miekmol
door miekmol Jan 19, 2012 om 17:06
Computers & telefonie

Draadloze netwerkkaart kapot???

Goedemiddag,

Al eerder heb ik een vraag gesteld over een draadloze adapter of toegangspunt.

Nu ben ik erachter dat mijn probleem, het wegvallen van draadloos internet niet aan de router of het modem ligt.
Ik heb perfect internet via de kabel rechtstreeks op het modem en ook als ik de kabel via de router laat lopen.
Een andere laptop heeft wel perfect draadloos internet.

Het is dus iets in mijn laptop.
Waar kan ik mijn draadloze internetkaart vinden?
Zou deze kapot kunnen zijn?
Kan ik deze testen?
Moet ik deze misschien opnieuw instellen en hoe moet dat dan?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen...

Met vriendelijke groet,
Miek

28490 37 Rapporteer

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 17:12
201 Antwoorden / 50 Vragen

Ik heb een Toshiba Satellite P 300 laptop....

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 19, 2012 om 17:16
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een losse kaart kun je makkelijker in andere laptop testen.

Maar als het werkelijk stuk en en een ingebouwde zou ik een micro USB stick kopen met draadloze verbinding.
Die kosten tussen de €8 en €24,- en werken prefect.
Een defecte ingebouwde kost meer aan montage indien er al een kaart leverbaar zou zijn.
Daarom, gebruik een USB poort en dan niet te grote kopen want die kraken vaak de USB omdat ze iets raken.

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2012 om 17:26
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Heeft u de laatste drivers voor de wifi-netwerkkaart gedownload van de toshiba site?
Ik had vorig jaar ook een Toshiba waarbij het internet constant uitviel.
Toen bleek dat er van fabriekswege een oude driver opzat die het probleem veroorzaakte. Van de toshiba site een nieuwe driver gedownload en het probleem was opgelost...

smurf1962
door smurf1962 - Jan 19, 2012 om 17:29
43 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi Miek,

U kunt dit ook nog proberen.

Goed, om te kijken of een netwerkkaart werkt:
1. Doe: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ipconfig /all
Staat daar een ip-adres en NIET 'medium ontkoppeld' dan lijkt dat in orde te zijn.
2. Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping 127.0.0.1
Indien succesvol response, kan de computer zelf succesvol iets met je netwerkkaart onder TCP/IP.
3. Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping [het ip-adres dat je bij 1. gezien hebt]
Indien succesvol, heb je ook een goede link aan de kabelkant van de netwerkkaart
4. Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping [het ip-adres van de Standaardgateway die je bij 1. gezien hebt]
Werkt ook dat, dan is koppeling naar buiten/internet ook in orde (voor wat de computerkant betreft, wil nog niet zeggen dat ook de router helemaal goed is geconfigureerd, kan daar nog dingen blokkeren evt.).
5. Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping
Werkt ook dat, dan werkt de router en het omzetten van 'namen' naar IP etc. ook.

Gr,

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 17:30
201 Antwoorden / 50 Vragen

Als ik de probleemoplosser er op loslaat krijg ik de volgende melding: de verbindingsmogelijkheden met draadloze netwerken is uitgeschakeld.
Als ik dan het netwerkcentrum open, zie ik dat dat mijn draadloosnetwerk niet is verbonden.

smurf1962
door smurf1962 - Jan 19, 2012 om 18:02
43 Antwoorden / 1 Vragen

Miek,
Probeer dit eens.
1.Sluit uw router aan op het stroomnet. Omdat u gebruik maakt van ‘Windows nu verbinding maken’ hoeft u de router niet met een kabel op uw computer aan te sluiten.
2.Open Verbinding met een netwerk maken door te klikken op Start en vervolgens gaat u naar het Configuratiescherm. Ga hier naar het Netwerkcentrum en kies voor Verbinding met een netwerk maken.
3.Kies voor de standaard netwerknaam van uw router, deze vindt u in de handleiding.
4.Volg de instructies op uw scherm.

Gr,

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 18:06
201 Antwoorden / 50 Vragen

Hallo,

Ik heb een nieuwe update van de driver geinstalleerd, helaas zonder resultaat.

Verder heb ik de adviezen van Smurf opgevolgd.
1. Doe: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ipconfig /all
Staat daar een ip-adres en NIET 'medium ontkoppeld' dan lijkt dat in orde te zijn.
Hier staat medium ontkoppeld

2. Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping 127.0.0.1
Indien succesvol response, kan de computer zelf succesvol iets met je netwerkkaart onder TCP/IP.

3. Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping [het ip-adres dat je bij 1. gezien hebt]
Indien succesvol, heb je ook een goede link aan de kabelkant van de netwerkkaart
Hier staat geen IP adres

4. Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping [het ip-adres van de Standaardgateway die je bij 1. gezien hebt]
Werkt ook dat, dan is koppeling naar buiten/internet ook in orde (voor wat de computerkant betreft, wil nog niet zeggen dat ook de router helemaal goed is geconfigureerd, kan daar nog dingen blokkeren evt.).
Dit is hetzelfde als wat ik in no 3 moest doen, ook nu geen IP adres

5. Doe daarna: Start -> Uitvoeren -> cmd.exe /k ping
Dit is weer hetzelfde als wat ik in 3 moest doen, nu nog steeds geen IP adres

Ik vraag me af wat dit nu betekenen kan?

groetjes Miek

smurf1962
door smurf1962 - Jan 19, 2012 om 18:20
43 Antwoorden / 1 Vragen

Miek,

WIl je dit eens controleren?

Start --> Uitvoeren --> services.msc Daar naar Wireless zero configuration gaan (een service).
Deze moet aan staan!!!!!!!.

Gr,

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 18:31
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=smurf1962 schreef op donderdag 19 jan 2012, 18:20]Miek,

WIl je dit eens controleren?

Start --> Uitvoeren --> services.msc Daar naar Wireless zero configuration gaan (een service).
Deze moet aan staan!!!!!!!.

Gr,

Hoi,

Wireless zero staat niet in de lange lijst.
Wel kwam ik deze tegen: Routing and Remote Access
Hiermee worden routeringsservices geboden aan bedrijven in LAN- en WAN-omgevingen maar of dit er iets mee te maken heeft, weet ik niet!

freya
door freya - Jan 19, 2012 om 18:44
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo miekmol,

Je hebt de ingebouwde wireless netwerkadapter toch wel ingeschakeld? Meestal kun je die 'in' en 'uit' schakelen met de (Fn)-toets plus één van de toetsen aan de bovenkant van het toetsenbord. Voor een draadloos netwerk is dat vaak (Fn) + (F2). Op de toets staat een symbooltje van een antenne. Waarschijnlijk moet er dan ook ergens op je laptop een ledje gaan branden wanneer de wireless adapter is ingeschakeld.

m.vr.gr. Freya

smurf1962
door smurf1962 - Jan 19, 2012 om 18:48
43 Antwoorden / 1 Vragen

Miek,

Met welk systeem werkt u?.

Het probleem is dat de router uw laptop niet herkend omdat het IP adres ontbreekt.

Gr,

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 18:54
201 Antwoorden / 50 Vragen

Ik werk met Win 7 en 32 bits

Ik heb de Fn-knop en bij mij de F8 knop ingedrukt en dan staat er dat het draadloos netwerk is uitgeschakeld, zet de schakelaar voor draadloze netwerkcommunicatie aan.
Maar waar doe ik dit?

groetjes Miek

freya
door freya - Jan 19, 2012 om 18:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=smurf1962 schreef op donderdag 19 jan 2012, 18:48]Miek,

Met welk systeem werkt u?.

Het probleem is dat de router uw laptop niet herkend omdat het IP adres ontbreekt.

Gr,
De router deelt het IP-adres juist uit....
Kortom, als de netwerkadapter van de laptop geen IP-adres heeft, dan 'ziet' de router blijkbaar het wifi-signaal van de adapter niet.

Freya

freya
door freya - Jan 19, 2012 om 19:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miekmol schreef op donderdag 19 jan 2012, 18:54]Ik werk met Win 7 en 32 bits

Ik heb de Fn-knop en bij mij de F8 knop ingedrukt en dan staat er dat het draadloos netwerk is uitgeschakeld, zet de schakelaar voor draadloze netwerkcommunicatie aan.
Maar waar doe ik dit?

groetjes Miek
Nog een keer (Fn)+(F8)? Of zit er wellicht een apart klein schakelaartje aan de zijkant of de voorkant van de laptop?

Freya

smurf1962
door smurf1962 - Jan 19, 2012 om 19:04
43 Antwoorden / 1 Vragen

Miek,

Aan de voorkant van je laptop zit links naast je volumeregelaar een héél klein knopje.
Zet deze op on en er gaat een antenne rood branden.
Als deze brandt moet het probleem verholpen zijn.

