mjvanderwerf
door mjvanderwerf Nov 3, 2019 om 16:44
Computers & telefonie

Defragmenteren externe HD

Goedenmiddag,
de externe HD (1500 GB) moet worden gedefragmenteerd (NIET snel defragmenteren)
Dat duurt héél lang.
Kan dat defragmenteren worden onderbroken en later worden hervat ?
Zo ja, hoe ?
Groeten,
MJ

6728 19 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 3, 2019 om 16:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ook goedemiddag,
waarom zou het defragmenteren van een externe harde schijf “moeten“?

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 3, 2019 om 16:57
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemiddag.
Bedoelt u formatteren?
17.15u
 Bij mijn weten kan het formatteren niet onderbroken worden, het is een grondig en langdurig proces.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 3, 2019 om 19:23
16861 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPIE: defragmenteren (Oude DOS Code Defrag) is bedoeld om bestanden waarvan diverse onderdelen op verschillende plaatsen staat weer bij elkaar te krijgen. Bij formatteren verwijder je de gegevens van de betandslocaties, de schijf is dan echter niet leeg En ik zag inmiddels dat dat formatteren ook de bedoeling is.

jantje7
door jantje7 - Nov 3, 2019 om 17:06
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ja, dit kan. Bij een volgende opstart van defragmeteren gaat het vrij snel verder naar het punt waar u het gestopt heeft.

mjvanderwerf
door mjvanderwerf - Nov 3, 2019 om 17:10
525 Antwoorden / 385 Vragen

Sorry; U heeft beiden gelijk.
Moet dus zijn FORMATTEREN.
De schijf is verkocht; moet dus leeg.
Hoe luidt nu Uw antwoord ?
MJ

sjjoppy
door sjjoppy Nov 3, 2019 om 17:22
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn antwoord op 17.15u bewerkt.

diumenge
door diumenge - Nov 3, 2019 om 17:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als je redelijk zeker wilt weten dat de oude bestanden niet meer te herstellen zijn, dan kan je het beste gewoon snel formateren en daarna met CCleaner (of een ander tool voor dat soort dingen) het station wissen. Afhankelijk van hoe zeker je wil zijn kies je voor Eenvoudig overschrijven tot Zeer Complex overschrijven. Hoe meer zekerheid hoe langer het duurt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 3, 2019 om 19:41
16861 Antwoorden / 202 Vragen

@DIUMENG, zie deze om te lezen dat ook met cceaner verwijderde bestanden hersteld kunnen worden: http://www.nldit.com/software/utility-software/201309/172336.html#.Xb8e6m5FyM8 en er zijn nog meer mogelijkheden.

diumenge
door diumenge Nov 3, 2019 om 20:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je haalt dingen door elkaar @Heremietkreeft. Ik heb het over de optie Extra > Station wissen in CCleaner. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om bestanden dan nog te herstellen, maar de gewone man lukt dat niet meer. Vermoedelijk is in deze situatie 'Eenvoudig overschrijven' al voldoende.

audb
door audb Nov 4, 2019 om 13:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Even lachen dan maar?

CCleaner wist namelijk totaal niets van de harddisk maar maakt het onleesbaar maar is dankzij een programma van de zelfde maker weer terug te halen : Recuvia!.

diumenge
door diumenge Nov 4, 2019 om 15:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@AUDB, lachen mag hoor, maar het komt wel wat dom over.

CCleaner overschrijft de data 1 tot 35 keer, ik wil wel een weddenschap met je aangaan dat die data niet te herstellen is met Recuva (zonder i).

Donuts
door Donuts Nov 4, 2019 om 19:26
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Diumenge, +10! Ik heb het jaren geleden voor alle zekerheid één keer gecheckt, data herstel is met Recuva niet mogelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 3, 2019 om 19:32
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo @MJVANDERWERF, ik zie geen enkele reactie die u er op attendeert dat middels formatteren de inedticatiecodes / de bestandslocaties van de plaats van de op de harde schijf aanwezige bestanden woorden gewist, om het simpel te zeggen. Dat betekent echter niet dat de schijf leeg is en met enige moeite alle bestanden kunnen worden teruggevonden als iemand dat wil. Voor het volledig verwijderen kan dit https://pctipvandedag.nl/bestanden-definitief-verwijderen  en dan wel even doorlezen naar https://www.remosoftware.com/nl/remo-herstellen-windows-basic (om te voorkomen dat hier alleen repareren/herstel middels ccleaner wordt bedoeld)een oplossing/methode zijn en als u met een zoekmachine met zoeknaam 'definitief verwijderen van bestanden van harde schijf' ziet u nog meer zoals bijv. deze https://www.consumentenbond.nl/laptop/harde-schijf-wissen-stappenplan.

