oc
door octaaf May 5, 2007 om 09:16
Computers & telefonie

Digitenne

Zijn er gebruikers van digitenne die mij hun in ervaringen willen delen? Ik moet mijn kabels gaan vervangen en wilweten wat de beste keuze is. Vervangen van de kabels of overstappen op digitenne. Wat ook goedkoper lijkt te zijn.

Ria

2277 16 Rapporteer

freya
door freya - May 5, 2007 om 10:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ria,

Op zich is de techniek en de kwaliteit van het Digitenne signaal prima te noemen. Of je als gebruiker tevreden bent is sterk afhankelijk van de lokatie waar je precies zit.
Ik denk dus dat je niet zoveel hebt aan ervaringen van 'willekeurige' andere gebruikers. Informeer eens bij buren/buurtgenoten die Digitenne gebruiken. Aan hun ervaringen heb je veel meer.

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - May 5, 2007 om 11:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb het een paar weken kunnen uitproberen. De signaal sterkte viel mij erg tegen, alleen met een buiten antenne kreeg ik fatsoenlijk signaal, maar dan was het ook dik in orde.

Wat mij persoonlijk stoort aan Digitenne (maar ook andere providers) is dat BBC1 en BBC2 niet in het pakket zitten. Waardeloos.

Verder vind ik het nog steeds vreemd dat KPN de prijs een paar maanden geleden met ruim 25% heeft verhoogd en er geen haan naar kraait.

Regelmatig heeft KPN acties waarbij je bijv. korting krijgt op de digitale ontvanger of deze zelfs gratis krijgt. Het is alleen wel altijd de single tuner. Als je wilt kunnen tv kijken en tegelijkertijd een andere zender opnemen, dan moet je een twin tuner kiezen.

Het is inderdaad (nog wel) goedkoper dan kabel, maar het zenderaanbod is dan ook wel erg beperkt naar mijn smaak. Het goedkoopst is nog altijd de satelliet-schotel.

wi
door willema - May 5, 2007 om 12:05
2 Antwoorden / 0 Vragen

kijk eens op http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1197329daar vind je heel veel gebruikerservaringen mbt digitenne van de afgelopen weken uit het hele land.

movieman
door movieman - May 5, 2007 om 12:22
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het aanbod van Digitenne is zeer beperkt, dw.z. relatief weinig TV- en radiozenders in vergelijking met de kabelaars en CanalDigitaal (satelliet). Laatstgenoemde levert de beste digitale televisie voor de laagste prijs. Nu doe ik persoonlijk geen zaken met die bedrijven omdat ik de kwaliteit en de service ronduit slecht vind. Digitaal betekent NIET dat iets goed of beter is maar dat probeert men ons wel wijs te maken...

Er is genoeg vrije keus op de satelliet en het is allemaal GRATIS, ja zelfs HD is al beschikbaar. Nederland hobbelt maar wat achter de rest van Europa aan en ligt 10 jaar achter met de techniek. Ik betaal geen 10 tot 20 euro de maand om op 30 zenders reclame, belspelletjes en nepdating programma's te kijken. Op de ASTRA2 satelliet krijg je heel veel Engelse zenders gratis: BBC 1, 2, 3, 4, ITV 1, 2, 3, 4, fim- en sportzenders enz... En jawel hoor, allemaal GRATIS en ZONDER reclame.

Wat iedereen doet, moet-ie natuurlijk zelf weten... Ik mis NL-TV absoluut niet. Sterker nog, ik voel me een stuk prettiger in mijn vel sinds ik niet meer dagelijks geconfronteerd wordt met wat er allemaal in de Nederlandse maatschappij speelt.

Groetjes. ;-)

henson
door henson - May 5, 2007 om 12:26
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Ria,

Als je meerdere tv-ontvangers hebt kun je misschien beter toch alle kabels vervangen, voor iedere tv moet je namelijk een aparte ontvanger aanschaffen. Probeer eerst (als je lange kabels hebt liggen op slecht bereikbare plekken) of je met het alleen vervangen van de stekkers betere beelden krijgt (indien je huidige stekkers niet goed zijn afgeschermd). De stekkers moeten geheel van metaal zijn, dus niet die met plastic kapjes/plugjes.

