xy
door xydegek Sep 4, 2010 om 10:50
Computers & telefonie

E-books

Wie heeft ervaring met e-readers en e-books. Zijn e-books duurder of goedkoper in aanschaf dan normale boeken?

3825 17 Rapporteer

druifje01
door druifje01 - Sep 4, 2010 om 11:17
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Bij bv bol.com kun je een beetje je licht opsteken. Maar ook googelen naar je vraag kan informatie opleveren. Kijk bv onder "gratis boeken".

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 5, 2010 om 00:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag gek:

Wanneer je boeken koopt hangt het er geheel van af hoeveel je leest.
Aan e-readers of e-books kun je geen boekenkast status ontlenen......
De openbare bibliotheek is verre het goedkoopst wanneer je niet koopt.

Hardware ERror MAN.

zinook
door zinook - Sep 5, 2010 om 09:29
261 Antwoorden / 7 Vragen

Ook ik ben een fervent lezer en zit dus ook te kijken naar een e-reader. Helaas kan ik bij mijn bibliotheek nog geen e-books lenen, dus voorlopig blijf ik nog bij het gedrukte werk....

Ik weet dat de bibliotheek in Utrecht e-boeken 'uitleent'. Als je daar uit de regio komt, zou je dat eens kunnen proberen. Helaas woon ik in een klein dorpje waar het misschien nog wel eens jaren zou kunnen duren eer ze e-boeken 'aanschaffen'.

Over het algemeen scheelt de aanschaf van een e-book niet zo heel veel met een echt boek. Ik denk dat je voordelen en de nadelen tegen elkaar moet afwegen en dan een keuze moet maken, wat betreft e-reading.

Nog veel succes met je keuze!

mastag
door mastag - Sep 5, 2010 om 10:08
955 Antwoorden / 19 Vragen

Beste Xydegek.
Sinds kerstmis vorig jaar is een Sony e-reader type 300 bij ons onder de boom gevonden. Mijn vriendin leest veel, heel veel. Ze vind het prettig lezen zeker ook omdat ze veel in bed leest en dus niet van zij naar zij naar rug hoeft te draaien omdat je anders de pagina niet goed kan lezen.
Een kennis van ons heeft een Diffrence gekocht, dat is meer een multimedia-apparaat wat ook e-books weer kan geven. Vervelend hiervan is dat er een backlight inzit en dat de leestekens blokjes worden ipv bv punten of komma's.
Deze is echter wel ruim € 70 voordeliger en je kan er ook foto, film en muziek op kijken en luisteren. De boeken zijn met enige regelmaat in de aanbieding en zijn dan wel voordeliger als een normale uitgave.
Fijn is ook dat er een bladwijzer in je apparaat hebt zodat je na het opstarten steeds weer in elk! boek wat je leest op de juiste plek verdergaat.
Op internet zijn ook veel gratis boeken te vinden, veel in het Engels dat wel.
Kortom zij is heel enthousiast.

Mastag

invalide
door invalide - Sep 5, 2010 om 11:00
787 Antwoorden / 5 Vragen

Leuk om de NRC dagelijks te lezen via PDF formaat.
Ik gebruik nog een 10" mini PC want die kan de krant zelf ophalen en dus geen gedoe met 2e PC en geheugen kaartjes.

Ik vind de mogelijkheden te beperkt en of je nu 8 uren E reader of 4 uren mini laptop kunt lezen vind ik deze laatste met meer mogelijkheden tot nu toe beter.

De kleinste van €139,- moet je scrollen dus E reader niet te klein kopen.
Ook is dichtgeklapt de mini notebook beter beschermd en een tasje van €19,95 met optische muis (conrad) is ook handig.
Wel kocht ik de 12" tas omdat je dan nog de lader kwijt kunt en andere zaken.

nl
door nlauwen - Sep 6, 2010 om 13:15
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ondertussen heb ik al bijna een jaar een ereader (net als mastag een Sony PRS300). Ik lees veel. Heel veel. En eerlijk is eerlijk: sinds ik de reader heb lees ik meer dan voorheen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik vooral veel in het Engels lees. Je kunt net zo makkelijk ebooks in de VS kopen via internet als via bijvoorbeeld Bol.com ebooks kunt kopen. Het voordeel is dat de boeken daar goedkoper zijn. Als je dus graag Engels leest, dan is dat dus ideaal. Nederlandse ebooks zijn over het algemeen wel goedkoper dan de gebonden versies, maar het prijsverschil is niet zo heel groot.

