
Downloadsnelheid
Goede middag, ik heb een glasvezelverbinding van Deutsche Glasfaser met een downloadsnelheid van bekabeld 400Mbs. Ik kom meestal rond de 350Mbs uit, wat ik voldoende vind Maar nu wil ik films middels de app van CanalDigitaal kijken via een Chromecast maar die films stoppen telkens om na een aantal seconden verder te gaan (Buffer Underrun?). Ik heb de snelheid van mijn smartphone gemeten en kom dan meestal niet verder dan zo'n 20/25 Mbs, mijn Laptop, HP Pavilion, staat ongeveer 5 meter van het modem in dezelfde ruimte en kom op 35Mbs. Mijn telefoon is een Samsung Galaxy A41 en mijn modem is een Fritzbox 7490. De afstand tussen Fritzbox en handy is ongeveer 1,5 meter en bevinden zich in dezelfde ruimte. Wie weet wat hier aan de hand is?
Groet, Koos
Topantwoord
Zijn alle apparaten verbonden via WIFI of via Kabel?
Want als alle apparaten via WIFI verbonden zijn, dan moet de Modem/router de snelheid verdelen over de verschillende apparaten.
Uw download snelheid van de provider is niet de Factor, Het probleem zit het in de router.
Afhankelijk van de router kan het zijn dat deze voor elk apparaat een los signaal heeft, of alle apparaten 1 voor 1 de data moet calculeren {QUE}
artikel van Linksys die dit beter laat zien
https://www.linksys.com/cz/r/resource-center/wifi-router/
--------------
Een oplossing voor uw probleem zou zijn een betere router die MIMO {“Multiple-Input, Multiple-Output”} ondersteunt.

Hallo Mijnnaamishaaz, Als ik wil casten staan alle apparaten uit, alleen de de telefoon waarmee ik cast en die gebruikt wifi
@thunderbird
Dan is het alsnog hetzelfde probleem omdat de router Het signaal van het ene apparaat naar het andere dient te sturen.
Wat met een Single user MIMO moet het apparaat eerst een chunk opslaan, doorsturen en wachten op de volgende set data
bij een Multi MIMO kunnen meerdere apparaten tegelijk met de router communiceren, waardoor de router het signaal gelijk kan doorsturen zonder het eerst in een QUE te zetten
Klinkt als brakke WIFI. Misschien kan je eens van iemand een WIFI access point lenen om te kijken of dat beter werkt.

Wat is een wifi acces point? Ik las dat die verbetering brengt als de afstand te groot is maar ik zit met mijn telefoon 1,5 meter van het modem dat vrij hangt.
Vaak gebruik je de wifi in de modem, maar dat zijn meestal niet de beste. Antenne te klein en zo. Met een "echt" wifi access point, zoals bijvoorbeeld deze https://www.coolblue.nl/product/708657/ubiquiti-unifi-ap-ac-lite.html?cmt=c_a%2Ccid_8863549668%2Caid_89983059515%2Ctid_pla-314610899461%2Cgn_g%2Cd_c&gclid=EAIaIQobChMImvOJ87ns7wIVEtUYCh2g_wdZEAYYBCABEgK5__D_BwE heb je betere antennes en die zijn geoptimaliseerd voor een goede wifiverbinding.
Verder kan je ook kijken of er niet teveel andere WIFI netwerken op hetzelfde kanaal zitten. Voor Android smartphones kan je de app "WIFI Analyzer" gebruiken om dat te controleren. Als alles van de buren op hetzelfde kanaal zit als jouw wifi kan dat de oorzaak van de slechte verbinding zijn. Dan kan je proberen je wifi op een ander kanaal te zetten (even in de handleiding kijken hoe dat moet).
Topantwoord
Welke chromecast heeft u de rechthoekige of ronde, de ronde is 2 tot 4 keer sneller?
Kijk eens of u hier wat aan hebt https://en.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7490/knowledge-base/publication/show/27_Wi-Fi-connection-drops-frequently/

De ronde
Dat je wifi snelheid 350Mbs is wil nog niet zeggen dat al uw apparaten die snelheid kunnen halen.
Chromecast zeker niet. Mobile telefoon ook niet laptop meestal ook niet.
Gelukkig hebben de meeste modems 2,4 en 5 mhz. Als er op de laptop een USB3 aansluiting zit (blauw) kan je dmv een usb 3 dongle op de 5mhz band internetten en haalt ie dat is bij mij het geval bijna de maximale internet snelheid. Telefoon wordt ook sneller als ie 5Mhz ondersteund zo ook tablet.
Vaste Pc haalt via dongle ook de maximale snelheid..Lees handleiding modem hoe in te stellen

5Ghz gok ik?
klopt kon het niet meer wijzigen

Deutsche kabel maar eens om hulp vragen lijkt me zo.
Voordat er weer allerlei aannames door de lucht vliegen.

Heeft u al via de provider gecheckt en ze het probleem voorgelegd:
https://www.deutsche-glasfaser.de/

Ikm heb net een hele tijd aan de telefoon gehangen met een medewerker van Deutsche Glasfaser, die heeft wat zitten rommelen en nu kom ik op ongeveer 300Mbs