Je kunt ook overstappen op digitale kabel, het voordeel hiervan is dat je maar 1 kastje nodig hebt om strakke beelden te ontvangen en ook je oude analoge signaal houdt waardoor je bijv. beneden digitaal naar een soap kunt kijken en boven analoog naar voetbal en nickelodeon (of andersom natuurlijk).

Bovendien is voor een goede ontvangst van Digitenne soms ook nog een (kleine) buitenantenne nodig. En dan nog even dit: de storing op het huidige kabelnet wordt in veel gevallen veroorzaakt door .......Digitenne! Om dan over te stappen op digitenne om van de storing af te zijn die dit systeem veroorzaakt stuit mij een beetje tegen de borst.

Succes, Hendrik

edwardus
door edwardus - May 5, 2007 om 12:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

"de storing op het huidige kabelnet wordt in veel gevallen veroorzaakt door .......Digitenne!"
Hoe? Verklaar u nader s.v.p.

movieman
door movieman - May 5, 2007 om 12:51
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Een ethersignaal dat zou interfereren met een dubbelafgeschermde en kwalitatief hoogstaande coax van de kabelaars? Dat lijkt mij technisch haast onmogelijk... Bovendien liggen de aanvoerkabels ca. een meter onder de grond.

Ik had ook zo'n rare buurman (gelukkig is-ie nu verhuisd) die beweerde dat mijn schotelantennes zijn kabelsignaal zouden storen. Dat is natuurlijk klinklare onzin, allereerst is een schotel slechts een ontvangsteenheid dus die zendt helemaal geen (stoor)signalen uit en ten tweede ligt het signaal van de satelliet op een veel hogere frequentie dan de kabel. Beetje vaag allemaal, mensen die alleen maar zeuren omdat ze wat te zeuren moeten hebben maar voor de rest NUL kennis van zaken hebben.

Groetjes. ;-)

henson
door henson - May 5, 2007 om 22:05
338 Antwoorden / 36 Vragen

@ edwardus,

Sedert enige tijd (begin maart) is ook in Twente Digitenne te ontvangen. De zender is geinstalleerd op de TV-oost zendmast te Hengelo (O). Sinds deze zender in de lucht is regent het klachten bij @Home (en de oude eigenaar Essent) en wel dusdanig dat er artikelen op de voorpagina van de lokale krant Tubantia hebben gestaan en @Home zich genoodzaakt zag de klanten met klachten (na een dag al meer dan 1000 meldingen) van nieuwe Hirschmann HF afgeschermde kabels te voorzien (gratis!!). @Home geeft toe dat de klachten over storing (vooral WDR 1, Talpa, Nat. Geo en Animal Pl.) door Digitenne worden veroorzaakt maar dat men er niets tegen kan ondernemen.

Hopelijk heb ik je hiermee voldoende geinformeerd, groet, Henson

movieman
door movieman - May 5, 2007 om 22:27
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik wilde toch noch eventjes reageren op je aanvullende post. Het fenomeen waar jij over spreekt noemt men instraling (net zoiets wat Jomanda doet alleen dan anders LOL). Als je fatsoenlijke coaxkabel en degelijke metalen stekkers gebruikt (en dus GEEN troep van de hobbymarkt) dan heb je daar geen last van. Ik vind het overigens wel een ludieke actie van @home! Ik heb nog 20 meter glasvezel nodig voor tussen de PC en de DSC, misschien dat ik @home eens ga bellen. Geintje!

Groetjes. ;-)

henson
door henson - May 5, 2007 om 22:43
338 Antwoorden / 36 Vragen

@movieman

Bedankt voor je reactie; hopelijk kun je begrijpen dat niet iedereen op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen op electronica gebied en dat vooral oudere mensen niet begrijpen dat sommige tv zenders ineens constant last hebben van storing, zoals ook bij de vraagsteller waarschijnlijk het geval is. Feit blijft dat Digitenne mensen, die niets met digitenne van doen hebben, ongevraagd op kosten jaagt doordat men coaxkabels e.d. die tot voor kort geen klachten gaven moet vervangen met alle bijkomende kosten en werkzaamheden die dit met zich meebrengt.