Op vakantie vond ik het overigens ook ideaal! Geen gesleep meer met boeken (ik nam er meestal toch zeker 4 of 5 mee) en ik kon op vakantie gewoon nog kiezen waar ik zin in had (ik had ca 120 boeken er op gezet).

O ja, eerst heb ik de PRS600 geprobeerd (die heeft een touchscreen) maar daarvan vond ik het scherm te veel glimmen, wat heel vervelend is als je buiten zit te lezen of vlak onder een lamp.

Gewone boeken koop ik ondertussen eigenlijk niet meer, of het moet als cadeau voor een ander zijn.

an
door anne001 - Sep 6, 2010 om 13:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een Bebook mini en ben er heel blij mee! Hij is eenvoudig in gebruik, zonder allerlei toeters en bellen zoals internet, mp3 (daarvoor heb ik mijn laptop) en leest ondanks zijn grootte (of misschien zelfs daarom) heel prettig. Was wel even wennen natuurlijk. Hij kan vele formaten (pdf, epub, lit, doc, txt, html enz.) aan en heeft de mogelijkheid een card te gebruiken waardoor er nog heel veel meer plaats is voor boeken.
De reden dat ik deze ereader aangeschaft heb, is dat mijn boekenkast uitpuilt en ik graag in het ov of op vakantie lees, zonder een berg boeken mee te hoeven sjouwen.
De reader is heel licht van gewicht en kan honderden boeken bevatten. Een voordeel vind ik ook dat de lettergrootte aan te passen is (ik ben niet meer zo jong) en dat lezen in de zon geen enkel probleem is.
Op internet zijn heel veel boeken gratis te downloaden, in alle talen. Inmiddels heb ik al ruim 3000 (gratis) boeken op voorraad.
Voor meer informatie over ereaders zou je eens kunnen kijken bij www.kieskeurig.nl.

th
door theakemna - Sep 6, 2010 om 13:25
29 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben ongeveer een jaar geleden de grootste Sony e-reader aangeschaft en kregen er 10 boeken(de beste) bij geleverd. Ook zit er een beschermhoes omheen, die je er niet apart bij hoeft te kopen.
We zijn ontzettend blij met onze aankoop en lezen inderdaad heel veel met deze reader. Wat betreft de aankoop van de boeken, die zijn goedkoper dan de papieren versie, maar dat ligt ook aan het soort boek.
Verder zijn er ook interessante boeken gratis te downloaden, als men er belang in stelt.
Het lezen via de e-reader is veel rustiger voor de ogen dan een papieren boek en doordat het een andere techniek is dan het beeldscherm van de computer, ook veel rustiger en minder nbelastend voor de ogen. Ik ben zelf een niet zo'n fervente lezer, maar moet bekennen, dat ik de laatste tijd meer boeken heb gelezen dan ik ooit heb gedaan. Dat komt mede doordat we met onze vakantie niet zoveel papieren boeken hoefde mee te nemen.
Mijn man heeft problemen met zijn ogen, maar is ook uitermate tevreden met het e-book.!!!
Zou het iedereen aanraden!!!!

