heerenbeest
door heerenbeest Jan 6, 2010 om 21:39
Computers & telefonie

Ervaringen met ADrive?

Hoi!
Ik wil graag mijn foto's online backuppen. Nu heb ik ADrive ontdekt waar je hele mappen in 1 keer kunt uploaden en 50GB gratis geheugen hebt!
Maar, wie heeft er ervaringen met ADrive en gratis online backups? Is dat wel veilig? En is ADrive een betrouwbare site hiervoor?
Dank!

2690 9 Rapporteer

freya
door freya - Jan 6, 2010 om 22:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo heerenbeest,

Ik ken ADrive verder nier, maar je moet niet vergeten dat er wel een paar nadelen zitten aan een 'online' backup.

1. Je legt de 'veiligheid' van je belangrijke data in handen van derden. Wat als het bedrijf failliet gaat? De website op een dermate manier crasht, zodat alle informatie is verdwenen? Bye bye data dan.
2. Uploaden kost veel meer tijd dan downloaden. Ik weet niet hoeveel data je hebt en wat je uploadsnelheid is, maar als je b.v. 4GB aan data hebt en je wil dat uploaden met een uploadsnelheid van b.v. 1Mbps, dan duurt dat dus zo'n slordige 11 uur.

Het lijkt mij toch heel wat makkelijker om gewoon een paar DVD'tjes te branden.

m.vr.gr. Freya

edwardus
door edwardus - Jan 7, 2010 om 00:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Freya, een backup is maar een backup en dat is dan niet zo erg als die verloren gaat, je hebt immers het origineel nog dat je dan zo snel mogelijk weer elders kunt veiligstellen.

ADrive ken ik niet, wel heb ik Box.net, dat zal vergelijkbaar zijn.

Wat ik daar erg handig aan vind is dat je niet alleen een backup hebt (niet van m'n hele schijf hoor) die zelfs nog veilig is als je huis afbrandt, ook kun je kiezen om bepaalde bestanden online te delen met anderen, bijv. een filmpje dat veel te groot is voor een email.

Qua vertrouwelijkheid moet je maar kunnen vertrouwen op de service, ze zullen er wel iets over in de voorwaarden hebben. Lijkt me desondanks zinvol om niet én je adres én een kopie van je paspoort én je bankgegevens onversleuteld online op te slaan, dat is de kat op het spek binden.

freya
door freya - Jan 7, 2010 om 09:33
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edwardus schreef op donderdag 7 jan 2010, 00:03]Freya, een backup is maar een backup en dat is dan niet zo erg als die verloren gaat, je hebt immers het origineel nog dat je dan zo snel mogelijk weer elders kunt veiligstellen.....
Als je het als een echte 'backup' gebruikt, heb je natuurlijk helemaal gelijk. Helaas kom ik nog vaak mensen tegen die zeggen 'de backup van mijn foto's staan op de externe harde schijf' en als ik dan vraag waar de orginelen zijn, dan hoor ik 'nou, op die harde schijf.....'.

Zelf heb ik bij XS4ALL ook de beschikking over zo'n 'webdisk', maar ik gebruik het eigenlijk niet. Het werkt allemaal gewoon te langzaam.

Freya

heerenbeest
door heerenbeest - Jan 7, 2010 om 12:25
11 Antwoorden / 24 Vragen

Het gaat inderdaad om een 'echte' backup. De originelen van mijn foto's staan op de harde schijf van mijn pc. Dan heb ik een backup op een externe harde schijf thuis liggen, voor het geval de pc crasht. Maar voor het geval brand of inbraak wil ik ook een online backup hebben.

Bij Online heb ik ook online ruimte gekregen, maar dat is maar 1GB en ik heb 12 GB aan foto's, dus daarom was ik zo enthousiast over ADrive. Maar ik wil natuurlijk wel even weten of iemand ervaring hiermee heeft mbt beveiliging.

Het gebruiksgemak is trouwens erg hoog (vooral heel fijn dat je eigen mappenstructur in tact blijft!). Ja uploaden gaat langzaam, maar ik doe het gewoon in stukjes. En aangezien ik het echt als backup gebruik, hoef ik er toch niet zo vaak bij.

Dank voor de reacties so far!
Zijn er nog meer mensen met ervaringen?

spooky01
door spooky01 - Jan 7, 2010 om 12:57
418 Antwoorden / 56 Vragen

Heerenbeest, al geprobeerd het bedrijf te googlen. Misschien staan er ook reacties van gebruikers bij. Groeten Ingrid

heerenbeest
door heerenbeest - Jan 7, 2010 om 13:34
11 Antwoorden / 24 Vragen

@ Ingrid, ja dat heb ik (natuurlijk als eerste ;) ) gedaan, maar dank je!

Ik was vooral nieuwsgierig naar ervaringen van mensen op dít forum omdat ik bij eerdere vragen altijd heel professioneel geholpen ben!

dirck
door dirck - Jan 7, 2010 om 20:30
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo heerenbeest,

Maak je ook gebruik van Windows Live Messenger (MSN)

Of heb je misschien een Hotmail adres?

Want op Windows Live heb je namelijk al de beschikking over 25 GB gratis opslagruimte. (SkyDrive)

skydrive.live.com

Groet, Dirck

heerenbeest
door heerenbeest - Jan 7, 2010 om 20:50
11 Antwoorden / 24 Vragen

@ Dirck, dank voor de tip. Ik heb de skydrive geprobeerd, maar daar moet je (voor zover ik kan zien) elk document/foto per stuk uploaden en hou je niet je eigen mappenstructuur, maar moet je alles opnieuw aanmaken. En aangezien ik 12GB aan foto's heb in een stuk of 50 mappen, duurt me dat een beetje te lang :)

Maar ik ben dus vooral geïnteresseerd in het veiligheidsaspect van online opslaan. Weet iemand daar meer van? thnx

dirck
door dirck - Jan 8, 2010 om 14:42
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hier kun je onder andere lezen dat de bestanden niet versleuteld worden opgeslagen:
www.pcmweb.nl/hardware_review.jsp?productid=3732

Bij SkyDrive kun je gewoon een hele map met foto's (die op je PC staan) naar een map op SkyDrive slepen.
Je hoeft dus niet per stuk te uploaden.