Groet, Henson.

henson
door henson - May 5, 2007 om 23:03
338 Antwoorden / 36 Vragen

@movieman,

Coaxkabel is iets anders dan glasvezelkabel.

LOL, Henson

movieman
door movieman - May 5, 2007 om 23:08
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Die Digitenne masten hebben behoorlijk wat vermogen en zenden bovendien op zeer hoge frequenties uit. Net zoiets als GSM en UMTS... Ik geloof dat we nog net niet in een "magnetron" zitten maar het scheelt niet veel meer LOL. Ik vraag me trouwens af of al die radiogolven wel zo gezond zijn... Maar goed dat is iets voor een ander forum onderwerp...

Hirschmann kabels en antennes zijn degelijk en betrouwbaar. Voor de schotels heb ik bijna 100 meter  Hirschmann "digital" liggen LOL, heb er zelfs nog een rotor en splitters/schakelaars tussen zitten maar niks signaalverlies hoor! Deutsche Gründlichkeit hè. Bedea maakt ook supergoede coax trouwens.

Groetjes. ;-)

henson
door henson - May 5, 2007 om 23:48
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hoi Movieman

Ok, ben blij dat er kennelijk toch verschil is tussen jouw schotelontvanger en de antenne van Digitenne. Tussen haakjes, ben je soms ook een "zendamateur" en had die vorige "rare" buurman misschien toch gelijk?

Groet, Henson

movieman
door movieman - May 6, 2007 om 00:30
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik hoop dat de Kassaredactie me voor één keer vergeeft want ik ga nu echt compleet off topic! *grin*

Nee, ik heb geen illegale zender wel een andere buurman van me dus die zal de storing wel veroorzaken. Ik heb nergens last van, goede kabels en degelijk materiaal doen wonderen... De gemiddelde Nederlander betaalt € 300,- voor een compleet hifi systeem. Zo'n bedrag geef ik uit voor een hoofdtelefoon, ik bedoel maar. LOL sorry Kassa ik moest ff! :-)))

Groetjes. ;-)

henson
door henson - May 6, 2007 om 14:38
338 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Movieman,

Leuk dat je over goed en degelijk materiaal beschikt; maar stel je nu eens even voor dat dit materiaal ineens niet meer deugd omdat er een nieuwe techniek wordt toegepast die dwars door je huidige kabelafscherming heen straalt en je alle huidige kabels door nieuwere (en duurdere) kabels moet vervangen. Zou jij denk ik ook niet op prijs stellen, kun je nagaan hoe dat voelt bij mensen die het niet zo breed hebben. Kan me ook niet voorstellen dat je dan zou overwegen over te stappen op het systeem dat deze storing bij jou zou veroorzaken.  En dat is precies mijn antwoord op de vraag van Ria.

Groetjes, Henson

movieman
door movieman - May 6, 2007 om 18:31
180 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ja, uiteraard is het niet leuk dat mensen op extra kosten worden gejaagd omdat er opeens iets nieuws "in de lucht hangt". Mijn advies naar Ria is: vooral GEEN Digitenne. Blijf lekker bij de (analoge) kabel en laat je GRATIS nieuwe kabels leggen door de kabelaar (het wordt immers vergoed zoals blijkt uit de diverse antwoorden).

@ Henson: ik heb het vroeger eens ooit breed gehad maar ook ik moet nu met de euro betalen en we weten allemaal wat dat betekent... Ik waardeer en koester mijn redelijk oude apparatuur en waar nodig kan ik de elektronica zelf herstellen. Tegenwoordig wordt heel veel troep geproduceerd en zeker door Philips. Geef me maar het spul uit de jaren '80 en '90. Die grote "bakbeesten" je weet wel...

Groetjes. ;-)