is
door isabel100 - Sep 6, 2010 om 13:32
1 Antwoorden / 0 Vragen

De e reader is in opkomst.De boeken zijn nu al te vinden op internet.
Zelf heb ik er ook een, en kan haast 1500 pagina's lezen,voor
hij leeg is. Hij leest heel veel formaten,maar ook foto's.
Van zon ligt totaal geen last.Het scherm kan vergroot worden.
Uit te breiden met een sd kaart.Op wordpad maakt ik zelf allerhande
zaken de ik er op zet.Zo als breipatronen en haak patronen.
Ideaal dus.Verder kan ik er luisterboeken op zetten of muziek,zodat
je tijdens het lezen. een achtergrond muziekje heb.Voor ouderen en
gehandicapten die moeilijk een boek kunnen vasten, is het een uitkomst.
In nederland zijn ze nog wel vrij duur. Zeker als je een uitgebreide wilt hebben.
Als je door kan sparen, ga dan voor de duurdere.
opladen kan via de pc. Snoertje meegeleverd.Of met een losse stekker.
Los te kopen.Bediening heel een voudig.
Deze e reader koste haast 300. euro. Ja wel duur. Maar je krijgt waar voor je geld.

Veel lees plezier
isabel

ko
door koningsjpc - Sep 6, 2010 om 13:39
68 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb zelf een e-reader, t.w. een 6 inch, incl. internet, mp3 speler etc.etc. In het begin is het even wennen t.o.v. een gewoon boek. E-reader ligt lekker in de hand, en je kunt er enorm veel boeken op kwijt. Ik heb hem 1,5 maand geleden gekocht bij Aldi. Werkt met een micro sd-kaart. 1 Boek kost ca. 150 tot 300 Kb, dus op een 2 GB kaartje kun je enorm veel boeken kwijt. Bij Bol.com kun je gratis boeken downloaden, alsmede bij o.a. Gutenberg. Verder eventjes Googlen en je zult zien, dat je enorm veel gratis boeken kunt downloaden, waaronder ook veel nederlandse boeken. Wat ze over de accu's vertellen, moet je met een korreltje zout nemen. Je kunt met een volle accu tussen de 700 en 1500 pagina's lezen. Stroom wordt alleen verbruikt bij het omslaan van de bladzijden. Ook in fel zonlicht zijn de letters nog haarscherp, dit in tegenstelling tot een gewoon boek. Hoe meer licht hoe beter. Ik heb er totaal geen spijt van dat ik deze reader heb gekocht. Enige nadeel is, dat je geen gewone boeken meer hebt (heb er zelf ca. 3000), maar uitsluitend een sd-kaartje, waarop er enkele duizenden opgezet kunnen worden. Bij het uitzetten en daarna aanzetten, gaat het boek verder, waar je gebleven bent, ook als je intussen een ander boek hebt bekeken. Digitale boeken zijn nog steeds vrij prijzig, slechts een fractie goedkoper als een gewoon boek, dus dit is de grootste handicap voor de e-reader. Verder niets anders als gemak, ik heb, zelf een heel froot aantal digitale boeken en er ca. 300 van op een micro sd-kaartje gezet, zodat ik nu op vakantie uit 300 boeken kan kiezen. Neem eens 300 boeken mee op vakantie. Je hebt dan een bestelwagen nodig. Nu is 300 natuurlijk een beetje overdreven, maar er zitten een aantal boeken bij, waarvan je de schrijver c.q. titel niet kent, dus even proberen, niet goed, dan weer een ander boek. Keuze genoeg. Prijzen van e-readers zijn helaas nog veel te hoog, je betaalt ca. € 200,-- voor een reader. Koop geen 5 inch, want dan heb je in feite een mini-pocketboek en dat leest niet goed. 6 Inch is pocketformaat. Je kunt het lettertype vergroten en verkleinen. Ook kun je het beeldscherm kantelen, zodat de bladzijde automatisch meekantelt. Let wel op, als je een reader koopt, dat deze zeker Epub en PDF kan lezen. Meeste nederlandse boeken zijn in Epub formaat opgeslagen. Er zijn n.l. ook readers in de handel, die geen Epub kunnen lezen, waaronder de Kindle van Amazon. Ook boeken, waarvan schijver (schrijfster) hebben gezegd, dat ze niet digitaal uitgebracht worden, zijn via internet te vinden, zoals J.K. Rowling met de Harry Potterboeken. Hobbyisten scannen deze boeken en stellen ze op internet ter beschikking in Epub formaat

