no
door noidea Jan 13, 2013 om 19:12
Computers & telefonie

E-mailkuren op iPad 3

Beste allemaal,

Ik heb 2 accounts op zowel mijn Mac als mijn iPad. Het ontvangen van m'n e-mail van beide accounts ging altijd goed (ik ontving alle mails op Mac en iPad) totdat ik een paar weken geleden alles van m'n iPad1 overgezet heb op een nieuwe iPad3, en dit volgens de Apple-handleiding. Alles is prima gegaan (apps, foto's etc.), alleen ontvang ik sindsdien strikt onwillekeurig bepaalde mail wel op de iPad en niet op de Mac en v.v., maar soms ontvang ik mail in zijn geheel niet maar zie het dan wel op de server van de provider staan. Kortom, lastig, want ik moet nu telkens alles langs of ik geen berichten mis. Hoe kan ik dit oplossen? Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes, Noidea

3552 12 Rapporteer

jo
door jorisw - Jan 13, 2013 om 19:22
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gebruik je toevallig POP3 en heb je aangegeven dat het bericht direct van de server moet worden gehaald?

freya
door freya - Jan 13, 2013 om 20:38
10999 Antwoorden / 1 Vragen

En maak je gebruik van 'push' of 'fetch'?

Freya

no
door noidea - Jan 13, 2013 om 22:00
7 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor jullie snelle reactie (waarvan ik de notificatie overigens enkel op m'n iPad ontving ...).
Ik gebruik POP3 en heb ingesteld dat alles op de server moet blijven staan totdat ik dit zelf daar handmatig verwijder. Dit omdat ik dan ook buitenshuis nog bij alle mail kan.
Als ik naar de instellingen op m'n iPad kijk, zie ik bij "E-mail" in het uitvouwmenu "Nieuwe gegevens" staan en daar staat 'push' achter. Als ik dan doorklik zie ik "Push" dus aangevinkt, maar daaronder is nog een blokje 'Geavanceerd'. Als ik dat doorklik zie ik mijn 2 accounts genoteerd met beide 'Fetch' aangevinkt. Dat Push en Fetch door elkaar klinkt niet goed. Zit daar de fout?

Komt overigens nog bij dat ik in m'n rijtje Postbussen alleen de inkomende postbussen heb, maar geen 'Sent' en 'Prullenbak'. Klopt ook niet helemaal, toch?

Ik besef dat ik klink als een echte digibeet, bén ik ook :-).

freya
door freya - Jan 13, 2013 om 22:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@noidea:

Volgens mij werkt 'push' niet bij POP-servers. Als je dus POP wil gebruiken, stel je account dan in op 'fetch' (schakel 'push' uit) en dan op 'handmarig' gegevens ophalen of doe dat met een vaste tijdsinterval (dat gaat dan wel ten koste van de batterijduur).

Dat je (nog) geen 'sent' en 'prullenbak' box hebt, kan wel kloppen. Die worden vanzelf aangemaakt zodra je er gebruik van maakt. Dus zodra je een mailtje op je iPad verstuurd hebt, heb je een 'sent' box en zodra je een mailtje verwijdert, heb je een 'prullenbak'.

Freya

no
door noidea - Jan 13, 2013 om 23:01
7 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Freya,

Ik heb m'n 'push' uitgeschakeld en ga morgen bekijken wat het effect is van de handeling, of alles nu op zowel de Mac als de iPad binnenkomt.

En wow, ik heb m'n UIT gevonden!
Onder de rubriek Inkomend staan m'n twee accounts genoemd en als ik daar op klik, komen de map 'Verstuurd' en 'Prullenmand' tevoorschijn. Volgens mij komt het door dat uitschakelen van Push want ik heb die postbussen niet eerder gezien. Nu al helemaal blij. Morgenavond meld ik nog even hoe het met de inkomende post staat. Maar voor nu: ontzettend bedankt en alvast welterusten!!!

no
door noidea - Jan 14, 2013 om 20:52
7 Antwoorden / 3 Vragen

Goedenavond,

Vandaag heb ik 31 mailtjes op m'n Mac ontvangen en 36 op m'n iPad. Die 5 'extra' waren afkomstig van zowel privépersonen als van een instantie als de NS met hun nieuwsbrief. Dus helemaal oké is het nog niet. Als onprettige bijkomstigheid krijg ik nu alle mailtjes in tweevoud op de iPad, dus ik heb het lekker druk met verwijderen. Zou het helpen als ik beide accounts verwijder en ze opnieuw installeer?

Groetjes, noidea

freya
door freya - Jan 14, 2013 om 21:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@noidea:

Als je meerdere mailaccounts op je iPad beheert, kan het wellicht geen kwaad om het eerst eens met één te proberen en dan te kijken of het goed gaat. En ik neem aan dat de accounts dusdanig zijn ingesteld, dat de mailtjes op de server blijven staan? Kijk dan eens via webmail of de mailtjes b.v. niet op meerdere accounts binnenkomen.

Mocht dat alles niets opleveren dan helpt wellicht het verwijderen van het account (of meerdere) en opnieuw instellen.

Freya

no
door noidea - Jan 14, 2013 om 21:21
7 Antwoorden / 3 Vragen

Freya, dank je wel. Mijn mails blijven inderdaad op de server staan, dus ik heb altijd overzicht. Ik zal van de week eens rustig er voor gaan zitten om de accounts te wissen en opnieuw in te stellen. Je hoort me als het allemaal gelukt is. Nogmaals, bedankt voor je antwoorden!

Groetjes, noidea

freya
door freya - Jan 14, 2013 om 21:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Graag gedaan hoor. ;-)

Freya

hereistom
door hereistom - Jan 16, 2013 om 20:16
743 Antwoorden / 1 Vragen

POP is al een verouderd mail protocol en veroorzaakt vaak deze problemen.
Beter is om het IMAP protocol te gebruiken zodat u de mail op meerdere apparaten kunt ontvangen.
Stel anders het account eens helemaal opnieuw in, dus niet aanpassen!
Bij het maken van een nieuw mail account op de iPad pakt hij meestal standaard al het IMAP protocol, maar dit ligt er ook een beetje aan welke mail provider u gebruikt.

Kijk anders voor meer informatie eens op Het iPod touch en iPad Forum.

no
door noidea - Jan 20, 2013 om 15:31
7 Antwoorden / 3 Vragen

Goedemiddag!

Nou, na een paar uur klooien, lijkt het gelukt. Ik heb de accounts helemaal opnieuw ingesteld (al wilde dat in het begin niet lukken, want kon opeens geen mails meer versturen). Wel POP gebruikt, want dat staat in de smtp van mijn provider Online, dus ik wilde niet eigenwijs doen met IMAP :-).
Overigens handig, dat iPad forum! Kortom, alle mails komen goed binnen, zover ik het nu kan overzien. Allebei nog een keertje dank!

Groetjes, Noidea

freya
door freya - Jan 20, 2013 om 15:35
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@noidea:

Mooi dat het gelukt is enne.... graag gedaan hoor.
Mocht je nog een vraag hebben, dan horen we dat wel. In ieder geval bedankt voor je bericht.

Freya