaren van internet.
Ik ben het met @tijger1 eens dat u dat eigenlijk al wat eerder had moeten doen. Ik zou er ook niet te krampachtig en paniekerig over doen, het zal allemaal wel meevallen.
Overigens kunt u als u op Adblockplus klikt via de reactie van @edrick3 dan ziet u de betreffende website met in groen Installeer voor... etc., als u daarop klikt wordt het automatisch in uw browser geïnstalleerd.

Ik heb geen laptop. Maar ik kan hier iemand voor laten komen lijkt me?

Ga ik doen, bedankt.

door 1953 - Aug 11, 2015 om 01:03
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Cookies o.a. Uw zoekresultaten via een zoekmachine. Als u er niet op reageerde, dan verdwijnt de advertenties vanzelf wel weer. Eerlijk gezegd, zie die advertenties nog nauwelijks op het scherm staan.