hb
door hbeck - Sep 6, 2010 om 13:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, ik heb sinds vorig jaar een Bebook en die leest perfect, de letters zijn erg rustig en het grote voordeel is dat je ook in de zon goed kunt lezen, daar waar laptops teveel beeld inleveren in de zon gaat het Bebook juist heel goed met licht om, het wordt er zelfs beter op. Sinds mei dit jaar ook een Ipad in de verzameling en ook daarop kun je heel goed en plezierig lezen, hiervoor geldt echter wel dat de felle zon en de Ipad geen vriendjes zijn. Het werkt beter dan een laptop maar bij de Ipad merk je wel degelijk dat het lastiger lezen is, voordeel is natuurlijk dat je alle andere zaken wel met de Ipad kunt. Mijn vrouw gebruikt nu de bebook en ik lees altijd op de Ipad, wil je iets kopen zorg dan in ieder geval dat het epub formaat (bijna de standaard voor een ebook) en het PDF formaat gelezen kan worden.
Ik ben blij dat ik eraan begonnen ben en als je het vliegtuig instapt met meer dan 50 boeken dan weet je dat je dat niet lukt bij de papieren versies omdat je dan fors zult moeten bijbetalen voor het overgewicht. Ik draag ze gewoon in de binnenzak mee.

co
door consument1950 - Sep 6, 2010 om 14:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Een vriendin van mij gaat regelmatig op vakantie en neemt dan altijd een hele stapel boeken mee. Kort geleden heeft ze een e-reader gekocht. Na er eerst een hele studie van gemaakt te hebben, heeft ze uiteindelijk voor € 295,- een "BeBook Neo" gekocht, waarmee je ook overal (wifi) kunt internetten. Wat betreft het lezen bevalt het haar uitstekend, het beeld is heel rustig en voor je het weet denk je dat je (nog) een boek aan het lezen bent en wil je gewoon nog de blazijde omslaan. Ik heb begrepen dat je bepaalde passages kunt opslaan, je kunt de letter grootte aanpassen aan je persoonlijke voorkeur en het stroom-verbruik is zéér laag waardoor je heel lang (6000 blz.) met volle accu doet.
Je kunt nog lang niet alle boeken downloaden, maar dat worden er wel steeds meer natuurlijk. Zij download boeken via de bibliotheek.
Als je (zoals ik) weinig boeken leest dan is een e-reader natuurlijk niet voordeliger dan af en toe een boek kopen. Maar mijn vriendin heeft de kosten van haar BeBook vast heel snel terug verdiend en een ander voordeel voor haar is dat ze nu meer ruimte en minder gewicht in haar koffer heeft.

an
door anne001 - Sep 6, 2010 om 14:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een (misschien overbodige?) tip voor de ebook-lezers: download op je pc het gratis en eenvoudig te gebruiken programma Calibre! Hiermee kun je zowat alle formaten omzetten naar naar een formaat dat geschikt is voor je ereader. Ook de ebooks die alleen geschikt zijn voor de Kindle (mobi) van Amazon.

am
door amelissen - Sep 6, 2010 om 15:27
77 Antwoorden / 1 Vragen

Ook ik heb nu sinds bijna een jaar een e-book, de al eerder genoemde Sony 300.
Ik vind het apparaat geweldig en als hij kapot zou gaan, zou ik er morgen weer een kopen.
Ik heb gekozen voor de Sony 300 omdat ik graag buiten in de zon lees. Ik heb begrepen dat dat bij de apparaten die een touch screen hebben, minder goed kan vanwege de extra laag die op het scherm zit. Mijn Sony is in ieder geval uitstekend in de volle zon te lezen. Tijdens de vakantie moest ik heb rond de 7-8 dagen opladen en ik lees dagelijks veel. Inmiddels is er ook een auto-oplader voor het apparaat die ik zeker voor de volgende vakantie ga aanschaffen.