Gr,

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 19:05
201 Antwoorden / 50 Vragen

[quote=smurf1962 schreef op donderdag 19 jan 2012, 19:00]Miek,

Aan de voorkant van je laptop zit links naast je volumeregelaar een héél klein knopje.
Zet deze op on en er gaat een antenne rood branden.
Als deze brandt moet het probleem verholpen zijn.

Gr,

Bedankt Freya... aan de voorkant van de laptop zit een miniscuul knopje..
Het is een geweldig idee van je!

Heel heel hartelijk dank... mijn draadloos internet werkt weer!
Heerlijk dat het is opgelost!!!

groetjes Miek

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2012 om 19:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Voordat jullie weer gaan zeuren: Ik was aan het schrijven en pas later heb ik gezien dat het in de tussentijd opgelost is. Het is nu eenmaal een #%^&&%^ site hier, dat je niets kunt aanpassen. Blij dat het opgelost is.

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2012 om 19:07
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zie je überhaupt wel netwerken in de omgeving of geen een? Als je er geen ziet is of de ingebouwde wifi kaart kapot of er is inderdaad een knopje of schuifje op de pc waarmee het is uitgeschakeld...

freya
door freya - Jan 19, 2012 om 19:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miekmol schreef op donderdag 19 jan 2012, 19:05][quote=smurf1962 schreef op donderdag 19 jan 2012, 19:00]Miek,

Aan de voorkant van je laptop zit links naast je volumeregelaar een héél klein knopje.
Zet deze op on en er gaat een antenne rood branden.
Als deze brandt moet het probleem verholpen zijn.

Gr,

Bedankt Freya... aan de voorkant van de laptop zit een miniscuul knopje..
Het is een geweldig idee van je!

Heel heel hartelijk dank... mijn draadloos internet werkt weer!
Heerlijk dat het is opgelost!!!

groetjes Miek
Tja, het zit soms in de kleine dingen.... ;-)
Maar wel mooi dat het weer werkt!

Freya

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2012 om 19:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen

O. dank je Miek.

smurf1962
door smurf1962 - Jan 19, 2012 om 19:13
43 Antwoorden / 1 Vragen

Miek,

Blij dat het opgelost is.

Gr,

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 19:17
201 Antwoorden / 50 Vragen

Smurfje, ook jij hartstikke bedankt voor alle moeite die je voor me hebt gedaan naar het vinden van een oplossing.

Ik vind deze vraagbaak echt geweldig!
Ik heb al verschillende problemen, vooral op computergebied kunnen oplossen door de lieve mensen die je hierbij helpen.

Dank voor iedereen!

groetjes Miek

freya
door freya - Jan 19, 2012 om 20:21
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miekmol schreef op donderdag 19 jan 2012, 19:17]Smurfje, ook jij hartstikke bedankt voor alle moeite die je voor me hebt gedaan naar het vinden van een oplossing.

Ik vind deze vraagbaak echt geweldig!
Ik heb al verschillende problemen, vooral op computergebied kunnen oplossen door de lieve mensen die je hierbij helpen.

Dank voor iedereen!

groetjes Miek
Daar doen we het ook voor hoor. En altijd leuk om te horen dat de hulp gewaardeerd wordt. (iets wat maar al te vaak wordt vergeten)

Freya

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 20:51
201 Antwoorden / 50 Vragen

Hoi,

Ik heb tevroeg gejuicht...
Eerder heb ik deze vraag gesteld:
Zeker 3 tot 4 keer per dag valt de netwerkverbinding weg.

Ik maak dan opnieuw verbinding wat niet tot stand kan komen.
Dan klik ik op probleem oplossen.
Daarna heb ik weer internet en krijg ik elke keer deze melding:
Probleem met de draadloze adapter of toegangspunt.
De adapter voor draadloze netwerken opnieuw instellen... voltooid.

Ik heb vanavond na het probleem dat de draadloze verbinding niet was ingeschakeld ongeveer een half uur internet gehad en hoppa, weg was de verbinding weer.
Ik zag het al minder worden.. van 5 streepjes naar 4-3 en weg.
Nu kan ik met de probleemoplosser niets meer uithalen.
Ik heb dit al gedaan: http://192.168.1.1 maar dan krijg ik een error pagina.
Ik gebruik WPA2-personal
Verder staat er verificatie proberen...ik weet niet wat dit wil zeggen.