Overschrijven met 'rommel' is ook een methode. Hoe meer overschreven hoe lastiger wordt de mogelijkheid voor herstel.

diumenge
door diumenge Nov 3, 2019 om 20:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wanneer de optie 'Snel formatteren' niet wordt aangevinkt dan worden de aanwezige bestanden wel degelijk gewist, maar mogelijk is e.e.a. nog wel te herstellen. Wanneer 'Snel formatteren' wel is aangevinkt, dan zijn de bestanden simpel te herstellen. Met CCleaner is het wel degelijk mogelijk om een station (zeer grondig) te wissen. De link die naar CCleaner verwijst heeft betrekking op de opschoon functie van CCleaner, dat is heel wat anders dan het wissen van een station.

br
door brui0929 - Nov 3, 2019 om 22:56
635 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dat kan type in de zoekbalk lnks naast de startknop defragmenteren dit programma wortdt opgestard kies de harddisk die u wilt defragmenteren. Het defragmentren kunt u onderbreken dit proces gaat verder als u het defragmenteren weer opstart. Het onderbreken is niet aan te bevelen. Bij het defragmenteren worden lege sectoren van de harddisk opgevult zodat er weer ruimte is om data weg te schrijven. Bij het formateren wordt de harddisk ingedeeld in sporen en sectoren en wordt data die is opgeslagen verwijderd. Maak voor dat u de harddisk opnieuw formateerd eerst een kopie wanneer u deze data nog nodig hebt. LETOP een SSD disk mag u niet formateren. Doet u dit wel dan is de SSD drive niet meer bruikbaar.

diumenge
door diumenge Nov 3, 2019 om 23:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Een SSD mag je niet formatteren? Waar haal je die onzin vandaan?

Donuts
door Donuts Nov 3, 2019 om 23:56
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een beetje SSD schijf van 1,5TB kost al gauw honderden euro's. Denkt u echt dat TS die nu heeft en gaat verkopen?

justmeagain
door justmeagain Nov 4, 2019 om 00:09
623 Antwoorden / 8 Vragen

Edit

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 4, 2019 om 10:04
16861 Antwoorden / 202 Vragen

En afgezien daarvan: vraag van TS gaat over formatteren. Ik zie een TB externe HD 2Tb ad: € 69,99 en SSD zie ik in verschillende prijzen, geen 1.5 Tb Onder € 100,00 en ook soms meer dan € 200,00

br
door brui0929 - Nov 3, 2019 om 23:14
635 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is geen onzin een SSD is een Flashgeheugen gegevens kunnen alleen gewist worden. Een harddisk is ook extern geheugen hier schrijfr windows tijdelijk data op en haalt dit er weer vanaf.

diumenge
door diumenge Nov 3, 2019 om 23:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Doe mij maar een link, want ik weet zeker dat ik dat niet ga vinden.

Donuts
door Donuts Nov 3, 2019 om 23:54
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Brui u gooit defragmenteren en formatteren door elkaar! Natuurlijk mag een SSD geformatteerd worden. Defragmenteren beter van niet, maar mag wel. Is alleen nauwelijks zinvol.

br
door brui0929 Nov 7, 2019 om 20:46
635 Antwoorden / 10 Vragen

Nee bij formateren wordt de harddisk opgedeeld in sporen en sectoren. Bij defragmenteren worden bestanden bij elkaar gezet.

diumenge
door diumenge Nov 7, 2019 om 21:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Blijven volhouden Brui!

br
door brui0929 - Nov 3, 2019 om 23:19
635 Antwoorden / 10 Vragen

vraag dit aan Google.

diumenge
door diumenge Nov 3, 2019 om 23:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dikke onzin dus.

diumenge
door diumenge Nov 3, 2019 om 23:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen
justmeagain
door justmeagain - Nov 4, 2019 om 00:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

Een SSD mag je niet defragmenteren!

Donuts
door Donuts Nov 4, 2019 om 06:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het is verstandig om het niet te doen, maar mag wel. Zelf optimaliseer ik alleen de SSD schijven. (Overigens herkent Windows SSD schijven en zal deze niet defragmenteren.) Een verdere discussie hierover is voor TS niet relevant want zijn vraag betreft een HDD. Gegroet.

edrick3
door edrick3 - Nov 4, 2019 om 10:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De schijf is verkocht; moet dus leeg.
Hoe luidt nu Uw antwoord ?