Er zijn allerlei soorten E-readers in de handel. Groter/kleiner scherm is puur wat je zelf het liefste hebt. Wifi-verbinding kan handig zijn, maar ik heb het nog nooit nodig gehad. Ik download de boeken op mijn pc thuis en zet ze over naar de e-reader. MP3 speler kan handig zijn, maar hou er dan wel rekening mee dat de batterijduur een stuk verkort zal worden.
Kijk bij het soort apparaat wat je koopt met name naar het formaat boeken wat je er op kan zetten. Epub is een gangbaar formaat en ook pdf. Mobipocket is een formaat wat veel minder te krijgen is en wat ook maar op een paar apparaten draait. Hou daar dus rekening mee, al zijn er inmiddels al vele programma's van internet te downloaden die de boeken omzetten naar ieder gewenst formaat.

Heel positief dus over de e-reader en het lezen op zicht.

Minder positief over de prijs van boeken.
Die is namelijk schrikbarend duur, gemiddeld dezelfde prijs als het boek dat in de wikel ligt (en dan heeft men dus niet de papierkosten en verzendkosten e.d.). Maar ik ben wel eens bij bol.com boeken tegengekomen die in pocketversie 5 euri's kosten en het digitale boek 17,95. Heb uiteraard om opheldering gevraagd en men gaf aan de e-boeken in het hoogste belastingtarief vallen, terwijl papieren boeken in de 6% categorie vallen, vandaar de hogere kosten. De belastingdienst ziet een E-book als een luxe artikel.

Ook als je voorkeur uitgaat naar onbekende buitenlandse schrijvers heb je een probleem, want die boeken zijn gewoon niet in Nederland te krijgen. En de Amerikaanse site van bijvoorbeeld Amazon heeft een eigen formaat dat niet op de Europese E-books te lezen valt.

Nederlandse boeken zijn er nog niet zoveel, al worden het er sinds enige tijd steeds meer. Maar ik vind de Nederlandse boeken op bol.com behoorlijk oud en vertalingen van nieuw verschenen boeken zijn vaak niet digitaal te krijgen terwijl het boek al wel in de winkel ligt.

Dus als je veel leest en je hebt geen bezwaar tegen Engelse boeken, kom je al snel in het download circuit terecht, zeker niet goed omdat op deze manier met name de schrijver en uitgever het meest gedupeerd zijn en die gun je hun geld voor het mooie boek.
Maar zolang de boeken via de sites van bol.com en bruna.nl zo duur zijn, zal dat de meest voor de gang liggende optie zijn om aan boeken te komen.

mostertpot
door mostertpot - Sep 6, 2010 om 18:53
162 Antwoorden / 13 Vragen

Hoi,
Sinds een maand of 8 een e-reader. Buiten verwachting een van mijn beste aanschaffingen van de laatste jaren. Het leest net zo makkelijk als een gewoon boek, ook buiten met veel zon. Je kan het overal op zak hebben, dus elke minuut die je 'over' hebt, kan je verder lezen. Is het boek uit, dan ga je verder in het volgende boek. In bed is het niet zo zwaar als een 'pil' en leest dus makkelijker. Ik ben wel blij dat ik er een omslag bij kocht, dan heb je toch het 'boekgevoel' bij het vasthouden. Het enige dat ik mis is de geur van een echt boek, maar daar blijk ik toch goed mee te kunnen leven. Juist weer fijn is dat het lettertype op grote is aan te passen.
Voor mijn onvoorstelbaar dat schoolboeken er niet massaal opgezet worden, het zou behoorlijk wat geld schelen en bovendien is een boek zo snel up-to-date te brengen. Geen gezeul meer met zware tassen. Maar goed school is voor mij al 45 jaar geleden.

br
door brisefine - Sep 6, 2010 om 21:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Sinds een jaar heb ik de sony prs 600.alleen maar plezier ervan, geen problemen met zonlicht en ook luisterboeken doen het prima.Vriendelijke groet Brise

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 8, 2010 om 13:46
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ xy:

TIP:

Zojuist krijg ik van onze lokale openbare bibliotheek een e-mail binnen waarin staat dat ze per 13 september a.s. een e-book Sony PRS 600 te leen hebben met een aantal e-books daarop. Dit heeft ten doel kennis te maken met het fenomeen e-book.

Mogelijk heeft de openbare bibliotheek in jouw woonplaats een zelfde faciliteit.

H.