Hebben jullie nu nog een idee wat dit kan zijn?

gr. Mieke

freya
door freya - Jan 19, 2012 om 21:08
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@miekmol:

Ben bang dat het probleem zit in de combinatie van draadloze netwerkadapter van de laptop en het merk/type router. Bij sommige combinatie wil het gewoon niet echt lekker werken. Ik weet niet welke type beveiliging je in de router allemaal kunt instellen voor je wifi-verbinding, maar wellicht helpt het als je een ander type beveiliging instelt. Bijvoorbeeld WPA i.p.v. WPA2.

En mocht dat allemaal niet helpen, dan rest volgens mij alleen nog de mogelijkheid om gewoon een WLAN-stick te kopen en die te gebruiken voor je draadloze verbinding. De interne wifi-adapter moet je dan uiteraard uitschakelen.

Freya

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 22:13
201 Antwoorden / 50 Vragen

Hallo Freya,

Ik kan op WPA-personal instellen, geen verificatie, gedeeld, wpa enterprise, wpa2 enterprise,802.1x

Ik begrijp het niet goed, ik werk al jaren met dezelfde router en deze laptop en opeens zijn er problemen.

De probleemoplosser zegt nu...koppel het apparaat los, wacht 10 sec. stekker opnieuw erin, druk op reset en laat onmiddelijk los.

groetjes Mieke

godefrieda
door godefrieda - Jan 19, 2012 om 22:17
195 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=miekmol schreef op donderdag 19 jan 2012, 22:13]Hallo Freya,

Ik kan op WPA-personal instellen, geen verificatie, gedeeld, wpa enterprise, wpa2 enterprise,802.1x

Ik begrijp het niet goed, ik werk al jaren met dezelfde router en deze laptop en opeens zijn er problemen.

De probleemoplosser zegt nu...koppel het apparaat los, wacht 10 sec. stekker opnieuw erin, druk op reset en laat onmiddelijk los.

groetjes Mieke

Ik zou een reset van 2 minuten uitvoeren: de stekker van de stroom!

zw
door zwaardvis - Jan 19, 2012 om 22:19
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Of zoals in een ander topic ook vermeld: Het kan zijn dat buren op hetzelfde kanaal zitten als jij (of bijna hetzelfde) en dat die elkaar storen. Zet je router op een ander kanaal zover mogelijk uit de buurt van de andere netwerken in je omgeving.
Download INSSIDER om te zien welke kanalen de buren gebruiken.

freya
door freya - Jan 19, 2012 om 22:29
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zwaardvis schreef op donderdag 19 jan 2012, 22:19]Of zoals in een ander topic ook vermeld: Het kan zijn dat buren op hetzelfde kanaal zitten als jij (of bijna hetzelfde) en dat die elkaar storen. Zet je router op een ander kanaal zover mogelijk uit de buurt van de andere netwerken in je omgeving.
Download INSSIDER om te zien welke kanalen de buren gebruiken.
En gebruik géén kanaalnummer boven de 10.

Freya

miekmol
door miekmol - Jan 19, 2012 om 22:36
201 Antwoorden / 50 Vragen

Ik heb Inssider geinstalleerd en bekeken, ik ben de enige op kanaal 8.
Eentje op 1, eentje op 4, 2 op 6, ik op 8, 1 op 12 en 1 op 13

miekmol
door miekmol - Jan 20, 2012 om 13:34
201 Antwoorden / 50 Vragen

Hallo Freya,

Ondertussen heb ik weer draadloos internet.
Iemand had het verkeerde wachtwoord ingevoerd bij de eigenschappen van draadloos internet op de netwerkpagina.

Nu rest nog het probleem dat internet een aantal keer per dag uitvalt. Er verschijnt dan de melding dat er problemen zijn met het toegangspunt.
Ik heb ondertussen ook kunnen inloggen op http://192.168.1.1, hier stond een ander wachtwoord dus.
Ik kijk nu op het scherm Wireless en zie dan de volgende mogelijkheden:
a. Enable Wireless security is aangevinkt
b. Security Type: WPA-PSK/WPA2-PSK is aangevinkt
3. Security Options: staat op Automatisch, hier kan ik WPA-PSK of WPA2-PSK aanvinken
4. Encryption: staat op Automatisch, hier kan ik TKIP of AES aanvinken.