Wat info: https://www.webwijzer.nl/beveiliging/harde-schijf-wissen.html

mo
door mof - Nov 4, 2019 om 13:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Normaalgesproken kan dat omdat het echte defragmenteren in het RAM geheugen gebeurt. De software leest na het scannen stukjes harde schijf uit, “ruilverkavelt stukjes van de bestanden” zodanig dat het efficiienter wordt opgeslagen en loze open plekken vrijkomen om weer data op te schrijven.
als je onderbreekt is dus dat stukje dat in het ram geheugen staat nog niet geordend en wordt bij het opnieuw starten van de defragmentatie opnieuw onder de loep genomen.

mo
door mof - Nov 4, 2019 om 13:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En een ssd mag je best defragmenteren.  Alleen is het aantal schrijfbewerkingen beperkt, dus het gaat ten koste van de levensduur.

ioannes
door ioannes - Nov 4, 2019 om 13:51
20 Antwoorden / 3 Vragen

Dag MJ,
Defragmenteren kunt u rustig onderbreken.
Formatteren niet - dat is een, snel of niet, on-omkeerbaar proces.

audb
door audb - Nov 4, 2019 om 14:03
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Compleet opschonen van een hdd kan u doen door een programma te gebruiken zoals low level format  https://hddguru.com/software/HDD-LLF-Low-Level-Format-Tool/

Of https://privazer.com/nl/ welke gratis te gebruiken is (donatie van minimaal €9 is wel welkom maar niet verplicht)

Deze laatste is wel sneller maar zal ook enkele uren in beslag nemen daarom is het aan te raden om het evt nachts te doen daar u aangeeft dat het een externe is kan het zelfs nog langer dan 12 uur in beslag nemen voor echt alles is gewist.

Bij formateren kan een slimme gast namelijk de bestanden die geformateerd zijn namelijk zonder te veel moeite maar wel met geduld terug halen en als het echt om bestanden gaat die niemand wat aangaat is het formateren alleen echt niet genoeg.

Overigens is een Low Level Format niet anders dan het vol schrijven met een 0 of een 1 en dan kan echt niemand meer het bestand meer zien.

diumenge
door diumenge Nov 4, 2019 om 15:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Over lachen gesproken, op mijn reactie beweren dat overschreven data met Recuva te herstellen is en hier schrijven dat door het overschrijven met 0'en en 1'en de bestanden echt niet meer te zien zijn.

ja
door januitgroningen - Nov 4, 2019 om 14:29
53 Antwoorden / 2 Vragen

Geachte heer of mevrouw van der Werf,

Bij het normaal formatteren is de schijf niet leeg. Wat-ie dan doet, is een nieuw bestandje plaatsen en een controle op fysieke fouten. Het bestandje registreert/verwijst de clusters en de sectoren, waar de gegevens staan. En dit bestandje zal worden overschreven tijdens een normale formattering met een 0-verwijzing. Daardoor lijkt die leeg. De gegevens zijn dan nog steeds aanwezig. En kan je ook op een andere manier weer uitlezen. Tenzij je de schijf daarna weer gebruikt en zullen de gegevens worden overschreven.

Begrijpt, dat u de schijf wilt verkopen en met een dergelijke formattering wilt verkomen, dat de gegevens bij anderen terechtkomen. Als u er echt zeker van wilt zijn, zul u een low level-formattering moeten toepassen. Hierbij een linkje hoe dit te kunnen doen; https://nl.ccm.net/download/downloaden-34056732-hdd-low-level-format-tool

zw
door zwaardvis - Nov 4, 2019 om 16:05
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik zou hem met Diskpart Cleanen (mag ook met SSD). Dan worden direct ook alle partities gewist en kan hij daarna opnieuw als MBR of GPT worden gepartitioneerd.

in CMD.exe  (Command/Dos prompt)
>Diskpart
>List disk
>Select disk X ( X is nummer van de bewuste schijf uit List disk)
>Clean
>exit

Op
door Opa Eus - Nov 4, 2019 om 20:32
41 Antwoorden / 18 Vragen

Lijkt mij niet. Bij het starten hiervan wordt dit ook aangegeven.

Ge
door Gertie - Nov 7, 2019 om 11:45
2 Antwoorden / Vragen

Beste,
Hierbij mijn antwoord op uw vraag mag men defragmenteren afbreken of onderbreken ? Het antwoord is NOOIT.  Het duurt inderdaad lang maar misschien kunt u het proces op een vrije dag 'smorgens of zo opstarten? Reken hiervoor ongeveer 2 uur.

Nog een tipje : de geavanceerde schijven mag men NOOIT defragmenteren.

Nog een prettige dag gewenst,
Gertie

gerbera
door gerbera Nov 7, 2019 om 21:49
7367 Antwoorden / 14 Vragen

DOOR MJVANDERWERF - 3 NOV. 2019 OM 17:10
498 ANTWOORDEN / 346 VRAGEN

Sorry;
Moet dus zijn FORMATTEREN.