Kun je me zeggen wat ik het beste kan aanvinken?
Verandert dit dan ook automatisch bij de eigenschappen van draadloos internet in netwerkverbindingen, of moet ik het daar ook aanpassen?

Ik hoop dat deze informatie eindelijk eens voldoende helderheid geeft.

groetjes Mieke

freya
door freya - Jan 20, 2012 om 14:04
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@miek:

Even voor de duidelijkheid, als je verbinding (om welke reden dan ook) wegvalt, is het ook logisch dat het intypen van het adres http://192.168.1.1 geen reactie oplevert. Immers, dat adres is het adres van je router en als er geen verbinding meer is, dan kan de laptop de router ook niet meer vinden...

Wat betreft die beveiligingsinstellingen, die hoef je alleen maar in de router aan te passen. Immers, wat je op de laptop ziet, is alleen maar een 'weergave' van hoe de beveiliging van de verbinding is ingesteld. Aan de kant van de laptop hoef je dus niets te veranderen. Wel is het zo dat wanneer je in de router het wachtwoord (de WPA-sleutel) aanpast, je dat op de laptop, éénmalig opnieuw moet intoetsen om weer verbinding te maken.

Kortom, het is een kwestie van proberen. Als ik jouw lijstje met instellingen bekijk, dan zou ik de opties 'a' en 'b' gewoon zo laten staan. Ik zou beginnen met optie '3' en deze instellen op 'WPA' i.p.v. 'Automatisch' en het daarmee een tijdje testen. Mocht dat niet goed gaan, dan instellen op 'WPA2' en testen.
Mocht dat allemaal niet werken, dan kun je ook optie '4' proberen en deze op 'TKIP' of 'AES' instellen i.p.v. 'Automatisch'. Als dat allemaal niet helpt, dan vrees ik dat je er gewoon niets meer aan kunt doen.

En voor de duidelijkheid, er is niets 'kapot' in je laptop, het is gewoon de combinatie netwerkadapter/router die lastig doet, anders niets.

Freya

miekmol
door miekmol - Jan 20, 2012 om 14:13
201 Antwoorden / 50 Vragen

Hartelijk dank Freya,

Ik had natuurlijk wel internet, alleen geen draadloos.
In principe zou ik dus wel op die pagina moeten kunnen komen.

Ik zal het langzaamaan allemaal gaan uitproberen.
Op een ander kanaal gaan zitten lijkt me niet nodig omdat ik de enige ben op dit kanaal.

Bedankt voor alle antwoorden!
Fijn weekend
Mieke

freya
door freya - Jan 20, 2012 om 14:34
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=miekmol schreef op vrijdag 20 jan 2012, 14:13]Hartelijk dank Freya,

Ik had natuurlijk wel internet, alleen geen draadloos.
....
Wat bedoel je daar precies mee? Als je draadloze verbinding wegvalt, kun je ook geen internet meer hebben, toch?

Freya

miekmol
door miekmol - Jan 20, 2012 om 14:39
201 Antwoorden / 50 Vragen

=freya schreef op vrijdag 20 jan 2012, 14:34:
=miekmol schreef op vrijdag 20 jan 2012, 14:13: Hartelijk dank Freya,

Ik had natuurlijk wel internet, alleen geen draadloos.
....

Wat bedoel je daar precies mee? Als je draadloze verbinding wegvalt, kun je ook geen internet meer hebben, toch?

Freya

Jawel... via een kabelverbinding, rechtstreeks op de router of aan het modem aangesloten, dus daarom wist ik ook dat het niet aan het modem lag.
Ook wist ik dat het niet aan de router lag, een andere laptop had wel draadloze verbinding via de router. Ik kon ook met de kabel via de router op internet.

groetjes Mieke

freya
door freya - Jan 20, 2012 om 14:49
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@Miek:

Ah, oké, duidelijk. We wachten het verder wel even af.
Ook jij alvast een prettig weekend.

Freya

ha
door hanzev - Feb 22, 2014 om 11:34
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=smurf1962 schreef op donderdag 19 jan 2012, 19:00]Miek,

Aan de voorkant van je laptop zit links naast je volumeregelaar een héél klein knopje.
Zet deze op on en er gaat een antenne rood branden.
Als deze brandt moet het probleem verholpen zijn.

Gr,

Toch handig zo'n forum.
Ook twee jaar later heb je nog iemand goed geholpen met je antwoord (en wie weet hoeveel mensen in de tussentijd).
Dank je wel Smurf, mede namens mijn vriendin.